23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer vaker tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de handel de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.

Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier1, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen.

Dat werkgeluk belangrijk is, onderstreept Emma Pleeging, senior onderzoeker bij de Erasmus Happiness Economics Research Organisation: “Werkgeluk zorgt voor positieve emoties, meer energie en minder stress. Werkgeluk heeft dus een positieve invloed op medewerkers, maar ook op organisaties. In wetenschappelijk onderzoek zien we vaak dat geluk en positieve emoties ervoor zorgen dat we meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En dat onze hersenen letterlijk beter werken wanneer we ons goed voelen, wat ons creatiever en productiever maakt.”

Gelukkige werknemers in de handel
In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) zijn enkele aspecten van werkgeluk onderzocht. Bijvoorbeeld bevlogenheid, verbondenheid en werktevredenheid. Meer dan de helft van de werknemers (51%) in de handel voelt zich bevlogen in hun werk en 64% voelt zich verbonden met het bedrijf waarvoor men werkt. Ook is 75% van de werknemers in de handel tevreden met hun werk. Ondernemers kunnen het werkgeluk nog meer vergroten door leren te faciliteren. Want maar liefst 92% van de werknemers in Nederland vindt leren op het werk (heel) belangrijk.

Linda Koopmans, onderzoeker bij TNO: “Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven. Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten. Als ondernemer kun je bijdragen aan het werkgeluk van werknemers door te zorgen voor meer leermomenten.”


Quickscan voor ondernemers

Om ondernemers in het mkb extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en hogeschool Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid roept ondernemers in de handel op de Quickscan tijdens de Week van het Werkgeluk gratis te doen op mijnleercultuur.nl en extra aandacht te besteden aan leren op het werk.

De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.

1 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende...

01 juni 2022

Tour Facilitair 2022

Vandaag, 1 juni, staan er iets meer dan 250 facilitair professionals aan de start van Tour Facilitair 2022. Een facilitair netwerkevent waarbij deelnemers 80 km fietsen. Het is alweer...

23 september 2024

B2-Cleaning behaalt Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

B2-Cleaning heeft met glans Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing blijkt dat B2-Cleaning op kwalitatieve wijze een bovengemiddelde bijdrage levert aan sociaal...

13 juni 2022

Schoonmakers ‘in the picture’

Het is bijna ‘De dag van de schoonmaker’. Een aanleiding om deze week meerdere schoonmakers ‘in the picture’ te zetten. We delen de mooie foto’s van fotografe Ann-Sophie Falter...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

25 oktober 2024

#FILMFRIDAY: Uitblinkers van Azora!

Alpheios geeft in haar videoserie Blink Uit, uitblinkers het podium aan schoonmaakprofessionals. “We bezoeken hen op locatie en zijn benieuwd naar hun werkzaamheden en wat hen motiveert om elke...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...