4 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het schoonmaakbedrijf genoeg te vieren. EW scoort hoog op klantgerichtheid, excellente uitvoering én goed werkgeverschap. Wat is het geheim? Aandacht. Aandacht voor medewerkers, opdrachtgevers en de gastbeleving. Vanuit die mensgerichte aanpak bouwt EW dagelijks aan duurzame relaties; op de werkvloer en bij de klant.

In een eerder gepubliceerd nieuwsbericht zetten we al de schoonmaakbedrijven in de MT500 op een rij, waaronder Dolmans, CSU, ISS, EW en Vebego. In dit artikel zoomen we in op het verhaal achter de hoge score van EW Facility Services.

Werken vanuit gastvrijheid
Met circa 3.500 medewerkers levert EW schoonmaakdiensten in uiteenlopende sectoren: van hotels en zorginstellingen tot kantoren, musea en luchthavens. De rode draad? Gastvrijheid. “Het zit in ons DNA,” zegt Janneke Verkerk. “Onze mensen maken écht het verschil voor bezoekers, gasten en cliënten. Dat vraagt aandacht, aanwezigheid en betrokkenheid. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers.”

Goed werkgeverschap: van buddy tot bonus
EW heeft een diverse organisatie, met meer dan 90 nationaliteiten en leeftijden van 15 tot 68 jaar. HR-directeur Eva Sack-Fopma benadrukt het belang van een veilige en prettige werkomgeving. Nieuwe medewerkers krijgen een ‘buddy’ en worden actief betrokken bij het bedrijf, onder meer via een app, regiomeetings en jaarlijkse kick-offs. Ook loopt de directie mee op de werkvloer om in contact te blijven.

De resultaten spreken voor zich. Terwijl de facilitaire branche gemiddeld een eNPS van -2 scoort, zit EW op +24. “Dat betekent dat collega’s ons aanbevelen als werkgever,” aldus Sack-Fopma.

Klantgerichtheid door partnerschap
Diezelfde aandacht geldt ook voor opdrachtgevers. Elk team heeft een vaste leidinggevende als aanspreekpunt. Van rayonmanager tot directielid: op alle niveaus onderhoudt EW contact. “Zo bouwen we aan langdurige relaties,” zegt Verkerk. “We luisteren, denken mee en zijn zichtbaar aanwezig.”

Een treffend voorbeeld: in een zorginstelling herkende een medewerker een verdwaalde cliënt, sprak haar gerust toe en bracht haar terug naar haar kamer. “Dat is precies het soort gastvrijheid dat je niet kunt instrueren, maar dat voortkomt uit betrokkenheid.”

Slimmer werken met data
Net als veel andere schoonmaakorganisaties merkt ook EW de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zet het bedrijf volop in op data en technologie. Zo voorspelt EW bijvoorbeeld piekmomenten in drukbezochte toiletten in dierentuinen, zodat op tijd kan worden bijgeschaald. Ook werkt de organisatie aan het terugdringen van verzuim met preventieve hulpmiddelen zoals braces.

Geen doel, wel bevestiging
De MT500-erkenning is volgens Verkerk geen doel op zich. “Maar het bevestigt wel dat we op de juiste weg zijn. Werkend vanuit onze waarden, met aandacht voor mens en omgeving, maken we dagelijks het verschil.”

Het volledige interview met Janneke Verkerk en Eva Sack-Fopma lees je hier op MT/Sprout.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

05 augustus 2025

Doe mee met de Week van lezen en schrijven (8-15 september)

In Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of...

11 oktober 2019

#filmFriday Zo brengen wij positieve impact in de zorg

Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

18 november 2022

Sati viert 12,5 jaar jubileum

Onlangs vierde Sati bij Hectas haar 12,5 jarig jubileum. Ze werd op haar pand Service Centrum De Poort in Velp in de bloemetjes gezet. Sati werd op haar jubileum-dag...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

19 november 2019

Scheepvaartmuseum kiest weer voor EW: “Bijzonder gebouw met functies en eisen”

Sinds 2013 is EW Facility Services verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud van het monumentale pand van Het Scheepvaartmuseum. De samenwerking tussen EW Facility Services en Het Scheepvaartmuseum groeide de afgelopen...

06 december 2018

Cao schoonmaak: werkgevers komen met loonbod van 7,7%

In de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe cao voor de schoonmaak heeft brancheorganisatie OSB een bod voor een driejarige cao aan CNV en FNV uitgebracht. De onderhandelingsdelegatie van de...

29 mei 2025

I-team Global introduceert i-mop 40 en i-mop 40 Pro

i-team Global presenteert de i-mop 40 en i-mop 40 Pro: de nieuwste generatie van de succesvolle i-mop-serie, ontwikkeld op basis van tien jaar innovatie en gebruikersfeedback. Deze i-mops zijn...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

26 april 2023

Kärcher en TTS Cleaning sluiten strategisch partnerschap

Kärcher en TTS Cleaning zijn een nauwe samenwerking aangegaan. Beide partners bundelen hun middelen en vakkennis om klanten over de hele wereld hun assortiment producten en diensten aan te...