3 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder tijd is om dit ook echt op te lossen. De combinatie van logistieke zaken, personeelstekorten en duurzaamheidswetgeving maken een ingewikkeld takenpakket alleen maar lastiger. Hierdoor kan het onderwerp hygiëne makkelijk ondersneeuwen, terwijl een schone werkomgeving van cruciaal belang is voor de tevredenheid van medewerkers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Tork, dat een duidelijk verband laat zien tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers hun werkplek waarderen.

De problemen die zich op dagelijkse basis ontwikkelen op de werkvloer zorgen voor een hoge werkdruk bij facilitair managers. Ook hebben werknemers na de coronapandemie hogere verwachtingen ten aanzien van hygiëne en duurzaamheid, wat gezien de geslonken budgetten en het flinke takenpakket al een uitdaging op zich is. Dit wordt ook duidelijk uit nieuw onderzoek van Tork, waarin facilitair managers zeggen slechts 18% van hun tijd kunnen besteden aan het verbeteren van kwalitatieve hygiëneprestaties en -oplossingen, terwijl zij aangeven dat hygiëne hun belangrijkste prioriteit is.¹

Onderzoek wijst uit dat een schone werkomgeving meer is dan slechts een ‘hygiënefactor’
Nieuw onderzoek van Tork laat zien dat er een duidelijk verband is tussen een schone, goed functionerende werkplek en de mate waarin werknemers dit waarderen. Zo blijkt dat:
• 86% van de werknemers die werkzaam zijn op een kantoor ‘hygiëne’ als het meest belangrijke aspect van een goede werkomgeving zien.²
• 85% van de werknemers denkt dat schone sanitaire ruimtes weerspiegelen hoe schoon een gebouw in het algemeen is.²
• 67% van de werknemers zegt eerder te klagen over een sanitaire ruimte dan andere aspecten op kantoor.²

Sanitaire ruimtes zorgen vaak voor problemen en zijn goed voor 45% van de klachten over kantoorgebouwen – meer dan andere aspecten gerelateerd aan de werkplek.³ Om deze klachten van kantoormedewerkers te verminderen is het uitvoeren van een efficiënte en goede schoonmaak van cruciaal belang. Een efficiëntere manier van de sanitaire ruimte schoonmaken betekent bovendien dat er meer tijd is om andere ruimtes schoon te houden, en belangrijker: betere hygiëne op kantoor betekent meer tevreden medewerkers over hun werkomgeving.

Verbeter de tevredenheid over de werkomgeving met Tork Office oplossingen
Tork speelt in op de uitkomsten van het onderzoek met haar Tork Office Hygiëne Pakket™. Volgens het bedrijf helpen deze hygiene-oplossingen om de tevredenheid over de werkplek te verhogen.  De Tork dispensers met hoge capaciteit zorgen er bijvoorbeeld voor dat vullingen direct beschikbaar en gecertificeerd zijn. Ze zijn makkelijk in gebruik en snel bij te vullen voor het schoonmaakpersoneel, zodat zij efficiënter kunnen werken.

Het nieuwste voorbeeld van hoe Tork-oplossingen kunnen helpen is naar eigen zeggen de nieuwe Tork Constante Luchtverfrisser™. Een luchtverfrissingssysteem dat het heel eenvoudig maakt om de toiletten constant fris te houden. Het product maakt gebruik van een unieke, hightech distributie technologie om geuren continu en gelijkmatig te neutraliseren zonder dat er drijfgas aan te pas komt. In tegenstelling tot veel andere luchtverfrissingssystemen die op hoogte geïnstalleerd moeten worden, kan deze dispenser op een bereikbare hoogte gemonteerd worden. Zo is het voor schoonmaakpersoneel makkelijk te vervangen. De dispenser is door derden ook gecertificeerd als gebruiksvriendelijk om snel bij te kunnen vullen.

Onderdeel van het pakket is Tork Vision Schoonmaken – de datagestuurde schoonmaakoplossing. Met behulp van realtime gegevens van mensen, tellers en aangesloten dispensers neemt Tork Vision Schoonmaken het giswerk weg uit de schoonmaakwerkzaamheden en laat het facilitair managers en schoonmaakpersoneel zien waar en wanneer er moet worden schoongemaakt of dispensers moeten worden bijgevuld. Dit bespaart tijd, waardoor er tot 91% minder controles van dispensers plaatsvinden.4 Daarnaast maakt het ook een consistente schoonmaak van hoge kwaliteit mogelijk, met als voorbeeld dispensers die tot 99% van de tijd gevuld zijn.5

Het Tork Office Hygiëne Pakket™ bevat ook tools en ondersteuning die bedrijven nodig hebben om de tevredenheid van medewerkers te verbeteren, waaronder de Minimalisator Kantoorklachten™. Hiermee kunnen facilitair managers op een interactieve manier hun kennis toetsen aan branchegegevens en meer leren over hygiëne en schoonmaakoplossingen. Zo verminder je klachten en is het makkelijk om tijd te besparen.

