15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.

De krapte op de arbeidsmarkt is een probleem dat opdrachtgever en opdrachtnemer los van elkaar niet op kunnen lossen. Dat vereist partnership. Niet door meer druk te zetten op de schoonmakers of door via louche uitzendbureaus illegale krachten aan het werk te zetten. Wel door samen een aantrekkelijke opdrachtgever/werkgever te zijn voor de schoonmaker. Dat wil zeggen: de schoonmaker serieus nemen en betrekken bij de kwaliteit van het werk, de arbeidsomstandigheden etc.

Maar ook dat lost de krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk niet meteen op. Voorlopig zijn er te weinig mensen om het schoonmaakwerk te doen. Misschien moeten we daarom ook eens kijken naar de vuilmakers. In onder andere hotels, treinen en kantoren maken consumenten er een zooitje van. Waar zij uiteindelijk zelf last van hebben: hotelkamers die niet schoon zijn kunnen niet verkocht worden. Dat is pech voor de hotelier én voor de gast.

Tijd dus om de gebruiker actief bij de schoonmaak, of liever bij het minder vuilmaken, te betrekken. Want hoe bewuster van vuil en schoon, hoe meer respect voor de schoonmaker. En minder vuil betekent minder schoonmaakwerk en daarmee dus minder krapte op de arbeidsmarkt.

Dit is hét moment voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om de handen ineen te slaan en samen creatieve oplossingen te bedenken om de vuilmakers tot ander gedrag te stimuleren. En vergeet niet de schoonmaker hierbij te betrekken, die heeft vaak de beste ideeën! We horen graag jullie goede voorbeelden!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

 

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2022

Pensioen is leuk, denk mee!

Je hoort niet vaak dat pensioen leuk is. Daar wil het Pensioenlab verandering in brengen. Hoe? Door jongeren mee te laten denken over de actuele vraagstukken, door hen mee...

06 februari 2023

Gom op Trede 3 PSO-Prestatieladder

Schoonmaakbedrijf Gom heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan...

13 juli 2022

Oproep: geef een workshop tijdens Hygiëneforum 2023

Op 17 mei 2023 organiseert VSR in de RAI Amsterdam samen met Schoonmakend Nederland, Interclean en NVZ het Hygiëneforum 2023. Het thema is: Een gezonde organisatie begint bij een...

24 december 2018

Familiebedrijf Buné voert top 5 meest populair op Facebook in 2018 aan

Schoonmaakjournaal heeft ook een eigen Facebook-pagina. Bijna dagelijks posten we daar leuke berichten, interessante interviews, bijzondere blogs of eigen filmproducties. Deze vijf waren het meest populair in 2018. 1....

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

21 december 2021

IBN/Vebego neemt Toekomst Schoonmaakbedrijven over

De combinatie IBN/Vebego heeft overeenstemming bereikt met de aandeelhouder René Wittens van Toekomst Schoonmaakbedrijven omtrent de voorgenomen overname voor het einde van het jaar. “Twee maatschappelijk betrokken organisaties, waarin...

25 juli 2022

Er mag gelachen worden! 5 tips om écht meer plezier uit je werk te halen.

We vergeten ons op het werk wel eens te focussen op positieve, persoonlijke aandacht. In plaats daarvan wordt er op veel plekken alleen kritiek gegeven. Zonde! Daar gaat niemand...

12 oktober 2021

Sporten voor het goede doel

Op 8 & 9 oktober vond Marathon Eindhoven plaats. Medewerkers van CSU en Tzorg deden hieraan mee. Zij liepen niet alleen voor zichzelf maar ook voor Villa Pardoes. Met...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...