25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én trek je nieuwe blije medewerkers aan? Volgens Martijn Duker en Sidney van Riesen doe je dat niet meer met traditionele beloningen in de vorm van cadeaubonnen, producten en geld, maar met unieke ervaringen. Dan creëer je volgens deze ondernemende vrienden als werkgever pas echt betekenis voor elke medewerker, mijlpaal en feestdag. Precies dat faciliteren Martijn en Sidny, bekend van VoetbalreizenXL, met hun nieuwe startup ToJoy.

Traditionele beloningen hebben een kort geluksmomentje en sluiten vaak niet goed aan bij de interesses van de werknemer. Ervaringen zijn deelbaar en voor het leven. En dankzij die ervaringen voelen mensen zich gelukkiger. Daardoor gaan ze op de werkvloer blijer en productiever aan de slag, met minder verzuim en verloop van personeel tot gevolg. Win-winsituatie dus, want zowel de werknemer als de werkgever plukken er de vruchten van.

In de kern is dat de filosofie achter ToJoy. Martijn en Sidney geloven heilig in de nieuwe vorm van belonen. “Geld is allang niet altijd meer de trigger voor werknemers om harder te lopen voor het bedrijf waar ze werken”, zegt Martijn. “En ook is het meestal niet de goede manier om erkend te worden. Ervaringen gaan veel langer mee en zijn soms zelfs levensveranderend. Die hebben veel meer impact op mensen dan geld. Als ze dan ook nog worden aangeboden door de werkgever… Het mes snijdt aan twee kanten, want deze ervaringen zorgen voor meer werkgeluk. Als je daarin investeert, verdient het zich dubbel en dwars terug.”

Vergeet het bosje bloemen als bedankje, het bronzen beeldje bij jubilea en het traditionele kerstpakket met voedselproducten. Het is tijd om uitjes te organiseren en herinneringen te maken. Daar komt ToJoy om de hoek kijken. Want geen werkgever heeft er de tijd en ruimte voor om dit voor elke werknemer op poten te zetten. En los daarvan: hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar gaan die uitjes dan naartoe? En wat is leuk voor wie?

Zorgeloos genieten
Met het zelf ontwikkelde platform voor beloningen en erkenning verzorgt ToJoy dat hele proces voor werkgevers. Sterker nog: dat maakt het mogelijk om een medewerker in slechts een paar klikken op de muis een zinvolle beloning te sturen. Kun je als werknemer er ook nog voor kiezen om de verkregen credits direct om te zetten in een unieke ervaring of om nog even door te sparen voor een van de vele bucketlist-items.

Sidney: “Heeft iemand een sales-target gehaald, een nieuwe medewerker aangedragen of viert een medewerker een mijlpaal bij het bedrijf? Heeft iemand een bijzondere prestatie geleverd? Of wil je een medewerker juist motiveren als het om welzijn en gezondheid gaat? Er zijn veel momenten waarbij werknemers credits verdienen voor een unieke ervaring. Wij zorgen ervoor dat de juiste medewerker de juiste ervaring krijgt, met een overzicht van alle beschikbare ervaringen binnen het beschikbare budget.”

Martijn: “We onderscheiden ons door werkgevers het hele beloningsproces uit handen te nemen. Zodat hun werknemers uiteindelijk zorgeloos kunnen genieten van hun welverdiende uitje en activiteit. We zorgen daarnaast voor follow-up wanneer blijkt dat mensen hun beloning nog niet verzilverd hebben. We vinden het belangrijk dat mensen er gebruik van maken, want dat heeft positieve effecten voor zowel de werknemer zelf als de organisatie waarvoor ze werken.”

Voor elk wat wils
En de ervaringen? Die kun je zo gek niet bedenken. Van een dagje naar een wellnesscentrum, museum of dierentuin tot dineren bij een restaurant met een Michelinster, het behalen van een duikbrevet, pinguïns spotten in Antarctica of duiken met haaien in een tropisch vakantieoord. Dankzij hun jarenlange ervaring in het organiseren van compleet verzorgde voetbalreizen, kennen Martijn en Sidney de weg in de wereld van uitjes. “De laatste acht jaar hebben we duizenden mensen van sportevenementen in het buitenland laten genieten”, vertelt Sidney. “We breiden ons netwerk nu uit, want we beperken ons uiteraard niet tot sportieve activiteiten. Van een operaconcert tot een Formule 1-wedstrijd: er moet voor elk wat wils bij zitten.”

Benieuwd naar het platform? Klik hier. Starten met Tojoy is gratis.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2019

Rita Brouwer (Alpheios) over Zorgtotaal: “In control komen is echt essentieel voor zorgorganisaties”

De zorg is in beweging. En hoe! Vergrijzing, arbeidskrapte en budgetbeperking, maar ook marktwerking, technologische ontwikkelingen en trends als beleving en persoonlijke zorg met meer welzijn en gezondheid. Maar...

28 maart 2023

VSR Voorjaarsbijeenkomst (18 april) in teken van duurzaamheid

Op 18 april aanstaande organiseert VSR haar Voorjaarsevent dat volledig in het teken staat van duurzaamheid. Alycia Biekram treedt die middag op als kritische key-note spreker die vol passie...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...

04 juni 2025

I-Walk uitgeroepen tot Product of the Year ISSA PULIRE

Tijdens de uitreiking van de Product of the Year-award op de ISSA PULIRE 2025-beurs is de I-Walk van i-Team Global bekroond met de hoofdprijs. Deze jaarlijks terugkerende onderscheiding zet...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

01 februari 2024

Nellen: “Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren”

Eigenaar Nellen Schoonmaakdiensten denkt nog graag als een schoonmaker: ‘Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren’. Het Algemeen Dagblad publiceerde op 24 januari dit artikel over Angel Nellen, eigenaar...

05 november 2024

𝗔𝗞 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗻𝗲𝗲𝗺𝘁 𝗝𝗢𝗞𝗢 𝗧𝗼𝘁𝗮𝗮𝗹𝗰𝗹𝗲𝗮𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗼𝘃𝗲𝗿

AK Schoonmaak neemt met ingang van 1 november 2024 JOKO TOTAALCLEANING uit Almelo over. Het gehele personeels- en klantenbestand, evenals alle huidige werkzaamheden van JOKO, verhuizen mee naar AK....

27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen...

19 oktober 2021

Dag 2 CAO onderhandelingen schoonmaak- en glazenwassersbranche

Op 14 oktober zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche voortgezet. In een constructieve sfeer zijn de wederzijdse voorstellen verder verkend en...

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...