6 november 2023

Blog: Tien jaar Code Verantwoordelijk Marktgedrag

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag bestaat inmiddels ruim tien jaar. Een jubileum én goed moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Voorzitter Geert van de Laar zet in zijn blog de successen en ambities op een rij.

“Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is het soms lastig om een prikkelend blog te schrijven. De code wordt immers gedragen door een divers palet aan partijen: opdrachtgevers, opdrachtnemers, intermediairs en vakbonden. Als ik een stevige stelling verkondig dan is er een groot risico dat ik een van de partijen voor het hoofd stoot. Maar voor een lezenswaardig blog is het natuurlijk wel noodzakelijk om een positie in te nemen.

Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft dit jaar de strategie onder de loep genomen. Waar staat de code anno 2023 voor en wat zijn de speerpunten voor de toekomst?

De kern van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die in 2011 is ontwikkeld, staat nog altijd als een huis. Dat blijkt al uit het feit dat er maandelijks 25 nieuwe ondertekenaars bijkomen! De Code doet een moreel appèl tot verantwoordelijk marktgedrag, specifiek voor arbeidsintensieve dienstverlening die wordt aan- en uitbesteed. Het gaat erom dat alle partijen in de keten – van opdrachtgevers tot opdrachtnemers, intermediairs en werknemersorganisaties – oog hebben voor de sociale consequenties voor de vakmensen die het werk uitvoeren, m.n. ook bij aanbestedingen.”

Vier beginselen van verantwoordelijk marktgedrag

“Het morele appèl van goed opdrachtgeverschap staat volgens de Code voor inclusiviteit, werk- en inkomenszekerheid, respect voor de kwaliteit van werk, en een balans tussen kwaliteit en prijs. Ook bij uitbesteding van werkzaamheden heb je als opdrachtgever een verantwoordelijkheid voor onder andere medezeggenschap, veiligheid, gezondheid en welzijn van personeel.

We geven ondertekenaars van de Code daarvoor ook praktische handreikingen.

Daarnaast fungeren we als een soort rijdende rechter. De codekamers van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag doen uitspraken naar aanleiding van meldingen van overtredingen van de code, en we bemiddelen bij geschillen tussen een opdrachtgever en een opdrachtnemer over verantwoord marktgedrag.”

Aan de slag met drie speerpunten

“Met bijna 1800 ondertekenaars mogen we de Code Verantwoordelijk Marktgedrag gerust een succes noemen. Maar we zijn ook ambitieus.

Een belangrijk speerpunt voor de nabije toekomst is om meer opdrachtgevers te stimuleren om de Code te ondertekenen. Zij spelen immers een sleutelrol voor een verantwoorde aan- en uitbesteding én contractbeheer. Als bestuur gaan we extra aan de slag om de code onder de aandacht te brengen van opdrachtgevers. We zien de honderden dienstverleners die de code al onderschreven hebben daarbij als belangrijke ambassadeurs. Zij staan in nauw contact met opdrachtgevers, en kunnen de code in hun reguliere gesprekken aan de orde stellen. Bij deze dan ook het verzoek om dat actief in de praktijk te brengen!

Een tweede speerpunt is om nog meer branches te laten aansluiten. De Code is nu van toepassing in de beveiliging, catering, projectverhuizing, en schoonmaak. We willen dat de uitgangspunten van verantwoord marktgedrag ook in andere arbeidsintensieve sectoren worden omarmd.

Om het aantal ondertekenaars van de Code verder te doen groeien, en om in steeds meer sectoren actief te zijn, is het essentieel dat we als stichting goed zichtbaar zijn. We zoeken daarom naar nieuwe en/of nauwere allianties met verenigingen die raakvlakken hebben met wat wij doen. Te denken valt aan Facility Management Nederland (de beroepsvereniging binnen het facilitaire domein) en NEVI (de vereniging voor inkoop- en supply management), maar ook aan werkgeversorganisaties zoals AWVN en VNO-NCW. Door samenwerking kunnen we een grotere doelgroep bereiken en het gedachtengoed van de code breder uitdragen. De Code ontwikkelt zich dan steeds meer tot een netwerkplatform dat appelleert, informeert en organiseert.

Er is de komende periode dus nog veel werk te verzetten om verantwoordelijk marktgedrag de norm te maken in arbeidsintensieve dienstverlening. Doet u mee?”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

10 februari 2025

500e deelnemer Bovenschoolse Vakschool stroomt uit naar vaste baan bij Alpheios

Robert Obaseki, een 49 jarige man van Nigeriaanse afkomst die vloeiend Nederlands spreekt, volgde bij WerkvoorHeerlen (WvH) een traject richting een dienstverband bij Alpheios. Hij is de 500e deelnemer...

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

28 februari 2022

Portretserie ‘Dames van de schoonmaak’

Fotografe Ann-Sophie Falter portretteerde elf dames van de schoonmaak. Omdat zij dé stille, drijvende kracht zijn achter Nederlandse kantoren, stadia, musea en scholen. Een beroepsgroep die bijna nooit in...

30 november 2023

Schoonmaker van het Jaar 2024: doe je ook (weer) mee?

Op 1 januari 2024 start de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “Voor onze schoonmaakSTERREN knallen we het nieuwe jaar in. Het aanmelden van 3 uitblinker(s) kan tot...

05 juli 2022

“55% besparing op overheadkosten”

Schoonmaakbedrijf Schone Zaak uit Rotterdam werkt sinds 2014 met het ERP pakket van Nocore. Een samenwerking die in 2019 is uitgebreid met de inzet van Fairclean, een administratiebureau gespecialiseerd...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...