22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen vaker onze handen en gebruiken het liefst papieren handdoeken voor het afdrogen van onze handen. Reden? De uitstekende hygiënische eigenschappen van tissuepapier. Is onze voorkeursoptie niet beschikbaar in openbare toiletten, dan trekken we aan de alarmbel.

Het surveyonderzoek werd in opdracht van het European Tissue Symposium (ETS) uitgevoerd in 10 landen in Europa*. Duizenden mensen namen deel. Er werd nagegaan hoe we sinds de pandemie tegenover handhygiëne zijn gaan staan en hoe onze gewoontes en voorkeuren zijn veranderd. De bevindingen geven stof tot nadenken voor de gezondheidssector en al wie verantwoordelijk is voor hygiëne en netheid in openbare toiletten: door het duidelijk hogere gezondheids- en hygiënebewustzijn sinds covid verwachten mensen nu dat toiletruimtes voldoen aan hoge normen.

Vaker handen wassen
Meer dan 86% van alle mensen zegt dat ze hun handen vaker zijn gaan wassen sinds het begin van de pandemie. In Spanje en Italië loopt dat cijfer zelfs op tot ruim 90%. Meer dan de helft meldt ook dat de pandemie hun voorkeur bij het drogen van de handen in openbare toiletten heeft veranderd. Dat is vooral het geval in Zweden en bij mensen tussen de 35 en 50 jaar. In de meeste landen hebben mannen hun gewoontes meer veranderd dan vrouwen. Vooral in Nederland is dat zo. De meerderheid van de respondenten in alle leeftijdsgroepen is van mening dat papieren handdoeken de meest hygiënische manier zijn om de handen te drogen en verkiest ze boven alle andere manieren.

Grotere bezorgdheid gezondheidsrisico’s
Bijna 60% van alle mensen bevestigt dat ze zich zorgen maken over mogelijke gezondheidsrisico’s door het gebruik van elektrische handdrogers: handendrogers kunnen bacteriën in de lucht blazen. Mannen zijn meer bezorgd dan vrouwen, terwijl jongere mensen zich aanzienlijk meer zorgen maken dan oudere mensen: 70% van alle 18-34-jarigen is zich bewust van de mogelijke risico’s of heeft er al over gelezen. Spanjaarden zijn het meest bezorgd, Italianen en Britten het minst.

Alert op handdroging
Ongeveer twee derde van alle mensen geeft het toe: als een horecazaak niet zou voorzien in de methode van handdroging die mensen verkiezen, zou dat hun algemene beeld van de plaats aantasten. En dat is nog lang niet alles. Bijna de helft zei dat ze aan de alarmbel zouden trekken als hun voorkeur voor hoe ze hun handen willen drogen niet beschikbaar zou zijn. Finnen en Polen zouden bijvoorbeeld een slechte recensie plaatsen, terwijl Italianen en Belgen bijvoorbeeld de horecazaak onmiddellijk zouden verlaten en er nooit meer zouden terugkeren. Bijna 20% van alle mannen zou er een probleem van maken en het melden aan de uitbater. Dat laatste geldt vooral voor Polen, Finnen en Duitsers. Britten zijn het minst geneigd te klagen.

Lessons learned
Mensen hebben tijdens de COVID-19-pandemie hun lesje geleerd als het aankomt op handhygiëne, zo bevestigt het onderzoek. De geleerde lessen hebben een blijvende positieve impact gehad op de gewoontes van Europeanen. Ze stellen nu hogere verwachtingen aan openbare toiletten. Optimale hygiënenormen in acht nemen in toiletruimtes wordt een must voor de schoonmaak-, de inkoop- en de gezondheidszorgsector. Tegelijkertijd luidt de boodschap dat mensen toegang moeten hebben tot hun voorkeursmethode om de handen te drogen: papieren handdoeken.

Klik hier voor het onderzoek.

* België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

10 februari 2025

500e deelnemer Bovenschoolse Vakschool stroomt uit naar vaste baan bij Alpheios

Robert Obaseki, een 49 jarige man van Nigeriaanse afkomst die vloeiend Nederlands spreekt, volgde bij WerkvoorHeerlen (WvH) een traject richting een dienstverband bij Alpheios. Hij is de 500e deelnemer...

22 oktober 2021

De stemmen achter het ‘Het Geluid’

‘Het Geluid’ van Qmusic is geraden. Carolien uit het Limburgse Berg en Terblijt wist het geluid, het plaatsen van zitverkleiner voor kleine kinderen op een wc-bril, te raden en...

01 oktober 2024

Aankondiging uitzending Captains of Cleaning 17 oktober

Op 17 oktober 2024 is Captains of Cleaning terug. Onder leiding van Rens de Jong worden de meest actuele inzichten uit de branche besproken. Bij begrafenissen heb je maar...

05 april 2023

Dolmans Groep versterkt positie door toetreding Van Lierop

Van Lierop heeft zich bij de Dolmans Groep gevoegd. ‘De jarenlange ervaring en expertise van Van Lierop op het gebied van conserveren en herstellen van hout en verdrijven van...

22 februari 2023

CSU neemt schoonmaakbedrijf Robedo Cleaning over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 februari 2023 de schoonmaakactiviteiten over van Robedo Cleaning uit Echt. Robedo Cleaning werkt voor 400 opdrachtgevers op 1200 werklocaties. De circa 100 medewerkers treden...

03 februari 2022

Meest gelezen in januari

Benieuwd naar welke artikelen jullie in januari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: – Foto’s...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...