11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? en (3) Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? We maakten het eerste deel van onze reis op 9 februari samen met Rob den Hertog, Karin Scheffer en Dré Broeken. Vandaag voltooien we onze reis met Henk van Harten, Pieter van Leijen en Charles Scholte. Stap jij in op weg van toen via nu naar de toekomst?

Henk van Harten: “De grote innovaties verwacht ik meer op HR-vlak”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Op het moment van het maken van de foto was ik salesmanager bij Burgman Supply (nu Burgman Cleaning &Hygienic Systems) in Almere. Een mooie job waar ik met heel veel plezier samen met Marie-Lène en Ad Burgman de start heb gemaakt om Burgman op alle fronten te professionaliseren. En samen met de opvolger Mathijs Burgman de verdere uitrol gemaakt van het bedrijf, daar waar het nu staat.
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren waarmee ik mijn toekomst in wil vullen. Ik denk aan op projectmatige wijze leuke bedrijven te kunnen ondersteunen en dat als sales-, project- of bedrijfsmanager. Ik kan nu zeggen: “het moet niet meer, het mag, en er zijn al een paar leuke zaken de revue gepasseerd”.

2 .Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd?
“Veel bedrijven zijn gaan begrijpen dat personeel hun groot goed is en dat je daar zuinig mee om moet gaan. Mensen willen zich ontwikkelen en de branche moet dit omarmen. Tevens zie ik dat er steeds meer milieubewuster wordt gewerkt, dat de reinigingsmiddelen steeds meer ‘eco frendly’ worden geproduceerd en meer markt aan het winnen zijn. Ik denk dat dit een zeer goede ontwikkeling is. Het reinigen van vloeren met machines zonder chemie was 20 jaar geleden ondenkbaar, maar nu in zijn geheel niet.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Deze vraag is wat lastiger te beantwoorden. Ik verwacht dat er een verschil gaat ontstaan tussen de kwalitatieve ‘goede’ bedrijven en de bedrijven die hun marketing alleen gebruiken om meer marge te maken. Dit is de echte verandering ‘binnen’ niet doen. Dus niet alleen roepen wat er allemaal goed gaat en dat “men zeer eco friendly werkt”, terwijl het parkeerterrein wordt opgesierd met diesels en de magazijnen vol staan met none eco frendly, als voorbeeld. Dit kan je ook zeggen op het vlak van het HR-beleid, niet alleen roepen maar ook zaken die beter of anders kunnen doorvoeren. Er moet dus nog hard gewerkt worden aan het imago van de branche, ondanks dat er best een aantal bedrijven heel goed op weg zijn.

Qua innovaties is gebleken, dat deze in de schoonmaakbranche niet echt te verwachten zijn, los van de robotisering verwacht ik geen spectaculaire zaken, of er moet achter de schermen meer gebeuren dan waar ik weet van heb. Maar ik verwacht dat de grote innovaties meer op het HR-vlak zullen zijn dan in middelen, materialen en machines. Wat heeft de schoonmaakbranche te bieden om mensen langer aan zich te binden? Met eurootje meer per uur ga je de oorlog niet winnen, mensen verlangen meer van een bedrijf. Onlangs had ik een gesprek met een twee directeuren van een groothandel. Zij weten precies wat er nodig is om mensen blij en happy te maken, en om medewerkers met heel veel plezier binnen te halen en houden. Het succes is aantoonbaar beter met hun (nieuwe) benadering. Kortom, er is nog een hoop werk aan de winkel. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in Nederlandse schoonmaakbranche.”

Op de foto de bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal tijdens het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met een eigen app.

Charles Scholte: “In 10 jaar tijd veel meer medewerkers opgeleid en gediplomeerd”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Al vanaf 2009 vonden er bij SVS grote veranderingen plaats: er kwam een eind aan de periode van ruim 30 jaar dat SVS het enige opleidingsinstituut voor de schoonmaakbranche was. Het RAS Examenbureau werd opgericht, Stichting SVS werd een besloten vennootschap en de opleidingenmarkt werd vrijgegeven. Dat had tot gevolg dat er concurrentie kwam van nieuwe aanbieders en van schoonmaakbedrijven die intern gingen opleiden.

