21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om moeten. Is robotisering de oplossing en kanshebber? Of moeten we denken in andere modellen en concepten? “In steeds minder magazijnen zie je mannen op heftrucks. Dat zal ook in de schoonmaak gebeuren.” “De hotelbranche kan met robotisering en het robothotel in Japan als voorbeeld dienen.” Langzame adoptie, technische en sociale innovaties, nieuwe concepten en business modellen; kenmerken of nekken ze de schoonmaakbranche? “We zijn heel goed om obstakels te bedenken over wat niet zal werken.” Maar er zijn ook kansen. Dus richten negen gasten aan de Nocore-inspiratietafel bij Consensus Services, op 8 november in het de dag ervoor betrokken nieuwe pand in Rotterdam, hun positieve vizier op de toekomst van schoonmaakbedrijven.

“Gartner voorspelt dat 52% van het werk in 2025 door robots wordt gedaan, dus in 2050 ligt dat percentage nog veel hoger.” Gespreksleider Dirk Tuip van FacilityApps zet daarmee in op de stelling: Schoonmaak is van alle tijden, maar hebben schoonmaak(bedrijven) toekomst… Bestaan er in 2050 nog schoonmaakbedrijven?

Dat we dat percentage in de schoonmaak niet gaan halen in 2025, daarover is de groep aan de inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven het eens. “De inrichting van panden met te veel touch points zijn zaken waar we letterlijk tegenaan lopen om robotstofzuigers, sweapers en vegers (meer) in te zetten.” Robots doen hun werk al bijvoorbeeld op Schiphol of in de eventbusiness, maar de robot gaat wel meer ‘ruimte’ in de schoonmaakbranche krijgen. Zeker vanuit het oogpunt van arbeidskrapte. “We zullen wel moeten.” Twee geruststellende opmerkingen voor diegenen die bang zijn voor baanbehoud: “Wat de robot niet kan, kan de mens wel. En: “Er zullen altijd schoonmakers nodig zijn om de robot te begeleiden en programmeren.”

Hospitality is hot, nee… gemak
De uitdaging – of is het de pijn – blijkt ‘m vooral te zitten in focus: “Innovatie komt nooit vanuit de industrie zelf. We focussen op onze eigen industrie, we zijn gewend om binnen onze eigen industrie te kijken naar oplossingen. We onderschatten de kracht van externe partijen. We zijn heel goed om obstakels te bedenken over wat niet zal werken.” Dat de invloed van de wereld belangrijk is, omdat de vraag steeds meer ‘uit de wereld’ komt, wordt aan de inspiratietafel ook duidelijk: “Hospitality is hot, maar nee… het gaat om gemak.”

Open poorten en pak kansen
Als je echt wilt veranderen en de uitdagingen van alledag wilt kunnen trotseren, dan zul je poorten moeten openen. Over je grenzen gaan. Letterlijk. In binnen- en buitenland, en binnen en buiten de branche. Dat biedt kansen om met jouw producten en concepten te beïnvloeden, of – in moderne woorden – om impact te maken, zo bewijzen voorbeelden aan de inspiratietafel. Bijvoorbeeld de Fybot – de eerste gerobotiseerde veegmachine ontworpen door mensen uit de game-industrie – of de Shopping Mall in Toronto – het retailtainment pretpark voor de funshopper – waar winkels, horeca én vermaak samenkomen. Met een ander concept een andere beleving genereren en werken aan je voortbestaan. En ook schoonmaakbedrijven zullen daar aan moeten. Neem het voorbeeld van de reisbranche: “Wie had 20 jaar geleden voorspeld, dat de reiswinkels zouden verdwijnen en we allemaal online onze vakantie- of zakenreis boeken?

Meer zelfredzaamheid
“Schoonmaak blijft een arbeidsintensieve branche. Alles wat arbeidsintensief is, heeft een andere bestendigheid. En schoonmaak blijft een branche met vakmensen, want schoonmaken in kantoren vergt een andere kennis dan schoonmaken in leisure en food.  Wat is de definitie van hygiëne? Wat is schoon? Kunnen mensen hun eigen bureau opruimen? De zelfredzaamheid zal toenemen, zo bewijzen nu al nieuwe hotelconcepten waar gasten hun eigen bed zelf opmaken. Hoewel daar ook al robots voor bestaan, zo ook voor toiletschoonmaak en een drone voor glasbewassing. Anderzijds hebben mensen die in een bungalow een weekendje vakantie vieren, ongetwijfeld een extra betaling over voor een schone bungalow: “Ik wil gewoon dat het hier schoon is”.

