10 mei 2022

Essity algehele winnaar Innovation Awards 2022

De jury van de Amsterdam Innovation Award maakte tijdens de eerste uren van Interclean de algehele winnaar van de Amsterdam Innovation Awards 2022 bekend. De speciale prijs gaat dit jaar naar Essity voor de Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth. De jury: “De reden is dat het niet alleen om productontwikkeling gaat, maar om de kernwaarden van het bedrijf – en productontwikkeling komt tot stand als een direct gevolg van die waarden.” Winnaars in de verschillende categorieën zijn respectievelijk Coreless Centre Pull Paper Towel van Alani (Hygiene & Health), Scrubber 50 Pro van Gaussian Robotics (Smart Technologies & Digitalisation), Pu-Pad Light van Arcora (Workforce & Ergonomics) en Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity (Sustainability & Environment). De Visitors’ Choice Award gaat dit jaar naar BVL 5/1 BP van Kärcher.

De jury over de Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity

Michelle Marshall, juryvoorzitter: “Essity richt zich op de belangrijkste doelstellingen van de klant: de vermindering van CO2-uitstoot, waterverbruik, afval en energieverbruik, en het gebruik van gecertificeerde producten. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten hanteert het bedrijf een levenscyclusanalyse en probeert het de CO2-voetafdruk te verkleinen. Nog belangrijker is dat ze ook klanten helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Essity kan al haar claims onderbouwen door middel van onafhankelijke certificering – het bedrijf wordt erkend door veel organisaties. Met de technologie die wordt gebruikt voor dit schoonmaakdoek op basis van biologische materialen kan het assortiment worden uitgebreid met producten in verschillende formaten voor nog meer flexibiliteit. Dankzij de samengedrukte verpakking is het product ook gemakkelijker te hanteren ¬- belangrijk voor het schoonmaakpersoneel. En ook aan de milieubelasting van de verpakking is gedacht: het is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels en minimaal 30 procent gerecyclede kunststoffen”.

Genomineerden en winnaars in de verschillende categorieën:

Sustainability & Environment
Categoriewinnaar: Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity
Met de ontwikkeling van dit nieuwe reinigingsdoek wil Essity verbruik, afval, vervuiling en emissies verminderen. Het feit dat de verpakking is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels en minimaal 30 procent gerecyclede kunststoffen maakt het duurzaamheidsbeeld voor de klant compleet.

Andere genomineerden in deze categorie: Eversea Multipurpose Cloth van Maya Professional en Ecodos Dosage Bottle van Spectro

Smart Technologies & Digitalisation
Categoriewinnaar: Scrubber 50 Pro van Gaussian Robotics
De Scrubber 50 Pro is een schoolvoorbeeld van hoe de robottechnologie in de schoonmaaksector zich ontwikkelt. Hij is geschikt voor gebruik in een breed scala aan toepassingen (kleine of middelgrote ruimten), ontwijkt obstakels en kan later terugkomen om verder te gaan. En hij maakt gebruik van AI om gemorste producten of vlekken te detecteren en deze vervolgens automatisch op te ruimen.

Andere genomineerden in deze categorie: Swep EviSense van Vileda Professional en R3Scrub van LionsBot

Workforce & Ergonomics
Categoriewinnaar: Pu-Pad Light van Arcora
Het reinigen van vloeren is een van de meest tijdrovende taken voor schoonmaakpersoneel. Bij het reinigen van verschillende oppervlakken is het daarnaast vaak nodig om de pads te verwisselen. Soms weet de medewerker niet zeker wat de beste pad is en kunnen er fouten worden gemaakt. De Pu-Pad Light maakt een eind aan die onzekerheid, met het ergonomische voordeel voor medewerkers dat zij niet constant hoeven te bukken om de pads te verwisselen.

