23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer vaker tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de handel de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.

Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op de energie en het werkplezier1, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen.

Dat werkgeluk belangrijk is, onderstreept Emma Pleeging, senior onderzoeker bij de Erasmus Happiness Economics Research Organisation: “Werkgeluk zorgt voor positieve emoties, meer energie en minder stress. Werkgeluk heeft dus een positieve invloed op medewerkers, maar ook op organisaties. In wetenschappelijk onderzoek zien we vaak dat geluk en positieve emoties ervoor zorgen dat we meer openstaan voor nieuwe ervaringen. En dat onze hersenen letterlijk beter werken wanneer we ons goed voelen, wat ons creatiever en productiever maakt.”

Gelukkige werknemers in de handel
In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS (2023) zijn enkele aspecten van werkgeluk onderzocht. Bijvoorbeeld bevlogenheid, verbondenheid en werktevredenheid. Meer dan de helft van de werknemers (51%) in de handel voelt zich bevlogen in hun werk en 64% voelt zich verbonden met het bedrijf waarvoor men werkt. Ook is 75% van de werknemers in de handel tevreden met hun werk. Ondernemers kunnen het werkgeluk nog meer vergroten door leren te faciliteren. Want maar liefst 92% van de werknemers in Nederland vindt leren op het werk (heel) belangrijk.

Linda Koopmans, onderzoeker bij TNO: “Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven. Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten. Als ondernemer kun je bijdragen aan het werkgeluk van werknemers door te zorgen voor meer leermomenten.”


Quickscan voor ondernemers

Om ondernemers in het mkb extra handvatten te geven bij de ontwikkeling van een leercultuur binnen hun bedrijf is in samenwerking met TNO en hogeschool Windesheim de Quickscan Leercultuur ontwikkeld. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid roept ondernemers in de handel op de Quickscan tijdens de Week van het Werkgeluk gratis te doen op mijnleercultuur.nl en extra aandacht te besteden aan leren op het werk.

De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.

1 Lange termijn effecten van leven lang ontwikkelen (LLO) van TNO, 2023.
Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2019

Onafhankelijk en objectief meetsysteem Qualis gaat als de spreekwoordelijke brandweer

“Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat het een kansloze en zinloze weg is die we zijn ingeslagen, kan ik u niet vertellen; echt heel vaak. Overigens...

26 juni 2025

Vebego schoonmakers reinigen op presidentieel niveau

Terwijl wereldleiders en Ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie spraken over vrede en veiligheid, maakten schoonmakers van Vebego Cleaning Services het World Forum The Hague blinkend schoon. Tijdens de...

30 april 2025

Remco Martens nieuwe Chief Commercial Officer bij ISS Nederland

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei 2025 aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

30 november 2023

CSU Schoonmaakteam RAI uitgeroepen tot “Heroes of Cleaning 2023”

Met luid gejuich heeft het schoonmaakteam van CSU, werkzaam bij de RAI, de prestigieuze titel “Heroes of Cleaning 2023” in ontvangst genomen. De eretitel werd toegekend door de hoge...

27 augustus 2025

CSU voor 13e keer sponsor Het Geluid van Q-music

Voor het 13e jaar op rij is CSU de trotse sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Niet alleen de eigen CSU-medewerkers, maar ook hun kinderen zijn...

27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

Hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom...