28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023 – geeft maar liefst zes op de tien van de ondervraagden aan bezorgd te zijn over de betaalbaarheid van mobiliteit. Opvallend is dat in de partijprogramma’s van de grotere partijen amper aandacht is voor zakelijke mobiliteit waarmee de zorgen van ondernemers verminderd kunnen worden.

“Voor het tweede jaar op rij zien we in ons onderzoek dat betaalbaarheid van mobiliteit de grootste uitdaging is voor ondernemers,” zegt Patrick van Weert, productmanager van de ANWB Zakelijk. “De voorgestelde wetswijzigingen en beleidsplannen brengen onvoorziene kosten en administratieve lasten met zich mee voor ondernemers. Als we niet voorzichtig zijn, kunnen de kosten van mobiliteit voor ondernemers onhoudbaar worden. Dit kan een rem zetten op het enthousiasme voor bijvoorbeeld duurzame mobiliteitsoplossingen. We verwachten voor 2024 dan bijvoorbeeld ook een enorme run op juist dieselbussen en niet elektrische bussen omdat dit het laatste jaar is waar de huidige voordelen voor de ondernemer gelden en ze gebruik kunnen maken van een overgangsregeling betreft zero emissie zones. “

Onlangs kwam er ook een oproep vanuit de Mobiliteitsalliantie, een verbond van bedrijven en organisaties uit de vervoersector. “Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Dat moet wel betaalbaar blijven”, zegt Marga de Jager, voorzitter van zowel de ANWB als de Mobiliteitsalliantie. “Als de verduurzaming van mobiliteit vrijwel volledig voor rekening van burgers en bedrijven komt, zal het draagvlak daarvoor snel afnemen.”

Een greep uit zakelijke wetswijzigingen voor ondernemers rond mobiliteit de komende tijd

  • Rapportageplicht CO2 (Januari 2024): Bedrijven met meer dan 100 medewerkers worden verplicht om vanaf januari 2024 hun CO2-uitstoot te rapporteren.
  • Regelgeving Zero-Emissiezones (Vanaf 2025): Bedrijfsauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen vanaf 2025 niet meer in de binnensteden rijden. Dit valt onder de zero-emissiezones, waarvan de regels door elke stad zelf bepaald mogen worden.
  • Afschaffing BPM-Regeling voor Benzine- en Dieselauto’s (2025): De huidige BPM-regeling voor benzine- en dieselauto’s komt in 2025 te vervallen. Voor volledig elektrische voertuigen blijft de uitzonderingsregel nog van kracht. De BPM zal dan berekend worden op basis van de CO2-uitstoot.
  • Afschaffing Bijtellingsvoordeel op Elektrische Auto’s (Vanaf 2026): Het huidige voordeel op de bijtelling voor elektrische auto’s zal vanaf 2026 niet meer van toepassing zijn.
  • SEBA Subsidie voor Elektrische Bedrijfsauto’s (Tot Eind 2025): Ondernemers en non-profitinstellingen kunnen bij de aankoop van een nieuwe elektrische bedrijfsauto een subsidie van maximaal 5.000 euro ontvangen. Deze subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025, met een jaarlijks maximaal subsidiebudget, dat voor 2023 bijvoorbeeld 33 miljoen euro bedraagt.
  • Verhoging Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor Bestelwagens (Vanaf 2025): In 2025 komt er een algemene verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens. De belastingverhoging bedraagt standaard 15 procent en zal in 2026 verder verhoogd worden met 6,96 procent.

“We begrijpen allemaal de noodzaak van verandering en zijn bereid daaraan bij te dragen, maar de vraag blijft: hoe gaan we dat doen en wie gaat de rekening betalen?” vervolgt van Weert. “Neem bijvoorbeeld rekeningrijden ofwel betalen naar gebruik; hoewel er steun is vanuit zowel politieke partijen als ondernemers, is de uitwerking onduidelijk. Er is een reëel risico dat de kosten onevenredig zullen neerkomen op de schouders van ondernemers die afhankelijk zijn van vervoer, zoals aannemers en loodgieters. Zij moeten toch echt naar hun klus toe en hiervoor spullen meenemen in hun bestelbus. Bovendien lijkt de administratieve belasting door de komst van nieuwe wet- en regelgeving tegenstrijdig, met de belofte om deze voor ondernemers juist te verlagen. De zorgen van de ondernemer zijn duidelijk en lijken ook gerechtvaardigd. De doelstelling is duidelijk en iets waar we met zijn allen aan moeten werken, maar laten we deze backbone van de samenleving vooral helpen.”

ANWB Zakelijk onderzoek: grote mobiliteitszorgen onder ondernemers
Meer dan de helft (59 procent) van de ondernemers geeft aan zorgen te hebben over de betaalbaarheid van transport, zoals blijkt uit het recente onderzoek van ANWB Zakelijk. Naast deze grootste zorg zoals blijkt dat veel meer mobiliteitszorgen hebben.

Verdere zorgen vanuit ondernemers die blijken uit de resultaten van het onderzoek:

  • Parkeren in de binnenstad (58 procent)
  • Bereikbaarheid van steden (50 procent)
  • Voldoen aan wet- en regelgeving, bijvoorbeeld CO2 registratie (44 procent)
  • Komst milieu zones/ zero emissie zones (43 procent)
  • Vervangen wagenpark, overstap naar elektrisch (43 procent)
  • Vervoeropties en beschikbaarheid, zoals openbaar vervoer en deelvervoer (39 procent)

Bron: ANWB
Foto: Patrick van Weert, productmanager ANWB Zakelijk

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

23 december 2021

Leden CNV Schoonmaak stemmen in met cao-akkoord

De branche komt steeds dichter bij een nieuwe cao. Want naast de leden van werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland, stemt ook 85% van de leden van CNV schoonmaak in met het...

02 februari 2024

OVMZ verrast schoonmaakmedewerkers Biga Groep met taart

Schoonmaakmedewerkers van de BIGA Groep uit Zeist werden verrast met een heerlijke taart van scholeninstelling OVMZ. Als een dankjewel voor hun schoonmaakinzet voor de open dag. Op hun LinkedIn-pagina...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

28 oktober 2022

#FotoFriday: Een heerlijke wasdag

Het team van Qleaning en vaste partner Clean Up Facilities hadden afgelopen week een heerlijk wasdag bij het Stadhuis van Deventer. Deze mooie foto getuigt van het teamwerk. Eigenaar...

20 november 2024

Wat is het voordeel van het werken met Crohill schoonmaakmethodes?

Omdat het schoonmaken van een kinderdagverblijf om een andere aanpak vraagt dan een trappenhuis, een zorginstelling of sportcomplex heeft Crohill voor elke branche een methode samengesteld met producten uit...

15 augustus 2022

Stuur jouw Best Practice in!

Op donderdagmiddag 27 oktober 2022 vindt de uitreiking van de Best Practice Award plaats in Nieuwegein. Voor de 9e keer wordt deze award uitgereikt vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...

30 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Dolmans reinigt studentenhuis

Per september start het nieuwe studie-/opleidingsjaar. Dan zullen de (nieuwe) studenten weer hun kamers gaan bewonen. Schone kamers, als het aan Dolmans ligt. Medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging zijn...