6 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo, wouw, een trots moment. Het lanceringsfeestje thuis met de ‘makers’ van de Schoonmaakjournaal-website en de unieke app (een primeur), en de redactieraad was aanstonds. Met koffie, champagne, een Chinees buffet, en tompoucejes.

De dagen ervoor waren enorm spannend, want vier dagen voor het aangekondigde live gaan van het eerste online (schoonmaak)vakblad, ging, nee moest het roer nog even om: een nieuwe website bouwen. Met een team van 30 man zetten we de schouders eronder om het lanceringsproject in de voorbereiding en op alle vlakken te laten slagen. M’n 80-jaar oude ouders staken 2000 folders in een envelopje, stempelden de enveloppen met ‘port betaald’ en postten ze. Zondags voor de lancering uploadde ik voor het eerst de Schoonmaakjournaal-website. Hoe bijzonder: een nieuwsbericht redigeren en publiceren duurde slechts 6 minuten in plaats van 6 weken. Ja, de online wereld was echt compleet anders dan de papieren wereld. Wouw, trots.

Naar de HEMA fietsend dacht ik: “Hoe valt Schoonmaakjournaal in de smaak? Gaat een hoog bereik lukken? Vandaag is het erop of eronder”. Hoe spannend kan zo’n dag in de nieuwe digitale wereld zijn… Ik kende de cijfers in de media, logisch door mijn rol als hoofdredacteur van het papieren vakblad uit het Groene Hart. Al snel stelde Google Analytics mij gerust: op de eerste dag 2455 bezoekers. En ze bleven ‘lang hangen’ kijkend naar de gemiddelde tijdspanne voor een websitebezoek. Schoonmaakjournaal pakte direct de koppositie. Wouw, trots.

De dagen, maanden en bijna 9 jaren erna volgden nog heel veel trotse momenten, met de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing in 2014 als absolute mijlpaal. Een op z’n zachtst gezegd heftig ad hoc-project van 7 maanden qua uren, lobby, financiën, taken, samenwerking, sponsoring, ambassadeurs, jurering, sociale media, films, foto’s, oorkondes, feesten, optredens, goodybags, cadeaus. Hoe uitdagend en soms bijna uitputtend, maar ook hoe mooi: ik voelde zo ongekend veel samenhorigheid en dankbaarheid. Op uitnodiging van Esther vergaderden we bij Dolmans aan een tafel vol met concurrenten. Ik keek op me heen, voelde de bijzonderheid. Wouw, trots.

De power en passie om met ambassadeurs en sponsors een écht feest voor de Beste Schoonmaker van 2014 te bouwen was onbeschrijfelijk. Het lukte. Het moment van de grote finale waarin de tien Nederlandse en Belgische finalisten allen een 41 inch-televisiescherm cadeau kregen, was en is voor mij onvergetelijk. De genomineerde schoonmaakster van een ziekenhuis die haar dochters verjaardagwens – een tv – financieel niet waar kon maken, vertrok ondanks dat zij de Beste Schoonmaker van het Jaar-verkiezing niet had gewonnen ontzettend blij en tevreden naar huis; ze ging haar dochter verrassen met een televisie. Nog altijd krijg ik er tranen van in m’n ogen. Zo bijzonder. Wouw, trots.

Ik ben zo onbescheiden om te stellen dat ik in de schoonmaakbranche veel heb meegemaakt, veel heb gedaan en opgestart, maar werken met en voor de (specialistische) schoonmakers was en is het fijnste, het dankbaarste om te doen. Zij verdienen het, want zij vormen onze schoonmaakbranche. We mogen vanachter ons bureau of autostuur dag-in-dag-uit – of als je dit nu leest – beseffen, dat zij altijd en overal presteren, klaar staan en doorgaan. Dat zij zorgen voor een plezierige, fijne en veilige werk- en leefomgeving. Onze schoonmakers zijn dienstbare helden, bikkels, doorzetters, risiconemers en overwinnaars. Zij verdienen erkenning, bewondering, respect, eer en vertrouwen. Het is van de zotte dat het schoonmaakvak pas door de uitbraak van de coronapandemie tot een cruciaal beroep werd verheven – helaas voor even – en in relatie tot coronabesmetting sinds 26 januari nu tot een essentieel bedrijfsproces behoort. Nu niet voor tijdelijk hoop ik, nee ik gun het alle (specialistische) schoonmakers. Weg met dat negatieve imago, welkom erkend vakmanschap. Wouw, trots.

Vandaag, 6 februari 2022, toast ik op mijn verjaardag, op 10 jaar Schoonmaakjournaal én op jullie. Met respect, dankbaarheid en trots!

Petra de Bruin
enthousiaste community-bouwer, pionier in online media, marketeer en verbinder met een schoonmaak- en camperhart

P.S. Welkom in de nieuwe Schoonmaakjournaal Community: een vakkennis(sen) platform dat sinds 4 februari een nieuw jasje draagt met een andere pasvorm en een andere look-and-feel. Een community met een échte vakkundige meerwaarde, waar je bij wilt horen en waar je deel van uit wilt maken.

Van de Redactie: deze jubileumweek is Petra onze gasthoofdredacteur. Haar blog is de aftrap van een week vol schoonmaak-toeters en bellen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

19 februari 2024

CSRD: hoe pak je dit als (schoonmaak-) bedrijf aan?

De Europese CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ook  de vraag om MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen) en de roep om transparantie in de keten: er komt nogal wat af...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

30 juni 2022

Onderzoek hoger onderwijs: Schoon maak je samen

Schoon is (veel) meer dan schoonmaken. Schoon is beleving. Schoon is imago. En schoon is na een pandemie meer dan ooit verbonden aan hygiëne. Het belang is enorm, maar...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

16 mei 2022

De waarde van de persoonlijke ontmoeting

‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam...