11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te dragen aan een plasticvrije oceaan. Want met elk verkocht spel kan er een halve kilo afval uit de natuur worden verwijderd. Op deze manier willen de makers actief meewerken aan een betere wereld en tegelijkertijd plasticvervuiling bij een groter publiek onder de aandacht brengen.

Toni van Dam en Jorrit Vlas weten als experts op het gebied van social media en social selling grote groepen te bereiken via sociale netwerken en hoe je zakelijk impact maakt. “Al jaren helpen we bedrijven en professionals met veel plezier verder, maar steeds vaker vroegen we ons af of we niet ook iets konden doen om de oceanen te redden”, zegt Toni. “We zijn allebei al van jongs af aan gek op duiken, haaien en de complete onderwaterwereld. Plasticvervuiling in zee is een van de grootste milieuproblemen van onze tijd – het treft meer dan zeshonderd vissoorten! Daarom hebben wij Kings of the Ocean opgericht, zodat wij onze expertise nu ook kunnen inzetten ter bescherming van het zeeleven. En dat doen we onder meer met de uitgave van dit spel.”

Shark Attack The Game is een hilarisch kaartspel, qua illustraties een lust voor het oog vol bijzondere haaien, vissen en andere bonte zeebeesten. Spelers trekken om beurten een kaart totdat iemand een Shark Attack trekt – een haaienaanval die al dan niet door het gooien van de dobbelsteen overleefd kan worden. Het spel gaat door tot er nog slechts één speler over is. Alle andere kaarten in het deck kunnen strategisch worden gebruikt om de kansen op een Shark Attack te verkleinen. En met elk verkocht spel wordt er een halve kilo plastic uit de natuur gehaald!

Jorrit: “Het ontwikkelen van een eigen spel stond al lange tijd hoog op ons lijstje. We hadden een duidelijke purpose en een solide businessplan en in twee jaar tijd is het gelukt om een goed doordacht en spannend kaartspel (met dobbelsteen) te produceren. Tot nu toe is het onze ervaring dat spelers al na twee keer spelen dik fan zijn en dat ze het spel gegarandeerd introduceren bij vrienden. Een hoopvolle win-winsituatie dus: voor de consument een leuke vorm van nieuw entertainment, terwijl wij intussen worden geholpen om afval te verwijderen uit de zo kwetsbare wateren.”

Shark Attack The Game is online te koop, maar ook verkrijgbaar in verschillende winkels in Haarlem en omstreken, zoals Meneer Paprika, Smidtje Canal Cruises, Game Time en het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Het spel is voor 2 tot 5 spelers, van 7 tot 100 jaar oud.

Bekijk het spel hier: https://www.sharkattackthegame.com/

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...

07 december 2021

Kleine stappen voorwaarts naar nieuwe cao

Op 3 december werden tijdens het vervolg van de cao-onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche een paar mooie stappen voorwaarts gezet. Maar de vakbonden en Schoonmakend Nederland zijn nog...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

29 juli 2025

#TOP25: de populairste artikelen van Schoonmaakjournaal in eerste helft 2025

Benieuwd naar welke artikelen op Schoonmaakjournaal het meest populair waren? Wat viel op, inspireerde of zette aan tot nadenken? We zetten de top 25 meest gelezen artikelen van de afgelopen...

20 oktober 2025

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Sinds een jaar is Joyce Tieben HR-directeur bij Gom Schoonhouden. Met haar achtergrond in de operatie, management en mensontwikkeling combineert ze zakelijke scherpte met oprechte betrokkenheid. In haar rol...

13 juli 2022

Treinschoonmaker wordt commissaris bij Rd4

Tim Edwards werkte 40 jaar als treinschoonmaker en deed daarnaast bestuurservaring op in de vakbond en bij een pensioenfonds. Voor het gemeentebestuur van Heerlen alle reden om hem voor...

04 maart 2025

Blog Maurice Rutgrink: Faillissementen in de schoonmaak, hoe nu verder?

De schoonmaakbranche telde volgens het CBS in januari 2025 2 faillissementen (eenmanszaaken). In januari 2024 gingen er 8 schoonmaakbedrijven, waarvan 3 eenmanszaken, failliet.. Nog nooit gooiden zoveel ondernemers...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

18 januari 2023

Wat te doen bij een schurftuitbraak?

De kranten en media stonden er vorig najaar bol van: schurftuitbraken in studentenhuizen. Maar ook op andere plekken komt schurft voor waar mensen dicht op elkaar leven of intensief...