20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof een reclame voor een interactieve expo experience van kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers die zich de vraag stellen of robots in staat zijn tot liefde en andersom. Dit zet wel tot nadenken. Hoe gaan wij binnen de schoonmaakbranche om met robots? Do we love or hate them?

Het valt mij trouwens op dat robots in de media of films altijd een menselijke of dierlijke vorm hebben met een gezicht. Terwijl in ‘real live’ robotisering op diverse manieren voorkomt, vaak onzichtbaar op de achtergrond. Is dit omdat wij graag verschijningen willen creëren die lovable zijn, die een beetje op ons lijken of in wie wij ons kunnen verplaatsen?

Love or hate
De eerste associatie die mijn hersenen bij ‘Robotlove’ maakten, is de knuffelrobot in een verzorgingstehuis, een witte zeehond op schoot bij een oudere dame die direct begon te aaien waarop het zeehondje reageerde alsof het een levend dier was. Deze Knuffelrobots worden ingezet om ouderen warmte te laten geven en ontvangen. Een eenvoudige toepassing die als therapie goed blijkt te werken, hoe fijn is dat. Dit in tegenstelling tot de minder hartverwarmende reacties van schoonmakers op de vraag op Facebook of zij een robot als collega zouden willen hebben. Zij zien de inzet van robots als bedreigend. Het neemt een baan over, je moet met een robot gaan werken in plaats van een gezellige collega. En hun reacties staan weer haaks op die van het management van schoonmaakbedrijven, fabrikanten en leveranciers die juist kansen zien.

Positieve kanten zien
In diverse gesprekken met branchegenoten hoor ik geluiden als: ‘door de inzet van robotmachines wordt een schoonmaakbaan verlicht en krijgt een medewerker kansen om andere facilitaire zaken uit te voeren. Meer afwisseling en ook gezelligheid, want dan ontmoet je ook andere mensen binnen een bedrijf.’ Als een schoonmaakcollega het ermee eens is dat werken met een robot tot een nog leukere baan leidt, kan er best wel ‘houden van’ die machine ontstaan. Dit kan ook ontstaan als een robot repeterende schoonmaaktaken overneemt, die op den duur belastend voor gewrichten zijn, want gezondheid gaat voor alles. Dan smelt het hart van een echte schoonmaak-vakspecialist ook.

Ook producenten zien de positieve kanten, zij passen robotisering meer en meer toe, om het schoonmaakvak naar een hoger niveau te tillen en om meer efficiency te bereiken. Denk aan een schrobzuigmachines die het vloeronderhoud geprogrammeerd kan uitvoeren, denk aan drones die gebouwen en omgeving in kaart brengen om de invloed van buiten op het onderhoud van het pand te bepalen, aan sensoren die bijhouden of en hoeveel een ruimte wordt gebruikt, waarop de schoonmaak kan inspelen, aan glasbewassingsystemen die op afstand bestuurd kunnen worden, chatboxen op webshops om bezoekers te helpen of gewoon de smartphone.

Liefde moet groeien
De vraag blijft: hoe laten we de liefde van onze schoonmaakcollega’s voor robotisering groeien? Door schoonmaakrobots een menselijk uiterlijk te geven? In China worden zelfs menselijk uitziende robots ingezet als gastvrouw/heer of als priester bij een uitvaart. Of betrekken we hen sneller bij de ontwikkeling, bij innovaties, bespreken we met hen tijdig de voordelen en welke kansen er nu op hun pad komen, gaan we na welke talenten hij/zij hebben en hoe die, samen met robots, het beste ingezet kunnen worden? Een mooie uitdaging voor HR-managers, want wellicht is dit wel een opening om nieuwe medewerkers te vinden in de steeds maar krapper wordende arbeidsmarkt.

De weg naar robotlove is onomkeerbaar, de digitalisering gaat steeds sneller en kunnen we beter omarmen dan op afstand houden. Deelt u deze liefde met mij?

Met warme, digitale groet,
Esther van der Lelie
redactie Schoonmaakjournaal

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2018

Terugblik AWOG-bijeenkomst Techniek & Toekomst: van glazenwasser naar drone-piloot?

Blijven we ladderen? Of gaan we met drones ramen zemen? En welke kanskaarten liggen op tafel voor glasbewassing met microbiologische reinigers? In De Machinist in Rotterdam – waar van...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

08 december 2021

Re-belle’s microvezeldoek onderscheiden met cradle to cradle bronze

De circulaire microvezeldoek Re-belle is sinds juni 2021 door Greenspeed uit Rotterdam op de markt gebracht. De doek behaalde na een diepgaande controle van de volledige levenscyclus Cradle to...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...