15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.

De krapte op de arbeidsmarkt is een probleem dat opdrachtgever en opdrachtnemer los van elkaar niet op kunnen lossen. Dat vereist partnership. Niet door meer druk te zetten op de schoonmakers of door via louche uitzendbureaus illegale krachten aan het werk te zetten. Wel door samen een aantrekkelijke opdrachtgever/werkgever te zijn voor de schoonmaker. Dat wil zeggen: de schoonmaker serieus nemen en betrekken bij de kwaliteit van het werk, de arbeidsomstandigheden etc.

Maar ook dat lost de krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk niet meteen op. Voorlopig zijn er te weinig mensen om het schoonmaakwerk te doen. Misschien moeten we daarom ook eens kijken naar de vuilmakers. In onder andere hotels, treinen en kantoren maken consumenten er een zooitje van. Waar zij uiteindelijk zelf last van hebben: hotelkamers die niet schoon zijn kunnen niet verkocht worden. Dat is pech voor de hotelier én voor de gast.

Tijd dus om de gebruiker actief bij de schoonmaak, of liever bij het minder vuilmaken, te betrekken. Want hoe bewuster van vuil en schoon, hoe meer respect voor de schoonmaker. En minder vuil betekent minder schoonmaakwerk en daarmee dus minder krapte op de arbeidsmarkt.

Dit is hét moment voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om de handen ineen te slaan en samen creatieve oplossingen te bedenken om de vuilmakers tot ander gedrag te stimuleren. En vergeet niet de schoonmaker hierbij te betrekken, die heeft vaak de beste ideeën! We horen graag jullie goede voorbeelden!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

 

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

12 november 2021

Het is feest! Beercoo bestaat 35 jaar

Met een ondernemersplan op 2 A4’tjes startte Patrick de Beer 35 jaar geleden met Beercoo. Zijn droom werd ondanks tegenslagen werkelijkheid. Samen met broer Vincent bouwde hij waardevolle relaties...

02 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven...

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt....

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...

15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...