20 januari 2025

Blog Edgar van Engelen(Qualis Insight): ‘Samenwerking is nodig op elk niveau’

Edgar van Engelen is met zijn bedrijf Qualis Insight partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Hij blogt over het thema van de verkiezing in 2025: Samenwerking. Een belangrijk thema dat essentieel is in de multiculturele schoonmaakbranche. Lees hier zijn blog.

‘De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar niet kunt vertrouwen en elkaar niets gunt, zul je het niet lang volhouden in de schoonmaak.

Samenwerking is nodig op elk niveau!

Schoonmakers onderling
Schoonmakers die goed samenwerken en elkaar bijstaan, zorgen voor een hoge kwaliteit van het werk. Wanneer er geen samenwerking is, ontstaan er eilandjes op de werkvloer, waardoor bij ziekte of extra werk men niet bereid is voor elkaar in te springen. Investeren in samenwerking is investeren in kwaliteit. Kwaliteit van de sfeer én van het werk.

Kijk naar elkaar: open en onbevooroordeeld.

Schoonmakers en medewerkers van de opdrachtgever
Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk om te weten wat de gebouwgebruikers belangrijk vinden, en wanneer de juiste momenten zijn voor het uitvoeren van de schoonmaak. Ook de gebouwgebruikers moeten samenwerken met de schoonmakers, want niet alles is altijd mogelijk. Samen kom je tot een goede balans. De basis ligt natuurlijk in het contract tussen de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf.

Als je elkaar respecteert en naar elkaar luistert, staat niets een goede samenwerking in de weg.

Leidinggevenden en schoonmakers
Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat leidinggevenden samenwerken met hun medewerkers. De tijd van directief leidinggeven is voorbij. Zie de schoonmakers als het visitekaartje van je bedrijf. Als zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, zullen ze dit ook uitstralen naar de klant. Een goede balans tussen leidinggeven en samenwerken met schoonmakers is essentieel.

Als je met elkaar praat: rustig en vanuit je rol, niet vanuit je emotie. Dit heeft een positief effect op de samenwerking.

Schoonmaakbedrijven onderling
De schoonmaakbranche is onderling afhankelijk van elkaar. De kennis die jij hebt, heeft een ander schoonmaakbedrijf misschien niet. En vice versa. Je kunt elkaar helpen door deze kennis te delen. Zo ontstaat er een symbiose, waarbij je elkaar werk gunt, omdat je elkaar helpt.

Vertrouw elkaar en maak hier geen misbruik van, dan ontstaat er een goede balans in de samenwerking tussen concullega’s.

Schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers
Opdrachtgevers zijn afhankelijk van de kennis en kunde van het schoonmaakbedrijf. Je wordt ingehuurd als dienstverlener om de schoonmaak te verzorgen, maar geef ook eerlijk advies als iets slimmer of efficiënter kan. Adviseer opdrachtgevers hoe verschillende soorten vervuiling het beste kunnen worden verwijderd.

Aan de opdrachtgevers de taak om het schoonmaakbedrijf ruimte en vertrouwen te geven.

De taart van de schoonmaakbranche is groot genoeg om iedereen een stukje te gunnen. We weten allemaal wat er gebeurt als we in de schoonmaakbranche niet samenwerken.’

Edgar van Engelen
Qualis Insight

 

Wil jij ook supporter of ‘vriend van’ de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar worden? Stuur een bericht naar [email protected].

 

Bron: de Schoonmaker van het Jaar

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

21 februari 2022

Blog: van Passie naar Kwaliteit

Kijkend naar een leeg scherm op mijn laptop gaan mijn gedachte alle kanten op. Waar stopt de passie en waar begint kwaliteit? Deze vraag blijft in mijn gedachte zweven....

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

30 juni 2022

Cocreatie biedt meerwaarde

“We hebben weer een stap in de goede richting gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.” Vanaf 1 juli 2022 gaat FVH Facility Groep samenwerken met Hijman Schoonmaakartikelen. Algemeen...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

16 januari 2024

Verken automatiseringskansen op SchoonVooruit 2024

SchoonVooruit 2024 biedt jou de kans om de actualiteit binnen de schoonmaakbranche te verkennen, in het bijzonder op het gebied van automatisering. Ontmoet vakgenoten en wissel ervaringen in de...