3 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder tijd is om dit ook echt op te lossen. De combinatie van logistieke zaken, personeelstekorten en duurzaamheidswetgeving maken een ingewikkeld takenpakket alleen maar lastiger. Hierdoor kan het onderwerp hygiëne makkelijk ondersneeuwen, terwijl een schone werkomgeving van cruciaal belang is voor de tevredenheid van medewerkers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Tork, dat een duidelijk verband laat zien tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers hun werkplek waarderen.

De problemen die zich op dagelijkse basis ontwikkelen op de werkvloer zorgen voor een hoge werkdruk bij facilitair managers. Ook hebben werknemers na de coronapandemie hogere verwachtingen ten aanzien van hygiëne en duurzaamheid, wat gezien de geslonken budgetten en het flinke takenpakket al een uitdaging op zich is. Dit wordt ook duidelijk uit nieuw onderzoek van Tork, waarin facilitair managers zeggen slechts 18% van hun tijd kunnen besteden aan het verbeteren van kwalitatieve hygiëneprestaties en -oplossingen, terwijl zij aangeven dat hygiëne hun belangrijkste prioriteit is.¹

Onderzoek wijst uit dat een schone werkomgeving meer is dan slechts een ‘hygiënefactor’
Nieuw onderzoek van Tork laat zien dat er een duidelijk verband is tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers dit waarderen. Zo blijkt dat:
• 86% van de werknemers die werkzaam zijn op een kantoor ‘hygiëne’ als het meest belangrijke aspect van een goede werkomgeving zien.²
• 85% van de werknemers denkt dat schone sanitaire ruimtes weerspiegelen hoe schoon een gebouw in het algemeen is.²
• 67% van de werknemers zegt eerder te klagen over een sanitaire ruimte dan andere aspecten op kantoor.²

Sanitaire ruimtes zorgen vaak voor problemen en zijn goed voor 45% van de klachten over kantoorgebouwen – meer dan andere aspecten gerelateerd aan de werkplek.³ Om deze klachten van kantoormedewerkers te verminderen is het uitvoeren van een efficiënte en goede schoonmaak van cruciaal belang. Een efficiëntere manier van de sanitaire ruimte schoonmaken betekent bovendien dat er meer tijd is om andere ruimtes schoon te houden, en belangrijker: betere hygiëne op kantoor betekent meer tevreden medewerkers over hun werkomgeving.

Verbeter de tevredenheid over de werkomgeving met Tork Office oplossingen
Tork speelt in op de uitkomsten van het onderzoek met haar Tork Office Hygiëne Pakket™. Volgens het bedrijf helpen deze hygiene-oplossingen om de tevredenheid over de werkplek te verhogen.  De Tork dispensers met hoge capaciteit zorgen er bijvoorbeeld voor dat vullingen direct beschikbaar en gecertificeerd zijn. Ze zijn makkelijk in gebruik en snel bij te vullen voor het schoonmaakpersoneel, zodat zij efficiënter kunnen werken.

Het nieuwste voorbeeld van hoe Tork-oplossingen kunnen helpen is naar eigen zeggen de nieuwe Tork Constante Luchtverfrisser™. Een luchtverfrissingssysteem dat het heel eenvoudig maakt om de toiletten constant fris te houden. Het product maakt gebruik van een unieke, hightech distributie technologie om geuren continu en gelijkmatig te neutraliseren zonder dat er drijfgas aan te pas komt. In tegenstelling tot veel andere luchtverfrissingssystemen die op hoogte geïnstalleerd moeten worden, kan deze dispenser op een bereikbare hoogte gemonteerd worden. Zo is het voor schoonmaakpersoneel makkelijk te vervangen. De dispenser is door derden ook gecertificeerd als gebruiksvriendelijk om snel bij te kunnen vullen.