Schoonmaakbedrijven in 2050
Een veranderende wereld, een veranderende schoonmaakmarkt. Die markt gaat krimpen. Schoonmaakbedrijven krijgen een andere rol, dat heeft gevolgen voor de organisatie en bijvoorbeeld voor de communicatie. In de nabije toekomst zullen technische innovaties sneller worden geadopteerd. Om zich te onderscheiden, zullen schoonmaakbedrijven waarde en kennis toe moeten voegen. Beleving en gemak. En hygiëne wordt steeds belangrijker om infecties te voorkomen. Sterker nog: hygiëne wordt cruciaal als je kijkt naar prognoses van de World Health Organisation, die in 2050 in Nederland zo’n 10.000 doden per jaar verwacht als gevolg van antibioticaresistentie. Hoe opmerkelijk is het dat er weinig aandacht en budget voor schoonmaak is? “Iedereen is oververzekerd. De verzekeringsbranche draait om angst”, spiegelt een van de tafelgasten. Maar wat is de definitie van hygiëne? Dat is de vraag en met de wet- en regelgeving een enorm ‘schone’ uitdaging.

Binnenkort deel 2 van onze terugblik op deze inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven.
De komende decennia zal de relatie tussen mens en digitalisering veranderen. Er wordt steeds meer data verzameld (track en trace). Heeft dat voordelen? En wat heeft een schoonmaker aan alle dataverzameling ‘achter zijn/haar rug’?

Over de inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven
Veranderende demografie, verstedelijking, vergrijzing, arbeidskrapte; ze vereisen dat we vooruit kijken. Maar ook co-makerships en generatieverschillen, technische ontwikkelingen, verdienmodellen en business cases. Wat komt erop ons af, wat gebeurt er (later)? In vervolg op de Nocore-inspiratietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf, het nieuwe werken? vorig jaar november, dit jaar het thema De toekomst van schoonmaakbedrijven.

Aan deze tafel: Jim van Heyningen – DSO Cleaning Services, Johan van Dijk – Nocore Software, Kimberley Roersma – EW Facility Services, Markku Weingartner – Effektief, Richard Bezemer – Consensus Services, Rob Boele – Consensus Services, Ruud Danklof – Blankers Schoon, en gespreksleider Dirk Tuip – FacilityApps.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

27 november 2018

ICS Groep en de onbegrensde mogelijkheden met Internet of Things

Internet of Things is een populaire term, maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe passen we het toe in onze schoonmaakbranche? ICS Groep neemt ons mee in een...

24 augustus 2023

Doe mee aan de workshop gespreksvaardigheden

Het voeren van jaargesprekken met medewerkers is enorm belangrijk. Je ontdekt wat er speelt en dus wat er goed of fout gaat. Dankzij jaargesprekken kun je vaak bijtijds bijsturen....

01 mei 2023

Hoe schoon is het onder de bureaus?

Je bent onder een bureau aan het stofzuigen en plotseling begint boven op het bureaublad van alles te bewegen. Nee, het is niet de computermuis die tot leven komt....

08 juni 2023

Women in Cleaning Interclean Amsterdam

“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

03 juni 2023

1nergiek op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Op 7, 8 en 9 juni vindt de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats. In  Jaarbeurs Utrecht zullen zo’n 200 exposanten hun schoonmaak- en facilitaire oplossingen tonen. Onder de exposanten...

05 mei 2025

‘Een hartje voor oma’

Soms kom je ineens een mooi bericht tegen. Niet zozeer nieuws, wat we iedere dag delen, maar een warm verhaal. Een boodschap die past bij het gevoel op bevrijdingsdag,...

17 juli 2024

Hago Zorg wordt Vebego Zorgservice

Vanaf 1 januari 2025 kleurt Hago Zorg paars onder een nieuwe naam: Vebego Zorgservice. De nieuwe naam en frisse uitstraling zorgen voor een duidelijkere positionering, gericht op duurzame innovatie...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...