1 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in de categorie ‘Grote Gemeente’. De gemeente Súdwest-Frylân werd tot winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Middelgrote Gemeente’. Dit jaar werd ook voor het eerst een winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Kleine Gemeente’. In deze categorie eindigde de gemeente Veere op de eerste plaats. 

Gemeente Maastricht viel dit jaar dubbel in de prijzen. Uit de top 10 schoonste winkelgebieden eindigde Winkelcentrum Glacisweg uit Maastricht met een 8,26 (hoogste score ooit) op de eerste plaats. Centrum Bathmen uit Bathmen en Centrum Zuidwolde Dr. uit Zuidwolde Dr. eindigden op respectievelijk tweede en derde plek. Tevens werd de Grootste Stijger 2018 bekendgemaakt. Centrum Leeuwarden heeft ten opzichte van vorig jaar de grootste verbetering laten zien op de ranglijst van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing. Voor de verkiezing zijn de afgelopen maanden 581 winkelgebieden onderzocht in 125 verschillende gemeenten.

De uitreiking vond plaats in Rotterdam Centrum, wat bij uitstek een iconisch winkelcentrum is. Ten opzichte van de andere grote gemeenten (Amsterdam, Utrecht, Den Haag) scoort Rotterdam het beste op schone gevels, weinig onkruid en weinig fijn zwerfafval. Het beheer is dus gemiddeld genomen goed geregeld. Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon: “We zien dat steeds meer gemeenten zich betrokken voelen om een goed resultaat te leveren. Het aantal deelnemende gemeenten is dit jaar met maar liefst 60% gestegen. De betrokkenheid is groot met een mooi resultaat tot gevolg. De winnende gemeenten scoren goed op beheer, samenwerking, voldoende afvalbakken, betrokkenheid en schone gevels. Namens NederlandSchoon feliciteren we Maastricht, die dit jaar met een dubbele winst naar huis gaat.”


Martijn van Weert, projectleider centrumgebieden bij NederlandSchoon onderstreept het belang van samenwerken: “We zien elk jaar de samenwerking tussen winkeliers, ondernemers, vrijwilligers en de gemeente verbeteren. De winnaar van deze verkiezing heeft de schone omgeving te danken aan een goede samenwerking onderling. Zwerfafval wordt razendsnel opgemerkt. De Glacisweg heeft hiermee zelfs de hoogste score ooit behaald voor een winkelgebied. Een terechte winnaar, maar dat neemt niet weg dat alle overige genomineerden een uitstekend resultaat hebben geleverd.”

Schoonste Winkelgebied van Nederland
Winkelcentrum Glacisweg in Maastricht heeft vandaag de landelijke verkiezing Schoonste Winkelgebied van Nederland gewonnen en mag zich een jaar lang ‘Schoonste winkelgebied van Nederland’ noemen. Namens het winkelcentrum kreeg John Jansen (Stadsbeheer Maastricht) de plaquette uit handen van Marianne van den Anker (dagvoorzitter) en Martijn van Weert, projectleider Centrumgebieden NederlandSchoon, overhandigt. Het Maastrichtse winkelcentrum heeft de overwinning vooral te danken aan de samenwerking tussen de winkeliers, ondernemers en de gemeente. Daarnaast ervaren de bezoekers het winkelen als bijzonder prettig doordat er in het winkelcentrum zeer weinig zwerfafval te vinden is. Centrum Bathmen uit Bathmen en Centrum Zuidwolde Dr. uit Zuidwolde Dr. eindigden op respectievelijk tweede en derde plek.

Wethouder John Aarts (Stadsbeheer) is trots op Maastricht en het resultaat: “Wij vinden Maastricht uiteraard de mooiste stad van Nederland. Dat dit nu ook tot uitdrukking komt op het gebied van het schoonhouden van onze winkelgebieden, is een groot compliment aan iedereen die daarmee bezig is dag in, dag uit. Wat mij als verantwoordelijke wethouder heel tevreden stemt, is dat niet alleen ons geweldige stadscentrum tot de verbeelding spreekt. Ook de winkelcentra in onze wijken komen goed uit de verkiezing van NederlandSchoon. Met als absolute koploper de Glacisweg in Sint Pieter. Een mooie waardering voor onze mensen van Stadsbeheer, maar ook voor de ondernemers. Want samen kom je tot de mooiste resultaten, zo blijkt maar weer.”

