19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen zoveel hartverwarmende initiatieven zo ontzettend ontroerend zijn… Waar in deze tijden onze schoonmaakhelden eindelijk de erkenning krijgen voor het vakmanschap, het respect voor hun inzet en de aandacht die ze altijd verdienen… Waar in deze dagen bijna iedereen voelt dat het coronavirus omslaat in een coronacrisis… Daar komt de vergeten derde macht met zo’n post, zo’n gedachtespinsel, zo’n commerciële broekafzakker.

Een van de eerste reacties op deze post slaat de spijker direct op z’n kop: twijfel of deze schoonmaakcontroles gepast zijn. “Zitten de schoonmakers en de rest van Nederland erop te wachten qua timing en besmettingsrisico’s?” Een schoonmaakbedrijf reageert: “Gevalletje van een slaatje uitslaan? Alsof wij niet weten waar we mee bezig zijn?”

“Ik had m’n collega nog zo beloofd om niet boos te worden”, schrijft Gerard Spoor, de man die zich samen met compagnon Jan Vera inzet voor realiteit, advies, steun en vakmanschap. De man die zich afzet tegen vette verdienmodellen die aan keuringen, herkeuringen, aanbestedingen en adviezen kunnen kleven. Gerard durft weer zijn nek uit te steken. Voor de schoonmakers, de branche, het imago. Gerards post op LinkedIn levert betrokken en emotionele reacties op. Met deze als klap op de vuurpijl: “De een z’n dood is…” Inderdaad: de ander z’n brood.

Op 26 februari schreef ik de blog Imago schoonmaak. Dat onderwerp houdt de gemoederen bezig, mogen we concluderen uit het bereik en de views. Dag in dag uit zetten 150.000 schoonmakers zich ‘any place, any where, anytime’ in. Zij zetten schoonmaak op de kaart. Hun inzet en vakmanschap vieren we jaarlijks op 15 juni op De Dag van de Schoonmaker. Dit jaar voor de 5e keer. Overigens ben ik er trots op en dankbaar voor, dat ik daar belangeloos aan mee mag werken. Imago schoonmaak, we bouwen eraan en we bouwen op. Zorgvuldig en met hart en ziel.

Wie heeft het beste als mens of als zakenman/-vrouw met onze branche voor? Je kunt op LinkedIn de ‘corona update post’ liken of je gaat voor ‘support’. Eén klikje kan de wereld, jouw wereld en onze schoonmaakwereld veranderen. Het imago van de schoonmaak oppoetsen of besmetten.

Petra de Bruin,
verbinder en pionier in online vakmedia

We zijn op de wereld voor elkaar te helpen, nietwaar… Gelukkig en natuurlijk worden er in de branche ook goede initiatieven getoond. Twee voorbeelden: CSU zet hotelschoonmakers waar mogelijk in de zorg in, schrijft Diana van Dijk in haar blog ‘In contact blijven in tijden van corona’. En SVS gunt klanten een gratis e-learning module Handhygiëne. De redactie is vooral op zoek naar mooie, hartverwarmende ondernemersverhalen. App ons: 06 51 81 46 76

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 maart 2020

Interclean beursmanager Rob den Hertog zwaait af: “Vind je het hier niet, dan vind je het nergens”  

“In 1992 trad ik in dienst van de RAI, in 2004 mocht ik Jos van den Berg opvolgen. Hij ging met pensioen. Na 16 jaar draai ik komende mei...

11 maart 2020

OSB start landelijk coördinatiepunt coronavirus

OSB heeft een landelijk coördinatiepunt in het leven geroepen om schoonmaakbedrijven bij te staan bij alle consequenties van het coronavirus. Het biedt ondernemers, medewerkers en overheid informatie, advies en...

20 maart 2020

Interclean Amsterdam verplaatst naar 3-6 november

In reactie op de aankondiging van vorige week over het verplaatsen van Interclean Amsterdam vanwege de gevolgen van het coronavirus (COVID-19) is het beursteam verheugd om mee te kunnen...

13 april 2020

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie, media en marketing. Daarom deze week plotseling geen Premium-bijdrage.  #hartvoorelkaar #blijfgezond #zorggoedvoorelkaar Er gebeurt veel in...

16 oktober 2019

Listeria bacterie: adder onder het schoonmaakgras

De media loopt er van over: listeria. De bacterie werd recent gevonden in de verpakte vleeswaren uit de fabriek van Offerman en heeft nu al met enkele doden en...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

26 maart 2020

Rick Dillema (schoonmaakbedrijf Westerveld) over belang opleiden: “Juist nu is vakkennis essentieel”

Op 25 maart 2020 bestaat 10 jaar facilitair opleider UL-Team: een viering op gepaste wijze, want ook opleidingsorganisaties voelen het effect van het coronavirus. Immers, geen fysieke ontmoeting en...

06 mei 2025

Blog Paul Harleman (Vileda Professional): Liefde

Zo af en toe zit ik nog wel eens met mijn vrouw of vrienden te mijmeren over de liefde. Wat is liefde? Wanneer is er sprake van echte liefde...

03 juli 2020

Meest gelezen in juni op Schoonmaakjournaal

Donderdag werd donderslag door de aankondiging van de initiator van Schoonmaakjournaal, Petra de Bruin, op 18 juni. Het nieuws leverde een bereik op het Schoonmaakjournaal-platform van 26.640 op. Verder...