30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8, 9 of 10. 72% geeft aan geen ander werk te willen doen. Het is een aantal uitkomsten van het brede medewerkersonderzoek van Schoonmakend Nederland onder bijna 3000 medewerkers in de schoonmaak.

Gevraagd naar de waardering voor de werkgever zijn de uitkomsten onverminderd positief. De werkgevers krijgen een gemiddeld cijfer van 7,6. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “De cijfers onderstrepen onze focus op en investeringen in goed werkgeverschap van onze leden. De branche investeert als geen ander in (vak)opleidingen en persoonlijke begeleiding en ondersteuning. De onderzoeksresultaten tonen aan hoe dat gewaardeerd wordt.”

Het verschil in waardering tussen vakbondsleden en niet-vakbondsleden is klein. Gemiddeld geven de vakbondsleden het werk een 7,5. Bij de niet-vakbondsleden is dat 7,8 .

Fijne werktijden belangrijkste reden om in schoonmaak te werken
Goed werkgeverschap is niet de enige reden om voor een baan in de schoonmaak te kiezen. De top drie redenen om in de schoonmaak aan de slag te gaan, zijn volgens het onderzoek: fijne werktijden (36,4%), affiniteit met schoonmaak (ik houd van schoonmaken 26,2%) en de leuke collega’s (10%).

Meer uren werken
Op de vraag of medewerkers meer uren willen werken – niet onbelangrijk in tijden van arbeidsmarktkrapte – antwoordt 60% dat niet te willen. 23% wil dat wel, 17% weet het niet. Op de vraag hoeveel meer uren medewerkers dan willen werken, geeft 8% aan meer dan 10 uur per week extra. De rest minder of niet.

Verbeterpunten
Verbeterpunten zijn er ook. Zo heeft 23% van de ondervraagden nog geen basisvakdiploma. Werkdruk is een ander heet hangijzer. Vijfentwintig procent van de schoonmakers geeft aan onvoldoende tijd te krijgen om het werk goed te doen. En ook al geeft 65% van de ondervraagden aan regelmatig werkoverleg te hebben, dat betekent nog altijd dat zo’n 35% dat niet of onvoldoende heeft. Ook hier werk aan de winkel, omdat regelmatig werkoverleg een belangrijke factor is voor de tevredenheid van de medewerker en de kwaliteit van dienstverlening.

Toekomst
De door Schoonmakend Nederland geënquêteerde collega’s geven in het onderzoek ook hun mening over hun werkzaamheden in de toekomst. 70% van de schoonmakers wil blijven werken in de branche, 23% procent is nog niet zeker. 42% zou daarvoor nog een aanvullende opleiding willen doen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2021

Zonder coronabewijs naar de beurs

De derde editie van de Schoonmaak Vakdagen wordt alweer bijna georganiseerd. Op 9 en 10 november 2021 staat Expo Houten volledig in het teken van de professionele schoonmaak. Met...

14 maart 2024

Standaardisering en digitalisering de sleutel voor de toekomst?

De schoonmaakbranche staat voor verschillende uitdagingen. Loonsverhogingen, btw-verhogingen zijn aan de orde van de dag en drukken op de winstmarges. Tijd om het anders te doen. Maar veel schoonmaakorganisaties...

22 december 2023

#FotoFriday Een schoon Kerstfeest

Damsma Facilitaire Diensten wast in kerstsfeer de ramen. Directeur Jef Damsma vertelt hierover met een knipoog: “Deze week druk bezig met de glasbewassing in de stad waar de grootste...

15 maart 2023

Ontwikkel jouw duurzaamheidsplan en rapportage met Schoonmakend Nederland

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven gaan rapporteren over de milieu-impact van het bedrijf en het effect van het bedrijf in de keten. Dat heeft tot gevolg dat grote bedrijven...

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

25 juli 2024

#KIJKTIP: 29 juli NOS-journaal met Schoonmakend Nederland over handhaving DBA

Schoonmakend Nederland laat weten mee te werken aan een NOS-uitzending over de handhaving van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Aanstaande maandag, 29 juli zal directeur Rob Rommelse in...

24 september 2024

ATALIAN zet zich in voor basisvaardigheden online gebruik

In onze moderne wereld hebben veel mensen moeite met lezen, schrijven en rekenen en digitale vaardigheden, waardoor ze belangrijke kansen missen. Dit noem je ook wel een gebrek aan...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

17 maart 2022

Nieuwe bestuursleden SIEV: Raymond en Rolien

Op de 2e lustrum-ALV op 16 maart jl. hebben de SIEV-leden unaniem Raymond Kouwenberg (schoonmaakbedrijf Klien) tot nieuwe voorzitter gekozen en Rolien van Groeningen (KSV Facilitair) tot nieuw bestuurslid....