6 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in zijn blog de successen en ambities op een rij.

“Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is het soms lastig om een prikkelend blog te schrijven. De code wordt immers gedragen door een divers palet aan partijen: opdrachtgevers, opdrachtnemers, intermediairs en vakbonden. Als ik een stevige stelling verkondig dan is er een groot risico dat ik een van de partijen voor het hoofd stoot. Maar voor een lezenswaardig blog is het natuurlijk wel noodzakelijk om een positie in te nemen.

Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft dit jaar de strategie onder de loep genomen. Waar staat de code anno 2023 voor en wat zijn de speerpunten voor de toekomst?

De kern van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die in 2011 is ontwikkeld, staat nog altijd als een huis. Dat blijkt al uit het feit dat er maandelijks 25 nieuwe ondertekenaars bijkomen! De Code doet een moreel appèl tot verantwoordelijk marktgedrag, specifiek voor arbeidsintensieve dienstverlening die wordt aan- en uitbesteed. Het gaat erom dat alle partijen in de keten – van opdrachtgevers tot opdrachtnemers, intermediairs en werknemersorganisaties – oog hebben voor de sociale consequenties voor de vakmensen die het werk uitvoeren, m.n. ook bij aanbestedingen.”

Vier beginselen van verantwoordelijk marktgedrag

“Het morele appèl van goed opdrachtgeverschap staat volgens de Code voor inclusiviteit, werk- en inkomenszekerheid, respect voor de kwaliteit van werk, en een balans tussen kwaliteit en prijs. Ook bij uitbesteding van werkzaamheden heb je als opdrachtgever een verantwoordelijkheid voor onder andere medezeggenschap, veiligheid, gezondheid en welzijn van personeel.

We geven ondertekenaars van de Code daarvoor ook praktische handreikingen.

Daarnaast fungeren we als een soort rijdende rechter. De codekamers van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag doen uitspraken naar aanleiding van meldingen van overtredingen van de code, en we bemiddelen bij geschillen tussen een opdrachtgever en een opdrachtnemer over verantwoord marktgedrag.”

Aan de slag met drie speerpunten

“Met bijna 1800 ondertekenaars mogen we de Code Verantwoordelijk Marktgedrag gerust een succes noemen. Maar we zijn ook ambitieus.

Een belangrijk speerpunt voor de nabije toekomst is om meer opdrachtgevers te stimuleren om de Code te ondertekenen. Zij spelen immers een sleutelrol voor een verantwoorde aan- en uitbesteding én contractbeheer. Als bestuur gaan we extra aan de slag om de code onder de aandacht te brengen van opdrachtgevers. We zien de honderden dienstverleners die de code al onderschreven hebben daarbij als belangrijke ambassadeurs. Zij staan in nauw contact met opdrachtgevers, en kunnen de code in hun reguliere gesprekken aan de orde stellen. Bij deze dan ook het verzoek om dat actief in de praktijk te brengen!

Een tweede speerpunt is om nog meer branches te laten aansluiten. De Code is nu van toepassing in de beveiliging, catering, projectverhuizing, en schoonmaak. We willen dat de uitgangspunten van verantwoord marktgedrag ook in andere arbeidsintensieve sectoren worden omarmd.

Om het aantal ondertekenaars van de Code verder te doen groeien, en om in steeds meer sectoren actief te zijn, is het essentieel dat we als stichting goed zichtbaar zijn. We zoeken daarom naar nieuwe en/of nauwere allianties met verenigingen die raakvlakken hebben met wat wij doen. Te denken valt aan Facility Management Nederland (de beroepsvereniging binnen het facilitaire domein) en NEVI (de vereniging voor inkoop- en supply management), maar ook aan werkgeversorganisaties zoals AWVN en VNO-NCW. Door samenwerking kunnen we een grotere doelgroep bereiken en het gedachtengoed van de code breder uitdragen. De Code ontwikkelt zich dan steeds meer tot een netwerkplatform dat appelleert, informeert en organiseert.

Er is de komende periode dus nog veel werk te verzetten om verantwoordelijk marktgedrag de norm te maken in arbeidsintensieve dienstverlening. Doet u mee?”

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 december 2025

Primeur: LOK Facilitair ontvangt eerste label Ondernemen met impact

Lok Facilitair heeft als eerste organisatie in Woerden het label Ondernemen met Impact ontvangen. Het schoonmaakbedrijf krijgt de erkenning voor de manier waarop het professionele dienstverlening koppelt aan sociale...

01 december 2023

Carel Lurvink organiseert lunch voor nieuwe medewerkers

Speciaal voor de nieuwe medewerkers organiseerde Carel Lurvink onlangs een 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿𝘀𝗹𝘂𝗻𝗰𝗵. Een mooi moment om de onderlinge banden te versterken. “Samen hebben we genoten van een speciale nieuwe medewerkerslunch...

29 december 2023

#FOTOFRIDAY Laatste levering 2023 voor Haagclean

Op de bijna laatste werkdag van 2023 deelt Haagclean een ‘uitsmijter’ voor het leveren van opstart-pakketten voor 26 projecten. Raymon Borghart, Verkoop manager bij Haagclean Products laat trots foto’s...

15 juni 2020

Alpheios-klantencase Webego en Goeree-Overflakkee: veilig schoon na lockdown

Na weken van thuisscholing was het op 11 mei zo ver, de basisscholen mochten als eerste weer van start gaan. Niet alleen voor de leerkrachten en leerlingen een uitdaging,...

03 april 2023

De beursvloer bulkt van de deskundigen

Honderden deskundigen staan straks op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, 7-9 juni in Jaarbeurs Utrecht, klaar om hun kennis met de bezoekers te delen en met hun deskundige mening...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...

16 april 2024

Van stressvol toiletbezoek naar welzijnsboost in Hoog Catharijne Utrecht

Tijdens de Dutch Health Week, op woensdag 10 april 2024,vond de officiële opening plaats van de ONE HUNDRED restrooms hub in het drukste winkelcentrum van Nederland: Hoog Catharijne. Het...