6 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo, wouw, een trots moment. Het lanceringsfeestje thuis met de ‘makers’ van de Schoonmaakjournaal-website en de unieke app (een primeur), en de redactieraad was aanstonds. Met koffie, champagne, een Chinees buffet, en tompoucejes.

De dagen ervoor waren enorm spannend, want vier dagen voor het aangekondigde live gaan van het eerste online (schoonmaak)vakblad, ging, nee moest het roer nog even om: een nieuwe website bouwen. Met een team van 30 man zetten we de schouders eronder om het lanceringsproject in de voorbereiding en op alle vlakken te laten slagen. M’n 80-jaar oude ouders staken 2000 folders in een envelopje, stempelden de enveloppen met ‘port betaald’ en postten ze. Zondags voor de lancering uploadde ik voor het eerst de Schoonmaakjournaal-website. Hoe bijzonder: een nieuwsbericht redigeren en publiceren duurde slechts 6 minuten in plaats van 6 weken. Ja, de online wereld was echt compleet anders dan de papieren wereld. Wouw, trots.

Naar de HEMA fietsend dacht ik: “Hoe valt Schoonmaakjournaal in de smaak? Gaat een hoog bereik lukken? Vandaag is het erop of eronder”. Hoe spannend kan zo’n dag in de nieuwe digitale wereld zijn… Ik kende de cijfers in de media, logisch door mijn rol als hoofdredacteur van het papieren vakblad uit het Groene Hart. Al snel stelde Google Analytics mij gerust: op de eerste dag 2455 bezoekers. En ze bleven ‘lang hangen’ kijkend naar de gemiddelde tijdspanne voor een websitebezoek. Schoonmaakjournaal pakte direct de koppositie. Wouw, trots.

De dagen, maanden en bijna 9 jaren erna volgden nog heel veel trotse momenten, met de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing in 2014 als absolute mijlpaal. Een op z’n zachtst gezegd heftig ad hoc-project van 7 maanden qua uren, lobby, financiën, taken, samenwerking, sponsoring, ambassadeurs, jurering, sociale media, films, foto’s, oorkondes, feesten, optredens, goodybags, cadeaus. Hoe uitdagend en soms bijna uitputtend, maar ook hoe mooi: ik voelde zo ongekend veel samenhorigheid en dankbaarheid. Op uitnodiging van Esther vergaderden we bij Dolmans aan een tafel vol met concurrenten. Ik keek op me heen, voelde de bijzonderheid. Wouw, trots.

De power en passie om met ambassadeurs en sponsors een écht feest voor de Beste Schoonmaker van 2014 te bouwen was onbeschrijfelijk. Het lukte. Het moment van de grote finale waarin de tien Nederlandse en Belgische finalisten allen een 41 inch-televisiescherm cadeau kregen, was en is voor mij onvergetelijk. De genomineerde schoonmaakster van een ziekenhuis die haar dochters verjaardagwens – een tv – financieel niet waar kon maken, vertrok ondanks dat zij de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing niet had gewonnen ontzettend blij en tevreden naar huis; ze ging haar dochter verrassen met een televisie. Nog altijd krijg ik er tranen van in m’n ogen. Zo bijzonder. Wouw, trots.

Ik ben zo onbescheiden om te stellen dat ik in de schoonmaakbranche veel heb meegemaakt, veel heb gedaan en opgestart, maar werken met en voor de (specialistische) schoonmakers was en is het fijnste, het dankbaarste om te doen. Zij verdienen het, want zij vormen onze schoonmaakbranche. We mogen vanachter ons bureau of autostuur dag-in-dag-uit – of als je dit nu leest – beseffen, dat zij altijd en overal presteren, klaar staan en doorgaan. Dat zij zorgen voor een plezierige, fijne en veilige werk- en leefomgeving. Onze schoonmakers zijn dienstbare helden, bikkels, doorzetters, risiconemers en overwinnaars. Zij verdienen erkenning, bewondering, respect, eer en vertrouwen. Het is van de zotte dat het schoonmaakvak pas door de uitbraak van de coronapandemie tot een cruciaal beroep werd verheven – helaas voor even – en in relatie tot coronabesmetting sinds 26 januari nu tot een essentieel bedrijfsproces behoort. Nu niet voor tijdelijk hoop ik, nee ik gun het alle (specialistische) schoonmakers. Weg met dat negatieve imago, welkom erkend vakmanschap. Wouw, trots.

Vandaag, 6 februari 2022, toast ik op mijn verjaardag, op 10 jaar Schoonmaakjournaal én op jullie. Met respect, dankbaarheid en trots!

Petra de Bruin
enthousiaste community-bouwer, pionier in online media, marketeer en verbinder met een schoonmaak- en camperhart

P.S. Welkom in de nieuwe Schoonmaakjournaal Community: een vakkennis(sen) platform dat sinds 4 februari een nieuw jasje draagt met een andere pasvorm en een andere look-and-feel. Een community met een échte vakkundige meerwaarde, waar je bij wilt horen en waar je deel van uit wilt maken.

Van de Redactie: deze jubileumweek is Petra onze gasthoofdredacteur. Haar blog is de aftrap van een week vol schoonmaak-toeters en bellen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 maart 2024

RUFO Schoonmaakdiensten behaalt SIEV-Keurmerk

RUFO Schoonmaakdiensten uit Leiderdorp heeft de toetsing van het SIEV-Keurmerk met glans doorstaan. Het bijbehorende certificaat zal dan ook een ereplaats op het kantoor van het bedrijf krijgen. “We...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

17 mei 2022

Actief Werkt! wint aanbesteding Rijksoverheid

Actief Werkt!, ’s Nederlands grootste uitzender in het schoonmaaksegment, heeft de Europese aanbesteding voor uitzendkrachten door de Rijksschoonmaakorganisatie (IFA RSO) gewonnen. Het betreft een landelijke uitzendovereenkomst voor facilitaire dienstverlening...

21 december 2021

Uniqcare zet zelfstandig koers uit

Ondernemerschap is voor Uniqcare hèt synoniem voor excelleren in flexibiliteit, kleinschaligheid, betrokkenheid en klantgerichtheid. Op 9 december 2021 werd dat ondernemerschap bekrachtigd door de notariële overdracht van Uniqcare aan...

22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen...

03 januari 2023

Laetitia Simonis (1nergiek): “Coronatijd moeilijk? Heerlijk juist die dynamiek!”

Onze serie over vrouwelijk leiderschap vervolgen we met een interview met Laetitia Simonis. Ze rolde vijftien jaar geleden per toeval de sector in, schopte tegen heel wat heilige huisjes...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...