25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én trek je nieuwe blije medewerkers aan? Volgens Martijn Duker en Sidney van Riesen doe je dat niet meer met traditionele beloningen in de vorm van cadeaubonnen, producten en geld, maar met unieke ervaringen. Dan creëer je volgens deze ondernemende vrienden als werkgever pas echt betekenis voor elke medewerker, mijlpaal en feestdag. Precies dat faciliteren Martijn en Sidny, bekend van VoetbalreizenXL, met hun nieuwe startup ToJoy.

Traditionele beloningen hebben een kort geluksmomentje en sluiten vaak niet goed aan bij de interesses van de werknemer. Ervaringen zijn deelbaar en voor het leven. En dankzij die ervaringen voelen mensen zich gelukkiger. Daardoor gaan ze op de werkvloer blijer en productiever aan de slag, met minder verzuim en verloop van personeel tot gevolg. Win-winsituatie dus, want zowel de werknemer als de werkgever plukken er de vruchten van.

In de kern is dat de filosofie achter ToJoy. Martijn en Sidney geloven heilig in de nieuwe vorm van belonen. “Geld is allang niet altijd meer de trigger voor werknemers om harder te lopen voor het bedrijf waar ze werken”, zegt Martijn. “En ook is het meestal niet de goede manier om erkend te worden. Ervaringen gaan veel langer mee en zijn soms zelfs levensveranderend. Die hebben veel meer impact op mensen dan geld. Als ze dan ook nog worden aangeboden door de werkgever… Het mes snijdt aan twee kanten, want deze ervaringen zorgen voor meer werkgeluk. Als je daarin investeert, verdient het zich dubbel en dwars terug.”

Vergeet het bosje bloemen als bedankje, het bronzen beeldje bij jubilea en het traditionele kerstpakket met voedselproducten. Het is tijd om uitjes te organiseren en herinneringen te maken. Daar komt ToJoy om de hoek kijken. Want geen werkgever heeft er de tijd en ruimte voor om dit voor elke werknemer op poten te zetten. En los daarvan: hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar gaan die uitjes dan naartoe? En wat is leuk voor wie?

Zorgeloos genieten
Met het zelf ontwikkelde platform voor beloningen en erkenning verzorgt ToJoy dat hele proces voor werkgevers. Sterker nog: dat maakt het mogelijk om een medewerker in slechts een paar klikken op de muis een zinvolle beloning te sturen. Kun je als werknemer er ook nog voor kiezen om de verkregen credits direct om te zetten in een unieke ervaring of om nog even door te sparen voor een van de vele bucketlist-items.

Sidney: “Heeft iemand een sales-target gehaald, een nieuwe medewerker aangedragen of viert een medewerker een mijlpaal bij het bedrijf? Heeft iemand een bijzondere prestatie geleverd? Of wil je een medewerker juist motiveren als het om welzijn en gezondheid gaat? Er zijn veel momenten waarbij werknemers credits verdienen voor een unieke ervaring. Wij zorgen ervoor dat de juiste medewerker de juiste ervaring krijgt, met een overzicht van alle beschikbare ervaringen binnen het beschikbare budget.”

Martijn: “We onderscheiden ons door werkgevers het hele beloningsproces uit handen te nemen. Zodat hun werknemers uiteindelijk zorgeloos kunnen genieten van hun welverdiende uitje en activiteit. We zorgen daarnaast voor follow-up wanneer blijkt dat mensen hun beloning nog niet verzilverd hebben. We vinden het belangrijk dat mensen er gebruik van maken, want dat heeft positieve effecten voor zowel de werknemer zelf als de organisatie waarvoor ze werken.”

Voor elk wat wils
En de ervaringen? Die kun je zo gek niet bedenken. Van een dagje naar een wellnesscentrum, museum of dierentuin tot dineren bij een restaurant met een Michelinster, het behalen van een duikbrevet, pinguïns spotten in Antarctica of duiken met haaien in een tropisch vakantieoord. Dankzij hun jarenlange ervaring in het organiseren van compleet verzorgde voetbalreizen, kennen Martijn en Sidney de weg in de wereld van uitjes. “De laatste acht jaar hebben we duizenden mensen van sportevenementen in het buitenland laten genieten”, vertelt Sidney. “We breiden ons netwerk nu uit, want we beperken ons uiteraard niet tot sportieve activiteiten. Van een operaconcert tot een Formule 1-wedstrijd: er moet voor elk wat wils bij zitten.”

Benieuwd naar het platform? Klik hier. Starten met Tojoy is gratis.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

21 september 2023

Nocore: “De Schoonmaak Vakdagen zijn een unieke kans om in contact te komen met schoonmaakbedrijven en klanten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  We trappen de serie af...

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023...

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...