4 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het schoonmaakbedrijf genoeg te vieren. EW scoort hoog op klantgerichtheid, excellente uitvoering én goed werkgeverschap. Wat is het geheim? Aandacht. Aandacht voor medewerkers, opdrachtgevers en de gastbeleving. Vanuit die mensgerichte aanpak bouwt EW dagelijks aan duurzame relaties; op de werkvloer en bij de klant.

In een eerder gepubliceerd nieuwsbericht zetten we al de schoonmaakbedrijven in de MT500 op een rij, waaronder Dolmans, CSU, ISS, EW en Vebego. In dit artikel zoomen we in op het verhaal achter de hoge score van EW Facility Services.

Werken vanuit gastvrijheid
Met circa 3.500 medewerkers levert EW schoonmaakdiensten in uiteenlopende sectoren: van hotels en zorginstellingen tot kantoren, musea en luchthavens. De rode draad? Gastvrijheid. “Het zit in ons DNA,” zegt Janneke Verkerk. “Onze mensen maken écht het verschil voor bezoekers, gasten en cliënten. Dat vraagt aandacht, aanwezigheid en betrokkenheid. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers.”

Goed werkgeverschap: van buddy tot bonus
EW heeft een diverse organisatie, met meer dan 90 nationaliteiten en leeftijden van 15 tot 68 jaar. HR-directeur Eva Sack-Fopma benadrukt het belang van een veilige en prettige werkomgeving. Nieuwe medewerkers krijgen een ‘buddy’ en worden actief betrokken bij het bedrijf, onder meer via een app, regiomeetings en jaarlijkse kick-offs. Ook loopt de directie mee op de werkvloer om in contact te blijven.

De resultaten spreken voor zich. Terwijl de facilitaire branche gemiddeld een eNPS van -2 scoort, zit EW op +24. “Dat betekent dat collega’s ons aanbevelen als werkgever,” aldus Sack-Fopma.

Klantgerichtheid door partnerschap
Diezelfde aandacht geldt ook voor opdrachtgevers. Elk team heeft een vaste leidinggevende als aanspreekpunt. Van rayonmanager tot directielid: op alle niveaus onderhoudt EW contact. “Zo bouwen we aan langdurige relaties,” zegt Verkerk. “We luisteren, denken mee en zijn zichtbaar aanwezig.”

Een treffend voorbeeld: in een zorginstelling herkende een medewerker een verdwaalde cliënt, sprak haar gerust toe en bracht haar terug naar haar kamer. “Dat is precies het soort gastvrijheid dat je niet kunt instrueren, maar dat voortkomt uit betrokkenheid.”

Slimmer werken met data
Net als veel andere schoonmaakorganisaties merkt ook EW de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zet het bedrijf volop in op data en technologie. Zo voorspelt EW bijvoorbeeld piekmomenten in drukbezochte toiletten in dierentuinen, zodat op tijd kan worden bijgeschaald. Ook werkt de organisatie aan het terugdringen van verzuim met preventieve hulpmiddelen zoals braces.

Geen doel, wel bevestiging
De MT500-erkenning is volgens Verkerk geen doel op zich. “Maar het bevestigt wel dat we op de juiste weg zijn. Werkend vanuit onze waarden, met aandacht voor mens en omgeving, maken we dagelijks het verschil.”

Het volledige interview met Janneke Verkerk en Eva Sack-Fopma lees je hier op MT/Sprout.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in...

02 juli 2025

Schoonmakend Nederland Summerevent 2025: ‘De impact van AI op hoofd en hart’

AI is het thema van het derde Summerevent van Schoonmakend Nederland. Waarom de branchevereniging dit thema kiest? “Omdat we voor het eerst worden geconfronteerd met een nieuwe technologie die...

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

29 november 2023

De Ster Bedrijfsdiensten behaalt PSO Trede 3|30+

Sinds 1 oktober 2023 is De Ster Bedrijfsdiensten uit Hengelo in het bezit van het PSO Trede 3 én PSO 30+ keurmerk van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit...

27 augustus 2024

Zomer-sport-serie (5): Sportieve bedrijfsfeestjes zijn goed, vitaliteit door het jaar heen nog beter

Hoe leuk is het om met het team een actief uitje te beleven. Het is goed voor ontspanning, teambuilding én de vitaliteit. Steeds meer schoonmaakbedrijven en toeleveranciers organiseren daarom...

11 maart 2025

DBS Schoonmaakdiensten neemt werkzaamheden Buurs Cleaning over

Na 15 jaar in de schoonmaakbranche kiest Jeffrey Buurs van Buurs Cleaning voor een nieuw avontuur. Zijn werkzaamheden worden overgenomen door DBS Schoonmaakdiensten, dat hiermee een mooie kans ziet...

18 juni 2024

Jan Harkema van SVP Schoonmaak is Schoonmaker van het Jaar 2024!

En de winnaar is… Jan Harkema van SVP Schoonmaak, met runner-ups Martine Verdonck van Center Parcs Kempervennen en Nancy Meijer van Blankers Schoon. Jan behaalde de felbegeerde titel Schoonmaker...

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

07 april 2023

NVZ 75 jaar!

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) bestaat 75 jaar! Een bijzonder moment om bij stil te staan. NVZ zegt over dit jubileum:“Op 1 april 1948 werd de NVZ opgericht...

24 februari 2025

Laat je inspireren door Belinda Dekkers-Schwartz: “Op 2 april zoeken we met FMNextGen aan tafel de verdieping op”

Op 2 april vindt het exclusieve FMNextGen-diner plaats bij UL-Team in Culemborg. Een avond waar jonge professionals in de schoonmaakbranche (20-40 jaar) samenkomen voor goed eten, inspirerende gesprekken en...