26 juni 2022

Van taxichauffeur naar crime-scene cleaner

Wat gebeurt er met een plaats delict wanneer de politie is vertrokken? Wat kom je zoal tegen en wat komt erbij kijken om een dergelijke plek schoon te maken?
In 2004 liet Maurits Knegt uit Zoeterwoude-Rijndijk zijn werk als taxichauffeur achter zich en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dat werd een carrière in gespecialiseerd schoonmaken.

Samen met zijn ex-vrouw Hester heeft hij in de daaropvolgende jaren enkele honderden locaties schoongemaakt. Hij heeft dan ook veel gezien; de woningen van alcohol- en drugsverslaafden, de plaatsen waar mensen zichzelf van het leven hebben beroofd, zelfs locaties waar ernstige misdrijven hebben plaatsgevonden. Situaties waarover je eigenlijk alleen maar in de krant leest.

Verhalen delen
Gespecialiseerd schoonmaker is een beroep dat niet voor iedereen is weggelegd en ook een uiterste houdbaarheidsdatum heeft. Met het einde van zijn schoonmaakcarrière in zicht besloot Knegt zijn verhalen op te schrijven – niet alleen voor zichzelf, maar in de hoop de zwaardere onderwerpen die hij in zijn werk tegenkomt bespreekbaar te maken. Hij ging op zoek naar iemand die zijn verhaal wilde delen en vond Uitgeverij Neckar (Noordwijkerhout). In samenwerking met redacteur Yfke van Vuurden werkte hij zijn verhalen vervolgens verder uit.

Crime scene cleaning in de polder
Het eindresultaat is nu te lezen in ‘Is dit uw werk?’ over crime scene cleaning in de polder. Verkrijgbaar via www.uitgeverijneckar.nl en via alle boekhandels in Nederland en België.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

13 juni 2023

Is Gavin Raaijen de Freek Vonk van de schoonmaak?

Gavin Raaijen is accountmanager healthcare bij BOMA én cleanfluencer met meer dan 40.000 fanatieke Cleany volgers op social media. Met zijn schoonmaakfilmpjes is hij hard op weg om een...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

01 september 2022

Arbeidscampagne ‘Schoonmaak Je Rijk’ start op 5 september

Het aftellen is begonnen. Maandag 5 september start Schoonmakend Nederland met de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in onze branche. Dit...

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

20 september 2022

‘Sell the experience’

Drie inspiratietalks inspireerden de leden van FM NextGen tijdens hun event op 15 september jl. Met uitspraken zoals ‘Iedereen is sales’ en Sell the experience’ die tijdens de rondleiding...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...