23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer vaker tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de handel de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.

Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier1, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen.

Dat werkgeluk belangrijk is, onderstreept Emma Pleeging, senior onderzoeker bij de Erasmus Happiness Economics Research Organisation: “Werkgeluk zorgt voor positieve emoties, meer energie en minder stress. Werkgeluk heeft dus een positieve invloed op medewerkers, maar ook op organisaties. In wetenschappelijk onderzoek zien we vaak dat geluk en positieve emoties ervoor zorgen dat we meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En dat onze hersenen letterlijk beter werken wanneer we ons goed voelen, wat ons creatiever en productiever maakt.”

Gelukkige werknemers in de handel
In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) zijn enkele aspecten van werkgeluk onderzocht. Bijvoorbeeld bevlogenheid, verbondenheid en werktevredenheid. Meer dan de helft van de werknemers (51%) in de handel voelt zich bevlogen in hun werk en 64% voelt zich verbonden met het bedrijf waarvoor men werkt. Ook is 75% van de werknemers in de handel tevreden met hun werk. Ondernemers kunnen het werkgeluk nog meer vergroten door leren te faciliteren. Want maar liefst 92% van de werknemers in Nederland vindt leren op het werk (heel) belangrijk.

Linda Koopmans, onderzoeker bij TNO: “Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven. Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten. Als ondernemer kun je bijdragen aan het werkgeluk van werknemers door te zorgen voor meer leermomenten.”


Quickscan voor ondernemers

Om ondernemers in het mkb extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en hogeschool Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid roept ondernemers in de handel op de Quickscan tijdens de Week van het Werkgeluk gratis te doen op mijnleercultuur.nl en extra aandacht te besteden aan leren op het werk.

De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.

1 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

14 maart 2022

De Kroon Facilitaire Diensten wint aanbesteding Mitros, perceel Nieuwegein Zuid

Na een gefundeerd aanbestedingstraject, waaraan verschillende facilitaire dienstverleners hebben deelgenomen, heeft De Kroon Facilitaire Diensten de definitieve gunning in de wacht mogen slepen. Het schoonmaakbedrijf mag het schoonmaakonderhoud van...

28 mei 2019

Review (2) VSR Kennisdag: “Van facilitair manager naar grondstoffenmanager”

Yvette Watson (PHI-Factory), Rob Stevens (WEPA Nederland) en Frank Dobbelsteijn (Returnity) namen het stokje van ZKH prins Carlos de Bourbon de Parme over op de VSR Kennisdag Circulariteit op...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

18 december 2023

35 jaar Menges Schoonmaak

35 Jaar geleden, op 1 maart 1989, startte glazenwasser Jan-Willem Menges zijn schoonmaakbedrijf. Met als missie: een van de massa onderscheidende firma zijn. Inmiddels telt het bedrijf 150 medewerkers. We...

25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country...

28 april 2022

Bezoek het BOMA C@FE op Interclean

Heel wat jaren terug heeft Boma al eens met een heus café aan Interclean Amsterdam deelgenomen. Dit jaar gebeurt dat opnieuw. Een bijzondere manier om deel te nemen aan...

22 februari 2023

CSU neemt schoonmaakbedrijf Robedo Cleaning over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 februari 2023 de schoonmaakactiviteiten over van Robedo Cleaning uit Echt. Robedo Cleaning werkt voor 400 opdrachtgevers op 1200 werklocaties. De circa 100 medewerkers treden...

17 januari 2025

Facility Trade Group behaalt MVO Prestatieladder niveau 3

Na intensieve inspanningen, focus op een duurzaam assortiment en een toekomstgerichte bedrijfsvoering is Facility Trade Group in december 2024 gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. Dit markeert...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...