23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer vaker tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de handel de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.

Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier1, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen.

Dat werkgeluk belangrijk is, onderstreept Emma Pleeging, senior onderzoeker bij de Erasmus Happiness Economics Research Organisation: “Werkgeluk zorgt voor positieve emoties, meer energie en minder stress. Werkgeluk heeft dus een positieve invloed op medewerkers, maar ook op organisaties. In wetenschappelijk onderzoek zien we vaak dat geluk en positieve emoties ervoor zorgen dat we meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En dat onze hersenen letterlijk beter werken wanneer we ons goed voelen, wat ons creatiever en productiever maakt.”

Gelukkige werknemers in de handel
In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) zijn enkele aspecten van werkgeluk onderzocht. Bijvoorbeeld bevlogenheid, verbondenheid en werktevredenheid. Meer dan de helft van de werknemers (51%) in de handel voelt zich bevlogen in hun werk en 64% voelt zich verbonden met het bedrijf waarvoor men werkt. Ook is 75% van de werknemers in de handel tevreden met hun werk. Ondernemers kunnen het werkgeluk nog meer vergroten door leren te faciliteren. Want maar liefst 92% van de werknemers in Nederland vindt leren op het werk (heel) belangrijk.

Linda Koopmans, onderzoeker bij TNO: “Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven. Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten. Als ondernemer kun je bijdragen aan het werkgeluk van werknemers door te zorgen voor meer leermomenten.”


Quickscan voor ondernemers

Om ondernemers in het mkb extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en hogeschool Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid roept ondernemers in de handel op de Quickscan tijdens de Week van het Werkgeluk gratis te doen op mijnleercultuur.nl en extra aandacht te besteden aan leren op het werk.

De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.

1 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

17 januari 2025

Facility Trade Group behaalt MVO Prestatieladder niveau 3

Na intensieve inspanningen, focus op een duurzaam assortiment en een toekomstgerichte bedrijfsvoering is Facility Trade Group in december 2024 gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. Dit markeert...

12 oktober 2022

Ook de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch denkt Cradle & Cradle!

Je denkt meteen: Wat heeft dat te maken met GWS dé schoonmaker? Eigenlijk alles. Want als er iets in de regio gebeurt op het gebied van duurzaamheid en schoonmaak...

29 oktober 2024

Robin (Biga Groep) ging van springplank naar droombaan

Robin (23) kreeg een half jaar geleden een vast contract bij zwembad Dijnselburg in Zeist en werkt daar als toezichthouder en in de schoonmaak. Als klein jongetje droomde hij...

08 november 2024

#FotoFriday Voor Linda (Breedweer) werd even 12,5 jaar…

Linda’s dacht 12,5 jaar geleden: Ik ga voor even de schoonmaak in en dan door. Maar dat is er niet van gekomen. Ze is blijven hangen in de schoonmaakbranche...

29 december 2021

ToiletTrends 2022: handhygiëne, beleving en gemak blijven, duurzaamheid op nummer 1

Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en...

16 mei 2025

Suppen én schoonmaken: doe mee met de Haagse grachtenactie

Gratis suppen en tegelijk iets goeds doen voor de stad? Het kan deze zomer in Den Haag. Tijdens een serie ‘sup clean-ups’ maak je al peddelend de Haagse grachten...

12 november 2018

Jubileumbijeenkomst NVZ: van soap tot kennispartner

Op 8 november vierde branchevereniging NVZ haar 70-jarig jubileum in Utrecht met een ledenbijeenkomst waarvoor ook externe stakeholders waren uitgenodigd. Met sprekers prof.dr. Bas Haring, Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) en...

19 november 2024

Wereldtoiletdag: waarom zijn toiletten belangrijk?

Op 19 november is het Wereldtoiletdag. Waarom deze dag jaarlijks wordt geinitieerd? Omdat iedereen toegang zou moeten hebben tot een toilet dat veilig, hygiënisch en privé is. Wereldwijd is...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...