28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023 – geeft maar liefst zes op de tien van de ondervraagden aan bezorgd te zijn over de betaalbaarheid van mobiliteit. Opvallend is dat in de partijprogramma’s van de grotere partijen amper aandacht is voor zakelijke mobiliteit waarmee de zorgen van ondernemers verminderd kunnen worden.

“Voor het tweede jaar op rij zien we in ons onderzoek dat betaalbaarheid van mobiliteit de grootste uitdaging is voor ondernemers,” zegt Patrick van Weert, productmanager van de ANWB Zakelijk. “De voorgestelde wetswijzigingen en beleidsplannen brengen onvoorziene kosten en administratieve lasten met zich mee voor ondernemers. Als we niet voorzichtig zijn, kunnen de kosten van mobiliteit voor ondernemers onhoudbaar worden. Dit kan een rem zetten op het enthousiasme voor bijvoorbeeld duurzame mobiliteitsoplossingen. We verwachten voor 2024 dan bijvoorbeeld ook een enorme run op juist dieselbussen en niet elektrische bussen omdat dit het laatste jaar is waar de huidige voordelen voor de ondernemer gelden en ze gebruik kunnen maken van een overgangsregeling betreft zero emissie zones. “

Onlangs kwam er ook een oproep vanuit de Mobiliteitsalliantie, een verbond van bedrijven en organisaties uit de vervoersector. “Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Dat moet wel betaalbaar blijven”, zegt Marga de Jager, voorzitter van zowel de ANWB als de Mobiliteitsalliantie. “Als de verduurzaming van mobiliteit vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt, zal het draagvlak daarvoor snel afnemen.”

Een greep uit zakelijke wetswijzigingen voor ondernemers rond mobiliteit de komende tijd

  • Rapportageplicht CO2 (Januari 2024): Bedrijven met meer dan 100 medewerkers worden verplicht om vanaf januari 2024 hun CO2-uitstoot te rapporteren.
  • Regelgeving Zero-Emissiezones (Vanaf 2025): Bedrijfsauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 2025 niet meer in de binnensteden rijden. Dit valt onder de zero-emissiezones, waarvan de regels door elke stad zelf bepaald mogen worden.
  • Afschaffing BPM-Regeling voor Benzine- en Dieselauto’s (2025): De huidige BPM-regeling voor benzine- en dieselauto’s komt in 2025 te vervallen. Voor volledig elektrische voertuigen blijft de uitzonderingsregel nog van kracht. De BPM zal dan berekend worden op basis van de CO2-uitstoot.
  • Afschaffing Bijtellingsvoordeel op Elektrische Auto’s (Vanaf 2026): Het huidige voordeel op de bijtelling voor elektrische auto’s zal vanaf 2026 niet meer van toepassing zijn.
  • SEBA Subsidie voor Elektrische Bedrijfsauto’s (Tot Eind 2025): Ondernemers en non-profitinstellingen kunnen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto een subsidie van maximaal 5.000 euro ontvangen. Deze subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025, met een jaarlijks maximaal subsidiebudget, dat voor 2023 bijvoorbeeld 33 miljoen euro bedraagt.
  • Verhoging Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor Bestelwagens (Vanaf 2025): In 2025 komt er een algemene verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens. De belastingverhoging bedraagt standaard 15 procent en zal in 2026 verder verhoogd worden met 6,96 procent.

“We begrijpen allemaal de noodzaak van verandering en zijn bereid daaraan bij te dragen, maar de vraag blijft: hoe gaan we dat doen en wie gaat de rekening betalen?” vervolgt van Weert. “Neem bijvoorbeeld rekeningrijden ofwel betalen naar gebruik; hoewel er steun is vanuit zowel politieke partijen als ondernemers, is de uitwerking onduidelijk. Er is een reëel risico dat de kosten onevenredig zullen neerkomen op de schouders van ondernemers die afhankelijk zijn van vervoer, zoals aannemers en loodgieters. Zij moeten toch echt naar hun klus toe en hiervoor spullen meenemen in hun bestelbus. Bovendien lijkt de administratieve belasting door de komst van nieuwe wet- en regelgeving tegenstrijdig, met de belofte om deze voor ondernemers juist te verlagen. De zorgen van de ondernemer zijn duidelijk en lijken ook gerechtvaardigd. De doelstelling is duidelijk en iets waar we met zijn allen aan moeten werken, maar laten we deze backbone van de samenleving vooral helpen.”

