22 oktober 2020

Blog: De wereld draait om cijfers

De wekker gaat. Ik kijk op m’n mobieltje en zie 06.30 uur staan. De eerste cijfers van de dag. Daarna denk ik aan wat me te doen staat, die dag. Hoe laat heb ik een afspraak? Met wie? Waar? Hoeveel reistijd? Rekenen om er op tijd te zijn.

Cijfers beïnvloeden je dag (planning), je drinkgedrag (minstens 1,5 liter water), je eetgedrag (leve de weegschaal), de grootte van je huis, je auto, je tijdsbesteding. Wat in je leven wordt niet door cijfers beïnvloed? Temperatuur, hoeveelheid neerslag, klimaatveranderingen? Het is bijzonder te bedenken en constateren dat we zo veel met cijfers bezig zijn. Zeker in deze bijzondere wereld, waar we – althans ik – elke dag het aantal coronabesmettingen en vooral de ziekenhuisopnamen en IC-bezetting volg. De trends geven inzicht in de ontwikkeling van het coronavirus en geven sturing aan mogelijk te nemen maatregelen.

Cijfers hebben veel invloed. Heel veel invloed. Niet alleen qua corona, ook als ik kijk naar mijn functie als salesmanager. Ja, het draait om omzet en inkomen. Cijfers geven houvast, inzicht, grip, hoop, plezier of leiden tot zorg. De invloed van cijfers lijkt alleen maar sterker te worden. Denk aan big data: hoeveel toiletpapier is er deze maand verkocht, hoeveel vorig jaar, hoe vaak en hoeveel bestelden klanten, hoeveel producten bestelden zij: meer of minder dan gebruikelijk? Cijfers bepalen steeds meer hoe de wereld eruitziet.

Wat communiceren over cijfers écht bijzonder maakt, is de geloofwaardigheid. Elk woordje – zeker uit de mond van onze MP Rutte en zijn compagnons – wordt op een weegschaaltje gelegd. En cijfers? Ze krijgen een verbijsterend vrij spel. Daar word ik stil van…

Ralph Vodegel,
Sales Manager Benelux Metsä Tissue

P.S.
3 is de plaats die we noteren met onze prestaties c.q. verkopen in hygiënepapier in de Europese B2B-markt. Het zegt u misschien niet veel, het spreekt wel aan. Katrin, zo groot? Verbazing, verrassing, bevestiging? U mag het zeggen, ik en mijn collega’s zijn er trots op. En die trots is niet in cijfers uit te drukken.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

01 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment! Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

09 januari 2023

Blog: Gun iedereen, iedere dag, een Big Smile

Bijzonder, chaotisch, druk, warm en stoffig. Zo begon mijn nieuwe jaar. De eerste week van 2023 bracht ik in Gambia door. Het land dat met recht ‘the smiling coast’...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

09 augustus 2019

#filmFriday Maak binnen 2 minuten het verschil in toiletklantbeleving

Verbeter de klantenervaring en -beleving van een toiletbezoek: Katrin Freshness brengt drie nieuwe geuren: de zachte bries van Arctic Breeze, de warme geur van verse bloemen met Sunny Garden...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...