24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen vernieuwen. Zo zou Marco Harijgens, directeur van hygiëneproductengroothandel Total Cleaning Products, FM Next Generation willen omschrijven. Sinds kort is zijn bedrijf supporter van de jongerentak van het Schoonmaakjournaal.

“De schoonmaaksector raakt vergrijsd, er is beperkte nieuwe aanwas”, legt Marco, die zelf ook bij #FMNextGen zat, uit. “Daarom is een platform waar jongeren kunnen netwerken en brainstormen hoe de sector aantrekkelijker gemaakt kan worden, belangrijk. Want onze branche is essentieel, maar wordt niet als sexy gezien en dat mag best veranderen”, meent hij. Ook Marco dacht er tijdens zijn studietijd niet direct aan om in de schoonmaaksector aan de slag te gaan. “Ik heb commerciële economie gestudeerd en had destijds nog geen idee wat ik precies wilde gaan doen. Enkele studiegenoten daarentegen hadden hun carrière al helemaal uitgestippeld en stemden hun stageplaatsen af op de branche waarin zij uiteindelijk wilden gaan werken. Na mijn studie ben ik in de schoonmaaksector terecht gekomen, maar zou inmiddels niets anders meer willen. Waarschijnlijk herkenbaar voor velen: als het ‘schoonmaakvirus’ je eenmaal heeft gegrepen dan kom je er niet meer vanaf.”

Total Cleaning Products bestaat sinds 2008 en laat sinds haar bestaan een structurele groei zien. “We hebben ons klantenbestand sinds de coronacrisis aanzienlijk verbreed. Drie jaar geleden verkochten we al persoonlijke beschermingsmiddelen, maar nu verkopen we die aan een veel bredere doelgroep.” Hij vindt het belangrijk om te blijven innoveren, zo wordt er op dit moment gewerkt aan een nieuwe website met klantportaal en worden nieuwe concepten toegevoegd aan het portfolio.

Wat is de rol van jongeren in de branche en bij TCP?
Naar zijn mening kan er nog een hoop worden vernieuwd bij bedrijven in de branche en zullen jongeren hier de komende jaren een grote rol in spelen. “Jonge mensen weten meer van digitalisering en hebben vaak creatieve ideeën om bijvoorbeeld een showroom er helemaal hip en van nu uit te laten zien. Wij zijn een jonge, enthousiaste club en zijn daar zelf ook veel mee bezig. Ik verwacht dat wij over vijf jaar niet alleen een nieuw pand met hightech producten hebben maar daarnaast een aansprekende showroom hebben opgezet waarvan klanten zeggen ‘wow, zo kan het dus ook!”

“Jongeren vinden meer beleving en thematisering belangrijker”
Volgens Marco zal het imago van de branche uiteindelijk veranderen omdat het voor jongeren vanzelfsprekender is om over het belang van de sector te praten en op andere vlakken meerwaarde te bieden. “Zo vinden ze de beleving van een toiletgroep veel belangrijker dan de wat oudere generatie. Momenteel is het namelijk nog zo dat toiletten een beetje worden vergeten. Meestal gaat er een relatief klein deel van het totaalbudget van een project naar de sanitaire ruimte, terwijl er juist hele gave dingen mee kunnen worden gedaan. Denk aan thematisering, het werken met high-end geurparfums en bijpassende muziek.” Als voorbeeld noemt hij een spraakmakend toilet in een horeca-etablissement. “Ik kan ervoor zorgen dat een toiletbezoek echt een belevenis wordt waar over wordt nagepraat”, vertelt hij lachend. “Een unieke toiletgroep is dan ook geen kostenpost, maar een investering die zal zorgen voor positieve feedback en uiteindelijk resulteert in meer omzet. Een toiletbezoek mag wat dat betreft een feestje zijn.”

 

Op 10 mei aanstaande vindt tijdens de Interclean in RAI Amsterdam de eerstvolgende bijeenkomst van FMNextGen plaats. Meld je alvast aan via [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 februari 2023

NESO en Schneidereit slaan handen ineen

Sinds november 2022 is de Gelderse plaats Bemmel een opleidingscentrum voor de schoonmaakbranche rijker. Eind 2022 opende NESO, Nederlands Eerste Schoonmaak Opleiding, officieel haar deuren. Hier kunnen nagenoeg alle...

18 januari 2022

100% circulaire afvalbak maakt afval scheiden nog eenvoudiger

Het scheiden van afval is een belangrijke eerste stap richting de circulaire economie. Om bedrijven hierbij te helpen heeft Bonton de Bonton Circubin gelanceerd. Een nieuwe afvalmodule die het...

20 oktober 2022

Wat maakt de Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic duurzaam?

De Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic zijn beide duurzaam. Maar waarom? De  Eco-Matic EM3 van Numatic is een praktische werkwagen en is handig in gebruik voor schoonmakers...

12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group...

23 mei 2022

Blog: Schoonmakers, we kunnen niet zonder jullie

Ik ben oprecht blij dat je er bent vandaag; een welgemeend compliment, dat belangrijk is voor de helden die onze branche maken: de schoonmakers. Oprechte, welverdiende complimenten gunnen we...

09 september 2022

Op de rode loper

Dit jaar mag team De Kroon Facilitaire Diensten wederom alle Gouden Tegels van het Nederlands Film Festival (NFF) specialistisch gaan reinigen. Dit prachtige festival zal worden georganiseerd van woensdag...

31 oktober 2021

Opruimen met ‘Kunst aan (de) kant!’

Hoe we ook ons best doen om het netjes te houden, het leven blijft een chaos. Maar daar is heel goed wat aan te doen. Van kerstboom tot parkeerterrein...

02 augustus 2022

Inschrijving European Cleaning Awards in aantocht

In 2023 zal wederom een nieuwe uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards plaatsvinden. De organisatoren hebben spannende plannen voor een spetterend awards-evenement in Dublin op donderdag 5...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

13 mei 2022

Carin 40 jaar in dienst

Carin is niet alleen 40 jaar in dienst bij Hazet, maar ook nog getrouwd met collega Cor. Dubbel feest dus binnen de Zaandamse groothandel. Eigenaar vakgroothandel Hazet, Wanda van...