ANWB Zakelijk onderzoek: grote mobiliteitszorgen onder ondernemers
Meer dan de helft (59 procent) van de ondernemers geeft aan zorgen te hebben over de betaalbaarheid van transport, zoals blijkt uit het recente onderzoek van ANWB Zakelijk. Naast deze grootste zorg zoals blijkt dat veel meer mobiliteitszorgen hebben.

Verdere zorgen vanuit ondernemers die blijken uit de resultaten van het onderzoek:

  • Parkeren in de binnenstad (58 procent)
  • Bereikbaarheid van steden (50 procent)
  • Voldoen aan wet- en regelgeving, bijvoorbeeld CO2 registratie (44 procent)
  • Komst milieu zones/ zero emissie zones (43 procent)
  • Vervangen wagenpark, overstap naar elektrisch (43 procent)
  • Vervoeropties en beschikbaarheid, zoals openbaar vervoer en deelvervoer (39 procent)

Bron: ANWB
Foto: Patrick van Weert, productmanager ANWB Zakelijk

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 januari 2023

#FAVORITES Ga jij ook voorlezen?

Van 25 januari t/m 4 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Help jij CSU om op een leuke en kindvriendelijke manier het belang van handhygiëne onder de aandacht te brengen?...

05 augustus 2025

𝗚𝗼𝗺, 𝗔𝘀𝗶𝘁𝗼 𝗲𝗻 𝗖𝗦𝗨 𝘁𝗲𝗸𝗲𝗻𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲𝗿𝗸𝗹𝗮𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗱𝘂𝘂𝗿𝘇𝗮𝗺𝗲 𝘀𝗮𝗺𝗲𝗻𝘄𝗲𝗿𝗸𝗶𝗻𝗴

Op dinsdag 5 augustus hebben Gom, Asito en CSU Cleaning Services een intentieverklaring ondertekend om structureel samen te werken aan circulariteit en hergebruik in de schoonmaakbranche. Hoewel de schoonmaakbedrijven...

10 juli 2019

Toename fraude dienstencheques

In 2018 zijn meer gevallen van inbreuk in de dienstenchequesector vastgesteld: bij ruim de helft van de 254 uitgevoerde controles. In vergelijking met 2015 gaat het hier om een...

13 februari 2025

Thierry Aartsen brengt werkbezoek aan glazenwassers

Op 5 februari 2025 bracht Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) een werkbezoek bij Amphia Ziekenhuis in Breda. Hij keek niet alleen toe, maar ging mee aan het werk. De...

02 januari 2020

Schoonmaakjournaal Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is af! Zoooo trots op en dankbaar voor wat we hebben bereikt op onze nieuwe weg als inspiratiebron voor de schoonmaakbranche. Met deze film praten we...

24 oktober 2024

Nocore en CtrlCloud bundelen krachten voor optimale cloud-oplossingen en beveiliging in de schoonmaakbranche

Nocore en CtrlCloud hebben hun samenwerking verder versterkt om schoonmaakbedrijven te voorzien van nog veiligere en efficiëntere digitale oplossingen. Met de toenemende digitalisering en de groeiende behoefte aan betrouwbare...

07 maart 2019

Zorgtotaal: prikkel je kennis met deze activiteiten die je niet mag missen

“Elke dag staan meer dan een miljoen mensen weer met hart en ziel voor ons klaar om te zorgen dat wij verzorgd worden, onze medicijnen krijgen, weer gezond worden...

10 oktober 2022

1nergiek en NLR: “Een pareltje qua partnership”

“We maken al 44 (!) jaar gebruik van de diensten van 1nergiek. Verschillende mensen op verschillende niveaus bel en spreek ik, van de schooncollega’s op de locaties tot aan...

26 juni 2019

Boom voor overstap van papieren naar elektronische dienstencheque

Het dienstenchequebedrijf onder Groep Ubuntu x 8K plant een boom voor elke klant die overschakelt van papieren naar elektronische dienstencheques. Knack.be kondigt dit groene en duurzame nieuws aan op...

02 augustus 2024

Koen al 25 jaar de hoogte in bij De Ster

Als kind droomde Koen ervan om piloot te worden. Die droom is gedeeltelijk uitgekomen. Koen gaat de hoogte in, alleen niet met een vliegtuig maar met een hoogwerker. Met...