25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én trek je nieuwe blije medewerkers aan? Volgens Martijn Duker en Sidney van Riesen doe je dat niet meer met traditionele beloningen in de vorm van cadeaubonnen, producten en geld, maar met unieke ervaringen. Dan creëer je volgens deze ondernemende vrienden als werkgever pas echt betekenis voor elke medewerker, mijlpaal en feestdag. Precies dat faciliteren Martijn en Sidny, bekend van VoetbalreizenXL, met hun nieuwe startup ToJoy.

Traditionele beloningen hebben een kort geluksmomentje en sluiten vaak niet goed aan bij de interesses van de werknemer. Ervaringen zijn deelbaar en voor het leven. En dankzij die ervaringen voelen mensen zich gelukkiger. Daardoor gaan ze op de werkvloer blijer en productiever aan de slag, met minder verzuim en verloop van personeel tot gevolg. Win-winsituatie dus, want zowel de werknemer als de werkgever plukken er de vruchten van.

In de kern is dat de filosofie achter ToJoy. Martijn en Sidney geloven heilig in de nieuwe vorm van belonen. “Geld is allang niet altijd meer de trigger voor werknemers om harder te lopen voor het bedrijf waar ze werken”, zegt Martijn. “En ook is het meestal niet de goede manier om erkend te worden. Ervaringen gaan veel langer mee en zijn soms zelfs levensveranderend. Die hebben veel meer impact op mensen dan geld. Als ze dan ook nog worden aangeboden door de werkgever… Het mes snijdt aan twee kanten, want deze ervaringen zorgen voor meer werkgeluk. Als je daarin investeert, verdient het zich dubbel en dwars terug.”

Vergeet het bosje bloemen als bedankje, het bronzen beeldje bij jubilea en het traditionele kerstpakket met voedselproducten. Het is tijd om uitjes te organiseren en herinneringen te maken. Daar komt ToJoy om de hoek kijken. Want geen werkgever heeft er de tijd en ruimte voor om dit voor elke werknemer op poten te zetten. En los daarvan: hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar gaan die uitjes dan naartoe? En wat is leuk voor wie?

Zorgeloos genieten
Met het zelf ontwikkelde platform voor beloningen en erkenning verzorgt ToJoy dat hele proces voor werkgevers. Sterker nog: dat maakt het mogelijk om een medewerker in slechts een paar klikken op de muis een zinvolle beloning te sturen. Kun je als werknemer er ook nog voor kiezen om de verkregen credits direct om te zetten in een unieke ervaring of om nog even door te sparen voor een van de vele bucketlist-items.

Sidney: “Heeft iemand een sales-target gehaald, een nieuwe medewerker aangedragen of viert een medewerker een mijlpaal bij het bedrijf? Heeft iemand een bijzondere prestatie geleverd? Of wil je een medewerker juist motiveren als het om welzijn en gezondheid gaat? Er zijn veel momenten waarbij werknemers credits verdienen voor een unieke ervaring. Wij zorgen ervoor dat de juiste medewerker de juiste ervaring krijgt, met een overzicht van alle beschikbare ervaringen binnen het beschikbare budget.”

Martijn: “We onderscheiden ons door werkgevers het hele beloningsproces uit handen te nemen. Zodat hun werknemers uiteindelijk zorgeloos kunnen genieten van hun welverdiende uitje en activiteit. We zorgen daarnaast voor follow-up wanneer blijkt dat mensen hun beloning nog niet verzilverd hebben. We vinden het belangrijk dat mensen er gebruik van maken, want dat heeft positieve effecten voor zowel de werknemer zelf als de organisatie waarvoor ze werken.”

Voor elk wat wils
En de ervaringen? Die kun je zo gek niet bedenken. Van een dagje naar een wellnesscentrum, museum of dierentuin tot dineren bij een restaurant met een Michelinster, het behalen van een duikbrevet, pinguïns spotten in Antarctica of duiken met haaien in een tropisch vakantieoord. Dankzij hun jarenlange ervaring in het organiseren van compleet verzorgde voetbalreizen, kennen Martijn en Sidney de weg in de wereld van uitjes. “De laatste acht jaar hebben we duizenden mensen van sportevenementen in het buitenland laten genieten”, vertelt Sidney. “We breiden ons netwerk nu uit, want we beperken ons uiteraard niet tot sportieve activiteiten. Van een operaconcert tot een Formule 1-wedstrijd: er moet voor elk wat wils bij zitten.”

Benieuwd naar het platform? Klik hier. Starten met Tojoy is gratis.

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

22 april 2024

Internationaal Female Leaders in Cleaning Event: Een Inspirerende Line-Up van Empowerende Vrouwen

Naast het nationale Female Leaders in Cleaning evenement is ook het internationale programma rond. Bereid je voor op het langverwachte internationale Female Leaders in Cleaning evenement, met een indrukwekkende...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...

22 november 2018

Product specialist Dick Altena versterkt team ICE Benelux

ICE Benelux groeit! “Onze i-Synergy RENTAL producten genieten van grote belangstelling. Ons team is door deze groei ook uitgebreid met nieuwe medewerkers. Een van hen is Dick Altena. Onze...

15 april 2024

Blog Bert van Boggelen: Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

22 mei 2024

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper bewijst dat dit ook anders kan met Recylution,...

27 maart 2025

Save the date: Schoonmaak Vakdagen terug op 18 & 19 november 2025

De Schoonmaak Vakdagen keren in 2025 terug op 18 en 19 november 2025. Dit jaar vindt het vakevenement voor de schoonmaakbranche opnieuw plaats in de vertrouwde, centrale locatie Expo...

09 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Schiphol bedankt schoonmakers

Royal Schiphol Group Cluster Facilities kwam langs met het hele team om de schoonmakers van Hago Airport Services te bedanken voor hun inzet. Een attentie in deze drukke vakantieperiode.