En, zoals altijd, leidde deze ontwikkeling ertoe dat er bij SVS keihard gewerkt is om in concurrentie de hoogste kwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs te bieden. Er zijn grote stappen gezet in de ontwikkeling van moderne lesmaterialen die nauw op de opleidingsvragen aansloten. Er kwam een omslag van aanbodgerichte opleider naar vraaggerichte opleider, met dus veel meer ruimte voor maatwerk. En dat niet zonder resultaat, te meten aan het jaarlijks aantal opgeleide medewerkers én het feit dat SVS twee jaar op rij bij de Partner of Choice verkozen is tot de meest favoriete opleider voor de facilitaire markt. Wij zien dat als een erkenning door onze klanten dat onze dienstverlening aansluit op hun wensen.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?
“Wat betreft het opleiden in onze branche, zijn er de afgelopen 10 jaar enorme aantallen medewerkers opgeleid en gediplomeerd; véél meer dan in de 10 jaar daarvoor. Het was al langer zichtbaar, maar het vanuit de werkvloer doorgroeien naar een leidinggevende positie, maakte plaats voor een nieuwe instroom van hoger opgeleide medewerkers. Dat leidt enerzijds tot een professionaliseringsslag, maar anderzijds constateren wij een forse afname van parate schoonmaakkennis bij leidinggevenden. Door de nadruk op goed leidinggeven, goed communiceren en voorkomen van verzuim blijft de kennis van het schoonmaakvak achter. Dat verdient zeker aandacht. Daarentegen hebben de medewerkers op de werkvloer steeds meer verantwoordelijkheden gekregen en moeten zij steeds zelfstandiger werken. Het is natuurlijk fantastisch dat we in coronatijd ervaren hebben dat het schoonmaakvak tot de essentiële beroepen behoort en ieder zich beseft hoe belangrijk goed schoonmaakonderhoud is. Dat is een goed vertrekpunt om te voorkomen dat de schoonmaak een sluitpost vormt en het draagt er aan bij dat het vak de erkenning krijgt waar zij recht op heeft.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Als ik ook deze vraag beperk tot ons eigen vakgebied, opleiding en training, dan maakt het eenmalig opleiden plaats voor het permanent ontwikkelen van medewerkers. Om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende eisen van de markt, moeten medewerkers de gelegenheid krijgen zich te blijven ontwikkelen. Niet alleen op het vaktechnische vlak, maar ook op sociale, communicatieve en leidinggevende competenties. Zo kunnen zij zich blijven aanpassen aan de veranderende eisen, het plezier in hun werk behouden en gezond hun pensioen halen. Daarbij is het belangrijk tegelijk de focus te verleggen van generieke opleidingen naar de leerbehoeften van de individuele medewerker. Dat de digitale leerwegen (e-learning, video, apps, VR, performance support, etc.) daarbij een steeds belangrijker rol spelen mag duidelijk zijn.”

 

Pieter van Leijen: “Respect en vertrouwen, de basis om samen verder te kunnen komen”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Aan mijn functie – directeur-eigenaar van ICCA Advies – is in 10 jaar tijd niets veranderd, wel aan mijn inzet van fulltime naar parttime, want ik werk nog drie dagen in de week. Op mijn leeftijd prima, toch? ICCA Advies is een middelgroot schoonmaak-adviesbureau. We zijn in 2020 verhuisd van Amsterdam naar Oldemarkt, te midden van verschillende en unieke landschapstypen in de kop van Overijssel. We begeleiden (Europese) aanbestedingen, begeleiden bedrijven in hun contractbeheer en voeren veel kwaliteits- en belevingsmetingen uit. De afgelopen jaren zijn we ons steeds meer gaan richten op de voedselindustrie, niet onbelangrijk om in deze sector de hygiëne te bewaken.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?
“Terecht dat er voor de nieuwe, huidige cao afgesproken is, dat de schoonmaakmedewerkers een hoger uurloon krijgen. Eindelijk, dat had eerder moeten gebeuren. Al is de huidige pandemiecrisis een niet al te tactisch moment.
Ik zie ook een trend aan de opdrachtgeverskant; de huidige generatie denkt en doet anders. Met respect samenwerken en elkaar vertrouwen is de basis om samen verder te kunnen komen.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Qua imago vind ik het fantastisch dat schoonmaakmedewerkers goed begeleid worden en zo veel verdiende respect kregen en krijgen tijdens deze coronapandemie. Schoonmakers worden als (VAK)mens behandeld. Dat doet hun en mij goed.”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

16 november 2021

Schoon Genoeg

Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater brengt een boek uit: Schoon Genoeg. Over de verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing...

08 maart 2022

Schoon genoeg

De verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing en lijkvinding. Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater heeft het boek Schoon Genoeg...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

08 juli 2022

Fashionshoot Bio-Based vuilniszakken

“𝗔𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗸 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝘂𝗶𝗹𝗻𝗶𝘀𝘇𝗮𝗸 𝗮𝗮𝗻, 𝗱𝗮𝗻 𝘇𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝘂𝗶𝘁” Zo kwamen Claudia Vijfvinkel en Hella Boumans van Beercoo Schoonmaakgroep met het ludieke idee om...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

04 februari 2019

Blog: Verfrissen, verrassen, verrijken…

Mijn vader zei het vroeger al tegen mij: “wie niet groot en sterk is, moet slim zijn”.  Met deze boerenwijsheid hebben we de afgelopen jaren binnen Uniqcare werk gemaakt...

18 november 2022

Sati viert 12,5 jaar jubileum

Onlangs vierde Sati bij Hectas haar 12,5 jarig jubileum. Ze werd op haar pand Service Centrum De Poort in Velp in de bloemetjes gezet. Sati werd op haar jubileum-dag...