11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’? en (3) Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche? We maakten het eerste deel van onze reis op 9 februari samen met Rob den Hertog, Karin Scheffer en Dré Broeken. Vandaag voltooien we onze reis met Henk van Harten, Pieter van Leijen en Charles Scholte. Stap jij in op weg van toen via nu naar de toekomst?

Henk van Harten: “De grote innovaties verwacht ik meer op HR-vlak”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Op het moment van het maken van de foto was ik salesmanager bij Burgman Supply (nu Burgman Cleaning &Hygienic Systems) in Almere. Een mooie job waar ik met heel veel plezier samen met Marie-Lène en Ad Burgman de start heb gemaakt om Burgman op alle fronten te professionaliseren. En samen met de opvolger Mathijs Burgman de verdere uitrol gemaakt van het bedrijf, daar waar het nu staat.
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren waarmee ik mijn toekomst in wil vullen. Ik denk aan op projectmatige wijze leuke bedrijven te kunnen ondersteunen en dat als sales-, project- of bedrijfsmanager. Ik kan nu zeggen: “het moet niet meer, het mag, en er zijn al een paar leuke zaken de revue gepasseerd”.

2 .Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd?
“Veel bedrijven zijn gaan begrijpen dat personeel hun groot goed is en dat je daar zuinig mee om moet gaan. Mensen willen zich ontwikkelen en de branche moet dit omarmen. Tevens zie ik dat er steeds meer milieubewuster wordt gewerkt, dat de reinigingsmiddelen steeds meer ‘eco frendly’ worden geproduceerd en meer markt aan het winnen zijn. Ik denk dat dit een zeer goede ontwikkeling is. Het reinigen van vloeren met machines zonder chemie was 20 jaar geleden ondenkbaar, maar nu in zijn geheel niet.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Deze vraag is wat lastiger te beantwoorden. Ik verwacht dat er een verschil gaat ontstaan tussen de kwalitatieve ‘goede’ bedrijven en de bedrijven die hun marketing alleen gebruiken om meer marge te maken. Dit is de echte verandering ‘binnen’ niet doen. Dus niet alleen roepen wat er allemaal goed gaat en dat “men zeer eco friendly werkt”, terwijl het parkeerterrein wordt opgesierd met diesels en de magazijnen vol staan met none eco frendly, als voorbeeld. Dit kan je ook zeggen op het vlak van het HR-beleid, niet alleen roepen maar ook zaken die beter of anders kunnen doorvoeren. Er moet dus nog hard gewerkt worden aan het imago van de branche, ondanks dat er best een aantal bedrijven heel goed op weg zijn.

Qua innovaties is gebleken, dat deze in de schoonmaakbranche niet echt te verwachten zijn, los van de robotisering verwacht ik geen spectaculaire zaken, of er moet achter de schermen meer gebeuren dan waar ik weet van heb. Maar ik verwacht dat de grote innovaties meer op het HR-vlak zullen zijn dan in middelen, materialen en machines. Wat heeft de schoonmaakbranche te bieden om mensen langer aan zich te binden? Met eurootje meer per uur ga je de oorlog niet winnen, mensen verlangen meer van een bedrijf. Onlangs had ik een gesprek met een twee directeuren van een groothandel. Zij weten precies wat er nodig is om mensen blij en happy te maken, en om medewerkers met heel veel plezier binnen te halen en houden. Het succes is aantoonbaar beter met hun (nieuwe) benadering. Kortom, er is nog een hoop werk aan de winkel. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in Nederlandse schoonmaakbranche.”

Op de foto de bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal tijdens het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met een eigen app.

Charles Scholte: “In 10 jaar tijd veel meer medewerkers opgeleid en gediplomeerd”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Al vanaf 2009 vonden er bij SVS grote veranderingen plaats: er kwam een eind aan de periode van ruim 30 jaar dat SVS het enige opleidingsinstituut voor de schoonmaakbranche was. Het RAS Examenbureau werd opgericht, Stichting SVS werd een besloten vennootschap en de opleidingenmarkt werd vrijgegeven. Dat had tot gevolg dat er concurrentie kwam van nieuwe aanbieders en van schoonmaakbedrijven die intern gingen opleiden.

