3 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder tijd is om dit ook echt op te lossen. De combinatie van logistieke zaken, personeelstekorten en duurzaamheidswetgeving maken een ingewikkeld takenpakket alleen maar lastiger. Hierdoor kan het onderwerp hygiëne makkelijk ondersneeuwen, terwijl een schone werkomgeving van cruciaal belang is voor de tevredenheid van medewerkers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Tork, dat een duidelijk verband laat zien tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers hun werkplek waarderen.

De problemen die zich op dagelijkse basis ontwikkelen op de werkvloer zorgen voor een hoge werkdruk bij facilitair managers. Ook hebben werknemers na de coronapandemie hogere verwachtingen ten aanzien van hygiëne en duurzaamheid, wat gezien de geslonken budgetten en het flinke takenpakket al een uitdaging op zich is. Dit wordt ook duidelijk uit nieuw onderzoek van Tork, waarin facilitair managers zeggen slechts 18% van hun tijd kunnen besteden aan het verbeteren van kwalitatieve hygiëneprestaties en -oplossingen, terwijl zij aangeven dat hygiëne hun belangrijkste prioriteit is.¹

Onderzoek wijst uit dat een schone werkomgeving meer is dan slechts een ‘hygiënefactor’
Nieuw onderzoek van Tork laat zien dat er een duidelijk verband is tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers dit waarderen. Zo blijkt dat:
• 86% van de werknemers die werkzaam zijn op een kantoor ‘hygiëne’ als het meest belangrijke aspect van een goede werkomgeving zien.²
• 85% van de werknemers denkt dat schone sanitaire ruimtes weerspiegelen hoe schoon een gebouw in het algemeen is.²
• 67% van de werknemers zegt eerder te klagen over een sanitaire ruimte dan andere aspecten op kantoor.²

Sanitaire ruimtes zorgen vaak voor problemen en zijn goed voor 45% van de klachten over kantoorgebouwen – meer dan andere aspecten gerelateerd aan de werkplek.³ Om deze klachten van kantoormedewerkers te verminderen is het uitvoeren van een efficiënte en goede schoonmaak van cruciaal belang. Een efficiëntere manier van de sanitaire ruimte schoonmaken betekent bovendien dat er meer tijd is om andere ruimtes schoon te houden, en belangrijker: betere hygiëne op kantoor betekent meer tevreden medewerkers over hun werkomgeving.

Verbeter de tevredenheid over de werkomgeving met Tork Office oplossingen
Tork speelt in op de uitkomsten van het onderzoek met haar Tork Office Hygiëne Pakket™. Volgens het bedrijf helpen deze hygiene-oplossingen om de tevredenheid over de werkplek te verhogen.  De Tork dispensers met hoge capaciteit zorgen er bijvoorbeeld voor dat vullingen direct beschikbaar en gecertificeerd zijn. Ze zijn makkelijk in gebruik en snel bij te vullen voor het schoonmaakpersoneel, zodat zij efficiënter kunnen werken.

Het nieuwste voorbeeld van hoe Tork-oplossingen kunnen helpen is naar eigen zeggen de nieuwe Tork Constante Luchtverfrisser™. Een luchtverfrissingssysteem dat het heel eenvoudig maakt om de toiletten constant fris te houden. Het product maakt gebruik van een unieke, hightech distributie technologie om geuren continu en gelijkmatig te neutraliseren zonder dat er drijfgas aan te pas komt. In tegenstelling tot veel andere luchtverfrissingssystemen die op hoogte geïnstalleerd moeten worden, kan deze dispenser op een bereikbare hoogte gemonteerd worden. Zo is het voor schoonmaakpersoneel makkelijk te vervangen. De dispenser is door derden ook gecertificeerd als gebruiksvriendelijk om snel bij te kunnen vullen.

Onderdeel van het pakket is Tork Vision Schoonmaken – de datagestuurde schoonmaakoplossing. Met behulp van realtime gegevens van mensen, tellers en aangesloten dispensers neemt Tork Vision Schoonmaken het giswerk weg uit de schoonmaakwerkzaamheden en laat het facilitair managers en schoonmaakpersoneel zien waar en wanneer er moet worden schoongemaakt of dispensers moeten worden bijgevuld. Dit bespaart tijd, waardoor er tot 91% minder controles van dispensers plaatsvinden.4 Daarnaast maakt het ook een consistente schoonmaak van hoge kwaliteit mogelijk, met als voorbeeld dispensers die tot 99% van de tijd gevuld zijn.5

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers op een interactieve manier hun kennis toetsen aan branchegegevens en meer leren over hygiëne en schoonmaakoplossingen. Zo verminder je klachten en is het makkelijk om tijd te besparen.

“Het is voor ons belangrijk om de druk voor facilitair managers te verlichten. We kijken altijd hoe onze producten en diensten zowel een geweldige gebruikerservaring bieden als een efficiëntere schoonmaak stimuleren – als de schoonmaak van sanitaire ruimtes goed en efficiënt wordt beheerd, hebben schoonmaakteams meer tijd om de rest van het bedrijf schoon te maken. Dit leidt tot minder klachten over schoonmaken. Ons onderzoek toont aan dat een betere kwaliteit van schoonmaken leidt tot een grotere tevredenheid onder werknemers”, zegt Anna Köningson Koopmans, Marketing Director Commercial voor Essity’s professionele hygiëne sector.

Klik hier voor meer informatie.

1 Bringing the Office Customer to Life, een kwantitatief onderzoek uitgevoerd in 2020 voor Essity

2 Juni 2022 Gedragsonderzoek – Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar het kantoorsegment met 600+ respondenten in Noord-Amerika en Europa.

3 Statista: gemiddelde over 2017 tot 2021, 185 respondenten Noord-Amerika, aannemers van bouwdiensten en commerciële schoonmaakbedrijven. 

4 Gebaseerd op metingen en feedback van klanten voor dispensercontroles gedurende 6 maanden voor en 6 maanden na de installatie van Tork Vision Schoonmaken (tussen juni-september 2019). Gemeten op 16 locaties aangesloten op Tork Vision Schoonmaken, waarbij elke dispensercontrole ongeveer 20 seconden duurde.

5 Gemeten over bijna 13.000 aangesloten dispensers tussen juni-december 2019, gebaseerd op de tijd per maand dat een dispenser leeg is ten opzichte van de totale tijd per maand.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

06 november 2023

Empowerment van vrouwen in de schoonmaakindustrie

Empowerment van vrouwen wint steeds meer aan populariteit en dit is ook van groot belang in de schoonmaakindustrie. Vrouwen nemen steeds vaker leidinggevende posities in op de werkvloer, in...

20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid: • 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie; • 44% vindt werk te saai...

25 oktober 2022

Leer meer over ozon in 7 stappen

Doe mee aan het webinar over Ozon op 3 november om 14.00 uur. Consensus Group organiseert dit webinar met Dr Xu, de wetenschappelijke expert in ozon. Je kent haar...

18 februari 2022

12,5 jarig jubileum voor Marian

Marian Schniermanni was op 1 december 2021 12,5 jaar in dienst bij Asito. Na onze oproep voor foto’s van mede-jubilarissen in de branche, omdat Schoonmaakjournaal 10 jaar bestaat, reageerde...

23 mei 2022

1nergiek 1e keer op Vakbeurs Facilitair in Utrecht

Op 8-10 juni vindt de volgende vakbeurs plaats. In Jaarbeurs Utrecht kunnen facilitaire professionals elkaar ontmoeten bij vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer.“Hoe fijn is dat”, enthousiasmeert Laetitia Simonis, algemeen directeur...