22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen vaker onze handen en gebruiken het liefst papieren handdoeken voor het afdrogen van onze handen. Reden? De uitstekende hygiënische eigenschappen van tissuepapier. Is onze voorkeursoptie niet beschikbaar in openbare toiletten, dan trekken we aan de alarmbel.

Het surveyonderzoek werd in opdracht van het European Tissue Symposium (ETS) uitgevoerd in 10 landen in Europa*. Duizenden mensen namen deel. Er werd nagegaan hoe we sinds de pandemie tegenover handhygiëne zijn gaan staan en hoe onze gewoontes en voorkeuren zijn veranderd. De bevindingen geven stof tot nadenken voor de gezondheidssector en al wie verantwoordelijk is voor hygiëne en netheid in openbare toiletten: door het duidelijk hogere gezondheids- en hygiënebewustzijn sinds covid verwachten mensen nu dat toiletruimtes voldoen aan hoge normen.

Vaker handen wassen
Meer dan 86% van alle mensen zegt dat ze hun handen vaker zijn gaan wassen sinds het begin van de pandemie. In Spanje en Italië loopt dat cijfer zelfs op tot ruim 90%. Meer dan de helft meldt ook dat de pandemie hun voorkeur bij het drogen van de handen in openbare toiletten heeft veranderd. Dat is vooral het geval in Zweden en bij mensen tussen de 35 en 50 jaar. In de meeste landen hebben mannen hun gewoontes meer veranderd dan vrouwen. Vooral in Nederland is dat zo. De meerderheid van de respondenten in alle leeftijdsgroepen is van mening dat papieren handdoeken de meest hygiënische manier zijn om de handen te drogen en verkiest ze boven alle andere manieren.

Grotere bezorgdheid gezondheidsrisico’s
Bijna 60% van alle mensen bevestigt dat ze zich zorgen maken over mogelijke gezondheidsrisico’s door het gebruik van elektrische handdrogers: handendrogers kunnen bacteriën in de lucht blazen. Mannen zijn meer bezorgd dan vrouwen, terwijl jongere mensen zich aanzienlijk meer zorgen maken dan oudere mensen: 70% van alle 18-34-jarigen is zich bewust van de mogelijke risico’s of heeft er al over gelezen. Spanjaarden zijn het meest bezorgd, Italianen en Britten het minst.

Alert op handdroging
Ongeveer twee derde van alle mensen geeft het toe: als een horecazaak niet zou voorzien in de methode van handdroging die mensen verkiezen, zou dat hun algemene beeld van de plaats aantasten. En dat is nog lang niet alles. Bijna de helft zei dat ze aan de alarmbel zouden trekken als hun voorkeur voor hoe ze hun handen willen drogen niet beschikbaar zou zijn. Finnen en Polen zouden bijvoorbeeld een slechte recensie plaatsen, terwijl Italianen en Belgen bijvoorbeeld de horecazaak onmiddellijk zouden verlaten en er nooit meer zouden terugkeren. Bijna 20% van alle mannen zou er een probleem van maken en het melden aan de uitbater. Dat laatste geldt vooral voor Polen, Finnen en Duitsers. Britten zijn het minst geneigd te klagen.

Lessons learned
Mensen hebben tijdens de COVID-19-pandemie hun lesje geleerd als het aankomt op handhygiëne, zo bevestigt het onderzoek. De geleerde lessen hebben een blijvende positieve impact gehad op de gewoontes van Europeanen. Ze stellen nu hogere verwachtingen aan openbare toiletten. Optimale hygiënenormen in acht nemen in toiletruimtes wordt een must voor de schoonmaak-, de inkoop- en de gezondheidszorgsector. Tegelijkertijd luidt de boodschap dat mensen toegang moeten hebben tot hun voorkeursmethode om de handen te drogen: papieren handdoeken.

Klik hier voor het onderzoek.

* België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 januari 2023

#FilmFriday Dirty job: auto’s schoonmaken

Wat zijn de dirty jobs in de provincie? Stoomreiniging Zeeland laat zien wat ze tegenkomen bij het schoonmaken van voertuigen: sigaretten, haren, nagels en nog veel meer…..Kortom: vieze auto’s...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

26 november 2021

Wonderschoon!

Handen wassen met een gedicht. Dat betekent een momentje voor hygiëne én schone kunst. Met de Wonderschoon!-zepen van Werfzeep. Want Wonderschoon! zit in een wikkel met een gedicht erop...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

08 oktober 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (Ul-Team): ‘Samen werken aan een betere werkervaring: de sleutel tot succes in de schoonmaakbranche’

In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

31 mei 2023

Honderden oplossingen op de beursvloer

De deelnemers aan de 24ste editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn samen goed voor honderden oplossingen op het...

15 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben Hart voor de Zorg (1)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...