1 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in de categorie ‘Grote Gemeente’. De gemeente Súdwest-Frylân werd tot winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Middelgrote Gemeente’. Dit jaar werd ook voor het eerst een winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Kleine Gemeente’. In deze categorie eindigde de gemeente Veere op de eerste plaats. 

Gemeente Maastricht viel dit jaar dubbel in de prijzen. Uit de top 10 schoonste winkelgebieden eindigde Winkelcentrum Glacisweg uit Maastricht met een 8,26 (hoogste score ooit) op de eerste plaats. Centrum Bathmen uit Bathmen en Centrum Zuidwolde Dr. uit Zuidwolde Dr. eindigden op respectievelijk tweede en derde plek. Tevens werd de Grootste Stijger 2018 bekendgemaakt. Centrum Leeuwarden heeft ten opzichte van vorig jaar de grootste verbetering laten zien op de ranglijst van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing. Voor de verkiezing zijn de afgelopen maanden 581 winkelgebieden onderzocht in 125 verschillende gemeenten.

De uitreiking vond plaats in Rotterdam Centrum, wat bij uitstek een iconisch winkelcentrum is. Ten opzichte van de andere grote gemeenten (Amsterdam, Utrecht, Den Haag) scoort Rotterdam het beste op schone gevels, weinig onkruid en weinig fijn zwerfafval. Het beheer is dus gemiddeld genomen goed geregeld. Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon: “We zien dat steeds meer gemeenten zich betrokken voelen om een goed resultaat te leveren. Het aantal deelnemende gemeenten is dit jaar met maar liefst 60% gestegen. De betrokkenheid is groot met een mooi resultaat tot gevolg. De winnende gemeenten scoren goed op beheer, samenwerking, voldoende afvalbakken, betrokkenheid en schone gevels. Namens NederlandSchoon feliciteren we Maastricht, die dit jaar met een dubbele winst naar huis gaat.”


Martijn van Weert, projectleider centrumgebieden bij NederlandSchoon onderstreept het belang van samenwerken: “We zien elk jaar de samenwerking tussen winkeliers, ondernemers, vrijwilligers en de gemeente verbeteren. De winnaar van deze verkiezing heeft de schone omgeving te danken aan een goede samenwerking onderling. Zwerfafval wordt razendsnel opgemerkt. De Glacisweg heeft hiermee zelfs de hoogste score ooit behaald voor een winkelgebied. Een terechte winnaar, maar dat neemt niet weg dat alle overige genomineerden een uitstekend resultaat hebben geleverd.”

Schoonste Winkelgebied van Nederland
Winkelcentrum Glacisweg in Maastricht heeft vandaag de landelijke verkiezing Schoonste Winkelgebied van Nederland gewonnen en mag zich een jaar lang ‘Schoonste winkelgebied van Nederland’ noemen. Namens het winkelcentrum kreeg John Jansen (Stadsbeheer Maastricht) de plaquette uit handen van Marianne van den Anker (dagvoorzitter) en Martijn van Weert, projectleider Centrumgebieden NederlandSchoon, overhandigt. Het Maastrichtse winkelcentrum heeft de overwinning vooral te danken aan de samenwerking tussen de winkeliers, ondernemers en de gemeente. Daarnaast ervaren de bezoekers het winkelen als bijzonder prettig doordat er in het winkelcentrum zeer weinig zwerfafval te vinden is. Centrum Bathmen uit Bathmen en Centrum Zuidwolde Dr. uit Zuidwolde Dr. eindigden op respectievelijk tweede en derde plek.

Wethouder John Aarts (Stadsbeheer) is trots op Maastricht en het resultaat: “Wij vinden Maastricht uiteraard de mooiste stad van Nederland. Dat dit nu ook tot uitdrukking komt op het gebied van het schoonhouden van onze winkelgebieden, is een groot compliment aan iedereen die daarmee bezig is dag in, dag uit. Wat mij als verantwoordelijke wethouder heel tevreden stemt, is dat niet alleen ons geweldige stadscentrum tot de verbeelding spreekt. Ook de winkelcentra in onze wijken komen goed uit de verkiezing van NederlandSchoon. Met als absolute koploper de Glacisweg in Sint Pieter. Een mooie waardering voor onze mensen van Stadsbeheer, maar ook voor de ondernemers. Want samen kom je tot de mooiste resultaten, zo blijkt maar weer.”

