30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze groep werknemers. Wat is voor hen het belangrijkst wanneer het om werkkleding gaat? Uit de antwoorden blijkt dat vakmensen het belangrijk vinden dat de werkkleding hen er laat uitzien als competente professionals. Betrouwbaarheid en professionaliteit staan samen met veiligheidsaspecten en draagcomfort bovenaan de lijst.

Kleur en design winnen aan belang
Naast de functionele vereisten voor werkkleding benadrukten de respondenten hoe belangrijk de perceptie van hun werkkleding voor hen is. De kwaliteit van hun persoonlijk vakmanschap en hun vermogen om klanten te adviseren wil men tot uiting zien komen in een outfit van hoge kwaliteit. Volgens de enquête van Mewa kleden vakmensen zich bij voorkeur modieus en serieus. Men wil geen kleding meer dragen die niet stijlvol is. De trend naar sportieve, nauw aansluitende pasvormen en donkergrijze of blauwe tinten qua kleurkeuze, sluit aan bij de huidige behoeften.

Afzonderlijke items die goed combineren
Wat er op de werkplek wordt gedragen, hangt sterk af van de activiteit. Voor buitenwerk en in autowerkplaatsen wordt de voorkeur gegeven aan meerlaagse kleding om flexibel uitgerust te zijn voor wisselende temperaturen en oncomfortabele weersomstandigheden. Werkgevers willen daarom voornamelijk teamkleding die bestaat uit verschillende items die gemakkelijk met elkaar gecombineerd kunnen worden. Naast het T-shirt wordt dan bijvoorbeeld een vest en jas in identieke kleuren gedragen. Zo divers als de bouwsector is, zo divers blijken ook de individuele kledingvereisten. Regenbestendige outdoor jassen, warme fleecekleding en ademende T-shirts zijn het populairst. In de interieurbouw ligt de nadruk op kleding die robuust en slijtvast is. Tuinbroeken zijn als voorheen nog steeds het favoriete kledingstuk voor wie werkt in garages en carrosserieën terwijl vesten het meest gewenste kledingstuk is voor wie in de bouwsector werkt.

Het draagcomfort primeert
Voor mensen die de hele dag fysieke inspanningen leveren, zijn bewegingsgemak en draagcomfort van werkkleding het belangrijkst. De overgrote meerderheid van de ondervraagden in geschoolde beroepen geeft expliciet de voorkeur aan outfits van materialen die zo huidvriendelijk en ademend mogelijk zijn. Voor buitenwerk zijn nauw aansluitende modellen met veel bewegingsvrijheid – wat wordt bereikt door elastische inzetstukken of elastische gemêleerde stoffen – de trend die we waarnemen bij vakmensen.

Zakken zijn een must
Schroevendraaier, duimstok, portemonnee, smartphone … Vaklui wensen opbergruimte in hun werkkleding.  Voldoende zakken in de juiste maat, op de juiste plaats en met de juiste stevigheid blijken een belangrijk item bij de bevraagde respondenten. Dit geldt vooral voor broeken. Werkaccessoires moeten immers ook kunnen worden opgeborgen als men geen jas of vest draagt. We konden uit de enquête ook concluderen dat achter- en beenzakken gemakkelijk te sluiten moeten zijn, zodat de inhoud er niet uitvalt als je op je hurken zit of op de knieën gaat. Voor het veilig opbergen van gereedschap zijn cargo- of beenzakken waarvan de naad versterkt is wenselijk. Volgens de meerderheid houdt een goed zakconcept rekening met de huidige smartphone-afmetingen en een handige indeling voor pennen of visitekaartjes.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 december 2022

#Favorites Glazenwassers in het zonnetje

Boven de wolken schijnt de zon. Werken op hoogte zet glazenwassers ‘in het zonnetje’. Niet alleen vakspecialisten zien het mooie van het glazenwassersvak. Ook buitenstaanders kunnen je wijzen op...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

10 november 2023

Alpheios roept op tot Green Friday

Vrijdag 24 november 2023 is het ‘Black Friday’. Veel bedrijven bieden op die dag  flinke kortingsacties. Schoonmaakorganisatie Alpheios doet hier niet aan mee. Zij doet mee met Green Friday,...

29 april 2020

Back to work in het nieuwe normaal: ISS introduceert Stay Healthy Host

Nu steeds meer duidelijk wordt dat de anderhalve-meter-samenleving voorlopig de nieuwe standaard zal zijn, worden ook in de facilitaire branche voorbereidingen getroffen voor aanpassingen en richtlijnen voor het hervatten...

13 december 2019

Blinck Schoon stelt veiligheid personeel voorop: “Belangrijke reden om voor CleanJack te kiezen”

“Dat we de veiligheid van onze schoonmakers vergroten, is een voorname reden waarom we met de terminals van CleanJack gaan werken. Als ze ‘s avonds alleen bezig zijn en...

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...

19 oktober 2023

Zo ziet Nederland eruit als alle schoonmakers hun werk twee weken neerleggen

Op 12 oktober was de documentaire Onzichtbaar te zien op op televisie (NPO2). 21 oktober volgt om 17.00 uur een herkansing in het Eye Filmmuseum in Amsterdam voor wie...

05 februari 2019

21 februari: Vileda organiseert Hygiëne Symposium over infectiepreventie en zorghygiëne

Onafhankelijke wetenschappers en vakgenoten, vier actuele en interessante onderwerpen: op donderdag 21 februari organiseert Vileda Professional de tweede editie van haar Hygiene Symposium Vlaanderen. “Het is een kleinschalig symposium...

12 september 2024

CNV: helft werkenden bereid tot meer stakingen als er geen zwaar werk-regeling komt

De helft (48%) van de werkenden is bereid om op meerdere, verschillende momenten het werk neer te leggen als er geen regeling voor zwaar werk komt. 1 op de...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...