18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in om deze belofte waar te maken. De redactie sprak met één van de aanjagers, directeur Numatic Benelux Rogier Moorman, over de initiatieven die het gemiddelde 0-resultaat moeten opleveren.

Op één van de eerste pagina’s van het duurzaamheidsverslag van Numatic International staat een uitspraak van CEO Numatic International Limited, Chris Duncan: ‘We werken hard aan het leveren van innovatieve, hoogwaardige en kosteneffectieve schoonmaakoplossingen die gemaakt zijn om een leven lang mee te gaan en iedereen een schonere, veiligere en gezondere dagelijkse leef- en werkomgeving te bieden’. Een overkoepelend citaat waarmee hij aangeeft wat Numatic najaagt en waarom, want hij vervolgt zijn verhaal met het benoemen van ieders verantwoordelijkheid en de noodzaak om oplossingen te zoeken voor de energie- en grondstoftekorten waarmee we over heel de wereld te maken hebben.

Aanjager
Deze visie is mede tot stand gekomen door Rogier Moorman, directeur Numatic Benelux: “Ik kan wel zeggen dat ik hierin een grote rol heb gespeeld. Samen met mijn collega in Duitsland heb ik het duurzaam werken aangejaagd omdat wij uitgedaagd worden door onze opdrachtgevers om met verantwoorde oplossingen te komen. En die te onderbouwen met harde cijfers. Wij hebben op onze beurt zelf de fabriek in Engeland uitgedaagd. Wat kunnen we doen?”

Rogier vertelt gedreven verder: “Het is een mooi proces, het stellen van duidelijke doelen en deze nastreven. Ik zie dat er echt een beweging op gang komt om samen de wereld mooier achter te laten. En dat sluit aan bij hoe ik ernaar kijk. Het gaat om onze eigen toekomst, dan moet je niet willen volgen maar zelf serieuze stappen initiëren en daadwerkelijk zetten. Er is veel greenwashing, daar prik je snel doorheen. Het gaat erom acties om te zetten in harde data.”

Data die overtuigen
Die harde data heeft Rogier bij de hand. Hij somt enkele indrukwekkende aantallen uit het Duurzaamheidsrapport op: 2021: “345.000 kWh energiebesparing in de fabrieken, 44.000 kg minder co2-emissies door het wagenpark, 150.000 kg meer gebruik van gerecycled kunststof, 90.000 ton energiebesparing en 100% gebruik van ReFlo kunststof bij fabricage. Data waar we trots op zijn!”

Visie
Waar is Rogier zelf het meest trots op? “Dat ik een voortrekkersrol mag vervullen en zo bijdraag aan het verduurzamen van het productieproces van Numatic. Maar ook ben ik blij met de initiatieven op ons kantoor en magazijn in Alphen a/d Rijn. We hebben er alles aan gedaan om ons pand te verduurzamen met ledverlichting, 330 zonnepanelen op het dak, we leveren meer energie dan we verbruiken, en een overstap naar elektrisch rijden. Misschien klinkt dit minimaal, maar je moet het wel doen om bij te dragen aan minder impact op het milieu.”
Rogier vervolgt: “Graag draag ik deze visie nog verder uit. Daar is wel een kloppend ketenproces voor nodig. Als Nederland en Duitsland zijn wij de aanjagers binnen Numatic vanwege de cultuur op de werkvloer en de stimulans van de overheid. Hierdoor zie je dat bedrijven sneller overstappen op duurzame inzet dan in andere landen. Onze, grote, opdrachtgevers hebben serieuze duurzaamheidsambities. Zo hoort het mijns inziens in de keten ook te werken en daag je elkaar uit om samen deze reist te maken.”

Waardering
Op de vraag welke initiatieven van Numatic de klant het meest aanspreken, noemt Rogier als eerste het ReFlo programma. “We zijn begonnen met de MMT1616, de rolemmer van gerecycled plastic, en hebben binnen een jaar een volledige lijn werkwagens kunnen neerzetten. Dit is echt een katalysator geweest voor meerdere productgroepen. Zo zijn onze stofzuigers nu nog duurzamer, met als paradepaardje de ERP180 met 75% gerecycled plastic en een zuinige 420 watt motor die wel 2000 uur meegaat. Daarbij blijft de levensduur op nummer één staan, die wordt door alle klanten hoog gewaardeerd.”

Netto Nul in 2035
Waar ligt de focus om de belofte van netto 0 in 2035 te bereiken? “De grootste uitdaging ligt in de fabriek. Daar willen we in het fabricageproces het eigen afval en warmte hergebruiken en werken met ruwere materialen die minder belastend zijn. En serieus omgaan met de initiatieven van de mensen die in de productie werken. Zij dragen ideeën aan om effectiever te werken, wat dus ook minder impact oplevert. Verder is minder woon-werkverkeer een aandachtspunt. In coronatijd al veel en goed toegepast, waardoor we het nu prima kunnen blijven voortzetten. In Nederland zullen we als kantoor en magazijn, zonder fabriek, ruim voor 2035 op netto 0 zitten. We blijven stappen zetten en cijfers zullen deze stappen onderbouwen.”

Meer lezen over de visie van Rogier Moorman en Numatic op duurzaamheid? Lees zijn blog: ‘Doe maar duurzaam’.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 maart 2022

Jongeren vinden beleving belangrijker: “Een toiletbezoek mag een feestje zijn”

Een ambitieuze groep jonge mensen met frisse ideeën, waar jongeren in de schoonmaakwereld niet alleen een hoop aan kunnen hebben, maar waar ze ook samen de sector mee kunnen...

03 januari 2019

Digitale Doolhof (7): “KIRA van Kärcher markeert begin assortiment autonome reinigingsmachines”

“We staan aan het begin van een technologische ontwikkeling met onze KIRA. Deze professionele automatische schrobzuigmachine is namelijk de eerste robot-reinigingsmachine van een toekomstig, compleet assortiment. We vertellen trots...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

16 maart 2023

“Met NESO hopen we de schoonmaakbranche iets terug te kunnen geven”

Er zijn onder meer een ziekenhuiskamer, basisschoolklas en vakantiebungalow nagebouwd. Er zijn 350 ramen die zowel met een ladder, hoogwerker als waspak kunnen worden gewassen en er is 750...

24 juni 2022

“Visie en verantwoordelijkheid ontbreken, verdeeldheid neemt toe”

“Er zijn op dit moment tal van complexe maatschappelijke uitdagingen. Dit soort tijdelijke oplossingen, ondoordacht, niet breed gedragen, zonder enige visie en regie zorgen voor een nog grotere verdeeldheid....

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

25 januari 2024

Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?

Bart van Wijhe van Blankers Schoon reageerde enthousiast op onze oproep in december 2023 over wat de invloed is van jongeren in de schoonmaakbranche. Hij deelt graag zijn visie...

22 april 2022

Team Interclean

Team Interclean is er -bijna- klaar voor. Nello Paloni, Frennie Reijnders, Vanessa Jager, Dominique Coronel, Tessa Meijer, Monique Olijhoek, Robert Stelling, Marleen Meis, Dorien Sibbel, Marit Vorstman, Aleid Roosegaarde...

26 oktober 2022

De Green Care Professional-familie blijft groeien

Duurzaam innoveren betekent voor Werner & Mertz niet alleen nieuwe, meer duurzame producten toevoegen aan een bestaand gamma. Ook het continu optimaliseren van productformules is een belangrijk onderdeel in...