“Het is voor ons belangrijk om de druk voor facilitair managers te verlichten. We kijken altijd hoe onze producten en diensten zowel een geweldige gebruikerservaring bieden als een efficiëntere schoonmaak stimuleren – als de schoonmaak van sanitaire ruimtes goed en efficiënt wordt beheerd, hebben schoonmaakteams meer tijd om de rest van het bedrijf schoon te maken. Dit leidt tot minder klachten over schoonmaken. Ons onderzoek toont aan dat een betere kwaliteit van schoonmaken leidt tot een grotere tevredenheid onder werknemers”, zegt Anna Köningson Koopmans, Marketing Director Commercial voor Essity’s professionele hygiëne sector.

Klik hier voor meer informatie.

1 Bringing the Office Customer to Life, een kwantitatief onderzoek uitgevoerd in 2020 voor Essity

2 Juni 2022 Gedragsonderzoek – Kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar het kantoorsegment met 600+ respondenten in Noord-Amerika en Europa.

3 Statista: gemiddelde over 2017 tot 2021, 185 respondenten Noord-Amerika, aannemers van bouwdiensten en commerciële schoonmaakbedrijven. 

4 Gebaseerd op metingen en feedback van klanten voor dispensercontroles gedurende 6 maanden voor en 6 maanden na de installatie van Tork Vision Schoonmaken (tussen juni-september 2019). Gemeten op 16 locaties aangesloten op Tork Vision Schoonmaken, waarbij elke dispensercontrole ongeveer 20 seconden duurde.

5 Gemeten over bijna 13.000 aangesloten dispensers tussen juni-december 2019, gebaseerd op de tijd per maand dat een dispenser leeg is ten opzichte van de totale tijd per maand.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 april 2022

Spectro’s nieuwe Ecodos Dosage Bottle genomineerd voor Interclean Innovation Award 2022

Op Interclean 2022 lanceert Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle. Het meest bijzondere aan deze verpakking is dat deze gemaakt is van 100% gerecycled kunststof uit Spectro’s eigen Recycle...

31 maart 2022

Ontmoeten we jou op Interclean Amsterdam 2022?

Van 10-13 mei 2022 opent Interclean Amsterdam 2022 weer haar deuren voor professionals uit de schoonmaak- en hygiënebranche. Na de online-editie in 2020 kijken de organisatie, partners, bezoekers en...

18 december 2023

35 jaar Menges Schoonmaak

35 Jaar geleden, op 1 maart 1989, startte glazenwasser Jan-Willem Menges zijn schoonmaakbedrijf. Met als missie: een van de massa onderscheidende firma zijn. Inmiddels telt het bedrijf 150 medewerkers. We...

20 november 2023

Steekpartij kost schoonmaker het leven

Zondagochtend 19 november 2023 werd Utrecht opgeschrikt door een steekpartij in TivoliVredenburg. Met dodelijke afloop. Een 41-jarige schoonmaker uit Utrecht kwam om het leven. We wensen zijn naasten en...

06 december 2018

#filmFriday Figi spreekt vol lof over Hazet

Hotel Theater Figi heeft voor de samenwerking met Hazet gekozen, omdat zij waarde hecht aan het concept familiebedrijven en zij het belangrijk vindt dat deze bedrijfsvormen met elkaar blijven...

24 juli 2024

‘Panorama Mesdag’ wordt schoongemaakt

Panorama Mesdag in Den Haag wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd. Voor de onderhoudsbeurt van het grootste schilderij van Nederland zijn een kleine drie maanden uitgetrokken. Het museum blijft...

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk...

18 januari 2024

In 2024 weer live tekensessies Code Schoonmaak

In 2023 zijn er wel 127 nieuwe ondertekenaars bijgekomen voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De organisatie achter de Code dankt alle ondertekenaars hartelijk voor het ondersteunen van de Code...

09 december 2024

Schoonmaakbedrijf Rein Gaal kiest voor SchoonGarant

In navolging van CSN Diensten, DFP Schoon, Schoonmaakbedrijf SUVO, Glazenwasserij Heppen is onlangs ook Schoonmaakbedrijf Rein Gaal aangesloten bij SchoonGarant. Met de aansluiting van deze facilitair dienstverlener komt het...