13 augustus 2020

Arbeidsmarkt en schoonmaak (2): buigt fixatie op geld en tijd om tot aandacht voor de mens?

Oké, in dit artikel nog één keer het woord ‘corona’, maar ongetwijfeld vaker lees je ‘impact’ en ‘arbeidsmarkt’. Logisch, want die twee gaan juist in deze roerige en spannende tijden hand in hand. Maar zijn impact en arbeidsmarkt ook kameraden, zoals de Feyenoorders in hun clublied zingen? Wat we wel weten, is dat het aantal werklozen dit tweede kwartaal exceptioneel toenam (26% meer dan in het eerste kwartaal), en met 349.000 werkelozen het niveau van eind 2017 bereikt. Wat we ook weten hoe 1nergiek, Blinck Schoon, CSU, Gom en Westerveld zich inzetten voor hun vakmensen. Na de inventarisatie en publicatie op Schoonmaakjournaal dit voorjaar over de ontwikkelingen en verwachtingen, pakken we deze zomer door met het behouden en winnen van schoonmaakhelden. Hoe dan?

De impact op de arbeidsmarkt van de huidige crisis is in elke sector voelbaar. In negatieve en – helaas in mindere mate – in positieve zin. Beïnvloedt dat de vraag naar en het aanbod van schoonmaakmedewerkers? Aan Pauline Kalee van Blinck Schoon, Mirella Gaasbeek van Westerveld, Marjolijn Reijs van Gom, Samira Ben Chao van 1nergiek, en Marco Gramser van CSU legden we de vraag voor: kunnen we de schoonmaakhelden, waarvoor we dit voorjaar uit respect, dankbaarheid  en erkenning applaudisseerden, voor onze branche, ons vak en jullie bedrijf behouden? “Dat denk ik wel”, reageert Pauline. “Schoonmaak is belangrijker geworden, omdat hygiëne nu onderdeel van ons leven is en blijft. Daarnaast moeten bepaalde bedrijfstakken echt opkrabbelen en komt er daardoor veel personeel op straat. Die ontwikkeling zien wij zeker terug in het aantal open sollicitaties. De krapte op de arbeidsmarkt krijgt een heel andere dimensie dan voor de crisis.”

Baanbehoud
Westerveld behoort tot de Vebego-familie: “Op Vebego-niveau werken we met een zogenaamde flexpool voor vraag en aanbod van medewerkers en natuurlijk voor baanbehoud”, legt Mirella uit. Herplaatsingen en e-learning tooling: het zijn twee stappen van Gom om mensen te boeien en binden. Marjolijn: “Gemotiveerde en geschikte medewerkers willen we graag voor onze organisatie behouden. Daarom hebben we onze recruitmentafdeling binnen één week opgetuigd tot een mobiliteitsplatform voor intern matchen van collega’s aan opdrachtgevers waar het werk doorgaat of waar inmiddels opschaling plaatsvindt.”

“De krapte op de arbeidsmarkt krijgt een hele andere dimensie dan voor de crisis”

“Goede schooncollega’s zijn schaars en ze zijn ons succes”, reageert Samira. “We denken niet alleen bedrijfsmatig en qua relaties met onze opdrachtgevers aan de lange termijn, maar natuurlijk denken we ook aan de basis van ons succes en dat zijn onze schooncollega’s. Zonder hen, geen 1nergiek.”

Win-win-win?
Iedereen is het erover eens: het imago van het schoonmaakberoep onderging dit voorjaar een positieve boost. Maar winnen we daarmee ook (meer) mensen voor ons vak? Samira reageert gereserveerd: “Tja, ik ben er wat sceptisch over. Als een tijdperk is geweest, dan kijken we vaak niet meer om en vervallen we veelal in het oude patroon. Kijk naar de periode van de Mexicaanse griep, uiteraard niet zo’n heftige periode als nu, maar ook toen was schoonmaakland in rep en roer. En daarna… we gingen door waar we gebleven waren.” Ook Pauline is voorzichtig over het winnen van schoonmaakmedewerkers: “Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Als mensen uit laaggeschoolde beroepen moeten kiezen, kiezen ze voor schoonmaak omdat het een stabiele beroepsgroep is waar altijd wel werk in te krijgen is. En omdat mensen misschien eerder kiezen voor loondienst, dan voor zzp vanwege meer zekerheid.”

“Het is ook te hopen dat de fixatie op geld en tijd ombuigt tot aandacht voor de mens en ons specialisme in de schoonmaak in onze samenleving”

Marjolijn ziet een kentering: “Door alle positieve aandacht die de branche krijgt, zie ik een kentering, ook bij onze eigen medewerkers. Ze zijn duidelijk trots op de bijdrage die ze kunnen leveren aan de samenleving. En wij ook. Dat is mooi, maar ook jammer dat dit besef nu pas komt. Als je je echt verdiept in de mogelijkheden van werken in de schoonmaak, zie je collega’s die nog meer de mogelijkheden zien. Zij raken enthousiast over het vak en de mogelijkheid om daarin een goede toekomst op te bouwen. Die kennis zou iedereen in de branche moeten hebben. Het is ook te hopen dat de fixatie op geld en tijd ombuigt tot aandacht voor de mens en ons specialisme in de schoonmaak in onze samenleving.”

En verder wat je nog kwijt wilt…
Geduld, vertrouwen, respect, maar vooral veel trots, spreken de HR’ers van 1nergiek, Blinck Schoon, CSU, Gom en Westerveld uit: “We zijn enorm trots op onze medewerkers, hun flexibiliteit, inzet, passie en bereidwilligheid.” Samira tot slot: “Juist in deze tijd van bezinning kun je na te denken wat je nu echt wilt. Of dat dan het schoonmaakvak is? Maak een bewuste keuze en sta erachter. Dat geldt voor elke branche. Als je uitkijkt om aan de slag te gaan met je schooncollega’s bij opdrachtgevers die respect hebben voor wat je doet, dan is elke dag een dag om dankbaar voor te zijn.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige...

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...

17 januari 2025

SBLPlus verrast ‘sterren van de werkvloer’ met gouden enveloppe loyaliteitsbonus

De medewerkers van  SBLPlus werden verrast met een goed gevulde 'gouden' enveloppe en een mooi boeket bloemen. Op deze manier deelden directie en management van het schoonmaakbedrijf de loyaliteitsbonus...

15 juli 2024

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): Schoonmaakbeleving: Inzicht en Positieve Vertegenwoordiging

Schoonmaakbeleving is persoonlijk. Wat de een schoon vindt is voor een ander vuil. Als een gebouw nieuw en goed onderhouden is, voelt het schoon ten opzicht van een gebouw...

04 maart 2025

Jaro sluit zich aan bij DeFaCo

Per 1 februari 2025 is Jaro BV onderdeel van DeFaCo BV. De overname is een belangrijke stap in de strategie van DeFaCo om de facilitaire sector socialer en duurzamer...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

18 februari 2025

De Lelie ontvangt PSO Prestatieladder niveau 3

Op vrijdag 17 februari 2025 ontving het Bossche schoonmaakbedrijf De Lelie BV de PSO Prestatieladder, niveau 3. Eigenaren William de Haas en Antoine de Haas zijn kei trots op...

29 augustus 2025

Spaarnelanden maakt zich op voor Dutch Grand Prix in Zandvoort

Dit weekend, 29-31 augustus 2025, verandert Gemeente Zandvoort weer in hét Formule 1-dorp van Nederland. Terwijl de fans genieten van de races, zorgen medewerkers van Spaarnelanden ervoor dat het...