7 december 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

De tiende Best Practice Award is uitgereikt. Op 7 december 2023 kon de finale van deze jubileumeditie van de awards gevolgd worden bij InnStyle in Maarssen én via een livestream. Grote blijdschap was er bij de teams van Van Nellen Schoonmaakdiensten en CSU toen zij tot winnaars werden uitgeroepen.

De vele inzendingen voor de BPA 2023 rondom het thema ‘De stem van de schoonmaker’ kwamen van zowel het MKB als de grote schoonmaakbedrijven. Daarom werd in beide categorieën een award uitgereikt voor de beste ketensamenwerking volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Winnaars van de Best Practice Award 2023 zijn geworden Nellen Schoonmaakdiensten voor het MKB en CSU in de categorie grote bedrijven.

“Nellen Schoonmaakdiensten gaat op de barricade staan voor de schoonmakers en maakt deze zichtbaar en gelijkwaardig”, aldus de jury. CSU werd genoemd als het ultieme voorbeeld van de stem van de schoonmaker, afgedwongen van onderaf, door de schoonmaker.

De stem van de schoonmaker
Het entertainmentteam van Fototainer ontving alle gasten op een rode loper compleet met vuurwerk en een fotograaf. Na een welkom met hapjes en drankjes werden alle gasten begeleid naar de zaal. Daar heette dagvoorzitter Richard de Hoop iedereen van harte welkom en gaf hij het woord aan Bert van Boggelen, die over het belang van de Code en het thema van 2023 ‘De stem van de schoonmaker’ vertelde. Richard haakte daarop in door te benadrukken hoe belangrijk het is om elkaars stem te horen en naar elkaar te luisteren. Dat deed hij door samen met de zaal het lied ‘Stand by me’ te zingen; iedereen zong uit volle borst mee.

Verkiezing en finale
De finalisten van het MKB werden als eerste uitgenodigd om hun best practices op het podium te presenteren. Ook werden de trailers getoond die voorafgaand aan de finale op locatie waren gemaakt getoond. Na afloop van de pitches ging de jury in beraad. Ondertussen deed Richard met de zaal op ludieke wijze een samenwerkingsoefening, wat veel hilariteit op leverde. Na terugkomst van de jury mochten de finalisten van de grote bedrijven hun best practice pitchen. Hierna volgde wederom beraad door de jury. Richard kreeg de hele zaal weer mee met een liedjesquiz en spel.

Nadat de spanning inmiddels was opgelopen mocht juryvoorzitter Bert van Boggelen uiteindelijk de winnaars bekendmaken. Bert: “Alle mooie voorbeelden komen op deze dag tot leven, dat is fantastisch. Het was geen gemakkelijke taak voor de jury. We hebben zoveel goede inzendingen ontvangen.” Bert richtte eerst een woordje tot de drie finalisten van het MKB, waarna winnaar Nellen Schoonmaakdiensten op het podium geroepen werd om daar de gouden award in ontvangst te nemen. Ook van de inzendingen van de grote bedrijven was de jury onder de indruk. Onder luid applaus ontving CSU de gouden award in de categorie Grote bedrijven. Alle medewerkers van de winnende bedrijven mochten vervolgens het podium betreden voor de grand finale met champagne en gouden confetti.

Winnaars Best Practice Award 2023
Categorie MKB:
Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes: Dagschoonmaak als beleid
Juryoordeel: Bij Nellen Schoonmaakdiensten staat de medewerker centraal want Nellen biedt alleen dagschoonmaak aan. Dit geeft veel voordelen voor de schoonmakers: ze hoeven niet meer voor dag en dauw op, werken op tijden dat de meeste mensen werken, dus het is goed voor hun sociaal netwerk, kunnen op prime time bij hun gezin zijn, ze hoeven ’s avonds niet meer alleen een pand op een leeg bedrijventerrein te openen en sluiten en dus ’s avonds niet meer alleen over het verlaten bedrijfsterrein naar huis te gaan. En bovendien kunnen schoonmakers door te werken in dagschoonmaak meer uren werken en daarmee meer inkomsten genereren. Die hogere inkomens zijn bij schoonmakers zeer welkom, zeker in deze tijden van hoge inflatie. Last but not least: de schoonmakers worden zichtbaar bij de opdrachtgevers en gebruikers van de panden die zij schoonmaken.

