27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de reiniging van kantoren, cleanrooms en labo’s is dit een waardevolle erkenning voor de doorgedreven duurzaamheidsfocus en de talrijke initiatieven die zijn gericht op positieve impact.

Het Unitar (United Nations Institute for Training and Research) beloont ondernemingen voor acties in het kader van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties met het ‘SDG Pioneer’ Certificaat. De voorbije 3 jaar werden Care’s duurzaamheidsacties telkens beloond met het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Door daarnaast als een van de enige schoonmaakbedrijven in België acties met positief gevolg op te zetten voor elk van de 17 SDG’s, mag Care zich vanaf vandaag officieel ‘SDG pioneer’ noemen. Het certificaat werd uitgereikt door Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder VOKA Vlaams Netwerk van Ondernemingen en Jens De Vos, directeur projecten van VOKA Shared Services.

Impact door middel van Sustainable Development Goals

Duurzaam schoonmaken staat hoog op de prioriteitenlijst van Care. Als expert in reiniging van kantoren, cleanrooms en labo’s zet Care onder andere in op slimmer schoonmaken door middel van nieuwe schoonmaakmethodes. Zo bespaart het innovatieve Triple-T systeem, bestaande uit een trolley, ecologische producten en een voorbevochtigingssysteem, waarbij microvezeldoekjes met een minimale hoeveelheid water en poetsproduct worden bevochtigd, tot wel 90% in water en productverbruik bij de klanten. Daarnaast heeft Care als een van de weinige schoonmaakbedrijven een ISO 14001 milieucertificaat. Maar duurzaamheid is voor Care allerminst een kwestie van milieu alleen. Het merendeel van de acties en initiatieven, zowel structureel als eenmalig, zijn gericht op het daadwerkelijk hebben van impact op medewerkers, klanten en de maatschappij. Als onderdeel van familiebedrijf Vebego draagt Care bij aan de ambitie om in 2025 een positieve impact te hebben op het leven van 10 miljoen mensen. Daarin staan de 17 SDG’s van de Verenigde Naties centraal.

62,5 miljoen liter schoon drinkwater voor ontwikkelingslanden
Een van de SDG’s waar Care het verschil kan en wil maken is SDG 6: ‘schoon water en sanitair’. Met behulp van efficiënte producten en duurzame technieken streeft Care ernaar om zo weinig mogelijk water te gebruiken. De winst van die besparing wordt gedoneerd aan MADE BLUE, een organisatie die zich inzet voor drinkwaterprojecten waar schoon water niet evident is. Op deze manier doneerde Care in de afgelopen jaren al 62,5 miljoen liter schoon drinkwater.

Bestrijden van ongelijkheid
In het kader van SDG 10, ‘ongelijkheid verminderen’, gaat veel aandacht naar het wegwerken van armoede en ongelijkheid, zowel binnen als buiten het bedrijf. Zo kunnen medewerkers van Care ieder jaar met de Vebego Foundation op bouwreis naar bijvoorbeeld Sri Lanka, Zuid-Afrika of Ghana en steunt Care meerdere kinderen via Plan International en Moeders voor Moeders. De samenwerking met de vzw FEESTvarken bezorgt tal van kinderen in armoede
een fijne verjaardag. En dit is slechts een greep uit de lijst van projecten en goede doelen waarin Care een deel van haar winst investeert. Care werkt bovendien samen met zusterbedrijf Het FacilityPunt, een sociaaleconomisch schoonmaakbedrijf in Gent voor mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Sommigen van hen stromen na deze ervaring door naar Care.

Michel Möller, die recent Joost Tibosch verving als CEO van Care: “De naam ‘Care’ verwijst naar de manier waarop we kijken naar de wereld waarin wij leven. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen en ons steentje bijdragen voor een betere wereld.
Of het nu gaat over het milieu, maatschappelijke issues dichtbij of in het buitenland of onze eigen medewerkers. Samen met alle Vebego bedrijven zetten we daarom ook in op ‘Great Place to Work’. De SDG Pioneer titel is een bevestiging van de inspanningen die we doen om impact te hebben. Met dit kwaliteitslabel wordt ons engagement voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen op een onafhankelijke manier onderschreven. Engagement dat niet alleen mens en milieu, maar uiteindelijk ook de klant en de maatschappij ten goede zal komen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 juli 2023

Steffen Morrison introduceert PeeWipe Dispenser voor betere toiletbeleving

Het gebrek aan hygiëne bij diverse openbare toiletten over de hele wereld was voor zanger Steffen Morrison de aanleiding voor de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijke houder PeeWipe die helpt...

20 augustus 2020

RTL Nieuws reportage Bflex Cleaning: van eigenwijze werknemer naar eigen schoonmaakimperium

Ze verlegde haar grenzen, maar stelt ook haar grenzen: Nasima el Bachiri. De eigenwijze directiesecretaresse verruilde haar naaldhakken voor comfortabele schoonmaakwerkschoenen. Sinds 20 jaar bouwt Nasima aan een eigen...

15 april 2022

Numatic laat Alphen schitteren

Jeff Hicks, Wim Holleman, Anja van Eijk, Hadassa Windhorst, Ravna de Jong, Erik van Kampen en Gilbert de Vos hebben afgelopen week Alphen aan den Rijn een beetje schoner...

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

10 mei 2024

Facility Data Standard organiseert tijdens Interclean: Dragon’s Den met 8 startups

Interclean kondigt, in samenwerking met Facility Data Standard (FDS), met trots een baanbrekend extra event op woensdag 15 mei 2024 aan: een dynamisch ‘Dragon’s Den’ stijl pitching event. Dit...

06 mei 2022

Het aftellen is begonnen

Nog even en dan opent Interclean Amsterdam haar deuren voor een persoonlijke ontmoeting met professionals uit de schoonmaak- en hygiënebranche. Ter voorbereiding van een bezoek heeft de organisatie 10...

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

24 april 2020

Rob Boele, Frank Laurentius, Henk Toering over nieuwe schoonmaakeconomie: “De intelligent lockdown vraagt om intelligent cleaning”

“Iedereen was bezig met beleving en hospitality. Als het niet vuil was, dan maakten we het niet schoon. Nu de grootste bedreiging voor de mens de onzichtbare vijand blijkt...