25 mei 2022

“Robots kunnen bijdragen aan een hoop werkvreugde”

BOMA verkoopt al bijna vijftig jaar schoonmaakartikelen aan de professionele schoonmaakbranche en heeft enkele jaren geleden ook gerobotiseerde machines aan het assortiment toegevoegd. Zijn robots volgens Guus Nieuwlaat, country director van BOMA, een uitkomst om de schoonmaakbranche een handje op weg te helpen, juist nu het aan helpende handen ontbreekt?

Inmiddels gebruiken ze er een moderne app voor, maar al in de jaren negentig gebruikte BOMA een geavanceerd digitaal systeem dat aan de hand van floppydisks gemakkelijk bestellingen van klanten kon verwerken. Het was voor de ‘digital savvy’ schoonmaakgroothandel dan ook een logische stap om enkele jaren terug robots aan te bieden. “Robots kunnen vooral het zware repeterende werk uit handen nemen en dat bespaart een hoop tijd”, verklaart Guus. “Tien jaar geleden bestonden ze ook al, maar waren ze minder slim. Konden ze voorheen bijvoorbeeld alleen zuigen, momenteel kunnen bepaalde typen óók dweilen.”

Zelfstandig

De ontwikkeling ligt dus niet stil en robots worden volgens Guus steeds menselijker en geavanceerder. “Denk bijvoorbeeld aan de sociale robot Pepper, die in de zorg ingezet kan worden en via spraak en door middel van een iPad op zijn buik met mensen kan communiceren. Ook worden de accu’s kleiner, maar gaan ze wel langer mee, kunnen robots steeds gedetailleerder ruimtes schoonmaken, omdat ze de routes door slimmere techniek beter leren kennen én worden ze steeds zelfstandiger. Moest je voorheen altijd nog handmatig water lozen en zelf schoon water toevoegen, een nieuw type robot kan dit zelf op het dockingsysteem. Hierdoor hoeft er voor dit type werk praktisch geen mens meer aan te pas te komen.” Tenslotte wordt ook de programmering eenvoudiger. “Eerst moest je nog een soort whizzkid zijn het te begrijpen, tegenwoordig is het instellen van een apparaat een stuk gebruiksvriendelijker geworden.”

Alhoewel robots langzaamaan aan populariteit winnen, betekent de aanschaf van een schoonmaakrobot meestal wel een grote investering. De prijs van een middenklasse model komt namelijk al snel uit op 20.000 tot 60.000 euro. “We begrijpen dat zeker de kleinere bedrijven dit niet altijd zomaar kunnen ophoesten. Daarom werken we naast de verkoop met een fleet-systeem waarin we tijdelijk, bijvoorbeeld drie of zes maanden, een robot verhuren aan schoonmaakbedrijven die zij in een bepaalde periode bij een klant inzetten. Wij nemen dan de kosten voor het onderhoud en cursus om de robot te bedienen op ons en hiermee worden ze hopelijk voor een bredere groep bereikbaar.”

Vakvolwassenheid
Aanvankelijk was er een barrière in schoonmaaksector om met robots te gaan werken, maar Guus merkt dat men daar nu wat gemakkelijker tegenover staat. “Er was een soort wantrouwen, men dacht gaat dit ding mij nou vervangen? Maar nu medewerkers vanwege een oplopend personeelstekort onder druk komen te staan, blijkt het voor sommigen juist een uitkomst. En in praktijk blijken de meesten het heel leuk te vinden om ‘hun robot’ te bedienen, te ontdekken wat hij allemaal kan en sommigen geven hun robot zelfs een naam. Je merkt wat dat betreft echt dat de ontwikkeling heeft bijgedragen aan een stukje vakvolwassenheid en, zeker niet onbelangrijk, werkvreugde bij de schoonmaker.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2023

FMG-symposium over verduurzaming zorg: “Pak je kans om zelf aan het stuur te blijven”

“We staan voor een enorme uitdaging. ToekomstProef biedt concrete handvatten waarmee zorgorganisaties en marktpartijen het eten en drinken in de zorg kunnen gaan verduurzamen”, vertelt Rudi Crabbé, initiator van...

24 januari 2020

Welkom op de 1e virtuele schoonmaakvakbeurs: Nilfisk

Welkom op de (1e schoonmaak) virtuele vakbeurs! Volgende week – op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari – vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair en...

24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’,...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...

20 januari 2020

Cleaning Masters verzamelt water door te doen waar ze goed in zijn: schoonmaken

Cleaning Masters gebruikt veel water. “Dat is onvermijdelijk als je als schoonmaakbedrijf je klanten kwaliteit wilt aanbieden. We beseffen maar al te goed dat elders in de wereld proper...

25 november 2025

BOMA versterkt duurzame koers met komst Sustainability Executive Rob van Hooijdonk

Duurzaamheid zit bij BOMA al jaren in het DNA. Met initiatieven als de BOMA eco score, waarmee klanten inzicht krijgen in de milieu-impact van hun schoonmaakmiddelen, en productinnovaties als...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...