5 januari 2022

Blog: ode aan de onmisbare MENS

Een nieuw jaar is begonnen, een doorstart van een tijdperk waarin de schoonmaker voor iedereen onmisbaar blijkt te zijn. Wij weten dat natuurlijk al veel langer, maar in de afgelopen tijd is meer dan ooit het besef gegroeid dat hygiëne een essentiële en waardevolle basiswaarde is. ‘Dit is niet echt nieuw meer’, hoor ik je al zeggen. Dat klopt, deze ontwikkeling is al een tijdje gaande, maar ik blijf het noemen om elkaar te motiveren én inspireren die faam hoog te houden en te blijven shinen!

Ondanks dat we terecht blij zijn met erkenning en zichtbaarheid van het vak, is dat ook niet echt nieuw meer. Door de jaren heen is, misschien op een andere wijze dan nu, toch altijd wel aandacht geweest voor onder meer schoonmakers, dienstmeisjes en boeren. Zij worden als arbeiders en ambachtslieden in geschiedenisboeken beschreven, komen voor in romans, films en zijn op schilderijen en tekeningen ook vaak afgebeeld. Zoals onder andere blijkt uit de tekeningen van B.C. Koekkoek uit, die in een museum in Kleve getoond worden. Het is zijn ode aan de ‘gewone mens’, zoals zij in de 19e eeuw genoemd werden, omdat zij een belangrijk aandeel aan de maatschappij leveren.

En dat is ook waar het bij ons, de redactie van Schoonmaakjournaal om draait, de MENS, met hoofdletters. De persoon die op de werkvloer hygiëne levert of die ervoor zorgt dat er op de werkvloer goed gewerkt kan worden. Door goede begeleiding, door de juiste randvoorwaarden voor het werk te scheppen, met digitalisering voor efficiency in administratieve handelingen, met ergonomisch verantwoorde machines, middelen en materialen en innovaties zoals de robotstofzuiger. Met aandacht voor de mens in al zijn facetten, inclusief, want ook als er een beperking is kun je meedoen en goed werk afleveren en voor special tasks zoals bij nacht en ontij de straat opruimen. En met aandacht voor het milieu, duurzaam werken is nu toch echt wel de trend en ‘gewoon’ geworden. We runnen onze business als mensen samen, we gunnen elkaar het werk en een fijne werkomgeving, vormen een hechte community.

Ook buiten de eigen branche wordt de aandacht voor het vak steeds groter, onder meer door influencers. Neem de video’s van Tuğrul Çirakoğlu of de mediaoptredens van MAS dienstverleners. Als redactie zijn wij blij met deze ontwikkeling. Wij houden van nieuws en zeker als het schoonmaakvak daarin de hoofdrol voert. Dagelijks struinen we diverse mediakanalen af naar nieuwe wetenswaardigheden om te kunnen delen in onze cleaning-community. We werken met veel partijen fijn samen en krijgen natuurlijk ook info, foto’s en filmpjes uit de branche zelf aangeleverd. Blijf dat vooral doen.
We hebben hierbij wel een voorkeur, we delen graag de verhalen over de mensen achter de schoonmaak. Want daar zit de passie en gedrevenheid die de branche beweegt en waardevol maakt.

Weet je dat wij al bijna 10 jaar die mooie verhalen delen? Ja, je leest het goed, we stevenen af op een jubileum in februari. 2022 is voor ons dus een jaar met een gouden randje. Dankzij jullie, onze trouwe fans die ons al 10 jaar steunen. Dat is een (online) feestje waard. En dat zijn we aan het voorbereiden, met oude en nieuwe sterren aan het firmament. Houd onze berichten in de gaten.

Esther van der Lelie
Hoofdredacteur

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...

31 oktober 2021

Opruimen met ‘Kunst aan (de) kant!’

Hoe we ook ons best doen om het netjes te houden, het leven blijft een chaos. Maar daar is heel goed wat aan te doen. Van kerstboom tot parkeerterrein...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

10 mei 2019

#filmFriday Greenspeed tips voor meer werkplezier

“We zijn crazy about cleaning en willen de mensen om ons heen hierin meenemen”, vertelt Floor Loos, marketing manager bij Greenspeed International. “Daarom bieden we een totaalconcept aan van innovatieve en effectieve schoonmaakoplossingen...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

02 oktober 2022

Meest gelezen in september

Benieuwd naar welke artikelen jullie in september 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: “We adviseren,...

13 februari 2025

Thierry Aartsen brengt werkbezoek aan glazenwassers

Op 5 februari 2025 bracht Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) een werkbezoek bij Amphia Ziekenhuis in Breda. Hij keek niet alleen toe, maar ging mee aan het werk. De...