20 december 2018

Digitale Doolhof (6): met i-know van i-team kunnen schoonmaakbedrijven big data omarmen

Maak kennis met i-know van i-team Global. Met de i-know kit, die ATP-tests (adenosinetrifosfaat), slipmeters en een vuil challenge bevat, kan volgens i-team wetenschappelijk worden bewezen, hoe grondig en effectief de i-range producten gereinigd kunnen worden. Het is een mooie tussenstap voor schoonmaakbedrijven om big data te kunnen omarmen en in de toekomst te benutten. Lees de aanpak van i-team in vijf antwoorden op vijf vragen van Schoonmaakjournaal.

Niels van der Sanden van i-team legt de werking van de kit uit: “het ATP-systeem kan worden gebruikt om snel te controleren of een oppervlak grondig schoongemaakt is. Slip alert is ontworpen om het de klant gemakkelijk te maken om de te controleren factoren te meten: de slipweerstand van de vloer en de slipweerstand van verontreiniging op de vloer. De vuil challenge demonstreert hoe weinig water onze machines daadwerkelijk gebruiken en hoeveel vuil het uit de voegen en de vloer haalt. Met de glansmeter kan de toestand en het uiterlijk van de vloeren worden gecontroleerd.”

Wat biedt i-know?
I-team geeft aan dat de verzamelde gegevens inzicht kunnen bieden in een schoonmaakproces en objectieve feedback geven over de kwaliteit van het schoonmaakresultaat. Niels ondersteunt deze stelling: “onze ATP-test kost tot 50% minder dan andere ATP-testapparatuur. Het voor bevochtigde uitstrijkje maximaliseert monsterherstel en breekt zelfs door biofilm. Het unieke vloeistofstabiele reageermiddel geeft superieure gevoeligheid en betrouwbare resultaten.”

Waarin onderscheidt i-know zich?
“In de toekomst is het de bedoeling dat data die wordt verzameld via de i-know kit door wifi-signalen beschikbaar gesteld zal worden. De i-know kit zal onderdeel worden van een holistische aanpak. Door het verzamelen van data via de i-know kit en het plaatsen van sensoren kunnen we gerichter onze i-team producten/oplossingen afstemmen op een ruimte.”

Volgens i-team kan door het plaatsen van sensors en de i-team producten in een ruimte, inzicht worden verkregen over hoe laat, hoe lang en wanneer ruimtes moeten worden schoongemaakt. Niels: “Er gaan namelijk momenteel veel kosten verloren aan het onnodig op en neer lopen. Het is van belang dat het onnodig op en neer lopen naar de schoonmaak kast beperkt of geëlimineerd wordt, maar dat begint eerst met inzicht. Ook zullen sensors worden geplaatst die zich richten op de luchtkwaliteit in een ruimte. Sensoren in de i-air (onderdeel van de i-know kit in de toekomst) zullen inzicht geven in de luchtkwaliteit.

Door deze ontwikkelingen kan op basis van data worden bekeken hoe schoon de verschillende dimensies van een ruimte zijn, hoe druk ze worden bezocht en dus ook of het schoonmaak protocol toereikend is. “

‘Moeten’ schoonmaakbedrijven mee in het data-driven tijdperk?
I-team zegt ja: “meten is weten. Door de opkomst van big data kan de schoonmaakbranche worden geholpen om werkzaamheden te optimaliseren. Schoonmaakbedrijven moeten de mogelijkheden op het gebied van big data omarmen. Data maken het mogelijk om een gericht schoonmaakplan te maken, waarbij ruimtes de schoonmaak krijgen die passend is. Het is van belang om op basis van data naar de uitkomst van schoonmaken te kijken. Zo kan er gekeken worden of er frequenter of minder frequent schoongemaakt dient te worden om een bepaalde objectieve waarde van schoon na te komen.”

Wie zijn er al op de trein van i-know gestapt?
“Momenteel is de huidige i-know kit een mooie tussenstap voor schoonmaakbedrijven”, geeft Niels aan. “Het is voor veel mensen nog behapbaar omdat het een handmatige en laagdrempelige manier van data verzamelen betreft.”

Over de themaserie Digitale doolhof
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en robots proberen we helderheid te creëren en bedrijven in de schoonmaakbranche de weg te wijzen. Daarom benaderde Schoonmaakjournaal bedrijven, ontwikkelaars en dienstverleners in data en robotisering met vijf vragen naar vijf jaar later.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

08 mei 2022

Een momentje geluk voor een ziek kind

Maak een selfie met een rode neus, zet deze op LinkedIn met #PolVitasmile en Pollet geeft € 5 per geplaatste foto aan de Belgische Cliniclowns. Doe dit vóór 31...

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

15 mei 2022

Breedweer gaat impact maken met de Rijksoverheid

Breedweer Facilitaire Diensten gaat impact maken met de Rijksoverheid en bij Defensie in het zuiden van het land. Vanaf september gebruikt de facilitaire dienstverlener uit Uitgeest haar dienstverlening om...

04 april 2022

Haagclean 30 jaar!

Vakgroothandel Haagclean uit Rijswijk bestaat 30 jaar. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! Het team is trots op hun jubileum en danken via LinkedIn hun klantrelaties, toeleveranciers en...

15 juli 2022

De BubbleFlush gaat ‘het veld in’

BubbleFlush verzond op 14 juli haar eerste serie producten. Dennis Luiten van Tranzero is trots “Na een mooie periode van ontwikkeling is het zo ver. Ze mogen het veld...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

30 juli 2024

“Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen maken van Young Vebego dé samenwerkende factor”

Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...