13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is (bijna) voltooid verleden tijd. “De jongere generatie kijkt op een heel andere manier naar werken. Het gaat er veel meer om dat mensen elkaar ontmoeten. Elkaar inspireren. In een verzamelgebouw bijvoorbeeld. Dit lijkt ook op te gaan voor de meer traditionele schoonmaakbranche”, stelt Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een (bijna) kantoorloos én succesvol schoonmaakbedrijf.

Schoonmaakbedrijf DSO zet vanuit een minikantoor in Amsterdam maximaal in op schoonmaakdienstverlening. En met succes! Want het DSO-team telt circa 40 schoonmaak fulltimers en € 2,5 miljoen omzet. “We werken met korte lijnen, met een hoge betrokkenheid. We zijn een schoonmaakbedrijf met een persoonlijke signatuur”, introduceert Jim van Heyningen, directeur, eigenaar, initiator en grondlegger van DSO.

Typische denker en doener
Wie het profiel van Jim op LinkedIn bekijkt, leest op de plaats waar (bijna) iedereen zichzelf met zijn of haar functie profileert bij Jim: “betrouwbaar, respectvol, authentiek, persoonlijk & kleinschalig, zorgzaam en ondernemend. Dat zijn mijn kernwaarden”. Het typeert de ondernemer in zijn denken en doen. Jim is al sinds jaar en dag actief in de schoonmaak – van Lavold naar eigen ondernemer in 2000. “We hebben weinig overhead. Ik geloof niet in investeren in dure kantoren, maar in investeren in de werkvloer. In mensen.” Dat doet Jim door zoveel mogelijk fulltimers in dienst te hebben. Opmerkelijk voor de schoonmaaksector. Maar ook door enkel kantoorschoonmaak uit te voeren. Ik geloof in de juiste mensen om me heen verzamelen. Ik geloof ook heel erg in kleine teams. En alleen in klanten die willen investeren in de samenwerking. Eindelijk anders!”

Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
“Tegenwoordig kun je overal werken waar je wilt. Thuis of onderweg. We hebben eigenlijk alleen nog een kantoor van 20 m2 bij Regus in Amsterdam Zuidoost om ‘te landen’. Onze eigen aanvliegplek, voorzien van ‘State of The Art’ faciliteiten op aanvraag. Daar treft het kader elkaar minimaal één keer per week, spreken we af met leveranciers en maken we persoonlijk kennis met sollicitanten. Onze vaste telefoon staat doorgeschakeld naar een professionele telefoondienst. Onderweg of op een object spreken we klanten en medewerkers. We werken ook met externen samen, specialisten in recruitment bijvoorbeeld. Je Whats appt, mailt en staat de hele dag met elkaar in verbinding. We houden kantoor in een fantastisch verzamelgebouw met een centrale hal, grand café, werkplekken, vergaderruimtes, ontvangstmogelijkheden et cetera. Ik vind dat we bij de klant en medewerker moeten zijn en niet als kader met z’n allen op kantoor horen te zitten”, aldus Jim van Heyningen.

Front- en backoffice
Voor het functioneren van een (bijna) kantoorloos schoonmaakbedrijf is meer nodig dan een professionele telefoondienst die de telefoontjes opvangt. Jim vertelt: “We gebruiken bijvoorbeeld de software van LEVIY voor de front office en van Nocore voor onze backoffice-activiteiten. Daardoor kun je overal werken waar je wilt. We ontsluiten hiermee niet alleen ons kader, maar vanaf volgend jaar ook onze fulltime schoonmaakmedewerkers en de klant. Geparametriseerde transparantie is de sleutel voor veel van de uitdagingen in onze business.”

Andere manier van business runnen
Jim vervolgt: “Ik geloof in zelfstandigheid. Waar ik met 40 fulltimers samen werk, daar hebben anderen een veelvoud aan parttime schoonmakers in dienst. Ik geloof in een andere manier van de business runnen. Dat is beter voor je klanten, voor je medewerkers en dus uiteindelijk ook voor de business. En het resulteert erin om als schoonmaakbranche en -bedrijf ook aantrekkelijk te zijn en blijven voor de ‘next generation’. Dat inspireert. Dat is de toekomst!”

16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Biedt het perspectief? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 juni 2023

Weer een record op de 8e Dag van de Schoonmaker

Bijna 250 bedrijven bedanken zo’n 200.000 (specialistische) schoonmakers op donderdag 15 juni, De Dag van de Schoonmaker. Het vak wordt meer en meer gewaardeerd, dat bewijzen al deze bedrijven....

04 juni 2019

Jobalert vakantiebanen: hoe win jij deze zomer schoonmaakvakmensen?

Ook schoonmaakbedrijven staan weer voor de uitdaging om de planning in de vakantieperiode rond te krijgen en (vak)mensen te werven én winnen voor een (goed) betaalde #vakantiebaan in de #schoonmaak....

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

02 augustus 2023

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023

De jury van de European Cleaning & Hygiene Awards hebben de finalisten voor de verkiezing van 2023 bekendgemaakt. Het zijn er 49 in 10 verschillende categorien. Wie de winnaars...

17 januari 2025

Facility Trade Group behaalt MVO Prestatieladder niveau 3

Na intensieve inspanningen, focus op een duurzaam assortiment en een toekomstgerichte bedrijfsvoering is Facility Trade Group in december 2024 gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. Dit markeert...

24 april 2025

Nationaal SIEV-schoonmaak-debat: “Gladde ladders en glibberige regels”

Hoe veilig is veilig genoeg? En wie draagt de verantwoordelijkheid als het tóch misgaat? Tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer nodigt SIEV je van harte uit voor een prikkelend...

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...