9 januari 2020

Toekomst Schoonmaak Jan van Triest (Biofriends): “Traditionele schoonmaak gaat verdwijnen”

“Er gaat veel gebeuren. We zullen veel meer gaan kijken naar de complete schoonmaakprocessen in plaats van enkel naar producten”, reageert Jan van Triest van Biofriends op onze vraag: de schoonmaak 5 jaar later? In onze themaserie Toekomst van schoonmaak bieden we dit virtuele vakmediapodium onder andere aan Charles Scholte van SVS, Rogier Moorman van Numatic, Ronald Boesjes van i-team Global en Karoline de Koning van Yask. Ditmaal gaan we met Jan van Triest in gesprek, een schoonmaakspecialist in hart en nieren met één focus: de mens!

“Traditionele schoonmaken gaat verdwijnen”, stelt Jan. Niet verwonderlijk om die uitspraak uit zijn mond te horen vallen, want wie Jan kent, weet dat hij zich al bijna 30 jaar met volle overtuiging inzet om schoonmaak naar een hoger plan te tillen. Niet voor niets betitelt hij zichzelf als Solution Driven Creative Cleaning Consultant op LinkedIn.

Residuvrij reinigen
Biofriends staat voor residuvrij reinigen, C3C cleaning: reinigen zonder dat er iets over- of achterblijft na een reinigingshandeling. C3C cleaning is een eigentijds én vooruitstrevend concept, maken we uit Jans woorden op: “Stilstand is achteruitgang. Je moet vooruit. Voor je mensen, je bedrijf, het vak. Daarom zullen de komende vijf jaar meer innovaties hun intrede doen. Ook trainingen zullen innoveren.”

Over dat laatste vertelt Jan: “Trainingen op basis van virtual reality hebben de toekomst. We merken dat nu al, we werken met heel simpele productfilmpjes van 15 a 20 seconden. We delen die filmpjes via WhatsApp met de Happy Cleaners op de werkvloer met informatie en instructies, die belangrijk zijn om een proces goed te laten verlopen. En het is bewezen: onze methode goed toepassen betekent minder werkdruk en minder zwaar werk. Hoe belangrijk is dat in deze en aankomende tijd van arbeidskrapte en duurzame inzet.”

Traditionele schoonmaak verdwijnt…
…maar wat verwacht Jan dan wel de komende vijf jaar op ons pad? “Je kunt hoog en laag springen, maar er gaat veel veranderen in het gebruik van chemie voor het reinigingsproces. Chemie roept steeds meer weerstand op, vaak vanuit de opdrachtgevers. Ik kreeg onlangs nog een telefoontje van een facilitair manager van een grote groep kinderdagverblijven. ‘We willen geen chemie meer in de kasten, maar het moet wel schoon’, zei hij. Dat is voor ons een wassen neus. Wil je als schoonmaakbedrijf, producent of groothandel wachten op dergelijke vragen van opdrachtgevers? Of sla je op de trom en laat je van je horen?”

“Meer doen met minder materialen, dat is de tendens”

De meerwaarde van één systeem
“Wij geven meerwaarde, ook in materialen. Laatst was er bij CSU een wedstrijd onder schoonmakers voor het beste idee van het jaar. Een daarvan was: één steel voor alles. Nou, wij hebben één systeem voor alles. Of je nu wilt stofwissen, moppen, zand vegen, wanden, plinten of trappen reinigen of vloeren droogtrekken. Meer doen met minder materialen, dat is de tendens. Hoeveel win je als contractcleaner als je 100 panden moet bevoorraden en het aantal producten van 80 naar 30 terug kunt brengen? Het belang van een vervoerder of logistieke groothandel ligt natuurlijk in het liefst zo veel mogelijk vervoeren, zij zitten niet op dergelijke ontwikkelingen te wachten. Toch zijn er al Reflex Partners en groothandels die zich wel durven te onderscheiden in meer met minder materialen. Regionale partijen, die wel het lef en de innovatie kracht hebben.”

“Happy Cleaners is ons stokpaardje”
Biofriends groeit zo’n 10 a 15% per jaar. “We laten zien dat meer met minder echt werkt. Dat je als schoonmaakbedrijf simpelweg beter voor mens, milieu en materialen kunt zijn. Wie kan dat het beste waarmaken? Biofriends! Hoe? We gebruiken minder (schoonmaak)middelen, zorgen voor gezondere mensen en meer rendement. Happy Cleaners is niet voor niets ons stokpaardje. Daar doen we het voor, want zonder mensen geen schoonmaakbedrijf, -business en -branche. Nu niet en over 5 jaar niet.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

11 december 2022

Beste schoonmaakdienstverleners 2022

MT/Sprout stelt jaarlijks haar ‘MT1000 Zakelijke dienstverlening’ samen. Het platform op het gebied van leiderschap vraagt duizenden zakelijke beslissers in Nederland met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Ook op...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

16 januari 2024

Verken automatiseringskansen op SchoonVooruit 2024

SchoonVooruit 2024 biedt jou de kans om de actualiteit binnen de schoonmaakbranche te verkennen, in het bijzonder op het gebied van automatisering. Ontmoet vakgenoten en wissel ervaringen in de...

09 juli 2020

Nieuwe directeur OSB Rob Rommelse vernieuwt en verbindt

Rob Rommelse (51) is per 15 augustus de nieuwe directeur van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Rob vervulde deze functie, samen met Jeroen Veldboer, de afgelopen maanden al op...

06 april 2020

Henk Toering over Toekomst Schoonmaak: “Covid-19 verandert de kijk op facilitair en schoonmaak”

“Een aantal weken geleden zat ik nog volop in het leven, elke dag een volle agenda, vroeg van huis om de file te ontwijken en in de avond proberen...