Een compliment: geluk in een geschenkverpakking
Het is vandaag De dag van de Schoonmaker. En dit jaar staat deze dag helemaal in het teken van complimenten geven. De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met De Klop Facility Group, Clear4Clean, Blinck, Beercoo Schoonmaakgroep en Asito. Zij vertellen hoe zij hun waardering uiten en hoe zij hun medewerkers in het zonnetje zetten.
Jamie Kronenburg, medewerker personeelszaken De Klop Facility Group: “Wij vinden dat elke werknemer zich gewaardeerd moet voelen in onze organisatie, daarom vinden we het belangrijk dat wij aan onze collega’s complimenten geven. De ene keer zal het over de kwaliteit van het werk zijn, een andere keer gaat het misschien over de persoon. Als wij zien dat een schoonmaker erg zijn best doet, laten wij altijd weten dat wij dat zien. Want als iemand ziet hoe hard je hebt gewerkt, dan geeft dat een heel fijn gevoel en het is een stuk erkenning van het harde werk. Soms merk je aan iemand dat ze even een complimentje nodig heeft om de juiste motivatie weer te vinden, daarom geven we ook onze rayonleiders mee dat ze de schoonmakers zoveel mogelijk moeten motiveren en complimenten moeten geven. Want meer motivatie resulteert in plezier en iemand die gemotiveerd is, levert weer kwalitatief werk op. En het maakt ons alleen maar blij als onze schoonmaker plezier heeft in het werk. De schoonmaak is nou eenmaal een ondankbaar vak en krijgt niet altijd de liefde die het verdient. Daarom zijn wij van mening dat wij als werkgever het verschil moeten maken door onze schoonmakers complimenten te geven.”
Edgar van Engelen, directeur Clear4Clean en toezichthouder Facilitair Bedrijf Dordrecht: “Onze personeelsleden zijn onze belangrijkste ambassadeurs naar onze klanten toe en door jaarlijks een bijeenkomst te houden zorgen wij ervoor dat zij zich betrokken voelen. Omdat we onderdeel zijn van een scholengroep krijgen onze medewerkers geen compliment op de Dag van de Schoonmaker, maar op de Dag van het Onderwijs. Zij worden namelijk gezien als essentieel onderdeel om het onderwijs goed te laten verlopen en de schooldirecteuren zien hen dan ook als een gewaardeerd lid van hun team. Dankzij de kwaliteit en inzet van onze medewerkers hebben wij begin dit jaar het ‘Keurmerk Verantwoord Schoon’ mogen ontvangen. We zien dit als een groot compliment en hebben ze hier uiteraard deelgenoot van gemaakt, gefeliciteerd en bedankt. We vinden het daarnaast belangrijk dat personeelsleden zich gewaardeerd en veilig voelen in een fijne werkomgeving, daarom staat onze deur altijd voor ze open. Ten slotte gaan wij jaarlijks met iedereen uit eten. Dit versterkt het wij-gevoel en de saamhorigheid en uit gesprekken merk ik dat zij dit waarderen. Wist je dat de meesten al jaren voor ons werken? Voor ons bij Facilitair Bedrijf Dordrecht is dat het grootste compliment.”
Pauline Kalee, projectmanager Blinck: “We vinden het belangrijk om van het menselijke uit te gaan. Daarom geven we op alle reguliere feestdagen, zoals met Pasen, kerst en met Sinterklaas, onze medewerkers een attentie. We proberen hierbij altijd rekening te houden met culturele verschillen en iedere keer weer iets anders te geven, zo houden we het leuk en afwisselend. Ook steken we ons personeel door middel van een cadeautje een hart onder de riem als ze bijvoorbeeld een zwaar project hebben gedaan of op persoonlijk vlak door een moeilijke periode heengaan. En natuurlijk gaan we iedereen tijdens de Dag van de Schoonmaker in het zonnetje zetten. Daarnaast vinden we het belangrijk om altijd goed naar onze medewerkers te luisteren. We hopen dat ze zich hiermee gezien en gehoord voelen en fijne connectie hebben met onze organisatie en onze klanten. Ik denk altijd maar je kunt veel geld verdienen, maar als je slecht behandeld wordt, dan heb je het niet naar je zin. Juist onze schoonmakers zijn zo essentieel. Ze doen soms zwaar en niet altijd even leuk werk, we moeten hen daarom altijd laten zien dat zij belangrijk zijn.”
(Foto: Remco van den Braak van Studio87)
Renske van Mechelen, strategisch manager Beercoo Schoonmaakgroep: “Beercoo’s motto is: ‘geef een SMILE, krijg een SMILE’. Een belangrijke manier om deze SMILE te bezorgen is door het uitspreken van waardering. Zo publiceren we maandelijks een aflevering van ons SMILE-journaal waarin we schoonmaaktoppers in het zonnetje zetten. Daarnaast uiten we onze waardering door middel van een complimentenkaartje. Wij hebben onze eigen collectie kaartjes waarbij het de norm is een kaartje te sturen wanneer je iemand een compliment wilt geven. Het ontvangen van zo’n kaartje op de deurmat is steeds opnieuw een SMILE-moment. Veel collega’s verzamelen deze kaartjes, waardoor ze later terug kunnen kijken op alle mooie complimenten. Welke (schoonmaak)topper verdient er volgens jou een kaartje?”
Amber Groothuis, junior communicatieadviseur Asito: “Op de Dag van de Schoonmaker ontvangen alle schoonmakers van Asito een uniek cadeau als dank voor hun inzet en harde werk. Onze schoonmakers dragen iedere dag een enorm belangrijk steentje bij aan een betere leefomgeving. Mensen voelen zich daardoor prettig, veilig, thuis en welkom. En daar zijn we enorm trots op! Niet alleen op de Dag van de Schoonmaker, maar ook op al die andere dagen. We verrassen de schoonmakers deze dag met een cadeau, die zij thuis ontvangen. Ook bezoeken Bob Mols (algemeen directeur) en Cindy Winkel (commercieel directeur) een aantal locaties in het land om de schoonmakers persoonlijk te bedanken. Uiteraard wordt er ook een invulling gegeven door collega’s en klanten op verschillende locaties. Via externe kanalen wordt hier op deze dag ook extra aandacht aan besteedt.”
De redactie van Schoonmaakjournaal wenst alle schoonmakers een dag vol complimenten toe!