25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country director van BOMA, een uitkomst om de schoonmaakbranche een handje op weg te helpen, juist nu het aan helpende handen ontbreekt?

Inmiddels gebruiken ze er een moderne app voor, maar al in de jaren negentig gebruikte BOMA een geavanceerd digitaal systeem dat aan de hand van floppydisks gemakkelijk bestellingen van klanten kon verwerken. Het was voor de ‘digital savvy’ schoonmaakgroothandel dan ook een logische stap om enkele jaren terug robots aan te bieden. “Robots kunnen vooral het zware repeterende werk uit handen nemen en dat bespaart een hoop tijd”, verklaart Guus. “Tien jaar geleden bestonden ze ook al, maar waren ze minder slim. Konden ze voorheen bijvoorbeeld alleen zuigen, momenteel kunnen bepaalde typen óók dweilen.”

Zelfstandig

De ontwikkeling ligt dus niet stil en robots worden volgens Guus steeds menselijker en geavanceerder. “Denk bijvoorbeeld aan de sociale robot Pepper, die in de zorg ingezet kan worden en via spraak en door middel van een iPad op zijn buik met mensen kan communiceren. Ook worden de accu’s kleiner, maar gaan ze wel langer mee, kunnen robots steeds gedetailleerder ruimtes schoonmaken, omdat ze de routes door slimmere techniek beter leren kennen én worden ze steeds zelfstandiger. Moest je voorheen altijd nog handmatig water lozen en zelf schoon water toevoegen, een nieuw type robot kan dit zelf op het dockingsysteem. Hierdoor hoeft er voor dit type werk praktisch geen mens meer aan te pas te komen.” Tenslotte wordt ook de programmering eenvoudiger. “Eerst moest je nog een soort whizzkid zijn het te begrijpen, tegenwoordig is het instellen van een apparaat een stuk gebruiksvriendelijker geworden.”

Alhoewel robots langzaamaan aan populariteit winnen, betekent de aanschaf van een schoonmaakrobot meestal wel een grote investering. De prijs van een middenklasse model komt namelijk al snel uit op 20.000 tot 60.000 euro. “We begrijpen dat zeker de kleinere bedrijven dit niet altijd zomaar kunnen ophoesten. Daarom werken we naast de verkoop met een fleet-systeem waarin we tijdelijk, bijvoorbeeld drie of zes maanden, een robot verhuren aan schoonmaakbedrijven die zij in een bepaalde periode bij een klant inzetten. Wij nemen dan de kosten voor het onderhoud en cursus om de robot te bedienen op ons en hiermee worden ze hopelijk voor een bredere groep bereikbaar.”

Vakvolwassenheid
Aanvankelijk was er een barrière in schoonmaaksector om met robots te gaan werken, maar Guus merkt dat men daar nu wat gemakkelijker tegenover staat. “Er was een soort wantrouwen, men dacht gaat dit ding mij nou vervangen? Maar nu medewerkers vanwege een oplopend personeelstekort onder druk komen te staan, blijkt het voor sommigen juist een uitkomst. En in praktijk blijken de meesten het heel leuk te vinden om ‘hun robot’ te bedienen, te ontdekken wat hij allemaal kan en sommigen geven hun robot zelfs een naam. Je merkt wat dat betreft echt dat de ontwikkeling heeft bijgedragen aan een stukje vakvolwassenheid en, zeker niet onbelangrijk, werkvreugde bij de schoonmaker.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 januari 2023

Clean Event 2023

Op 18 april 2023 organiseert Clean Mikrocentrum het ‘Clean Event 2023’ voor bedrijven in de industriële en high tech keten. Omdat schone producten een ‘must’ zijn en ook toeleverende...

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...

18 september 2022

Film: De treurige wereld van flexwerk

Met de nieuwe film De Treurige wereld van flexwerk (Entre deux mondes) schetst regisseur Emmanuel Carrère een liefdevol portret van arbeiders die onzichtbaar zijn voor de samenleving, maar solidariteit...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

31 december 2021

Donatie aan voedselbank

Op LinkedIn laat Facility Trade Group weten afgelopen week twee volle pallets met mondkapjes gedoneerd te hebben aan Voedselbank Apeldoorn. Ferry en Ruben mochten de pallets afleveren waarmee maar...

11 april 2019

Blauwdruk: Asito opnieuw meest bekende en overwogen aanbieder in schoonmaak

Onderzoeksbureau Blauw heeft onlangs wederom onderzoek gedaan naar de mentale positie van schoonmaakaanbieders onder facilitair managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Voor het onderdeel schoonmaak werden 239...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...