30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media. Zij is fan van de Henry- en Hetty stofzuigers en zal tips over de inzet en het gebruik van deze stofzuigers delen met haar volgers, een groep trouwe consumenten én professionele schoonmakers.

Marketingmanager Numatic, Mirjam Adelmund, vertelt enthousiast over de nieuwe samenwerking. “Wij zochten naar een andere manier van het promoten van onze stofzuigers. Om de grillige consument te benaderen is in deze tijd meer nodig dan verkoop via winkels, online en adverteren. We hebben veel uitgeprobeerd, ook met bekende Nederlanders. Dan was de attentiewaarde voor een tijdje goed, maar op den duur vervloog deze weer. Van ‘schieten met hagel’ zochten we een manier om onze doelgroep meer direct te kunnen blijven aanspreken. Op social media zagen we de posts van de Rotterdamse Poetsqueen over het schoonmaken thuis. In de reacties op haar posts over stofzuigen werden regelmatig onze stofzuigers genoemd, in positieve zin zoals: ‘goed merk’, ‘fijne stofzuiger’, ‘blij met mijn Hetty’. Haar volgers hebben allemaal iets met schoonmaak, is dus exact onze doelgroep. Ook haar manager, Robert Tammens, was het opgevallen dat ons merk naar voren kwam. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Wie is de Poetsqueen?
De Poetsqueen heet officieel Charo Walop en heeft in de afgelopen jaren als socialmediafenomeen een enorme fanbase opgebouwd: een community op Facebook met 43.000 volgers die elkaar heel de dag door schoonmaaktips geven. Daarbij 224,1K volgers en 2,6 mio likes op haar eigen TikTok kanaal en 141K volgers op Instagram (@rotterdamse.poetsqueen). Ook heeft zij een podcast ‘Niet lullen maar poetsen’.
Haar volgers waarderen haar tips voor schoonmaak. Zij heeft met haar eerlijkheid een enorme en trouwe fanbase opgebouwd. Dit blijkt uit de reacties: ‘bedankt dat je er altijd bent’, door jouw tips heb ik weer overzicht in huis.’’ Zij beantwoordt alle vragen en reacties zelf.

Oprechte samenwerking
Mirjam vertelt verder: “Robert had creatieve ideeën voor ons eigen TikTok kanaal myhenry_nl.” Hij vroeg Mirjam en haar collega’s of zij die uitdagingen aan durfden, want deze ideeën zijn anders dan anders en af en toe zelfs gek. Numatic besloot er voor te gaan, het contract werd getekend. “Belangrijk om hierbij te noemen is dat de Poetsqueen achter de stofzuigers van Numatic staat. Ze krijgt van veel partijen goede aanbiedingen voor samenwerking, maar gaat niet in zee met iedereen en zegt gerust nee als het product haar niet aanstaat. Ze wil geen onzin verkopen. Onze stofzuigers vindt ze goede producten.”

Spannende start
Voor Numatic was de stap naar een samenwerking met een cleanfluencer best spannend. Hoe zouden de winkeliers die nu de Henry’s en Hetty’s verkopen reageren? Dit pakt positief uit. Mirjam legt uit: “De aandacht die de Poetsqueen aan de stofzuigers geeft is een aanvulling op hun eigen promotie activiteiten, het versterkt het merk online. De meeste winkels liften op deze aandacht mee en reposten haar posts met de tip ”bij ons in de winkel verkrijgbaar’.”
Het weekend waarin de samenwerking bekend werd gemaakt, leverde voor de MyHenry socialmedia kanalen van Numatic direct resultaat op. “Het filmpje was binnen no time 100.000 keer bekeken. Ons TikTok kanaal heeft inmiddels 10.000 volgers en 100.000 likes. En meerdere orders volgden.”


Wat gaat de Poetsqueen voor Numatic doen?

“Zij zal gaan posten over onze stofzuigers, video’s delen waarin ze werkt met bijvoorbeeld George en uitleg waarvoor je deze stofzuiger goed kunt gebruiken, met tips erbij”, legt Mirjam uit. “Maar ook hele praktische tips, zoals ‘zo vervang je je stofzak’, of uitleggen welke stofzuigermond je het beste voor welke klus kunt gebruiken. Wij bespreken ideeën, maar zij geeft er op haar eigen manier invulling aan. En dat is de reden waarom zij zoveel volgers heeft.”

Nog meer nieuws en oproep
“In februari 2024 kan je de Poetsqueen ook op onze stand op de Huishoudbeurs ontmoeten. En we denken er ook aan om een vertaalslag van de inzet van de Poetsqueen van de consumenten- naar de professionele schoonmaakmarkt te maken. Ze heeft onder haar volgers al veel professionele schoonmakers en dit kunnen er alleen maar meer worden.
Misschien willen we haar wel een dag bij een schoonmaakbedrijf inzetten om haar ervaringen te delen via haar media.” Mirjam besluit met de oproep: `Interesse om hieraan mee te werken? Laat het ons weten!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

08 mei 2024

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten doen mee met #ddvds

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten hebben zich aangemeld, vol waardering voor hun 60.000 schoonmakers. Nederland viert De Dag van de Schoonmaker op vrijdag 14 juni 2024. En juist die...

15 mei 2023

Workshop Hygieneforum: Wat betekent mobiele UV-C-robotisering voor de schoonmaak?

De inzet van mobiele UV-C-robotisering neemt steeds meer toe. Maar wat is dit precies en wat betekent dit voor de schoonmaak? Tijdens het Hygiëneforum op 17 mei krijg je...

24 januari 2024

Beach Cleanup voorinschrijving geopend

Van 1 t/m 15 augustus 2024 zal voor alweer de elfde keer de hele Noordzeekust opgeruimd worden tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee. Wil je...

13 februari 2025

Gezien in de media: Khadija Hyati, al vijftien jaar strijdend voor schoonmakers

Op 7 februari publiceerde OneWorld een portret van Khadija Hyati (56), de eerste ‘president’ van het Schoonmakersparlement. Vijftien jaar lang voerde zij strijd voor betere arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector....

27 januari 2025

Lamiae en haar team inspireren en motiveren 3500 studenten

Teamcoach Lamiae en haar 10 collega’s laten het onderwijspersoneel en de studenten van Hogeschool Utrecht (HU) aan de Heidelberglaan 15 in Utrecht elke dag van een prettige, schone onderwijsomgeving...

28 februari 2019

Hotel Jakarta omarmt digitalisering: “Efficiënt en klantgericht”

“The future is app”, stelt Saqlain Umer van het jonge Hotel Jakarta in Amsterdam. Hij gelooft in de housekeeping-app van Leviy, gebaseerd op de ervaring van hemzelf, zijn collega’s...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

08 september 2022

ISS behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

ISS Nederland heeft met het behalen van niveau 5 op de CO2-prestatieladder een grote stap gezet in het realiseren van de duurzaamheidsdoelen die het bedrijf zichzelf heeft gesteld. Zij...