21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt blij mogen zijn dat er überhaupt nog bij hen schoon gemaakt wordt. Opdrachtgevers worden geacht prijsstijgingen van een kleine 10% zonder pardon te accepteren: kwestie van slikken of stikken. Schoonmaakondernemers die eerst met de pet in de hand nederig bij opdrachtgevers op gesprek kwamen, presenteren zich nu als machthebbers. Beide partijen met de mond vol over partnerschap. Oftewel: eerst knepen de opdrachtgevers de schoonmaakbedrijven uit, nu zijn de rollen omgedraaid. Beide situaties zijn ongezond en ongewenst. Waar is het wederzijds respect? Het is voorspelbaar wat er gebeurt zodra de arbeidsmarktkrapte op zijn retour is.

Dezelfde schoonmaakbranche maakt zich al jaren sterk voor zichtbaar schoonmaken gedurende de dag-uren. De huidige arbeidsmarktkrapte biedt de schoonmaakwerkgevers nu juist een unieke gelegenheid om de schoonmakers meer uren per dag te bieden. Met andere woorden omgekeerd denken: het lagere aanbod aan schoonmaakmedewerkers kan ruimschoots gecompenseerd worden door de schoonmakers meer uren per dag aan te bieden. Schoonmakers blij, klant blij, bonden blij en schoonmaakwerkgevers blij.
Ook wordt het de hoogste tijd dat politiek Den Haag wat realistischer en doortastender wordt. Biedt mensen met een uitkering de gelegenheid om iets bij te verdienen zonder dat dit fiscale consequentie en/of volledige verrekening met hun uitkering als gevolg heeft. Bijvoorbeeld een onbelaste vrijwilligersvergoeding ad 1.900 euro per jaar, zoals dit ook bij organisaties toegestaan wordt. Dit zal voor menigeen een welkome aanvulling zijn om de hogere energierekening te voldoen en reden zijn om binnen de schoonmaaksector in te stromen en te ervaren wat een schoon vak dit is.

Om de stap naar de schoonmaakbranche te maken is het ook wenselijk de afstand tot het minimum loon zo groot mogelijk te houden. Het jarenlang door de werkgevers gepredikte unique selling point van deze sector lijkt haar onderscheidend vermogen te verliezen nu de stijging van het minimum loon (en hieraan gerelateerde uitkeringen) veel dichter tegen het huidig schoonmaak cao- gebouw aanschurkt. Een ruime afstand tussen het loon in de schoonmaak versus een uitkering zal ertoe bijdragen dat mensen met een uitkering plus de onbelaste vergoeding eerder definitief de stap zullen maken naar een vaste arbeidsovereenkomst binnen de schoonmaak. En over afstand gesproken: versoepel de reiskostenregeling voor de schoonmakers . Schoonmaker blij, bonden blij, politiek blij en schoonmaakwerkgevers- mits ze dit kunnen doorbelasten in hun tarieven -blij. Klant beetje blij: ze houden een schone werkomgeving maar betalen daarvoor een hogere prijs. Een prijs die vaak realistischer is dan de uitgeknepen prijzen in het verleden.

En laten we reëel zijn: niet alle kosten die een ander loongebouw met zich mee brengen hoeft één op één aan de opdrachtgever doorbelast te worden. Huilie, huilie om de fragile marges, terwijl er tientallen miljoenen door de schoonmaakbedrijven uitgegeven wordt aan sponsoring binnen het betaalde voetbal. Let voor de aardigheid eens op hoeveel reclameborden je bij een voetbalwedstrijd voorbij ziet komen van bedrijven uit de schoonmaaksector en zelfs het aantal shirtreclames die op de tenues prijken!?
Stop dus met huilie, huilie. Calimero gedrag past niet bij een sector die kort geleden nog de heldenstatus verworven heeft.

Maar besef wel dat in de humor de ernst schuilt…

Henk Cornelisse
Facility Specialists

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juni 2017

Koopcentrum Akerpoort kiest voor ICE iS1100 veegmachine

ICE Benelux leverde onlangs een nieuwe ICE veegzuigmachine af op Koopcentrum Akerpoort in Amsterdam. Het winkelcentrum behoort tot één van de grootste Outlet Mall’s in Nederland. De slimme veegmachine zal dagelijks ingezet worden...

27 juli 2023

CSU en’s Heeren Loo gaan voor schoon op basis van data

CSU is al ruim 40 jaar schoonmaakpartner van ’s Heeren Loo, de grootste zorgaanbieder van Nederland voor mensen met een beperking. De samenwerking in de regio Noord-Holland is op...

12 maart 2025

Meld je aan voor de Europese Cleaning & Hygiene Awards 2025

De inschrijving voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 is officieel geopend. Dienstverleners, fabrikanten, distributeurs en individuele professionals uit de sector krijgen de kans om erkend te worden...

02 december 2025

Maak kennis met Paul, De Ondernemer

Dit jaar  is Paul Harleman bij Vileda Professional uitgezwaaid. Officieel met pensioen. Maar stilzitten? Dat is niets voor hem. De kennis, ervaring en nieuwsgierigheid die hij in de professionele...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

14 februari 2024

Kärcher opent nieuw Municipal Competence Center in Wilrijk

Op 8 februari opende Kärcher Belux officieel de deuren van haar Municipal Competence Center in Wilrijk. Met deze nieuwe fysieke locatie zet Kärcher een belangrijke stap richting een verdere...

28 maart 2022

Voorjaarsbijeenkomsten Schoonmakend Nederland

Op 29 maart, 5 en 7 april organiseert Schoonmakend Nederland speciaal voor mkb-leden voorjaarsbijeenkomsten in Woerden, Heel en Echten. De mkb-leden krijgen tijdens de bijeenkomsten meer informatie over het...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

25 maart 2019

Breedweer en algemeen directeur Henk van Eijk gaan voor maximale impact

Op 1 april 2015 is Breedweer Facilitaire Dienstverlening gestart met haar missie om maximale impact te verkopen. Bijna 4 jaar later heeft Breedweer circa 250 medewerkers, 2 vestigingen (Uitgeest...