30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media. Zij is fan van de Henry- en Hetty stofzuigers en zal tips over de inzet en het gebruik van deze stofzuigers delen met haar volgers, een groep trouwe consumenten én professionele schoonmakers.

Marketingmanager Numatic, Mirjam Adelmund, vertelt enthousiast over de nieuwe samenwerking. “Wij zochten naar een andere manier van het promoten van onze stofzuigers. Om de grillige consument te benaderen is in deze tijd meer nodig dan verkoop via winkels, online en adverteren. We hebben veel uitgeprobeerd, ook met bekende Nederlanders. Dan was de attentiewaarde voor een tijdje goed, maar op den duur vervloog deze weer. Van ‘schieten met hagel’ zochten we een manier om onze doelgroep meer direct te kunnen blijven aanspreken. Op social media zagen we de posts van de Rotterdamse Poetsqueen over het schoonmaken thuis. In de reacties op haar posts over stofzuigen werden regelmatig onze stofzuigers genoemd, in positieve zin zoals: ‘goed merk’, ‘fijne stofzuiger’, ‘blij met mijn Hetty’. Haar volgers hebben allemaal iets met schoonmaak, is dus exact onze doelgroep. Ook haar manager, Robert Tammens, was het opgevallen dat ons merk naar voren kwam. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Wie is de Poetsqueen?
De Poetsqueen heet officieel Charo Walop en heeft in de afgelopen jaren als socialmediafenomeen een enorme fanbase opgebouwd: een community op Facebook met 43.000 volgers die elkaar heel de dag door schoonmaaktips geven. Daarbij 224,1K volgers en 2,6 mio likes op haar eigen TikTok kanaal en 141K volgers op Instagram (@rotterdamse.poetsqueen). Ook heeft zij een podcast ‘Niet lullen maar poetsen’.
Haar volgers waarderen haar tips voor schoonmaak. Zij heeft met haar eerlijkheid een enorme en trouwe fanbase opgebouwd. Dit blijkt uit de reacties: ‘bedankt dat je er altijd bent’, door jouw tips heb ik weer overzicht in huis.’’ Zij beantwoordt alle vragen en reacties zelf.

Oprechte samenwerking
Mirjam vertelt verder: “Robert had creatieve ideeën voor ons eigen TikTok kanaal myhenry_nl.” Hij vroeg Mirjam en haar collega’s of zij die uitdagingen aan durfden, want deze ideeën zijn anders dan anders en af en toe zelfs gek. Numatic besloot er voor te gaan, het contract werd getekend. “Belangrijk om hierbij te noemen is dat de Poetsqueen achter de stofzuigers van Numatic staat. Ze krijgt van veel partijen goede aanbiedingen voor samenwerking, maar gaat niet in zee met iedereen en zegt gerust nee als het product haar niet aanstaat. Ze wil geen onzin verkopen. Onze stofzuigers vindt ze goede producten.”

Spannende start
Voor Numatic was de stap naar een samenwerking met een cleanfluencer best spannend. Hoe zouden de winkeliers die nu de Henry’s en Hetty’s verkopen reageren? Dit pakt positief uit. Mirjam legt uit: “De aandacht die de Poetsqueen aan de stofzuigers geeft is een aanvulling op hun eigen promotie activiteiten, het versterkt het merk online. De meeste winkels liften op deze aandacht mee en reposten haar posts met de tip ”bij ons in de winkel verkrijgbaar’.”
Het weekend waarin de samenwerking bekend werd gemaakt, leverde voor de MyHenry socialmedia kanalen van Numatic direct resultaat op. “Het filmpje was binnen no time 100.000 keer bekeken. Ons TikTok kanaal heeft inmiddels 10.000 volgers en 100.000 likes. En meerdere orders volgden.”


Wat gaat de Poetsqueen voor Numatic doen?

“Zij zal gaan posten over onze stofzuigers, video’s delen waarin ze werkt met bijvoorbeeld George en uitleg waarvoor je deze stofzuiger goed kunt gebruiken, met tips erbij”, legt Mirjam uit. “Maar ook hele praktische tips, zoals ‘zo vervang je je stofzak’, of uitleggen welke stofzuigermond je het beste voor welke klus kunt gebruiken. Wij bespreken ideeën, maar zij geeft er op haar eigen manier invulling aan. En dat is de reden waarom zij zoveel volgers heeft.”

Nog meer nieuws en oproep
“In februari 2024 kan je de Poetsqueen ook op onze stand op de Huishoudbeurs ontmoeten. En we denken er ook aan om een vertaalslag van de inzet van de Poetsqueen van de consumenten- naar de professionele schoonmaakmarkt te maken. Ze heeft onder haar volgers al veel professionele schoonmakers en dit kunnen er alleen maar meer worden.
Misschien willen we haar wel een dag bij een schoonmaakbedrijf inzetten om haar ervaringen te delen via haar media.” Mirjam besluit met de oproep: `Interesse om hieraan mee te werken? Laat het ons weten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 april 2025

Zussen Petra en Connie (Beercoo) al 40 jaar met plezier in de schoonmaak

Al meer dan veertig jaar staan de zussen Barendrecht zij aan zij in de schoonmaakwereld. Bij Beercoo Schoonmaakgroep. Petra was pas 22 toen ze samen met haar zus Connie...

22 november 2022

Vileda Professional presenteert nieuwe generatie Swep Class met livestream

Op 29 november om 16:00 uur kun je via een livestream de presentatie bijwonen van de nieuwe generatie van het Swep vloerconcept van Vileda Professional Van het prille begin...

21 maart 2025

Het Concertgebouw en EW: een samenwerking waar muziek in zit

Sinds 2014 is EW Facility Services de schoonmaakpartner van Het Concertgebouw in Amsterdam. De schoonmakers dragen met hun inzet bij aan een gastvrij bezoek van de 700.000 gasten. Want...

21 januari 2025

Capital Cleaning Group neemt DW Facility services over

Capital Cleaning Group heeft met trots de overname afgerond van DW Facility Services, een schoonmaakbedrijf uit Almere dat bekendstaat om zijn innovatieve aanpak en sterke aanwezigheid in Amsterdam.

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

13 november 2025

Uitnodiging SIEV voor Algemene Ledenvergadering op 24 november

Het bestuur van MKB-branchevereniging SIEV nodigt alle leden en relaties graag uit voor de komende ledenvergadering op maandag 24 november 2025 bij Kärcher te Made. Het programma van deze...

06 oktober 2025

Veel werknemers willen wél verduurzamen, maar niet activistisch zijn

Veel werknemers maken zich zorgen over klimaatverandering, maar willen niet direct als activist worden gezien. Toch groeit de behoefte om binnen organisaties een verschil te maken. Het nieuwe initiatief...

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...