4 maart 2025

Blog Maurice Rutgrink: Faillissementen in de schoonmaak, hoe nu verder?

De schoonmaakbranche telde in januari 2025 twee faillissementen. In beide gevallen gaat het om een eenmanszaak. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is een lichte daling ten opzichte van een maand eerder: toen gingen vier schoonmaakbedrijven, waarvan één eenmanszaak, failliet. In januari 2024 werden er nog acht schoonmaakbedrijven, waarvan drie eenmanszaken, failliet verklaard. Het CBS meldt dat er landelijk gezien evenveel bedrijven failliet zijn gegaan in januari 2025 als in december 2024. Net als in december 2024 lag het aantal faillissementen in januari 2025 lager dan een jaar eerder.

Nog nooit gooiden zoveel ondernemers het bijltje erbij neer als vorig jaar: in 2024 werden 153.000 bedrijven opgeheven, 27% meer dan een jaar eerder, meldt het CBS. Het is het hoogste aantal sinds het begin van de huidige meetmethode in 2007. In relatieve zin is 2022 koploper in aantal gestopte bedrijven, omdat er toen in totaal nog wat minder bedrijven geregistreerd stonden.

Meestal eenpitters
In totaal is 6% van alle bedrijven gestopt in 2024. Dat is meer dan in 2023, toen de opheffingsgraad op 4,9% lag. Het gehalte lag hoger in 2022, 2020 en in 2016. Veruit de meeste bedrijven die worden opgeheven (90%), hebben maar één werkzaam persoon. In vervoer en opslag (7,7%) en in de handel (7,6%) werd het grootste aandeel bedrijven opgeheven. Alleen in de verhuur en de handel in onroerend goed nam de opheffingsgraad af. In de bouw werd het aantal opheffingen bijna verdubbeld: van 4,4% naar 6,3%.

Faillissementen
Vorig jaar gingen 1.984 bedrijven (volledig) failliet en dat is 28% meer dan de 1.545 in 2023. Het aandeel van faillissementen in het totaal aantal opheffingen bleef echter gelijk op 1,3%. Daarnaast gingen nog 1.300 bedrijven gedeeltelijk failliet, wat niet in een opheffing resulteerde. Het aandeel faillissementen ligt met 0,13% op hetzelfde niveau als in 2020. De horeca kampt met de hoogste faillissementsgraad: 0,38%. In de industrie (0,34%) en vervoer en opslag (0,33%) ligt die graad ook boven de 0,3%.

Rekensom
Gezien de trend en wat conclusies die je links en rechts zo op internet kan vinden, ziet de toekomst er apart uit. Veel bedrijven lijden nu verlies of vallen om vanwege de corona schulden. Anderen floreren daarbij. Maar kijk naar het grote plaatje, veel eenpitters vallen om. Dan komt nu de wet DBA ook nog eens om de hoek kijken. Houd dan ook nog eens rekening met krimp in het arbeidskapitaal. Dan wordt mijns inziens de toekomst donker.

Toekomst
Ik heb eerder al voorspeld dat de markt later verdeeld gaat worden in de hele grote en de hele kleine bedrijven. Dus één segment krijgt het meest voor de kiezen. Dat zijn de bedrijven met een omzet tussen de 1 en 5 miljoen euro. Zit je daaronder, dan kan je met jouw bedrijf het lokaal, zelfs regionaal wel rond krijgen. Boven de 5 miljoen ben je interessant genoeg voor overname of autonome groei, zowel regionaal als landelijk. Tussen 1 en 5 miljoen gekoppeld aan de niet zo ruime marge waar de schoonmaakbranche om bekend staat, moeten bedrijven de bakens gaan verzetten.

Hoe dan?
Veel bedrijven verleggen accent naar een breder facilitair gebied. Catering, beveiliging en groenonderhoud zijn terreinen waar je nu activiteiten ziet. Waar klus- en klein onderhoud al in de huismeester en conciërge diensten meegenomen worden, gaat dit mogelijk nog breder ingezet worden.

