13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is (bijna) voltooid verleden tijd. “De jongere generatie kijkt op een heel andere manier naar werken. Het gaat er veel meer om dat mensen elkaar ontmoeten. Elkaar inspireren. In een verzamelgebouw bijvoorbeeld. Dit lijkt ook op te gaan voor de meer traditionele schoonmaakbranche”, stelt Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een (bijna) kantoorloos én succesvol schoonmaakbedrijf.

Schoonmaakbedrijf DSO zet vanuit een minikantoor in Amsterdam maximaal in op schoonmaakdienstverlening. En met succes! Want het DSO-team telt circa 40 schoonmaak fulltimers en € 2,5 miljoen omzet. “We werken met korte lijnen, met een hoge betrokkenheid. We zijn een schoonmaakbedrijf met een persoonlijke signatuur”, introduceert Jim van Heyningen, directeur, eigenaar, initiator en grondlegger van DSO.

Typische denker en doener
Wie het profiel van Jim op LinkedIn bekijkt, leest op de plaats waar (bijna) iedereen zichzelf met zijn of haar functie profileert bij Jim: “betrouwbaar, respectvol, authentiek, persoonlijk & kleinschalig, zorgzaam en ondernemend. Dat zijn mijn kernwaarden”. Het typeert de ondernemer in zijn denken en doen. Jim is al sinds jaar en dag actief in de schoonmaak – van Lavold naar eigen ondernemer in 2000. “We hebben weinig overhead. Ik geloof niet in investeren in dure kantoren, maar in investeren in de werkvloer. In mensen.” Dat doet Jim door zoveel mogelijk fulltimers in dienst te hebben. Opmerkelijk voor de schoonmaaksector. Maar ook door enkel kantoorschoonmaak uit te voeren. Ik geloof in de juiste mensen om me heen verzamelen. Ik geloof ook heel erg in kleine teams. En alleen in klanten die willen investeren in de samenwerking. Eindelijk anders!”

Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
“Tegenwoordig kun je overal werken waar je wilt. Thuis of onderweg. We hebben eigenlijk alleen nog een kantoor van 20 m2 bij Regus in Amsterdam Zuidoost om ‘te landen’. Onze eigen aanvliegplek, voorzien van ‘State of The Art’ faciliteiten op aanvraag. Daar treft het kader elkaar minimaal één keer per week, spreken we af met leveranciers en maken we persoonlijk kennis met sollicitanten. Onze vaste telefoon staat doorgeschakeld naar een professionele telefoondienst. Onderweg of op een object spreken we klanten en medewerkers. We werken ook met externen samen, specialisten in recruitment bijvoorbeeld. Je Whats appt, mailt en staat de hele dag met elkaar in verbinding. We houden kantoor in een fantastisch verzamelgebouw met een centrale hal, grand café, werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstmogelijkheden et cetera. Ik vind dat we bij de klant en medewerker moeten zijn en niet als kader met z’n allen op kantoor horen te zitten”, aldus Jim van Heyningen.

Front- en backoffice
Voor het functioneren van een (bijna) kantoorloos schoonmaakbedrijf is meer nodig dan een professionele telefoondienst die de telefoontjes opvangt. Jim vertelt: “We gebruiken bijvoorbeeld de software van LEVIY voor de front office en van Nocore voor onze backoffice-activiteiten. Daardoor kun je overal werken waar je wilt. We ontsluiten hiermee niet alleen ons kader, maar vanaf volgend jaar ook onze fulltime schoonmaakmedewerkers en de klant. Geparametriseerde transparantie is de sleutel voor veel van de uitdagingen in onze business.”

Andere manier van business runnen
Jim vervolgt: “Ik geloof in zelfstandigheid. Waar ik met 40 fulltimers samen werk, daar hebben anderen een veelvoud aan parttime schoonmakers in dienst. Ik geloof in een andere manier van de business runnen. Dat is beter voor je klanten, voor je medewerkers en dus uiteindelijk ook voor de business. En het resulteert erin om als schoonmaakbranche en -bedrijf ook aantrekkelijk te zijn en blijven voor de ‘next generation’. Dat inspireert. Dat is de toekomst!”

16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Biedt het perspectief? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

20 juli 2023

Overname Vermop door Freudenberg Home and Cleaning Solutions

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS), een internationale leider in schoonmaakoplossingen en innovatieve systemen voor professionele gebruikers en het bedrijf achter het merk Vileda Professional, heeft Vermop per 10...

16 mei 2025

Depot Boijmans Van Beuningen kiest voor duurzame schoonmaak met oog voor kunst, mens én milieu

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is een gebouw dat de aandacht trekt. En dat mag ook. Het is namelijk het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Naast het...

29 november 2022

Op weg naar de 24ste Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Het duurt nog even maar de voorbereidingen voor de 24ste succesvolle editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 7, 8 en 9 juni 2023 in Jaarbeurs Utrecht zijn...

03 oktober 2024

Waardevol tweede breed overleg Brancheverenigingen Schoonmaak

Gebroederlijk zaten beide brancheverenigingen SIEV en Schoonmakend Nederland samen met FMN, Code Verantwoordelijk Marktgedrag, VSR en VGFI op dinsdag 24 september 2024 in Reeuwijk bijeen om de samenwerking tussen...

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

10 november 2023

Alpheios roept op tot Green Friday

Vrijdag 24 november 2023 is het ‘Black Friday’. Veel bedrijven bieden op die dag  flinke kortingsacties. Schoonmaakorganisatie Alpheios doet hier niet aan mee. Zij doet mee met Green Friday,...

22 mei 2025

Gom maakt volledige overstap naar milieuvriendelijke handschoenen

Gom zet een belangrijke stap in haar duurzaamheidsambities: vanaf nu worden binnen de hele organisatie uitsluitend nog milieuvriendelijke handschoenen gebruikt. Deze keuze markeert de afronding van een traject waarin...