28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we terug op een uitdagende periode van onzekerheid, maar kijken we vooral vooruit naar een nieuwe beurs met mooie ontmoetingen. Want we mogen elkaar weer ontmoeten!

“In 2019 hebben we een mooie beurseditie neergezet. We waren er trots op en hadden veel zin om in 2020 de volgende Schoonmaak Vakdagen te organiseren. Maar daar was ineens de onzekerheid. Door corona werden we teruggefloten. Wij wisten niet waar we aan toe waren en ook de standhouders niet. En wij kregen veel vragen waarop wij geen antwoord hadden.” Aan het woord is Lisanne Andeweg, beursmanager van de Schoonmaak Vakdagen. De afgelopen 1,5 jaar is voor de beursorganisatie een grote uitdaging geweest. Ondanks de coronacrisis hield het team heel lang vertrouwen dat de Vakdagen in november 2020 doorgang konden vinden. “Het was een domper dat dit niet mocht, want je werkt met z’n allen keihard om er een succes van te maken. En er was chaos, want we kregen het drukker dan ooit om de contacten met alle partijen te onderhouden. Maar we hebben de energie hoog weten te houden en nu is de tijd rijp!”

De aanloop
Nadat de datum voor de beurs in november 2021 was gecommuniceerd, kreeg de organisatie opnieuw met onzekerheid te maken. Potentiële exposanten en bezoekers liepen niet direct warm voor een beurs om verschillende redenen. “Betreurenswaardig, maar begrijpelijk”, omschrijft Lisanne. “De wil om het schoonmaakevent van Nederland te bezoeken was er wel, maar er was nog steeds onzekerheid. Hoeveel bezoekers gaan er komen, hoeveel exposanten nemen uiteindelijk deel? Iedereen is toch terughoudend geworden als het gaat om evenementen.”

De huidige situatie
Op de vraag hoe het er nu voorstaat, reageert Lisanne enthousiast: “De ticketverkoop gaat heel erg goed. Tot en met begin september druppelden de aanmeldingen mondjesmaat binnen. Logisch omdat iedereen door de ervaring van afgelopen jaar afwachtend is: ‘zie ik tegen die tijd wel’. Maar de laatste twee weken gaat het hard. Als deze stijgende lijn doorzet, halen we het niveau van 2019 weer. Daarbij zien we dat de kwaliteit van de bezoeker goed is, er melden zich veel verantwoordelijken van schoonmaakbedrijven aan, directie, inkoop, hr. En daar doen we het voor. We willen er voor iedereen zijn, maar de standhouder verwacht toch wel dat we de professional naar de beurs trekken.”

De verwachting
Lisanne vertelt dat de eerste beurseditie in 2018 vooral ‘hands-on’ was. De tweede in 2019 draaide om kennisdeling, dit keer zet de organisatie in op beleving. “Standhouders organiseren leuke zaken zoals wedstrijden op stands, een liedje zingen met robot. Wij dragen bij met het NKsnelglazenwassen en NKglazenwassen powered by Unger en een aantal ludieke zaken: schoonmaak-photobooth, straattheater, cartoonist en een winterpaviljoen op het buitenterrein. Gezamenlijk willen we op 9 & 10 november een topevenement neerzetten, het mag een echt feestje voor de sector worden.”

Samenwerking met Schoonmaakjournaal
“Twee jaar geleden zijn we gestart met de samenwerking met Schoonmaakjournaal en die is goed bevallen. In de markt bracht deze samenwerking wel wat teweeg; ‘concurrenten’ CleanTotaal en Schoonmaakjournaal die gaan samenwerken, hoe zal dat gaan? Wij zagen dat anders, we hebben alletwee een warm hart voor de branche en bijten elkaar niet maar versterken elkaar juist. Samen hebben we een flink aantal standhouders en bezoekers weten te trekken. Mooi dat dat gelukt is. En deze verwachting is er nu ook. Want dit keer zijn we wederom mediapartners van de beurs. We hebben alletwee nog steeds een sterk netwerk dat we kunnen bereiken en uitnodigen voor de beurs. Dat versterkt en draagt positief bij aan een succesvol event.”

“Yes we mogen weer, dus kom!”
Welke oproep wil je aan de branche doen? Lisanne: “Dan zeg ik meteen: ‘Yes we mogen weer.’ Zo voelt het voor de organisatie, standhouders en bezoekers. Iedereen is blij dat het weer mag. We zijn trots dat we deze eerste beurs in schoonmaakland na corona mogen neerzetten en hopen dat de hele sector deze omarmt. Dus kom op 9 & 10 november naar de Schoonmaak Vakdagen in de Expo in Houten en ervaar het zelf!”

Meld je alvast aan, registreren is gratis:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 december 2021

CAO: Vakbonden doen tegenvoorstel

Op 29 november, hebben werkgevers en vakbonden verder onderhandeld over een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Tijdens deze dag 7 hebben de vakbonden een tegenvoorstel gedaan op...

06 mei 2024

Nieuwe look voor Interclean

Tijdens Interclean zal het organisatieteam een geheel nieuw merk introduceren voor Interclean, met een volledig nieuwe uitstraling. Het team is blij met de aanstaande transformatie. Zij vond het tijd...

02 november 2021

Ali is dik tevreden met zijn baan bij De Breul

Ali (38) zorgt samen met zijn team dat school De Breul in Zeist er iedere dag picobello uitziet. Hij woont in Zeist, komt uit Somalië en sprak negen jaar...

05 december 2023

Sint verrast: verkiezing Schoonmaker van het Jaar start 1-1-2024

“Sint verrast ons vandaag. Met surprises. En wij jou! We starten de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing op een verrassende dag: 1 januari 2024. Onze schoonmaakSTERREN, de...

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

04 november 2025

Samenwerkingsovereenkomst VGFI en Qualis Insight C4C voor onafhankelijke certificering van leden

De Vereniging van Gespecialiseerde Facilitaire Inkoopprofessionals (VGFI) heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Qualis Insight C4C voor de onafhankelijke certificering van haar leden. De overeenkomst is op 1 november ingegaan.

25 juni 2025

Werner & Merts trots op behalen mijlpaal: 1 miljard flessen van gerecycled plastic

"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

28 oktober 2019

50-jarige exposant op Schoonmaak Vakdagen Numatic trakteert op toekomst

Een nationale schoonmaakbeurs met meer dan 50 exposanten, met grootse noviteiten, innovaties en lanceringen, dat is bijzonder. Tussen hen bevindt zich een 50-jarige: Numatic. Ook bijzonder. En ja, wie...