Categorie Grote bedrijven:
CSU en Hogeschool van Amsterdam: Medewerker weer op 1
Juryoordeel: Onder het mom van ‘Never waste a good crisis’ ging CSU aan de slag toen bleek dat de schoonmaakmedewerkers zich niet gezien en gehoord voelde. Heel langzaam was het vuurtje bij iedereen aan het doven. CSU is met de schoonmakers gaan praten. Dit waren veel gesprekken met de medewerkers, die pittig waren én de sleutel tot succes. CSU luisterde naar de medewerkers over wat hen beweegt, wat er verbeterd kan worden voor hen én de opdrachtgever en hoe, hoe de kwaliteit kon worden verbeterd, hoe de schoonmakers geholpen kunnen worden in de uitoefening van hun functie en vooral: hoe zij weer plezier in hun werk kregen. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zijn suggesties van de schoonmakers vervolgens ook uitgevoerd. Hiermee hebben de schoonmakers initiatief getoond om hun eigen werkplezier te organiseren.
te ondersteunen en ontzorgen. Voor beiden een win-win situatie.

Overige finalisten
MKB:
Hommerson en Musis Sacrum: Autonomie voor de schoonmaker
SMB Willems en GelreDome: Het heft in eigen handen

Grote bedrijven:
EW Facility Services en Rotterdam The Hague Airport (RTHA): Aandacht voor en door het schoonmaakteam
Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis: Samen zorgen

Deze hebben allen een eervolle vermelding gekregen. Bert van Boggelen: “Wat een mooie voorbeelden van ‘De stem van de schoonmaker’ hebben we hier gezien. Dit biedt niet alleen hoop maar ook verwachtingen voor de participatie van de schoonmaker in de nabije toekomst. De lat ligt hoog na deze succesvolle best practices.”

Best Practice Award
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken en daarmee ook andere ondertekenaars van de Code op ideeën te brengen over hoe deze in de praktijk gebracht kan worden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige...

19 november 2020

Boodschap en uitdaging CSU Hospitality Congres: betekenisvol impact maken, hoe blijven we relevant?

The future of hospitality: wat betekent het ‘nieuwe normaal’ voor gastvrijheid en de rol van facility management? Op 5 november vond het 7e CSU Hospitality Congres plaats. “Uniek dit...

20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid: • 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie; • 44% vindt werk te saai...

23 december 2021

‘Driving home for Christmas’

Het Excentr team wenst je een fijn kerstfeest met een eigen gemaakt filmpje. Bekijk de beelden en de mondhoeken gaan vanzelf omhoog. FIJNE FEESTDAGEN!

02 mei 2019

Sneller en hygiënischer schoonmaken met Greenspeed vlakmopsysteem Click’M C

Bij het vlakmoppen worden nog heel wat handmatige handelingen verricht die een optimale hygiëne en effectiviteit bemoeilijken. Greenspeed ging met die problematiek aan de slag en introduceerde een schoonmaakoplossing,...

14 februari 2024

Terugblik CSU Innovatie Boost

Van 22 t/m 25 januari nam CSU Facilitair Nederland mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zij deden dit samen met universitaire onderzoekers, gedragswetenschappers, productontwerpers en trendwatchers. “Met prachtige...

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

20 januari 2022

Nieuw televisieprogramma over schoonmaken

BNNVARA lanceert een nieuw televisieprogramma: Een échte schoonmaker nodig? Om mensen met een vervuilde woning of omgeving te helpen met en te inspireren om hun situatie te verbeteren. De...