21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt blij mogen zijn dat er überhaupt nog bij hen schoon gemaakt wordt. Opdrachtgevers worden geacht prijsstijgingen van een kleine 10% zonder pardon te accepteren: kwestie van slikken of stikken. Schoonmaakondernemers die eerst met de pet in de hand nederig bij opdrachtgevers op gesprek kwamen, presenteren zich nu als machthebbers. Beide partijen met de mond vol over partnerschap. Oftewel: eerst knepen de opdrachtgevers de schoonmaakbedrijven uit, nu zijn de rollen omgedraaid. Beide situaties zijn ongezond en ongewenst. Waar is het wederzijds respect? Het is voorspelbaar wat er gebeurt zodra de arbeidsmarktkrapte op zijn retour is.

Dezelfde schoonmaakbranche maakt zich al jaren sterk voor zichtbaar schoonmaken gedurende de dag-uren. De huidige arbeidsmarktkrapte biedt de schoonmaakwerkgevers nu juist een unieke gelegenheid om de schoonmakers meer uren per dag te bieden. Met andere woorden omgekeerd denken: het lagere aanbod aan schoonmaakmedewerkers kan ruimschoots gecompenseerd worden door de schoonmakers meer uren per dag aan te bieden. Schoonmakers blij, klant blij, bonden blij en schoonmaakwerkgevers blij.
Ook wordt het de hoogste tijd dat politiek Den Haag wat realistischer en doortastender wordt. Biedt mensen met een uitkering de gelegenheid om iets bij te verdienen zonder dat dit fiscale consequentie en/of volledige verrekening met hun uitkering als gevolg heeft. Bijvoorbeeld een onbelaste vrijwilligersvergoeding ad 1.900 euro per jaar, zoals dit ook bij organisaties toegestaan wordt. Dit zal voor menigeen een welkome aanvulling zijn om de hogere energierekening te voldoen en reden zijn om binnen de schoonmaaksector in te stromen en te ervaren wat een schoon vak dit is.

Om de stap naar de schoonmaakbranche te maken is het ook wenselijk de afstand tot het minimum loon zo groot mogelijk te houden. Het jarenlang door de werkgevers gepredikte unique selling point van deze sector lijkt haar onderscheidend vermogen te verliezen nu de stijging van het minimum loon (en hieraan gerelateerde uitkeringen) veel dichter tegen het huidig schoonmaak cao- gebouw aanschurkt. Een ruime afstand tussen het loon in de schoonmaak versus een uitkering zal ertoe bijdragen dat mensen met een uitkering plus de onbelaste vergoeding eerder definitief de stap zullen maken naar een vaste arbeidsovereenkomst binnen de schoonmaak. En over afstand gesproken: versoepel de reiskostenregeling voor de schoonmakers . Schoonmaker blij, bonden blij, politiek blij en schoonmaakwerkgevers- mits ze dit kunnen doorbelasten in hun tarieven -blij. Klant beetje blij: ze houden een schone werkomgeving maar betalen daarvoor een hogere prijs. Een prijs die vaak realistischer is dan de uitgeknepen prijzen in het verleden.

En laten we reëel zijn: niet alle kosten die een ander loongebouw met zich mee brengen hoeft één op één aan de opdrachtgever doorbelast te worden. Huilie, huilie om de fragile marges, terwijl er tientallen miljoenen door de schoonmaakbedrijven uitgegeven wordt aan sponsoring binnen het betaalde voetbal. Let voor de aardigheid eens op hoeveel reclameborden je bij een voetbalwedstrijd voorbij ziet komen van bedrijven uit de schoonmaaksector en zelfs het aantal shirtreclames die op de tenues prijken!?
Stop dus met huilie, huilie. Calimero gedrag past niet bij een sector die kort geleden nog de heldenstatus verworven heeft.

Maar besef wel dat in de humor de ernst schuilt…

Henk Cornelisse
Facility Specialists

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juli 2025

Schoonmakend Nederland Summerevent 2025: ‘De impact van AI op hoofd en hart’

AI is het thema van het derde Summerevent van Schoonmakend Nederland. Waarom de branchevereniging dit thema kiest? “Omdat we voor het eerst worden geconfronteerd met een nieuwe technologie die...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

20 november 2023

Steekpartij kost schoonmaker het leven

Zondagochtend 19 november 2023 werd Utrecht opgeschrikt door een steekpartij in TivoliVredenburg. Met dodelijke afloop. Een 41-jarige schoonmaker uit Utrecht kwam om het leven. We wensen zijn naasten en...

01 mei 2025

Asito zet met circulaire handschoen flinke stap richting duurzaamheidsdoelstelling

Vanaf 1 mei 2025 introduceert Asito officieel de circulaire handschoen als nieuwe standaard in haar schoonmaakdienstverlening. Met deze stap onderstreept het bedrijf haar ambitie om in 2030 volledig circulair...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

30 juni 2025

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim

Natalie Hofman is per 1 juli aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business unit binnen Draaijer-HEYDAY Group. Met haar komst is het managementteam...