30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze groep werknemers. Wat is voor hen het belangrijkst wanneer het om werkkleding gaat? Uit de antwoorden blijkt dat vakmensen het belangrijk vinden dat de werkkleding hen er laat uitzien als competente professionals. Betrouwbaarheid en professionaliteit staan samen met veiligheidsaspecten en draagcomfort bovenaan de lijst.

Kleur en design winnen aan belang
Naast de functionele vereisten voor werkkleding benadrukten de respondenten hoe belangrijk de perceptie van hun werkkleding voor hen is. De kwaliteit van hun persoonlijk vakmanschap en hun vermogen om klanten te adviseren wil men tot uiting zien komen in een outfit van hoge kwaliteit. Volgens de enquête van Mewa kleden vakmensen zich bij voorkeur modieus en serieus. Men wil geen kleding meer dragen die niet stijlvol is. De trend naar sportieve, nauw aansluitende pasvormen en donkergrijze of blauwe tinten qua kleurkeuze, sluit aan bij de huidige behoeften.

Afzonderlijke items die goed combineren
Wat er op de werkplek wordt gedragen, hangt sterk af van de activiteit. Voor buitenwerk en in autowerkplaatsen wordt de voorkeur gegeven aan meerlaagse kleding om flexibel uitgerust te zijn voor wisselende temperaturen en oncomfortabele weersomstandigheden. Werkgevers willen daarom voornamelijk teamkleding die bestaat uit verschillende items die gemakkelijk met elkaar gecombineerd kunnen worden. Naast het T-shirt wordt dan bijvoorbeeld een vest en jas in identieke kleuren gedragen. Zo divers als de bouwsector is, zo divers blijken ook de individuele kledingvereisten. Regenbestendige outdoor jassen, warme fleecekleding en ademende T-shirts zijn het populairst. In de interieurbouw ligt de nadruk op kleding die robuust en slijtvast is. Tuinbroeken zijn als voorheen nog steeds het favoriete kledingstuk voor wie werkt in garages en carrosserieën terwijl vesten het meest gewenste kledingstuk is voor wie in de bouwsector werkt.

Het draagcomfort primeert
Voor mensen die de hele dag fysieke inspanningen leveren, zijn bewegingsgemak en draagcomfort van werkkleding het belangrijkst. De overgrote meerderheid van de ondervraagden in geschoolde beroepen geeft expliciet de voorkeur aan outfits van materialen die zo huidvriendelijk en ademend mogelijk zijn. Voor buitenwerk zijn nauw aansluitende modellen met veel bewegingsvrijheid – wat wordt bereikt door elastische inzetstukken of elastische gemêleerde stoffen – de trend die we waarnemen bij vakmensen.

Zakken zijn een must
Schroevendraaier, duimstok, portemonnee, smartphone … Vaklui wensen opbergruimte in hun werkkleding.  Voldoende zakken in de juiste maat, op de juiste plaats en met de juiste stevigheid blijken een belangrijk item bij de bevraagde respondenten. Dit geldt vooral voor broeken. Werkaccessoires moeten immers ook kunnen worden opgeborgen als men geen jas of vest draagt. We konden uit de enquête ook concluderen dat achter- en beenzakken gemakkelijk te sluiten moeten zijn, zodat de inhoud er niet uitvalt als je op je hurken zit of op de knieën gaat. Voor het veilig opbergen van gereedschap zijn cargo- of beenzakken waarvan de naad versterkt is wenselijk. Volgens de meerderheid houdt een goed zakconcept rekening met de huidige smartphone-afmetingen en een handige indeling voor pennen of visitekaartjes.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 april 2024

Nieuwe salarisberekeningstool voor schoonmaakbedrijven: Nocore Proforma

Nocore kondigt met trots de lancering aan van Nocore Proforma, een geavanceerde salarisberekeningstool speciaal ontwikkeld voor schoonmaakbedrijven. Deze nieuwe tool stelt bedrijven in staat om snel en nauwkeurig salarisberekeningen...

16 april 2025

Nieuw seizoen Captains of Cleaning start op 24 april

Op donderdag 24 april 2025 om 10:00 uur start een nieuw seizoen van de online talkshow Captains of Cleaning. In deze reeks gaat presentator Rens de Jong in gesprek...

26 maart 2024

TRU maakt met Cleanroom Cleaning uitstap naar de Verenigde Staten

Vanessa Morini richtte TRU op in 2019. Het bedrijf werd de beste Europese start-up in 2022 en zet straks voet aan de grond in Amerika. Het gaat hard voor...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...

08 februari 2024

Wat is de invloed van Lisanne van Wijk (CSG) op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Lisanne van Wijk liet meteen van zich horen. Zij is teamleider consultants bij CSG...

15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er circa 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om...

04 november 2019

#nieuwsnotendop met Asito, Facilicom, Facility Group Nederland, Hazet, ISSA en Werner & Mertz

Asito pakt gunning Stedelijk Museum De schoonmaak van het Stedelijk Museum in Amsterdam is per 1 november gegund aan Asito. Een sterke visie op kwalitatieve aspecten als resultaatgericht schoonmaken,...

28 juni 2024

FMG-seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een 1e veranderplan in handen”

Wat een aansprekend en veranderlijk thema… Aansprekend veranderen. Waarom? Veranderen is een constante in het werk van de facility managers in de gezondheidszorg FMGezondheidszorg. Hoe geef je leiding aan...

20 juli 2020

Groeibedrijf 2020 Breedweer maakt weer impact met sekswerkers

“#supertrots om bij de 250 snelst groeiende bedrijven te behoren..! Zo zie je maar wat je kunt bereiken door maximale impact te maken voor de maatschappij”, schrijft Jack Stuifbergen op...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...