23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer vaker tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de handel de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.

Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier1, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen.

Dat werkgeluk belangrijk is, onderstreept Emma Pleeging, senior onderzoeker bij de Erasmus Happiness Economics Research Organisation: “Werkgeluk zorgt voor positieve emoties, meer energie en minder stress. Werkgeluk heeft dus een positieve invloed op medewerkers, maar ook op organisaties. In wetenschappelijk onderzoek zien we vaak dat geluk en positieve emoties ervoor zorgen dat we meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En dat onze hersenen letterlijk beter werken wanneer we ons goed voelen, wat ons creatiever en productiever maakt.”

Gelukkige werknemers in de handel
In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) zijn enkele aspecten van werkgeluk onderzocht. Bijvoorbeeld bevlogenheid, verbondenheid en werktevredenheid. Meer dan de helft van de werknemers (51%) in de handel voelt zich bevlogen in hun werk en 64% voelt zich verbonden met het bedrijf waarvoor men werkt. Ook is 75% van de werknemers in de handel tevreden met hun werk. Ondernemers kunnen het werkgeluk nog meer vergroten door leren te faciliteren. Want maar liefst 92% van de werknemers in Nederland vindt leren op het werk (heel) belangrijk.

Linda Koopmans, onderzoeker bij TNO: “Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven. Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten. Als ondernemer kun je bijdragen aan het werkgeluk van werknemers door te zorgen voor meer leermomenten.”


Quickscan voor ondernemers

Om ondernemers in het mkb extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en hogeschool Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid roept ondernemers in de handel op de Quickscan tijdens de Week van het Werkgeluk gratis te doen op mijnleercultuur.nl en extra aandacht te besteden aan leren op het werk.

De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.

1 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...

16 augustus 2024

Burgman viert 2 x 10 jaar toewijding: Marnix Verhaar en Mike Voges

Burgman vertelt dat zij op 22 april en 12 juni 2024 twee bijzondere mijlpalen vierden: het 10-jarig dienstverband van salesmanager Marnix Verhaar en account manager Mike Voges. “Marnix Verhaar...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

23 november 2021

Hoe gaaf is dit?!

De buitendienst van VvE schoonmaak verzorgde de glasbewassing bij een appartementencomplex. Eén van de bewoners trakteerde hen daarna op deze lekkernij. De verrassing werd door de medewerkers ontvangen als ‘fantastische...

19 oktober 2021

Volg een opleiding en ga ‘Vooruit in de schoonmaak’

Dominique Otterspeer werkt bijna 12 jaar als glazenwasser bij Glasbewassing- en schoonmaakbedrijf ACW. Hij begon als leerling, maar is nu voorman. Dominique heeft de basisvakopleiding glas en gevel gevolgd....

28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023...

19 september 2022

Directiewisseling Hago Zorg

Hago Zorg meldt een directeurswisseling. Peter Paul Wiegmans wordt per 1 januari 2023 algemeen directeur van Hago Zorg. Hij neemt het stokje over van Herman Busch, die kiest voor...

13 september 2022

SOFIA, schoonmaak VR training in a box

Cleaning Workx BV lanceert ‘SOFIA in a box’, de eerste VR training op het gebied van schoonmaak, geïntegreerd in één koffer. Wieland Hendriksen: “De VR training is hierdoor nog...

07 september 2022

Kennissessie contractmanagement: een vloek of een zegen?

De Codekamer Schoonmaak organiseert op 19 september aanstaande een Kennissessie over Contractmanagement. Discussieer en denk jij mee over dit belangrijke onderwerp? Na het afsluiten van een contract moet het...

28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een...