30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media. Zij is fan van de Henry- en Hetty stofzuigers en zal tips over de inzet en het gebruik van deze stofzuigers delen met haar volgers, een groep trouwe consumenten én professionele schoonmakers.

Marketingmanager Numatic, Mirjam Adelmund, vertelt enthousiast over de nieuwe samenwerking. “Wij zochten naar een andere manier van het promoten van onze stofzuigers. Om de grillige consument te benaderen is in deze tijd meer nodig dan verkoop via winkels, online en adverteren. We hebben veel uitgeprobeerd, ook met bekende Nederlanders. Dan was de attentiewaarde voor een tijdje goed, maar op den duur vervloog deze weer. Van ‘schieten met hagel’ zochten we een manier om onze doelgroep meer direct te kunnen blijven aanspreken. Op social media zagen we de posts van de Rotterdamse Poetsqueen over het schoonmaken thuis. In de reacties op haar posts over stofzuigen werden regelmatig onze stofzuigers genoemd, in positieve zin zoals: ‘goed merk’, ‘fijne stofzuiger’, ‘blij met mijn Hetty’. Haar volgers hebben allemaal iets met schoonmaak, is dus exact onze doelgroep. Ook haar manager, Robert Tammens, was het opgevallen dat ons merk naar voren kwam. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Wie is de Poetsqueen?
De Poetsqueen heet officieel Charo Walop en heeft in de afgelopen jaren als socialmediafenomeen een enorme fanbase opgebouwd: een community op Facebook met 43.000 volgers die elkaar heel de dag door schoonmaaktips geven. Daarbij 224,1K volgers en 2,6 mio likes op haar eigen TikTok kanaal en 141K volgers op Instagram (@rotterdamse.poetsqueen). Ook heeft zij een podcast ‘Niet lullen maar poetsen’.
Haar volgers waarderen haar tips voor schoonmaak. Zij heeft met haar eerlijkheid een enorme en trouwe fanbase opgebouwd. Dit blijkt uit de reacties: ‘bedankt dat je er altijd bent’, door jouw tips heb ik weer overzicht in huis.’’ Zij beantwoordt alle vragen en reacties zelf.

Oprechte samenwerking
Mirjam vertelt verder: “Robert had creatieve ideeën voor ons eigen TikTok kanaal myhenry_nl.” Hij vroeg Mirjam en haar collega’s of zij die uitdagingen aan durfden, want deze ideeën zijn anders dan anders en af en toe zelfs gek. Numatic besloot er voor te gaan, het contract werd getekend. “Belangrijk om hierbij te noemen is dat de Poetsqueen achter de stofzuigers van Numatic staat. Ze krijgt van veel partijen goede aanbiedingen voor samenwerking, maar gaat niet in zee met iedereen en zegt gerust nee als het product haar niet aanstaat. Ze wil geen onzin verkopen. Onze stofzuigers vindt ze goede producten.”

Spannende start
Voor Numatic was de stap naar een samenwerking met een cleanfluencer best spannend. Hoe zouden de winkeliers die nu de Henry’s en Hetty’s verkopen reageren? Dit pakt positief uit. Mirjam legt uit: “De aandacht die de Poetsqueen aan de stofzuigers geeft is een aanvulling op hun eigen promotie activiteiten, het versterkt het merk online. De meeste winkels liften op deze aandacht mee en reposten haar posts met de tip ”bij ons in de winkel verkrijgbaar’.”
Het weekend waarin de samenwerking bekend werd gemaakt, leverde voor de MyHenry socialmedia kanalen van Numatic direct resultaat op. “Het filmpje was binnen no time 100.000 keer bekeken. Ons TikTok kanaal heeft inmiddels 10.000 volgers en 100.000 likes. En meerdere orders volgden.”


Wat gaat de Poetsqueen voor Numatic doen?

“Zij zal gaan posten over onze stofzuigers, video’s delen waarin ze werkt met bijvoorbeeld George en uitleg waarvoor je deze stofzuiger goed kunt gebruiken, met tips erbij”, legt Mirjam uit. “Maar ook hele praktische tips, zoals ‘zo vervang je je stofzak’, of uitleggen welke stofzuigermond je het beste voor welke klus kunt gebruiken. Wij bespreken ideeën, maar zij geeft er op haar eigen manier invulling aan. En dat is de reden waarom zij zoveel volgers heeft.”

Nog meer nieuws en oproep
“In februari 2024 kan je de Poetsqueen ook op onze stand op de Huishoudbeurs ontmoeten. En we denken er ook aan om een vertaalslag van de inzet van de Poetsqueen van de consumenten- naar de professionele schoonmaakmarkt te maken. Ze heeft onder haar volgers al veel professionele schoonmakers en dit kunnen er alleen maar meer worden.
Misschien willen we haar wel een dag bij een schoonmaakbedrijf inzetten om haar ervaringen te delen via haar media.” Mirjam besluit met de oproep: `Interesse om hieraan mee te werken? Laat het ons weten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 maart 2022

Wereld Water Dag 22 maart

Elke dag hoor je iets over het klimaat, over luchtverontreiniging en watervervuiling. Daar kunnen we samen iets aan doen. Onder meer door mee te doen aan de Rivierenschoonmaak. De...

03 december 2021

Geen verhoging eindejaarsuitkering, wel netto inkomen

Branchevereniging SIEV streeft naar verhoging netto inkomen van schoonmakers in plaats van verhogen eindejaarsuitkering. “Niet omdat we tegen een goede beloning van onze medewerkers zijn, maar omdat deze regeling...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

22 maart 2019

Truus van Hulst (Hodal): “Medewerkers vinden Smart Cleaning zo prettig werken, ze willen het thuis ook.”

Als je Truus van Hulst vraagt wat ze zo prettig vindt aan de samenwerking met Crohill, hoeft ze niet lang na te denken. “De betrokkenheid is uniek. Pim Hilgerdenaar...

15 september 2024

Van het ene naar het andere familiebedrijf. Spectro neemt Eenzet over

In juli 2024 publiceerden we al de overname door Spectro van Militex per 5 juli 2024. Enkele dagen eerder, op 1 juli 2024, blijkt er al een andere overname...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...