22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen vaker onze handen en gebruiken het liefst papieren handdoeken voor het afdrogen van onze handen. Reden? De uitstekende hygiënische eigenschappen van tissuepapier. Is onze voorkeursoptie niet beschikbaar in openbare toiletten, dan trekken we aan de alarmbel.

Het surveyonderzoek werd in opdracht van het European Tissue Symposium (ETS) uitgevoerd in 10 landen in Europa*. Duizenden mensen namen deel. Er werd nagegaan hoe we sinds de pandemie tegenover handhygiëne zijn gaan staan en hoe onze gewoontes en voorkeuren zijn veranderd. De bevindingen geven stof tot nadenken voor de gezondheidssector en al wie verantwoordelijk is voor hygiëne en netheid in openbare toiletten: door het duidelijk hogere gezondheids- en hygiënebewustzijn sinds covid verwachten mensen nu dat toiletruimtes voldoen aan hoge normen.

Vaker handen wassen
Meer dan 86% van alle mensen zegt dat ze hun handen vaker zijn gaan wassen sinds het begin van de pandemie. In Spanje en Italië loopt dat cijfer zelfs op tot ruim 90%. Meer dan de helft meldt ook dat de pandemie hun voorkeur bij het drogen van de handen in openbare toiletten heeft veranderd. Dat is vooral het geval in Zweden en bij mensen tussen de 35 en 50 jaar. In de meeste landen hebben mannen hun gewoontes meer veranderd dan vrouwen. Vooral in Nederland is dat zo. De meerderheid van de respondenten in alle leeftijdsgroepen is van mening dat papieren handdoeken de meest hygiënische manier zijn om de handen te drogen en verkiest ze boven alle andere manieren.

Grotere bezorgdheid gezondheidsrisico’s
Bijna 60% van alle mensen bevestigt dat ze zich zorgen maken over mogelijke gezondheidsrisico’s door het gebruik van elektrische handdrogers: handendrogers kunnen bacteriën in de lucht blazen. Mannen zijn meer bezorgd dan vrouwen, terwijl jongere mensen zich aanzienlijk meer zorgen maken dan oudere mensen: 70% van alle 18-34-jarigen is zich bewust van de mogelijke risico’s of heeft er al over gelezen. Spanjaarden zijn het meest bezorgd, Italianen en Britten het minst.

Alert op handdroging
Ongeveer twee derde van alle mensen geeft het toe: als een horecazaak niet zou voorzien in de methode van handdroging die mensen verkiezen, zou dat hun algemene beeld van de plaats aantasten. En dat is nog lang niet alles. Bijna de helft zei dat ze aan de alarmbel zouden trekken als hun voorkeur voor hoe ze hun handen willen drogen niet beschikbaar zou zijn. Finnen en Polen zouden bijvoorbeeld een slechte recensie plaatsen, terwijl Italianen en Belgen bijvoorbeeld de horecazaak onmiddellijk zouden verlaten en er nooit meer zouden terugkeren. Bijna 20% van alle mannen zou er een probleem van maken en het melden aan de uitbater. Dat laatste geldt vooral voor Polen, Finnen en Duitsers. Britten zijn het minst geneigd te klagen.

Lessons learned
Mensen hebben tijdens de COVID-19-pandemie hun lesje geleerd als het aankomt op handhygiëne, zo bevestigt het onderzoek. De geleerde lessen hebben een blijvende positieve impact gehad op de gewoontes van Europeanen. Ze stellen nu hogere verwachtingen aan openbare toiletten. Optimale hygiënenormen in acht nemen in toiletruimtes wordt een must voor de schoonmaak-, de inkoop- en de gezondheidszorgsector. Tegelijkertijd luidt de boodschap dat mensen toegang moeten hebben tot hun voorkeursmethode om de handen te drogen: papieren handdoeken.

Klik hier voor het onderzoek.

* België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

12 augustus 2022

Shout out naar reinigers Amsterdam

Na het weekend van de Gay Pride stonden de reinigers van Gemeente Amsterdam weer klaar om het ‘feest-afval’ op te ruimen. Een hele klus maar na afloop leek het...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

07 februari 2022

Op 10 juni 10e editie Schoonmaaktourdag: “Weer de eerste route onder onze wielen”

Drie motorfreaks, één idee: met vak- en branchegenoten met een motor, cabrio of oldtimer toeren over de meest mooie routes in Nederland. Rob den Hertog (RAI/Interclean Amsterdam), Erik Pos...

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

20 augustus 2023

Schoonmaakbaan stijgt in populariteit onder jongeren

Het Financieele Dagblad kopt op zondag 20 september met het artikel: ‘Je bent jong en je wilt wat: werken als schoonmaker’. In het artikel gaat het FD in op...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...