Grote Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Maastricht is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Grote Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. Hiermee bleef de eerste prijs voor de gemeenten Almere en Westland uit, die binnen deze categorie goed waren voor de tweede en derde plek. Maastricht scoort op verschillende aspecten erg goed. De bezoekers zijn zeer tevreden over het winkelaanbod. Daarnaast wordt de betrokkenheid van de winkeliers ook hoog gewaardeerd. Deze gemeente heeft zo goed als geen leegstand, bijna geen tot weinig vernieling en weinig graffiti.

Middelgrote Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Súdwest-Frylân is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Middelgrote Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. Súdwest-Frylân behaalde vorig jaar de nummer twee positie en eindigt dit jaar op de hoogste plaats. De bezoekers zijn erg tevreden met de architectuur en vinden dat er voldoende schoonmaak plaatsvindt. Er is geen graffiti en vernieling en bijna geen bestickering aanwezig. De gemeenten Barneveld en Veenendaal eindigde respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Kleine Gemeenten met de Schoonste Winkelgebieden 2018
De gemeente Veere is door Stichting Nederland Schoon uitgeroepen tot ‘Kleine Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden 2018’. De gemeente Veere is de allereerste winnaar binnen deze categorie. De bezoekers geven deze gemeente de hoogste schoonscore. Daarnaast vindt men dat de gevels erg schoon zijn en tref je in deze gemeente weinig bestickering. De gemeenten Laren en Lochem eindigde respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Top 3 gemeenten
Grote gemeente:  1) Maastricht, 7.51; 2) Almere, 7.40; 3)Westland, 7.34.
Middelgrote gemeente: 1) Súdwest-Fryslân, 7.67; 2) Barneveld, 7.54; 3) Veenendaal, 7.53.
Kleine gemeente: 1) Veere, 7.92; 2) Laren, 7.90; 3) Lochem, 7.76.

Top 10 winkelgebieden
v.l.n.r. Winkelgebied, Plaats, Gemeente, Score
1Glacisweg, Maastricht, Maastricht, 8.26
2) Centrum Bathmen, Bathmen, Deventer, 8.21
3) Centrum Zuidwolde Dr, Zuidwolde Dr, De Wolden, 8.16
4) Centrum Oostkapelle, Oostkapelle, Veere, 8.12
5) Brouwhorst, Helmond, Helmond, 8.12
6) Centrum Domburg, Domburg, Veere, 8.07
7) Centrum Voorburg, Voorburg, Leidschendam-Voorburg, 8.06
8) Centrum de Wijk, De Wijk, De Wolden, 8.05
9) Centrum Veere, Veere, Veere, 8.04
10) Centrum Almere, Almere, Almere, 7.99

Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelend publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.

Over NederlandSchoon
Een Nederland vrij van zwerfafval is belangrijk voor mens, dier en milieu. NederlandSchoon werkt daarom al 25 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken.

Fotobijschrift: winnaars ontvangen plaquette en bloemen tijdens de uitreiking van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing. Foto: Patrick van Katwijk

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

13 december 2021

School verrast schoonmaakster met ticket

WVS schoonmaak uit Roosendaal mag al vele jaren de schoonmaak van de NUTS scholen in Breda en Teteringen verzorgen. Het schoonmaakbedrijf heeft diverse medewerkers op deze locaties werken die...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

15 september 2021

Save the date: Schoonmaak Vakdagen op 9 & 10 november 2021

Oorspronkelijk zouden de Schoonmaak Vakdagen al plaatsvinden in november 2020. Vanwege de intelligente lockdown kon de vakbeurs die georganiseerd wordt door Prosu Media Producties, uitgever van o.a. vakblad Clean...

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

30 december 2018

Live tweet CSU-jubileumcongres toptweet 2018

Events waren er vele in 2018 en vaak verzorgde de redactie liveblogs in de vorm van Tweets. “Ons Twitteraccount met 3161 volgers is een van de 7 media van...

20 september 2023

Schoonmaker van het Jaar 2023: Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak

En de winnaar is… Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, met runner-ups Marcel Looze van EW Facility Services en Chantal van Lieshout van Schoonmaakbedrijf Succlean. Frits behaalde de felbegeerde titel...

22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur...