18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in om deze belofte waar te maken. De redactie sprak met één van de aanjagers, directeur Numatic Benelux Rogier Moorman, over de initiatieven die het gemiddelde 0-resultaat moeten opleveren.

Op één van de eerste pagina’s van het duurzaamheidsverslag van Numatic International staat een uitspraak van CEO Numatic International Limited, Chris Duncan: ‘We werken hard aan het leveren van innovatieve, hoogwaardige en kosteneffectieve schoonmaakoplossingen die gemaakt zijn om een leven lang mee te gaan en iedereen een schonere, veiligere en gezondere dagelijkse leef- en werkomgeving te bieden’. Een overkoepelend citaat waarmee hij aangeeft wat Numatic najaagt en waarom, want hij vervolgt zijn verhaal met het benoemen van ieders verantwoordelijkheid en de noodzaak om oplossingen te zoeken voor de energie- en grondstoftekorten waarmee we over heel de wereld te maken hebben.

Aanjager
Deze visie is mede tot stand gekomen door Rogier Moorman, directeur Numatic Benelux: “Ik kan wel zeggen dat ik hierin een grote rol heb gespeeld. Samen met mijn collega in Duitsland heb ik het duurzaam werken aangejaagd omdat wij uitgedaagd worden door onze opdrachtgevers om met verantwoorde oplossingen te komen. En die te onderbouwen met harde cijfers. Wij hebben op onze beurt zelf de fabriek in Engeland uitgedaagd. Wat kunnen we doen?”

Rogier vertelt gedreven verder: “Het is een mooi proces, het stellen van duidelijke doelen en deze nastreven. Ik zie dat er echt een beweging op gang komt om samen de wereld mooier achter te laten. En dat sluit aan bij hoe ik ernaar kijk. Het gaat om onze eigen toekomst, dan moet je niet willen volgen maar zelf serieuze stappen initiëren en daadwerkelijk zetten. Er is veel greenwashing, daar prik je snel doorheen. Het gaat erom acties om te zetten in harde data.”

Data die overtuigen
Die harde data heeft Rogier bij de hand. Hij somt enkele indrukwekkende aantallen uit het Duurzaamheidsrapport op: 2021: “345.000 kWh energiebesparing in de fabrieken, 44.000 kg minder co2-emissies door het wagenpark, 150.000 kg meer gebruik van gerecycled kunststof, 90.000 ton energiebesparing en 100% gebruik van ReFlo kunststof bij fabricage. Data waar we trots op zijn!”

Visie
Waar is Rogier zelf het meest trots op? “Dat ik een voortrekkersrol mag vervullen en zo bijdraag aan het verduurzamen van het productieproces van Numatic. Maar ook ben ik blij met de initiatieven op ons kantoor en magazijn in Alphen a/d Rijn. We hebben er alles aan gedaan om ons pand te verduurzamen met ledverlichting, 330 zonnepanelen op het dak, we leveren meer energie dan we verbruiken, en een overstap naar elektrisch rijden. Misschien klinkt dit minimaal, maar je moet het wel doen om bij te dragen aan minder impact op het milieu.”
Rogier vervolgt: “Graag draag ik deze visie nog verder uit. Daar is wel een kloppend ketenproces voor nodig. Als Nederland en Duitsland zijn wij de aanjagers binnen Numatic vanwege de cultuur op de werkvloer en de stimulans van de overheid. Hierdoor zie je dat bedrijven sneller overstappen op duurzame inzet dan in andere landen. Onze, grote, opdrachtgevers hebben serieuze duurzaamheidsambities. Zo hoort het mijns inziens in de keten ook te werken en daag je elkaar uit om samen deze reist te maken.”

Waardering
Op de vraag welke initiatieven van Numatic de klant het meest aanspreken, noemt Rogier als eerste het ReFlo programma. “We zijn begonnen met de MMT1616, de rolemmer van gerecycled plastic, en hebben binnen een jaar een volledige lijn werkwagens kunnen neerzetten. Dit is echt een katalysator geweest voor meerdere productgroepen. Zo zijn onze stofzuigers nu nog duurzamer, met als paradepaardje de ERP180 met 75% gerecycled plastic en een zuinige 420 watt motor die wel 2000 uur meegaat. Daarbij blijft de levensduur op nummer één staan, die wordt door alle klanten hoog gewaardeerd.”

Netto Nul in 2035
Waar ligt de focus om de belofte van netto 0 in 2035 te bereiken? “De grootste uitdaging ligt in de fabriek. Daar willen we in het fabricageproces het eigen afval en warmte hergebruiken en werken met ruwere materialen die minder belastend zijn. En serieus omgaan met de initiatieven van de mensen die in de productie werken. Zij dragen ideeën aan om effectiever te werken, wat dus ook minder impact oplevert. Verder is minder woon-werkverkeer een aandachtspunt. In coronatijd al veel en goed toegepast, waardoor we het nu prima kunnen blijven voortzetten. In Nederland zullen we als kantoor en magazijn, zonder fabriek, ruim voor 2035 op netto 0 zitten. We blijven stappen zetten en cijfers zullen deze stappen onderbouwen.”

Meer lezen over de visie van Rogier Moorman en Numatic op duurzaamheid? Lees zijn blog: ‘Doe maar duurzaam’.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 februari 2022

Testers gezocht!

Met enige regelmaat wordt er door de RAS iets nieuws ontwikkeld. Zoals een nieuwe RAS-app, een nieuwe website of een ander systeem dat bijdraagt aan het werken in de...

27 juli 2022

VSR Zomerevent op 7 september

Op woensdag 7 september 2022 organiseert VSR in de Tinfabriek in Naarden het eerstvolgende VSR Zomerevent. Met een programma waarin Climate Reality Leaders Milan en Patrick van der Meulen...

12 oktober 2021

Duiventroep

De Frisse Kater plaatst iedere zondag om 16.00 uur een nieuwe video over het reinigen van extreme en uitzonderlijke situaties. Zoals deze video over de uitwerpselen en grof vuil...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

28 maart 2023

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

“Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om deze verkiezing te laten beëindigen. Dus gaan we door. We gaan ervoor. Wij doen het, omdat we alle schoonmakers een...

03 december 2024

Crohill: “Schoonmaken kan slimmer en schoner, ook met schoonmaaktabletten”

Bij Crohill zijn ze op een serieuze missie om schoonmaken slimmer en schoner te maken. En leuker, voor schoonmakers, bedrijven én de planeet. Met hun schoonmaak)tabletten willen ze...

18 september 2022

Film: De treurige wereld van flexwerk

Met de nieuwe film De Treurige wereld van flexwerk (Entre deux mondes) schetst regisseur Emmanuel Carrère een liefdevol portret van arbeiders die onzichtbaar zijn voor de samenleving, maar solidariteit...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

13 juli 2022

Oproep: geef een workshop tijdens Hygiëneforum 2023

Op 17 mei 2023 organiseert VSR in de RAI Amsterdam samen met Schoonmakend Nederland, Interclean en NVZ het Hygiëneforum 2023. Het thema is: Een gezonde organisatie begint bij een...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....