Grote Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Maastricht is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Grote Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. Hiermee bleef de eerste prijs voor de gemeenten Almere en Westland uit, die binnen deze categorie goed waren voor de tweede en derde plek. Maastricht scoort op verschillende aspecten erg goed. De bezoekers zijn zeer tevreden over het winkelaanbod. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de winkeliers ook hoog gewaardeerd. Deze gemeente heeft zo goed als geen leegstand, bijna geen tot weinig vernieling en weinig graffiti.

Middelgrote Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Súdwest-Frylân is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Middelgrote Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. Súdwest-Frylân behaalde vorig jaar de nummer twee positie en eindigt dit jaar op de hoogste plaats. De bezoekers zijn erg tevreden met de architectuur en vinden dat er voldoende schoonmaak plaatsvindt. Er is geen graffiti en vernieling en bijna geen bestickering aanwezig. De gemeenten Barneveld en Veenendaal eindigde respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Kleine Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Veere is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Kleine Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. De gemeente Veere is de allereerste winnaar binnen deze categorie. De bezoekers geven deze gemeente de hoogste schoonscore. Daarnaast vindt men dat de gevels erg schoon zijn en tref je in deze gemeente weinig bestickering. De gemeenten Laren en Lochem eindigde respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Top 3 gemeenten
Grote gemeente:  1) Maastricht, 7.51; 2) Almere, 7.40; 3)Westland, 7.34.
Middelgrote gemeente: 1) Súdwest-Fryslân, 7.67; 2) Barneveld, 7.54; 3) Veenendaal, 7.53.
Kleine gemeente: 1) Veere, 7.92; 2) Laren, 7.90; 3) Lochem, 7.76.

Top 10 winkelgebieden
v.l.n.r. Winkelgebied, Plaats, Gemeente, Score
1Glacisweg, Maastricht, Maastricht, 8.26
2) Centrum Bathmen, Bathmen, Deventer, 8.21
3) Centrum Zuidwolde Dr, Zuidwolde Dr, De Wolden, 8.16
4) Centrum Oostkapelle, Oostkapelle, Veere, 8.12
5) Brouwhorst, Helmond, Helmond, 8.12
6) Centrum Domburg, Domburg, Veere, 8.07
7) Centrum Voorburg, Voorburg, Leidschendam-Voorburg, 8.06
8) Centrum de Wijk, De Wijk, De Wolden, 8.05
9) Centrum Veere, Veere, Veere, 8.04
10) Centrum Almere, Almere, Almere, 7.99

Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelend publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.

Over NederlandSchoon
Een Nederland vrij van zwerfafval is belangrijk voor mens, dier en milieu. NederlandSchoon werkt daarom al 25 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken.

Fotobijschrift: winnaars ontvangen plaquette en bloemen tijdens de uitreiking van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing. Foto: Patrick van Katwijk

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 december 2023

#FotoFriday: terugblik Schoonmaak Vakdagen

We blikken nog een keer terug op de Schoonmaak Vakdagen van 14 & 15 november met foto’s van een aantal exposanten en meer.  Het was een sfeervol schoonmaakfestijn. Waarom...

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

11 april 2023

‘TV-tip: realityshow ‘Mitchel aan de Maas’

Op dinsdag 11 april start een nieuwe realityshow op SBS6 met ‘de meest enthousiaste Rotterdammer ever, Mitchel Viljeer’. In ‘Mitchel aan de Maas’ volg je deze vrolijkerd, en zijn...

07 mei 2024

Persoonlijk én vernieuwend contact met Kärcher op Interclean

“Persoonlijk contact is en blijft belangrijk. Om contact met onze relaties te maken en te onderhouden, nemen wij deel aan beurzen. Zo ook aan Interclean. Daar kunnen we ons...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...

04 januari 2023

Podcast ‘De Werkprofessor’: “AI gaat mensen niet vervangen”

In de podcast van MT/Sprout ‘De Werkprofessor’, van 27 november, sprakt hr-strateeg Wendy van Ierschot met wetenschapper Maarten Steinbuch over AI. Hij ziet dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar...

24 juni 2022

“An apple a day keeps the docter away”

i-Team Global deelde op ‘De Dag van de Schoonmaker’vele dozen met eigengemaakte appeltaart onder schoonmakers uit onder het motto ‘an apple a day keeps the docter away’. “Het is...

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...