Maar te veel uitbreiden trekt nieuwe problemen met zich aan. De vraag is al moeilijk met de wijze hoe je de financiering rond gaat krijgen als voor investering. En als je 80% schoonmaak doet en 20% hovenier, onder welke cao laat je dan mensen werken. Je mag niet voor 20% even iets anders verzinnen. Dus ga je mogelijk de stap naar een bv zetten. Holding met werk bv’s eronder. Wat je een tijd terug al in de bouw zag. Wat daar weer het risico is, is dat werk bv’s nominaal gaan draaien en bij het minste geringste omvallen. Geen probleem, de holding start een nieuwe bv een men gaat vrolijk verder. Is dat wat men wil? Premies die niet betaald worden aan de Belastingdienst of andere instanties, gaan andere ondernemers en particulieren weer voelen in belastingdruk.

Tel daarbij op dat vele eenpitters niets regelen voor langdurig ziek, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Dan, kun je op je vingers uittellen dat pakweg over een jaar of twintig de overheid geconfronteerd wordt met een substantiële verhoging in aanvragen in toeslagen en uitkeringen.

Wat te doen?
Ik heb op basis van ervaringen en verstand dit verhaal geschreven zoals ik vermoed wat de toekomst gaat brengen. Het is een sterk staaltje koffiedik kijken, dat geef ik vlot toe. Maar dat er wat moet gaan veranderen wil de schoonmaakbranche sterk blijven, dat lijkt mij evident.

Verplichte AOV en of ziektekostenverzekering, ik voel er wel wat voor. Maar hoe dwing je dat af? En hoe controleer je dat en wie gaat dat doen? Pensioenafdracht aan de RAS, kan maar ik denk niet dat de RAS hierop zit te wachten. Landelijk dit regelen lijkt mij het beste, maar eer we zover zijn, kan het wel tien jaar verder zijn.

Ik heb geen idee hoe we dit aan moeten vliegen. Maar dat er iets moet gebeuren, is niet alleen mijn probleem……

Maurice Rutgrink

 

Wil jij reageren op deze blog en jouw visie delen op Schoonmaakjournaal? Stuur jouw bericht naar [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 mei 2019

Review (3) VSR Kennisdag: Circl staat voor circulaire bevlogenheid en impact

Circl als movement: het middagprogramma van de VSR Kennisdag op 21 mei bracht een kijkje in de keuken van het circulaire pand in Amsterdam; een bijzondere exploitatie en samenwerking als...

05 april 2023

Dolmans Groep versterkt positie door toetreding Van Lierop

Van Lierop heeft zich bij de Dolmans Groep gevoegd. ‘De jarenlange ervaring en expertise van Van Lierop op het gebied van conserveren en herstellen van hout en verdrijven van...

04 november 2021

Gemakkelijk rapportages en analyses maken met i8

“Een schoonmaakbedrijf wil snel inzicht en overzicht in de eigen data hebben. Dat bieden wij met onze software. Een programma waarmee iedereen kan werken.” John de Jong van i8,...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

25 februari 2022

Glasbewassing met een smile

Met een smile de ramen van de binnenzijde van de liftschacht wassen. Dat deden de gecertificeerde glazenwassers van 1nergiek. Een mooie opdracht met als resultaat een blije opdrachtgever! Dankjewel...

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...

14 november 2025

Facilicom eert 660 jubilarissen

Op donderdag 13 november 2025, vierde Facilicom één van haar, zoals het bedrijf noemt, mooiste tradities: het jubilarissen-event! Een feest met 660 gasten! In het Beatrix Theater in Utrecht...

13 oktober 2022

Deelnemers SIEV ALV beleven primeurs en gaan zorgen voor slagkracht

“Een prima, positieve vergadering op een toplocatie, culinair goed verzorgd, met een inspirerende rondleiding en de goodie bag als dankjewel van de gastheer”, concludeert Raymond Kouwenberg. Raymond beleefde zijn...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...