13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is (bijna) voltooid verleden tijd. “De jongere generatie kijkt op een heel andere manier naar werken. Het gaat er veel meer om dat mensen elkaar ontmoeten. Elkaar inspireren. In een verzamelgebouw bijvoorbeeld. Dit lijkt ook op te gaan voor de meer traditionele schoonmaakbranche”, stelt Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een (bijna) kantoorloos én succesvol schoonmaakbedrijf.

Schoonmaakbedrijf DSO zet vanuit een minikantoor in Amsterdam maximaal in op schoonmaakdienstverlening. En met succes! Want het DSO-team telt circa 40 schoonmaak fulltimers en € 2,5 miljoen omzet. “We werken met korte lijnen, met een hoge betrokkenheid. We zijn een schoonmaakbedrijf met een persoonlijke signatuur”, introduceert Jim van Heyningen, directeur, eigenaar, initiator en grondlegger van DSO.

Typische denker en doener
Wie het profiel van Jim op LinkedIn bekijkt, leest op de plaats waar (bijna) iedereen zichzelf met zijn of haar functie profileert bij Jim: “betrouwbaar, respectvol, authentiek, persoonlijk & kleinschalig, zorgzaam en ondernemend. Dat zijn mijn kernwaarden”. Het typeert de ondernemer in zijn denken en doen. Jim is al sinds jaar en dag actief in de schoonmaak – van Lavold naar eigen ondernemer in 2000. “We hebben weinig overhead. Ik geloof niet in investeren in dure kantoren, maar in investeren in de werkvloer. In mensen.” Dat doet Jim door zoveel mogelijk fulltimers in dienst te hebben. Opmerkelijk voor de schoonmaaksector. Maar ook door enkel kantoorschoonmaak uit te voeren. Ik geloof in de juiste mensen om me heen verzamelen. Ik geloof ook heel erg in kleine teams. En alleen in klanten die willen investeren in de samenwerking. Eindelijk anders!”

Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
“Tegenwoordig kun je overal werken waar je wilt. Thuis of onderweg. We hebben eigenlijk alleen nog een kantoor van 20 m2 bij Regus in Amsterdam Zuidoost om ‘te landen’. Onze eigen aanvliegplek, voorzien van ‘State of The Art’ faciliteiten op aanvraag. Daar treft het kader elkaar minimaal één keer per week, spreken we af met leveranciers en maken we persoonlijk kennis met sollicitanten. Onze vaste telefoon staat doorgeschakeld naar een professionele telefoondienst. Onderweg of op een object spreken we klanten en medewerkers. We werken ook met externen samen, specialisten in recruitment bijvoorbeeld. Je Whats appt, mailt en staat de hele dag met elkaar in verbinding. We houden kantoor in een fantastisch verzamelgebouw met een centrale hal, grand café, werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstmogelijkheden et cetera. Ik vind dat we bij de klant en medewerker moeten zijn en niet als kader met z’n allen op kantoor horen te zitten”, aldus Jim van Heyningen.

Front- en backoffice
Voor het functioneren van een (bijna) kantoorloos schoonmaakbedrijf is meer nodig dan een professionele telefoondienst die de telefoontjes opvangt. Jim vertelt: “We gebruiken bijvoorbeeld de software van LEVIY voor de front office en van Nocore voor onze backoffice-activiteiten. Daardoor kun je overal werken waar je wilt. We ontsluiten hiermee niet alleen ons kader, maar vanaf volgend jaar ook onze fulltime schoonmaakmedewerkers en de klant. Geparametriseerde transparantie is de sleutel voor veel van de uitdagingen in onze business.”

Andere manier van business runnen
Jim vervolgt: “Ik geloof in zelfstandigheid. Waar ik met 40 fulltimers samen werk, daar hebben anderen een veelvoud aan parttime schoonmakers in dienst. Ik geloof in een andere manier van de business runnen. Dat is beter voor je klanten, voor je medewerkers en dus uiteindelijk ook voor de business. En het resulteert erin om als schoonmaakbranche en -bedrijf ook aantrekkelijk te zijn en blijven voor de ‘next generation’. Dat inspireert. Dat is de toekomst!”

16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Biedt het perspectief? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2018

Onderzoek ergonomie: UNGER-vloerreinigingssysteem erGO! clean minder belasting

Als onderdeel van het vergelijkend onderzoek heeft het Instituut voor Arbo & Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen diverse mopsystemen getest op ergonomie. Het innovatieve...

02 april 2024

Top 10 meest gelezen artikelen januari t/m maart 2024

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in het eerste kwartaal van 2024 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar...

05 augustus 2025

Breedweer voor de 6e keer genomineerd voor European Cleaning Awards

In de shortlist van finalisten van de European Cleaning Awards 2025 staat wederom Breedweer Facilitaire Diensten genoemd. Voor de zesde keer op rij is het bedrijf genomineerd voor een European...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

20 december 2022

Daan Hendriks volgt Hans Kroeze op bij ADG

Daan Hendriks (44), de huidige COO van ADG dienstengroep, is door de raad van commissarissen verzocht om Hans Kroeze, die in de zomer van 2023 met pensioen gaat, op...

02 november 2018

Instituut Fysieke Veiligheid kiest voor totaalbelevingsconcept EW Facility Services

Voor het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing zocht het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) naar één ondernemende, proactieve partner voor hun locaties in Arnhem en Zoetermeer. Deze locaties werden schoongemaakt door...

10 maart 2017

Cleanfix demodagen: ontmoet de toekomst van de schoonmaak

Op donderdag 27 april in Veurne en op donderdag 22 juni in Gent kunt u kennismaken met de RA 660 NAVi schrobzuigrobot. Cleanfix Benelux organiseert deze demodagen. Hoe functioneert...

10 mei 2024

#FOTOFRIDAY De opbouw van i-team Global

Interclean gaat bijna van start. Afgelopen week werd al hard gewerkt aan de standbouw. Zo ook bij i-team Global. Al vroeg in de ochtend ging het bouwteam op dinsdag...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

25 april 2024

World Hand Hygiene Day: Tork benadrukt belang handhygiëne trainingen voor zorgverleners

Op 5 mei organiseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) World Hand Hygiene Day (WHHD), een jaarlijkse oproep aan zorgprofessionals om hun handhygiëne te verbeteren. Dit jaar neemt Tork voor de negende...