Onderdeel van het pakket is Tork Vision Schoonmaken – de datagestuurde schoonmaakoplossing. Met behulp van realtime gegevens van mensen, tellers en aangesloten dispensers neemt Tork Vision Schoonmaken het giswerk weg uit de schoonmaakwerkzaamheden en laat het facilitair managers en schoonmaakpersoneel zien waar en wanneer er moet worden schoongemaakt of dispensers moeten worden bijgevuld. Dit bespaart tijd, waardoor er tot 91% minder controles van dispensers plaatsvinden.4 Daarnaast maakt het ook een consistente schoonmaak van hoge kwaliteit mogelijk, met als voorbeeld dispensers die tot 99% van de tijd gevuld zijn.5

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers op een interactieve manier hun kennis toetsen aan branchegegevens en meer leren over hygiëne en schoonmaakoplossingen. Zo verminder je klachten en is het makkelijk om tijd te besparen.

“Het is voor ons belangrijk om de druk voor facilitair managers te verlichten. We kijken altijd hoe onze producten en diensten zowel een geweldige gebruikerservaring bieden als een efficiëntere schoonmaak stimuleren – als de schoonmaak van sanitaire ruimtes goed en efficiënt wordt beheerd, hebben schoonmaakteams meer tijd om de rest van het bedrijf schoon te maken. Dit leidt tot minder klachten over schoonmaken. Ons onderzoek toont aan dat een betere kwaliteit van schoonmaken leidt tot een grotere tevredenheid onder werknemers”, zegt Anna Köningson Koopmans, Marketing Director Commercial voor Essity’s professionele hygiëne sector.

Klik hier voor meer informatie.

1 Bringing the Office Customer to Life, een kwantitatief onderzoek uitgevoerd in 2020 voor Essity

2 Juni 2022 Gedragsonderzoek – Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar het kantoorsegment met 600+ respondenten in Noord-Amerika en Europa.

3 Statista: gemiddelde over 2017 tot 2021, 185 respondenten Noord-Amerika, aannemers van bouwdiensten en commerciële schoonmaakbedrijven. 

4 Gebaseerd op metingen en feedback van klanten voor dispensercontroles gedurende 6 maanden voor en 6 maanden na de installatie van Tork Vision Schoonmaken (tussen juni-september 2019). Gemeten op 16 locaties aangesloten op Tork Vision Schoonmaken, waarbij elke dispensercontrole ongeveer 20 seconden duurde.

5 Gemeten over bijna 13.000 aangesloten dispensers tussen juni-december 2019, gebaseerd op de tijd per maand dat een dispenser leeg is ten opzichte van de totale tijd per maand.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

22 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben hart voor de Zorg (2)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

30 augustus 2022

HYGENIQ presenteert WIWIQ

HYGENIQ lanceert een hele nieuwe ecologische productlijn onder de naam WIWIQ. Met deze nieuwe productlijn van acht basis schoonmaakproducten wil HYGENIQ de stap naar duurzame schoonmaakmiddelen voor iedereen verkleinen....

04 april 2022

Haagclean 30 jaar!

Vakgroothandel Haagclean uit Rijswijk bestaat 30 jaar. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! Het team is trots op hun jubileum en danken via LinkedIn hun klantrelaties, toeleveranciers en...

07 november 2018

Nieuw Alpheios vloeronderhoudsconcept zonder jaarlijks strippen en polymeren

Alpheios introduceert een onderhoudsconcept dat alles bevat om uw elastische vloeren te reinigen en te onderhouden met een langdurig resultaat zonder dat er jaarlijks gestript en gepolymeerd hoeft te...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

03 april 2022

Meest gelezen in maart 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in maart 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. ‘Jongeren...

30 september 2023

TV-TIP: ICS bij Bouwen aan de toekomst op SBS6

Aanstaande zondag, 1 oktober 2023, is ICS Groep te zien in de nieuwste aflevering van Bouwen aan de Toekomst. In deze aflevering zoomt het bedrijf in op de samenwerking...

17 februari 2025

RAS helpt bij loyaliteitsbonus jongeren

In november 2024 deelde de RAS een lijst met medewerkers die voor de loyaliteitsbonus in aanmerking kwamen met werkgevers en werknemers. Op deze lijst kwam een groep die jong...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...