13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is (bijna) voltooid verleden tijd. “De jongere generatie kijkt op een heel andere manier naar werken. Het gaat er veel meer om dat mensen elkaar ontmoeten. Elkaar inspireren. In een verzamelgebouw bijvoorbeeld. Dit lijkt ook op te gaan voor de meer traditionele schoonmaakbranche”, stelt Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een (bijna) kantoorloos én succesvol schoonmaakbedrijf.

Schoonmaakbedrijf DSO zet vanuit een minikantoor in Amsterdam maximaal in op schoonmaakdienstverlening. En met succes! Want het DSO-team telt circa 40 schoonmaak fulltimers en € 2,5 miljoen omzet. “We werken met korte lijnen, met een hoge betrokkenheid. We zijn een schoonmaakbedrijf met een persoonlijke signatuur”, introduceert Jim van Heyningen, directeur, eigenaar, initiator en grondlegger van DSO.

Typische denker en doener
Wie het profiel van Jim op LinkedIn bekijkt, leest op de plaats waar (bijna) iedereen zichzelf met zijn of haar functie profileert bij Jim: “betrouwbaar, respectvol, authentiek, persoonlijk & kleinschalig, zorgzaam en ondernemend. Dat zijn mijn kernwaarden”. Het typeert de ondernemer in zijn denken en doen. Jim is al sinds jaar en dag actief in de schoonmaak – van Lavold naar eigen ondernemer in 2000. “We hebben weinig overhead. Ik geloof niet in investeren in dure kantoren, maar in investeren in de werkvloer. In mensen.” Dat doet Jim door zoveel mogelijk fulltimers in dienst te hebben. Opmerkelijk voor de schoonmaaksector. Maar ook door enkel kantoorschoonmaak uit te voeren. Ik geloof in de juiste mensen om me heen verzamelen. Ik geloof ook heel erg in kleine teams. En alleen in klanten die willen investeren in de samenwerking. Eindelijk anders!”

Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
“Tegenwoordig kun je overal werken waar je wilt. Thuis of onderweg. We hebben eigenlijk alleen nog een kantoor van 20 m2 bij Regus in Amsterdam Zuidoost om ‘te landen’. Onze eigen aanvliegplek, voorzien van ‘State of The Art’ faciliteiten op aanvraag. Daar treft het kader elkaar minimaal één keer per week, spreken we af met leveranciers en maken we persoonlijk kennis met sollicitanten. Onze vaste telefoon staat doorgeschakeld naar een professionele telefoondienst. Onderweg of op een object spreken we klanten en medewerkers. We werken ook met externen samen, specialisten in recruitment bijvoorbeeld. Je Whats appt, mailt en staat de hele dag met elkaar in verbinding. We houden kantoor in een fantastisch verzamelgebouw met een centrale hal, grand café, werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstmogelijkheden et cetera. Ik vind dat we bij de klant en medewerker moeten zijn en niet als kader met z’n allen op kantoor horen te zitten”, aldus Jim van Heyningen.

Front- en backoffice
Voor het functioneren van een (bijna) kantoorloos schoonmaakbedrijf is meer nodig dan een professionele telefoondienst die de telefoontjes opvangt. Jim vertelt: “We gebruiken bijvoorbeeld de software van LEVIY voor de front office en van Nocore voor onze backoffice-activiteiten. Daardoor kun je overal werken waar je wilt. We ontsluiten hiermee niet alleen ons kader, maar vanaf volgend jaar ook onze fulltime schoonmaakmedewerkers en de klant. Geparametriseerde transparantie is de sleutel voor veel van de uitdagingen in onze business.”

Andere manier van business runnen
Jim vervolgt: “Ik geloof in zelfstandigheid. Waar ik met 40 fulltimers samen werk, daar hebben anderen een veelvoud aan parttime schoonmakers in dienst. Ik geloof in een andere manier van de business runnen. Dat is beter voor je klanten, voor je medewerkers en dus uiteindelijk ook voor de business. En het resulteert erin om als schoonmaakbranche en -bedrijf ook aantrekkelijk te zijn en blijven voor de ‘next generation’. Dat inspireert. Dat is de toekomst!”

16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Biedt het perspectief? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 augustus 2019

Asito stationschoonmakers Paul en Reinier: een bijzonder duo

Al vijf jaar houden ze samen Station Almelo schoon: Paul en Reinier, twee schoonmaakkrachten van Asito. “Het is ons station. En zo behandelen we het ook.” Het resultaat? Een ontzettend...

23 juni 2022

“De overstap naar Nocore Online wordt een soort open hart chirurgie”

FVH Facility stapt overtuigd in de wereld van Nocore softwareoplossingen. Om met één totaalpakket, Nocore, BI dashboard en alle modules van Facility Apps, structuur in een snelgroeiend bedrijf te...

15 april 2024

Blog Bert van Boggelen: Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

05 januari 2019

Nieuwe schoonmaakcao 7,5% meer loon: wie gaat dat betalen?

De komende 2,5 jaar krijgen schoonmaakmedewerkers die onder de Cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche vallen 7,5% meer loon. Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering met 2% verhoogd naar 4,2% in...

25 juni 2024

Hoe verminder je de werkdruk?

Een te hoge werkdruk kan veel impact hebben op je werknemers. Wanneer er meer werk dan tijd is kan dat stress opleveren. Ook gaan sommigen hun werk gehaast doen,...

19 augustus 2025

Duik op 15 september in de wetenschappelijke en economische voordelen van een schone werkomgeving

Ben jij klaar om je kennis op het gebied van gezondheid en hygiëne op de werkvloer naar een hoger niveau te tillen? Mis dan de kennissessie van het Hygieneforum...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

11 juli 2024

Tegemoetkoming in kosten pensioenadvies voor mkb-ondernemers

MKB-Nederland en VNO-NCW bieden mkb-ondernemers een tegemoetkoming aan ter waarde van € 2.000  om tot een pensioenregeling voor hun medewerkers te komen. Maximaal 100 ondernemers kunnen met deze tegemoetkoming...

23 juli 2025

Nexaro intensiveert groei in de Benelux: twee sterke partners voor een schone toekomst

Nexaro GmbH breidt zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg doelgericht uit: met WerkmetKACHA en Crohill krijgt het technologiebedrijf er twee strategisch relevante partners bij die de distributie en...

20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van...