Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking
Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met iets heel nieuws te gaan beginnen. Een eerste volledig online medium bleek dat te zijn. En wat een mooie reis heeft zij in de eerste jaren en hebben we daarna samen als redactie doorgemaakt en maak ik nu sinds drie jaar weer met redactielid Claudia Pietryga door. Samen met alle nieuwsbrengers en partners. Wow!
12,5 jaar is een koperen jubileum. Koper is een metaal dat bekend staat om zijn roodachtige kleur en buitengewone smeedbaarheid en kneedbaarheid. Een perfect symbool voor de reis van Schoonmaakjournaal.nl. Net zoals koper zich aanpast en vormt, hebben wij ons ontwikkeld en aangepast aan de veranderende behoeften en uitdagingen van onze professionele schoonmaakbranche, initiatief getoond om ons platform steeds te blijven ontwikkelen.
Community voor schoonmaakprofessionals, jong en ouder
Sinds de oprichting op 6 februari 2012 is Schoonmaajournaal.nl een platform waar professionals in de schoonmaakbranche samenkomen, kennis delen en elkaar inspireren. Het heeft zich ontwikkeld van online vakmedium in 2012 tot eerste cleaning-community in de schoonmaak in 2021. Met negen mediakanalen, de website Schoonmaakjournaal.nl, het wekelijkse E-Journaal. Social media kanalen LinkedIn, FaceBook, Twitter, Instagram en YouTube én FB-account Schoonmakerscafé (2500 schoonmakers) en de communitygroep op LinkedIn. Met duizenden volgers. En niet te vergeten, sinds zes jaar ook FMNextGen als platform erbij om jongeren in onze branche bij elkaar te brengen. Want een energie geeft dat!
De mens centraal
Ons doel was en is nog steeds om een bron van actuele informatie te zijn, met nieuws over gebeurtenissen, innovaties, best practices en vooral over hoe de mens het vak uitvoert en beleeft. Want daar draait het toch om in onze branche. En die mens geven we graag een podium. Zo weet ik nog heel goed dat ik zelf de allereerste gast-hoofdredacteur was in 2012. Nu geef ik graag anderen deze rol, als gast of als jubilé, als spreker, als organisator of verteller van een mooi verhaal.
Een constante factor
Gedurende deze 12,5 jaar hebben we talloze ontwikkelingen in de sector gezien. Van technologische innovaties en duurzaamheidstrends tot de steeds groter wordende nadruk op gezondheid, veiligheid en regelgeving. Door deze veranderingen heen is Schoonmaakjournaal een constante factor gebleven.
Onze kracht zit ‘m in de inhoud
De kracht van ons platform is vooral de persoonlijke samenwerking en kennisdeling. Geen advertenties maar samen met diverse partners mooie ontwikkelingen belichten, uitdagingen beschrijven, successen vieren en verbinding brengen. Denk aan blogs, redactie-takeovers, persoonlijke interviews, verhalen van of over medewerkers die elke dag het beste uit zichzelf halen en initiatieven die de wereld een beetje schoner en blijer maken. Het zijn er teveel om op te noemen!
Dankbaar vooruitkijken
Dit koperen jubileum is dan een moment om terug te kijken, maar we kijken vooral naar nu en de toekomst. We blijven ons inzetten om het beste en brede platform voor de schoonmaakbranche te zijn.
Ik bedank onze founder Petra, redactielid Claudia, onze achterban voor hun bijdragen, al onze communityleden, onze vaste lezers, partners en supporters en natuurlijk de enthousiaste FMNextGen’rs. Zonder jullie zou dit alles niet mogelijk zijn geweest. Op naar de volgende 12,5 jaar!
En psstt………nieuwe ontwikkelingen zijn weer in de maak😊 Blijf ons volgen.
Esther van der Lelie
Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal