22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen vaker onze handen en gebruiken het liefst papieren handdoeken voor het afdrogen van onze handen. Reden? De uitstekende hygiënische eigenschappen van tissuepapier. Is onze voorkeursoptie niet beschikbaar in openbare toiletten, dan trekken we aan de alarmbel.

Het surveyonderzoek werd in opdracht van het European Tissue Symposium (ETS) uitgevoerd in 10 landen in Europa*. Duizenden mensen namen deel. Er werd nagegaan hoe we sinds de pandemie tegenover handhygiëne zijn gaan staan en hoe onze gewoontes en voorkeuren zijn veranderd. De bevindingen geven stof tot nadenken voor de gezondheidssector en al wie verantwoordelijk is voor hygiëne en netheid in openbare toiletten: door het duidelijk hogere gezondheids- en hygiënebewustzijn sinds covid verwachten mensen nu dat toiletruimtes voldoen aan hoge normen.

Vaker handen wassen
Meer dan 86% van alle mensen zegt dat ze hun handen vaker zijn gaan wassen sinds het begin van de pandemie. In Spanje en Italië loopt dat cijfer zelfs op tot ruim 90%. Meer dan de helft meldt ook dat de pandemie hun voorkeur bij het drogen van de handen in openbare toiletten heeft veranderd. Dat is vooral het geval in Zweden en bij mensen tussen de 35 en 50 jaar. In de meeste landen hebben mannen hun gewoontes meer veranderd dan vrouwen. Vooral in Nederland is dat zo. De meerderheid van de respondenten in alle leeftijdsgroepen is van mening dat papieren handdoeken de meest hygiënische manier zijn om de handen te drogen en verkiest ze boven alle andere manieren.

Grotere bezorgdheid gezondheidsrisico’s
Bijna 60% van alle mensen bevestigt dat ze zich zorgen maken over mogelijke gezondheidsrisico’s door het gebruik van elektrische handdrogers: handendrogers kunnen bacteriën in de lucht blazen. Mannen zijn meer bezorgd dan vrouwen, terwijl jongere mensen zich aanzienlijk meer zorgen maken dan oudere mensen: 70% van alle 18-34-jarigen is zich bewust van de mogelijke risico’s of heeft er al over gelezen. Spanjaarden zijn het meest bezorgd, Italianen en Britten het minst.

Alert op handdroging
Ongeveer twee derde van alle mensen geeft het toe: als een horecazaak niet zou voorzien in de methode van handdroging die mensen verkiezen, zou dat hun algemene beeld van de plaats aantasten. En dat is nog lang niet alles. Bijna de helft zei dat ze aan de alarmbel zouden trekken als hun voorkeur voor hoe ze hun handen willen drogen niet beschikbaar zou zijn. Finnen en Polen zouden bijvoorbeeld een slechte recensie plaatsen, terwijl Italianen en Belgen bijvoorbeeld de horecazaak onmiddellijk zouden verlaten en er nooit meer zouden terugkeren. Bijna 20% van alle mannen zou er een probleem van maken en het melden aan de uitbater. Dat laatste geldt vooral voor Polen, Finnen en Duitsers. Britten zijn het minst geneigd te klagen.

Lessons learned
Mensen hebben tijdens de COVID-19-pandemie hun lesje geleerd als het aankomt op handhygiëne, zo bevestigt het onderzoek. De geleerde lessen hebben een blijvende positieve impact gehad op de gewoontes van Europeanen. Ze stellen nu hogere verwachtingen aan openbare toiletten. Optimale hygiënenormen in acht nemen in toiletruimtes wordt een must voor de schoonmaak-, de inkoop- en de gezondheidszorgsector. Tegelijkertijd luidt de boodschap dat mensen toegang moeten hebben tot hun voorkeursmethode om de handen te drogen: papieren handdoeken.

Klik hier voor het onderzoek.

* België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 mei 2022

Blog: Interclean op stoom ……

Een ieder die mij kent weet dat ik al ruim 30 jaar pro stoom ben. Ja ik heb al meerdere malen gesproken over het schoonmaken met stoom in mijn...

20 september 2022

‘Sell the experience’

Drie inspiratietalks inspireerden de leden van FM NextGen tijdens hun event op 15 september jl. Met uitspraken zoals ‘Iedereen is sales’ en Sell the experience’ die tijdens de rondleiding...

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

18 december 2018

Digitale Doolhof (5): “Met Adlatus schoonmaakrobot investeer je in kwaliteit en personeel”

“Het is geen kwestie meer van volgen van de trend robotisering, het is aanhaken nu of nooit.” Peter Kwestro, international sales leader van Adlatus  Robotics ervaart en ziet dit...

26 augustus 2024

Schoonmaakbedrijf CSU neemt branchegenoot ICS over

Schoonmaakbedrijf CSU is voornemens collega ICS over te nemen. Bij het Eindhovense bedrijf werken landelijk ruim 1300 medewerkers. De overname sluit goed aan bij de strategische keuze van marktleider...

17 april 2023

Veiligheid op de werkvloer is niet alleen belangrijk, maar draagt ook bij aan duurzaam werkgeverschap

Deze week neemt UL-Team de redactie van het Schoonmaakjournaal over. Sinds begin dit jaar heeft het opleid- en trainingsbureau een nieuwe pijler op het gebied van haar opleidingen, namelijk...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...