Andere genomineerden in deze categorie: BVL 5/1 BP van Kärcher en NEXBOT van RCM

Hygiene & Health
Categoriewinnaar: Coreless Centre Pull Paper Towel van Alani
In deze categorie had dit product volgens de jury de potentie om de meeste impact te maken. Naast de milieuvriendelijke eigenschappen en het feit dat het 10 keer zijn eigen gewicht aan water absorbeert, is er ook minder afval na gebruik omdat de rol kernloos is, wat ook weer positieve effecten heeft voor de schoonmaakmedewerker bij het verwijderen van dat afval.

Andere genomineerden in deze categorie: EnozoPRO van Consensus en Aladin GT5 van Ar-Co Chimica

Winnaar van de Visitors’ Choice Award
De afgelopen maanden konden vakgenoten en branchepartners op de website van Interclean stemmen op hun favoriete innovatie. De genomineerde met de meeste publieke stemmen wint de Visitors’ Choice Award. De prijs gaat dit jaar naar BVL 5/1 BP van Kärcher.
De genomineerde en winnende producten worden gepresenteerd in een speciale display van het Innovation Lab van Interclean Amsterdam, met meer achtergrondinformatie over de innovatie en het bedrijf erachter.

 

De Jury van de Amsterdam Innovation Awards bestond uit: Michelle Marshall, hoofdredacteur European Cleaning Journal (voorzitter), Antonio Borreda, directeur Revista Limpiezas Spain, Ronald Bruins, hoofdredacteur Servicemanagement, Pierre Deschamps, hoofdredacteur Batiment Entretien, Rob Geissler, uitgever Sanitary Maintenance, Rob den Hertog, speciaal adviseur, Reinhard Knittler, uitgever ReinigungsMarkt, Chiara Merlini, hoofdredacteur Cleaning Community

RAI Amsterdam steunt Amref Flying Doctors

De opbrengst van de Amsterdam Innovation Award van Interclean wordt gedoneerd aan Amref Flying Doctors, ter ondersteuning van hun projecten in Afrika.

Achtergrondinformatie over Interclean Amsterdam
Interclean Amsterdam is de ultieme plek om schoonmaak- en hygiëneprofessionals van over de hele wereld te ontmoeten! Ontmoet vakgenoten, ontdek nieuwe producten en oplossingen en maak kennis met de vele exposanten. Beursdagen: 10 – 13 mei 2022, RAI Amsterdam.
________________________________________

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 oktober 2023

Chantal zet ‘Altijd dat stapje extra’

‘Heel spannend’, was het moment waarop Chantal van Lieshout uit Leusden het podium op stapte in het Fulcotheater in IJsselstein. Want dat ze een prijs te pakken had in...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...

13 juli 2022

Met Slimm Facility samen sociale impact maken

Per 1 juli 2022 heeft Slimm Facility Services haar dienstverlening uitgebreid met haar sociale onderneming ‘Blankers Maatschappelijk’. Met dit bedrijf wil Blankers zichtbaarder zijn op het gebied van sociaal...

09 juli 2020

Interclean Amsterdam wordt hybride evenement: on site en online

Interclean breidt haar fysieke event, dat plaatsvindt op dinsdag 3 tot en met vrijdag 6 november in RAI Amsterdam, uit met een online programma. Hierdoor maakt de vakbeurs voor...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

11 november 2022

Kennisprogramma Schoonmaak Vakdagen

Kom jij volgende week, op 15 of 16 november, naar de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten? En wil je je voorbereiden? Lees dan alvast over het uitgebreide kennisprogramma. Ter...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

02 juli 2024

Minister De Jonge wil aansluiting brancheverenigingen uitzenders bij Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ministers Hugo de Jonge (BZK) en Karin van Gennip (SZW) stellen voor dat de brancheverenigingen van de uitzenders en die van detacheerders en dienstverleners zich aansluiten bij de Code...

03 december 2021

Chocoladeletters voor HEPPIE WEEKEND

Hazet steunt Stichting Het Vergeten Kind op alle mogelijke manieren! Zo ook met de Sinterklaastraktatie voor alle Hazetters: een ‘Het Vergeten Kind’ chocoladeletter van Verkade. Waarmee met elk gekochte...