25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country director van BOMA, een uitkomst om de schoonmaakbranche een handje op weg te helpen, juist nu het aan helpende handen ontbreekt?

Inmiddels gebruiken ze er een moderne app voor, maar al in de jaren negentig gebruikte BOMA een geavanceerd digitaal systeem dat aan de hand van floppydisks gemakkelijk bestellingen van klanten kon verwerken. Het was voor de ‘digital savvy’ schoonmaakgroothandel dan ook een logische stap om enkele jaren terug robots aan te bieden. “Robots kunnen vooral het zware repeterende werk uit handen nemen en dat bespaart een hoop tijd”, verklaart Guus. “Tien jaar geleden bestonden ze ook al, maar waren ze minder slim. Konden ze voorheen bijvoorbeeld alleen zuigen, momenteel kunnen bepaalde typen óók dweilen.”

Zelfstandig

De ontwikkeling ligt dus niet stil en robots worden volgens Guus steeds menselijker en geavanceerder. “Denk bijvoorbeeld aan de sociale robot Pepper, die in de zorg ingezet kan worden en via spraak en door middel van een iPad op zijn buik met mensen kan communiceren. Ook worden de accu’s kleiner, maar gaan ze wel langer mee, kunnen robots steeds gedetailleerder ruimtes schoonmaken, omdat ze de routes door slimmere techniek beter leren kennen én worden ze steeds zelfstandiger. Moest je voorheen altijd nog handmatig water lozen en zelf schoon water toevoegen, een nieuw type robot kan dit zelf op het dockingsysteem. Hierdoor hoeft er voor dit type werk praktisch geen mens meer aan te pas te komen.” Tenslotte wordt ook de programmering eenvoudiger. “Eerst moest je nog een soort whizzkid zijn het te begrijpen, tegenwoordig is het instellen van een apparaat een stuk gebruiksvriendelijker geworden.”

Alhoewel robots langzaamaan aan populariteit winnen, betekent de aanschaf van een schoonmaakrobot meestal wel een grote investering. De prijs van een middenklasse model komt namelijk al snel uit op 20.000 tot 60.000 euro. “We begrijpen dat zeker de kleinere bedrijven dit niet altijd zomaar kunnen ophoesten. Daarom werken we naast de verkoop met een fleet-systeem waarin we tijdelijk, bijvoorbeeld drie of zes maanden, een robot verhuren aan schoonmaakbedrijven die zij in een bepaalde periode bij een klant inzetten. Wij nemen dan de kosten voor het onderhoud en cursus om de robot te bedienen op ons en hiermee worden ze hopelijk voor een bredere groep bereikbaar.”

Vakvolwassenheid
Aanvankelijk was er een barrière in schoonmaaksector om met robots te gaan werken, maar Guus merkt dat men daar nu wat gemakkelijker tegenover staat. “Er was een soort wantrouwen, men dacht gaat dit ding mij nou vervangen? Maar nu medewerkers vanwege een oplopend personeelstekort onder druk komen te staan, blijkt het voor sommigen juist een uitkomst. En in praktijk blijken de meesten het heel leuk te vinden om ‘hun robot’ te bedienen, te ontdekken wat hij allemaal kan en sommigen geven hun robot zelfs een naam. Je merkt wat dat betreft echt dat de ontwikkeling heeft bijgedragen aan een stukje vakvolwassenheid en, zeker niet onbelangrijk, werkvreugde bij de schoonmaker.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

18 juni 2020

Blog: En dan nu naar het weer!

Aan het einde van elk journaal een vaste afsluiting van het dagelijks nieuws. Alle ellende en bijzondere gebeurtenissen ten spijt, we willen weten hoe nat we worden als we...

15 september 2022

UL-Team lanceert nieuwe opleiding: Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid

Vers van de pers: Ul-Team lanceert haar training Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid. Een nieuwe, interactieve training die verder gaat dan alle andere opleidingen, een combinatie van ergonomie, gezonde leefstijl...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

27 januari 2022

Droomopdracht

Hassan El Kholte van HVO Glasbewassing uit Alkmaar deelde via LinkedIn een droomopdracht glasbewassing: “Voor dit soort opdrachten mag u ons altijd wakker maken!” Het ziet er indrukwekkend uit!...

28 december 2023

Meest gelezen in 2023

Benieuwd naar welke artikelen jullie in 2023 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 25 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Forse extra...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

25 november 2021

Forbo zorgt voor 95% minder vocht en vuil en tot 65% tijdbesparing

Forbo Flooring breidt haar collectie schoonloopvloeren uit met Coral Bright, Coral Interior en het Pro-Fit Quattro losleg installatiesysteem. Met de verschillende matten en het vloerensysteem stopt volgens Forbo 95%...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...