6 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in zijn blog de successen en ambities op een rij.

“Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is het soms lastig om een prikkelend blog te schrijven. De code wordt immers gedragen door een divers palet aan partijen: opdrachtgevers, opdrachtnemers, intermediairs en vakbonden. Als ik een stevige stelling verkondig dan is er een groot risico dat ik een van de partijen voor het hoofd stoot. Maar voor een lezenswaardig blog is het natuurlijk wel noodzakelijk om een positie in te nemen.

Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft dit jaar de strategie onder de loep genomen. Waar staat de code anno 2023 voor en wat zijn de speerpunten voor de toekomst?

De kern van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die in 2011 is ontwikkeld, staat nog altijd als een huis. Dat blijkt al uit het feit dat er maandelijks 25 nieuwe ondertekenaars bijkomen! De Code doet een moreel appèl tot verantwoordelijk marktgedrag, specifiek voor arbeidsintensieve dienstverlening die wordt aan- en uitbesteed. Het gaat erom dat alle partijen in de keten – van opdrachtgevers tot opdrachtnemers, intermediairs en werknemersorganisaties – oog hebben voor de sociale consequenties voor de vakmensen die het werk uitvoeren, m.n. ook bij aanbestedingen.”

Vier beginselen van verantwoordelijk marktgedrag

“Het morele appèl van goed opdrachtgeverschap staat volgens de Code voor inclusiviteit, werk- en inkomenszekerheid, respect voor de kwaliteit van werk, en een balans tussen kwaliteit en prijs. Ook bij uitbesteding van werkzaamheden heb je als opdrachtgever een verantwoordelijkheid voor onder andere medezeggenschap, veiligheid, gezondheid en welzijn van personeel.

We geven ondertekenaars van de Code daarvoor ook praktische handreikingen.

Daarnaast fungeren we als een soort rijdende rechter. De codekamers van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag doen uitspraken naar aanleiding van meldingen van overtredingen van de code, en we bemiddelen bij geschillen tussen een opdrachtgever en een opdrachtnemer over verantwoord marktgedrag.”

Aan de slag met drie speerpunten

“Met bijna 1800 ondertekenaars mogen we de Code Verantwoordelijk Marktgedrag gerust een succes noemen. Maar we zijn ook ambitieus.

Een belangrijk speerpunt voor de nabije toekomst is om meer opdrachtgevers te stimuleren om de Code te ondertekenen. Zij spelen immers een sleutelrol voor een verantwoorde aan- en uitbesteding én contractbeheer. Als bestuur gaan we extra aan de slag om de code onder de aandacht te brengen van opdrachtgevers. We zien de honderden dienstverleners die de code al onderschreven hebben daarbij als belangrijke ambassadeurs. Zij staan in nauw contact met opdrachtgevers, en kunnen de code in hun reguliere gesprekken aan de orde stellen. Bij deze dan ook het verzoek om dat actief in de praktijk te brengen!

Een tweede speerpunt is om nog meer branches te laten aansluiten. De Code is nu van toepassing in de beveiliging, catering, projectverhuizing, en schoonmaak. We willen dat de uitgangspunten van verantwoord marktgedrag ook in andere arbeidsintensieve sectoren worden omarmd.

Om het aantal ondertekenaars van de Code verder te doen groeien, en om in steeds meer sectoren actief te zijn, is het essentieel dat we als stichting goed zichtbaar zijn. We zoeken daarom naar nieuwe en/of nauwere allianties met verenigingen die raakvlakken hebben met wat wij doen. Te denken valt aan Facility Management Nederland (de beroepsvereniging binnen het facilitaire domein) en NEVI (de vereniging voor inkoop- en supply management), maar ook aan werkgeversorganisaties zoals AWVN en VNO-NCW. Door samenwerking kunnen we een grotere doelgroep bereiken en het gedachtengoed van de code breder uitdragen. De Code ontwikkelt zich dan steeds meer tot een netwerkplatform dat appelleert, informeert en organiseert.

Er is de komende periode dus nog veel werk te verzetten om verantwoordelijk marktgedrag de norm te maken in arbeidsintensieve dienstverlening. Doet u mee?”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

13 oktober 2024

Een feestelijke samenwerking: Mamma Mia! The Party en EW Facility Services

EW Facility Services is enthousiast dat de schoonmaakdienstverlener is verkozen tot schoonmaakpartner van Mamma Mia! The Party in Rotterdam. De keuze voor EW is gemaakt op basis van een...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

08 maart 2024

#FOTOFRIDAY: 11 geslaagden bij Qleaning!

Anajah Quentin van Qleaning hangt de vlag uit: “Maar liefst 11 collega’s geslaagd voor de basisopleiding schoonmaak!” Van harte gefeliciteerd. Anajah vertelt altijd supertrots te zijn als collega’s voor...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

08 juli 2025

Ondernemers omarmen AI: meerderheid zzp’ers werkt met ‘digitale sparringspartner’

Voor het eerst gebruikt een meerderheid van de Nederlandse zzp’ers minimaal één AI-tool in hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder ruim 2.000 zelfstandigen. Inmiddels zet...

12 februari 2025

Gezien in de Media: Jacco Vonhof in Nieuwsuur: ‘We hebben meer makers nodig’

Tijdens een uitzending van Nieuwsuur op 7 februari 2025 hield Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, een warm pleidooi voor het beroepsonderwijs en een positieve keuze voor vmbo en mbo....

29 augustus 2025

Gezien in de media: Waarom naar de sportschool als je ook het strand kan schoonmaken?

Het Groene Strand, net ten noorden van het Zwarte Pad in Scheveningen, wordt niet meer schoongemaakt met machines. Zo meldt het AD. Om de natuur te beschermen wordt het...

16 december 2022

#FotoFriday The White House?

Het lijkt op The White House, maar in werkelijkheid zie je het kantoor van Schoonmaakbedrijf Exclusive in Halsteren. Een bijzondere plek om schoon te maken. Dat deed het team...

17 november 2023

Jubilerend Knijn & Damsma op naar 2.0

Facilitair Dienstverlener Knijn & Damsma viert dat ze in 2022 25 jaar bestonden en dat ze sindsdien op weg zijn naar hun 2.0 versie. Directeur Jef Damsa kijkt met...