21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt blij mogen zijn dat er überhaupt nog bij hen schoon gemaakt wordt. Opdrachtgevers worden geacht prijsstijgingen van een kleine 10% zonder pardon te accepteren: kwestie van slikken of stikken. Schoonmaakondernemers die eerst met de pet in de hand nederig bij opdrachtgevers op gesprek kwamen, presenteren zich nu als machthebbers. Beide partijen met de mond vol over partnerschap. Oftewel: eerst knepen de opdrachtgevers de schoonmaakbedrijven uit, nu zijn de rollen omgedraaid. Beide situaties zijn ongezond en ongewenst. Waar is het wederzijds respect? Het is voorspelbaar wat er gebeurt zodra de arbeidsmarktkrapte op zijn retour is.

Dezelfde schoonmaakbranche maakt zich al jaren sterk voor zichtbaar schoonmaken gedurende de dag-uren. De huidige arbeidsmarktkrapte biedt de schoonmaakwerkgevers nu juist een unieke gelegenheid om de schoonmakers meer uren per dag te bieden. Met andere woorden omgekeerd denken: het lagere aanbod aan schoonmaakmedewerkers kan ruimschoots gecompenseerd worden door de schoonmakers meer uren per dag aan te bieden. Schoonmakers blij, klant blij, bonden blij en schoonmaakwerkgevers blij.
Ook wordt het de hoogste tijd dat politiek Den Haag wat realistischer en doortastender wordt. Biedt mensen met een uitkering de gelegenheid om iets bij te verdienen zonder dat dit fiscale consequentie en/of volledige verrekening met hun uitkering als gevolg heeft. Bijvoorbeeld een onbelaste vrijwilligersvergoeding ad 1.900 euro per jaar, zoals dit ook bij organisaties toegestaan wordt. Dit zal voor menigeen een welkome aanvulling zijn om de hogere energierekening te voldoen en reden zijn om binnen de schoonmaaksector in te stromen en te ervaren wat een schoon vak dit is.

Om de stap naar de schoonmaakbranche te maken is het ook wenselijk de afstand tot het minimum loon zo groot mogelijk te houden. Het jarenlang door de werkgevers gepredikte unique selling point van deze sector lijkt haar onderscheidend vermogen te verliezen nu de stijging van het minimum loon (en hieraan gerelateerde uitkeringen) veel dichter tegen het huidig schoonmaak cao- gebouw aanschurkt. Een ruime afstand tussen het loon in de schoonmaak versus een uitkering zal ertoe bijdragen dat mensen met een uitkering plus de onbelaste vergoeding eerder definitief de stap zullen maken naar een vaste arbeidsovereenkomst binnen de schoonmaak. En over afstand gesproken: versoepel de reiskostenregeling voor de schoonmakers . Schoonmaker blij, bonden blij, politiek blij en schoonmaakwerkgevers- mits ze dit kunnen doorbelasten in hun tarieven -blij. Klant beetje blij: ze houden een schone werkomgeving maar betalen daarvoor een hogere prijs. Een prijs die vaak realistischer is dan de uitgeknepen prijzen in het verleden.

En laten we reëel zijn: niet alle kosten die een ander loongebouw met zich mee brengen hoeft één op één aan de opdrachtgever doorbelast te worden. Huilie, huilie om de fragile marges, terwijl er tientallen miljoenen door de schoonmaakbedrijven uitgegeven wordt aan sponsoring binnen het betaalde voetbal. Let voor de aardigheid eens op hoeveel reclameborden je bij een voetbalwedstrijd voorbij ziet komen van bedrijven uit de schoonmaaksector en zelfs het aantal shirtreclames die op de tenues prijken!?
Stop dus met huilie, huilie. Calimero gedrag past niet bij een sector die kort geleden nog de heldenstatus verworven heeft.

Maar besef wel dat in de humor de ernst schuilt…

Henk Cornelisse
Facility Specialists

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

21 juli 2023

#FOTOFRIDAY Cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon

Heb jij ze al gespot? De opvallende cleanteams van Statiegeld Nederland en Nederland Schoon. Door het hele land kom je de cleanteams ze tegen op talloze grote en kleinere...

15 januari 2025

Kärcher viert 90-jarig jubileum met 90 acties

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

24 april 2025

Nocore en Business Apps bundelen krachten

Nocore en en Business Apps bundelen hun krachten.  Een samenwerking die synergie brengt tussen de operationele oplossingen van Nocore en de communicatietools van Business Apps ten voordele van de...

19 juni 2019

Blog: CMR-reiniging, vaker noodzakelijk dan verwacht

Op locaties waar productie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, zoals in werkplaatsen, hangars, loodsen en timmerwerkplaatsen, treedt vervuiling op plaatsen op, die vaak moeilijk bereikbaar zijn of te complex om in...

19 december 2019

Herman Busch over succes nieuwe koers Hago Zorg: “We ademen steeds meer zorg uit”

“Toen Hago in 1967 bij onze eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deden we dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...