4 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het schoonmaakbedrijf genoeg te vieren. EW scoort hoog op klantgerichtheid, excellente uitvoering én goed werkgeverschap. Wat is het geheim? Aandacht. Aandacht voor medewerkers, opdrachtgevers en de gastbeleving. Vanuit die mensgerichte aanpak bouwt EW dagelijks aan duurzame relaties; op de werkvloer en bij de klant.

In een eerder gepubliceerd nieuwsbericht zetten we al de schoonmaakbedrijven in de MT500 op een rij, waaronder Dolmans, CSU, ISS, EW en Vebego. In dit artikel zoomen we in op het verhaal achter de hoge score van EW Facility Services.

Werken vanuit gastvrijheid
Met circa 3.500 medewerkers levert EW schoonmaakdiensten in uiteenlopende sectoren: van hotels en zorginstellingen tot kantoren, musea en luchthavens. De rode draad? Gastvrijheid. “Het zit in ons DNA,” zegt Janneke Verkerk. “Onze mensen maken écht het verschil voor bezoekers, gasten en cliënten. Dat vraagt aandacht, aanwezigheid en betrokkenheid. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers.”

Goed werkgeverschap: van buddy tot bonus
EW heeft een diverse organisatie, met meer dan 90 nationaliteiten en leeftijden van 15 tot 68 jaar. HR-directeur Eva Sack-Fopma benadrukt het belang van een veilige en prettige werkomgeving. Nieuwe medewerkers krijgen een ‘buddy’ en worden actief betrokken bij het bedrijf, onder meer via een app, regiomeetings en jaarlijkse kick-offs. Ook loopt de directie mee op de werkvloer om in contact te blijven.

De resultaten spreken voor zich. Terwijl de facilitaire branche gemiddeld een eNPS van -2 scoort, zit EW op +24. “Dat betekent dat collega’s ons aanbevelen als werkgever,” aldus Sack-Fopma.

Klantgerichtheid door partnerschap
Diezelfde aandacht geldt ook voor opdrachtgevers. Elk team heeft een vaste leidinggevende als aanspreekpunt. Van rayonmanager tot directielid: op alle niveaus onderhoudt EW contact. “Zo bouwen we aan langdurige relaties,” zegt Verkerk. “We luisteren, denken mee en zijn zichtbaar aanwezig.”

Een treffend voorbeeld: in een zorginstelling herkende een medewerker een verdwaalde cliënt, sprak haar gerust toe en bracht haar terug naar haar kamer. “Dat is precies het soort gastvrijheid dat je niet kunt instrueren, maar dat voortkomt uit betrokkenheid.”

Slimmer werken met data
Net als veel andere schoonmaakorganisaties merkt ook EW de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zet het bedrijf volop in op data en technologie. Zo voorspelt EW bijvoorbeeld piekmomenten in drukbezochte toiletten in dierentuinen, zodat op tijd kan worden bijgeschaald. Ook werkt de organisatie aan het terugdringen van verzuim met preventieve hulpmiddelen zoals braces.

Geen doel, wel bevestiging
De MT500-erkenning is volgens Verkerk geen doel op zich. “Maar het bevestigt wel dat we op de juiste weg zijn. Werkend vanuit onze waarden, met aandacht voor mens en omgeving, maken we dagelijks het verschil.”

Het volledige interview met Janneke Verkerk en Eva Sack-Fopma lees je hier op MT/Sprout.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juli 2025

Asito ontvangt hoogste erkenning voor sociaal ondernemen met certificaat PSO 30+

Werken bij Asito betekent volgens het bedrijf kansen krijgen. Daarom startte ze negen jaar geleden het Asito werkbedrijf. Een organisatieonderdeel dat zich volledig richt op het creëren van werkplekken...

16 januari 2025

Ga voor die glimlach. Zet humor in voor impactvolle communicatie.

Als (schoonmaakbedrijf) schrijf je tegenwoordig steeds vaker jouw eigen content. Maar hoe zorg je ervoor dat blogs of campagnes niet verdrinken in de zee van online content en écht...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

19 september 2025

Leon Freriksen viert 12,5 jaar in dienst bij ACW Schoonmaakhelden

Leon Freriksen, teamleider Glas- en Gevelreiniging, is 12,5 jaar in dienst bij ACW Glas- en Gevelonderhoud. Van harte gefeliciteerd! Leon Freriksen startte in 2013, op 23-jarige leeftijd,bij ACW Schoonmaakhelden...

02 oktober 2025

Leren en ontwikkelen als deel oplossing personeelstekort mkb?

Veel mkb-bedrijven kampen met personeelstekort. Een deel van de oplossing ligt in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 44% van de werkgevers dit...

23 oktober 2023

Oproep: Wat wil jij weten over aanbesteden?

Al eerder berichtten we over de podcastserie ‘Alles over Aanbesteden’ van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema. De serie kent nu 62 afleveringen. 62 podcasts met 62 verschillende onderwerpen die allemaal bij...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

10 juli 2025

Jasper Schramade nieuw bestuurslied Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Per september 2025 treedt Jasper Schramade toe tot het bestuur van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hij neemt dan het stokje over van Jan de Kramer (AWVN). De afgelopen driekwart...

27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende...

30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe...