24 februari 2022

Plezier op de werkvloer

Onlangs publiceerden we een blog van Belinda Dekkers over werkplezier. Hoe belangrijk dit is om mensen te motiveren en aan je bedrijf te binden. Maar zij stelde terecht de vraag: ‘hoe dan?’. Want hoe realiseer je werkplezier terwijl je je handen vol hebt aan het vinden van de juiste medewerkers, de planning, administratie en meer. Het zit ‘m niet altijd in grote zaken, het zijn vaak de kleine dingen die al van betekenis zijn voor een smile, een goed gevoel en een fijne samenwerking. Nicole Mol, opleidingsadviseur & trainer bij Ul-Team schetst twee mooie voorbeelden ter inspiratie.

Nicole Mol: “Tijdens de introductie training leidinggeven die wij eind 2021 verzorgden, gaven twee voordames mooie voorbeelden van werkplezier in de dagelijkse schoonmaakpraktijk. Zij vertelden over hun manier van aandacht geven en positief meedenken, waardoor medewerkers blij werden en hun werk met plezier oppakten.” Nicole deelt de voorbeelden graag:

“Een voordame pakte haar eerstvolgende instructie na onze les op een gestructureerde manier aan door vragen te stellen. Dit deed ze bij een uitzendkracht die één dag kwam schoonmaken op een Covid-afdeling. De uitzendkracht was niet gewend aan goede instructie – ‘ik ben normaal maar kort op een locatie, dus hobbel gewoon mee’ – en was zeer aangenaam verrast dat ze als een echte medewerker werd ingewerkt en aangesproken. Het werd een prima samenwerking, ook al was het kort, en de voordame kreeg een dik compliment aan het eind van de dag. Voor beide dames een dag met een gouden randje. Wat een trotse voordame had ik daarna in de les!”

“Een ander voorbeeld is die van een voordame, die vanwege een enorm personeelstekort zelf extra schoonmaaktaken deed op een locatie. Daarbij werkte ze met een medewerker, die ze kent als een goede kracht, maar nu slordig haar werk deed en niet geïnteresseerd leek. Een probleem want het was al zo druk en er moest nog zoveel gedaan worden. In plaats van daarop te reageren, stelde de voordame om het werk even neer te leggen en een kopje koffie te drinken. Om te vragen wat er aan de hand was. Er bleek van alles mis te zijn, wat echt niet opgelost kon worden in 10 minuten. Wel was de medewerker super blij dat ze even haar hart kon luchten en daarna stond ze ook open voor andere afspraken over de schoonmaakklus. Uiteindelijk hebben ze samen heerlijk gewerkt, was de klus op tijd klaar en bedankte de medewerker haar voordame, voor het luisterend oor.”

Heb jij ook een mooi voorbeeld van werkplezier in de schoonmaak? Deel deze met onze reactie via [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

01 oktober 2024

Aankondiging uitzending Captains of Cleaning 17 oktober

Op 17 oktober 2024 is Captains of Cleaning terug. Onder leiding van Rens de Jong worden de meest actuele inzichten uit de branche besproken. Bij begrafenissen heb je maar...

27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat...

23 augustus 2022

Schoonmaak populair vakantiebaantje

‘Poetsen of huishoudelijk werk doen blijkt bij jongeren in trek als vakantiebaantje.’ Dit vertelt een artikel in De Telegraaf. Een mogelijke reden is de flexibiliteit van de werkzaamheden. In...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

10 januari 2022

Meet my new friend

“Technologische innovaties zorgen voor gave veranderingen voor de schoonmaak van onze gebouwen”, laat René Olthof, Diensthoofd Facilitair Beheer van Karel de Grote Hogeschool, weten op LinkedIn. Hij slaat op...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...