11 september 2025

Blog Tom Dissel (Toekomst Schoonmaakbedrijven): “Al 85 jaar aandacht en prettig zakendoen”

Misschien had je het al wel gehoord: dit jaar, op 1 december 2025, bestaat Toekomst Schoonmaakbedrijven 85 jaar! Op 1 augustus hebben we de aftrap gegeven van ons jubileumjaar, en de komende maanden zullen we hier volop aandacht aan besteden. Met als kers op de taart een mooi feest voor onze medewerkers in december; ik kijk er nu al naar uit!

In zo’n jubileumjaar ga je automatisch nadenken: hoe zijn we ooit begonnen? Hoe ging het 85 jaar geleden, wat is er veranderd en wat kunnen we meenemen uit onze geschiedenis voor vandaag? Daarover nadenkend, kwam ik tot de conclusie dat mensen binnen Toekomst al 85 jaar centraal staan. Opgericht als familiebedrijf, zijn we altijd een mensgerichte organisatie geweest. En hoewel we nu officieel geen familiebedrijf meer zijn, vertonen we nog steeds alle kenmerken. Want zoals je met familie omgaat, zo willen wij met mensen omgaan!

In de praktijk betekent onze mensgerichte instelling dat we zowel opdrachtgevers als medewerkers aan ons weten te binden. En dat zijn uiteraard de eerste voorwaarden om langdurig succesvol te kunnen ondernemen. Vanaf het moment dat we met een emmer de ladder opklommen om de ramen van onze opdrachtgevers te wassen, hebben we gewerkt vanuit duidelijke principes: samenwerken, je waardering uitspreken, aandacht schenken en vertrouwen hebben in elkaar. Dé speerpunten die je hanteert voor familie, maar ook voor 85 jaar prettig zakendoen!

85 jaar geleden was dat uiteraard makkelijker: je kende iedereen en iedereen kende jou. Tegenwoordig zijn we een fors bedrijf, maar het familiegevoel is gebleven. Met inmiddels 500 medewerkers, werken we nog steeds vanuit dezelfde principes met onze opdrachtgevers. Ook na de overname van Toekomst Schoonmaakbedrijven door IBN in 2021, bleef onze mensgerichte kant intact. Met de missie van IBN (kansen bieden aan mensen die extra ondersteuning naar werk nodig hebben) komt onze aandacht voor mensen sinds 2021 misschien wel nóg beter tot zijn recht.

Niet alleen naar onze opdrachtgevers, maar ook naar onze medewerkers hanteren we het gevoel van een familiebedrijf. Niet voor niets zijn er mensen die hier al bijna 50 jaar (!) werken. Ruim over de pensioendatum heen, maar nog steeds voor ons in de weer. Het zegt volgens mij alles, net zoals het feit dat we ook met veel leveranciers en onderaannemers een inmiddels decennialange samenwerking hebben. Met vele van hen hebben we samen kunnen groeien, en dat is naar mijn idee enorm waardevol!

Ik ben trots op 85 jaar Toekomst Schoonmaakbedrijven. We hebben gekoesterd wat ons mooi maakt en hebben tegelijkertijd een prachtige groei en ontwikkeling doorgemaakt. Ik ga het niet meer meemaken, maar ik gun ons nog eens 85 jaar!”

Tom Dissel
Commercieel Directeur
Toekomst Schoonmaakbedrijven

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juli 2025

Marloes Groenewegen (Fairtrade): “Kwetsbaarheid als kracht in leiderschap”

Wat gebeurt er als je als leider niet alles hoeft te weten, maar er wél echt bent voor je team? Marloes Groenewegen, sinds januari directeur-bestuurder van Fairtrade Nederland, gelooft...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

10 oktober 2019

Onafhankelijk en objectief meetsysteem Qualis gaat als de spreekwoordelijke brandweer

“Hoe vaak wij niet te horen hebben gekregen dat het een kansloze en zinloze weg is die we zijn ingeslagen, kan ik u niet vertellen; echt heel vaak. Overigens...

05 april 2023

Schoonmakers in AMC vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam bieden op 5 april 2023 aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. De petitie is...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

26 augustus 2024

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity zet een nieuwe stap richting een duurzame toekomst: de doelstellingen om tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren, zijn officieel gevalideerd door...

18 november 2022

Saakje 12,5 jaar bij Nivo

Saakje de Jong is al 12,5 jaar in dienst bij Nivo. Van harte gefeliciteerd! Eigenlijk werkt Saakje al veel langer in de schoonmaak, op het huidige pand zelfs al...

12 juli 2024

BOMA verwelkomt IK Partners

De BOMA Groep is verheugd aan te kondigen dat het in zee gaat met een externe partner om samen zijn Europese groeiplannen waar te maken. Via het IK X...

28 augustus 2025

Na ‘quiet quitting’ komt ‘quiet cracking’: de motivatie van werknemers brokkelt af

Na quiet quitting is er een nieuwe trend in opkomst: quiet cracking. Bij Quiet quitting behouden medewerkers hun baan, maar verliezen hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie....

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...