20 december 2018

Digitale Doolhof (6): met i-know van i-team kunnen schoonmaakbedrijven big data omarmen

Maak kennis met i-know van i-team Global. Met de i-know kit, die ATP-tests (adenosinetrifosfaat), slipmeters en een vuil challenge bevat, kan volgens i-team wetenschappelijk worden bewezen, hoe grondig en effectief de i-range producten gereinigd kunnen worden. Het is een mooie tussenstap voor schoonmaakbedrijven om big data te kunnen omarmen en in de toekomst te benutten. Lees de aanpak van i-team in vijf antwoorden op vijf vragen van Schoonmaakjournaal.

Niels van der Sanden van i-team legt de werking van de kit uit: “het ATP-systeem kan worden gebruikt om snel te controleren of een oppervlak grondig schoongemaakt is. Slip alert is ontworpen om het de klant gemakkelijk te maken om de te controleren factoren te meten: de slipweerstand van de vloer en de slipweerstand van verontreiniging op de vloer. De vuil challenge demonstreert hoe weinig water onze machines daadwerkelijk gebruiken en hoeveel vuil het uit de voegen en de vloer haalt. Met de glansmeter kan de toestand en het uiterlijk van de vloeren worden gecontroleerd.”

Wat biedt i-know?
I-team geeft aan dat de verzamelde gegevens inzicht kunnen bieden in een schoonmaakproces en objectieve feedback geven over de kwaliteit van het schoonmaakresultaat. Niels ondersteunt deze stelling: “onze ATP-test kost tot 50% minder dan andere ATP-testapparatuur. Het voor bevochtigde uitstrijkje maximaliseert monsterherstel en breekt zelfs door biofilm. Het unieke vloeistofstabiele reageermiddel geeft superieure gevoeligheid en betrouwbare resultaten.”

Waarin onderscheidt i-know zich?
“In de toekomst is het de bedoeling dat data die wordt verzameld via de i-know kit door wifi-signalen beschikbaar gesteld zal worden. De i-know kit zal onderdeel worden van een holistische aanpak. Door het verzamelen van data via de i-know kit en het plaatsen van sensoren kunnen we gerichter onze i-team producten/oplossingen afstemmen op een ruimte.”

Volgens i-team kan door het plaatsen van sensors en de i-team producten in een ruimte, inzicht worden verkregen over hoe laat, hoe lang en wanneer ruimtes moeten worden schoongemaakt. Niels: “Er gaan namelijk momenteel veel kosten verloren aan het onnodig op en neer lopen. Het is van belang dat het onnodig op en neer lopen naar de schoonmaak kast beperkt of geëlimineerd wordt, maar dat begint eerst met inzicht. Ook zullen sensors worden geplaatst die zich richten op de luchtkwaliteit in een ruimte. Sensoren in de i-air (onderdeel van de i-know kit in de toekomst) zullen inzicht geven in de luchtkwaliteit.

Door deze ontwikkelingen kan op basis van data worden bekeken hoe schoon de verschillende dimensies van een ruimte zijn, hoe druk ze worden bezocht en dus ook of het schoonmaak protocol toereikend is. “

‘Moeten’ schoonmaakbedrijven mee in het data-driven tijdperk?
I-team zegt ja: “meten is weten. Door de opkomst van big data kan de schoonmaakbranche worden geholpen om werkzaamheden te optimaliseren. Schoonmaakbedrijven moeten de mogelijkheden op het gebied van big data omarmen. Data maken het mogelijk om een gericht schoonmaakplan te maken, waarbij ruimtes de schoonmaak krijgen die passend is. Het is van belang om op basis van data naar de uitkomst van schoonmaken te kijken. Zo kan er gekeken worden of er frequenter of minder frequent schoongemaakt dient te worden om een bepaalde objectieve waarde van schoon na te komen.”

Wie zijn er al op de trein van i-know gestapt?
“Momenteel is de huidige i-know kit een mooie tussenstap voor schoonmaakbedrijven”, geeft Niels aan. “Het is voor veel mensen nog behapbaar omdat het een handmatige en laagdrempelige manier van data verzamelen betreft.”

Over de themaserie Digitale doolhof
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things (IoT). In het doolhof van data en robots proberen we helderheid te creëren en bedrijven in de schoonmaakbranche de weg te wijzen. Daarom benaderde Schoonmaakjournaal bedrijven, ontwikkelaars en dienstverleners in data en robotisering met vijf vragen naar vijf jaar later.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

13 september 2022

Samen eten

Deze week is het de week van Samen eten & Asito, voorheen het event Nationaal Integratie Diner. Op diverse locaties in het land proeven collega’s, klanten en relaties samen...

05 november 2019

Review Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie: de kracht van kwetsbare content

“Door de materiaalkeuze, besparing op logistiek en land van herkomst, kunnen we zomaar op 1 miljoen plastic afvalzakken een besparing van CO2 realiseren die gelijk staat aan 75 Ford...

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

29 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Nilfisk richt zich op ergonomie en gebruiksgemak

De gezondheidszorg is een van de belangrijkste doelgroepen van Nilfisk. Daarom neemt het bedrijf op donderdag 7 en vrijdag 8 februari deel aan de 4e editie van zorgbeurs Soins...

09 november 2021

Verdere verdieping CAO: Sociale partners gaan ‘strijd’ aan met elkaar

Dag drie en vier van de cao-onderhandelingen vonden plaats in Hotel Mooi Rivier in het pittoreske Dalfsen. Op donderdag 4 november hebben de sociale partners overeenstemming bereikt over de...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...