En, zoals altijd, leidde deze ontwikkeling ertoe dat er bij SVS keihard gewerkt is om in concurrentie de hoogste kwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs te bieden. Er zijn grote stappen gezet in de ontwikkeling van moderne lesmaterialen die nauw op de opleidingsvragen aansloten. Er kwam een omslag van aanbodgerichte opleider naar vraaggerichte opleider, met dus veel meer ruimte voor maatwerk. En dat niet zonder resultaat, te meten aan het jaarlijks aantal opgeleide medewerkers én het feit dat SVS twee jaar op rij bij de Partner of Choice verkozen is tot de meest favoriete opleider voor de facilitaire markt. Wij zien dat als een erkenning door onze klanten dat onze dienstverlening aansluit op hun wensen.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?
“Wat betreft het opleiden in onze branche, zijn er de afgelopen 10 jaar enorme aantallen medewerkers opgeleid en gediplomeerd; véél meer dan in de 10 jaar daarvoor. Het was al langer zichtbaar, maar het vanuit de werkvloer doorgroeien naar een leidinggevende positie, maakte plaats voor een nieuwe instroom van hoger opgeleide medewerkers. Dat leidt enerzijds tot een professionaliseringsslag, maar anderzijds constateren wij een forse afname van parate schoonmaakkennis bij leidinggevenden. Door de nadruk op goed leidinggeven, goed communiceren en voorkomen van verzuim blijft de kennis van het schoonmaakvak achter. Dat verdient zeker aandacht. Daarentegen hebben de medewerkers op de werkvloer steeds meer verantwoordelijkheden gekregen en moeten zij steeds zelfstandiger werken. Het is natuurlijk fantastisch dat we in coronatijd ervaren hebben dat het schoonmaakvak tot de essentiële beroepen behoort en ieder zich beseft hoe belangrijk goed schoonmaakonderhoud is. Dat is een goed vertrekpunt om te voorkomen dat de schoonmaak een sluitpost vormt en het draagt er aan bij dat het vak de erkenning krijgt waar zij recht op heeft.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Als ik ook deze vraag beperk tot ons eigen vakgebied, opleiding en training, dan maakt het eenmalig opleiden plaats voor het permanent ontwikkelen van medewerkers. Om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende eisen van de markt, moeten medewerkers de gelegenheid krijgen zich te blijven ontwikkelen. Niet alleen op het vaktechnische vlak, maar ook op sociale, communicatieve en leidinggevende competenties. Zo kunnen zij zich blijven aanpassen aan de veranderende eisen, het plezier in hun werk behouden en gezond hun pensioen halen. Daarbij is het belangrijk tegelijk de focus te verleggen van generieke opleidingen naar de leerbehoeften van de individuele medewerker. Dat de digitale leerwegen (e-learning, video, apps, VR, performance support, etc.) daarbij een steeds belangrijker rol spelen mag duidelijk zijn.”

 

Pieter van Leijen: “Respect en vertrouwen, de basis om samen verder te kunnen komen”
1. Wat deed je toen en wat doe je nu?
“Aan mijn functie – directeur-eigenaar van ICCA Advies – is in 10 jaar tijd niets veranderd, wel aan mijn inzet van fulltime naar parttime, want ik werk nog drie dagen in de week. Op mijn leeftijd prima, toch? ICCA Advies is een middelgroot schoonmaak-adviesbureau. We zijn in 2020 verhuisd van Amsterdam naar Oldemarkt, te midden van verschillende en unieke landschapstypen in de kop van Overijssel. We begeleiden (Europese) aanbestedingen, begeleiden bedrijven in hun contractbeheer en voeren veel kwaliteits- en belevingsmetingen uit. De afgelopen jaren zijn we ons steeds meer gaan richten op de voedselindustrie, niet onbelangrijk om in deze sector de hygiëne te bewaken.”

2. Wat heeft de branche in deze tien jaar ‘beleefd’?
“Terecht dat er voor de nieuwe, huidige cao afgesproken is, dat de schoonmaakmedewerkers een hoger uurloon krijgen. Eindelijk, dat had eerder moeten gebeuren. Al is de huidige pandemiecrisis een niet al te tactisch moment.
Ik zie ook een trend aan de opdrachtgeverskant; de huidige generatie denkt en doet anders. Met respect samenwerken en elkaar vertrouwen is de basis om samen verder te kunnen komen.”

3. Wat verwacht je de komende tien jaar qua imago en innovaties in de branche?
“Qua imago vind ik het fantastisch dat schoonmaakmedewerkers goed begeleid worden en zo veel verdiende respect kregen en krijgen tijdens deze coronapandemie. Schoonmakers worden als (VAK)mens behandeld. Dat doet hun en mij goed.”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 januari 2023

TNO ontwikkelt model om kunststof effectiever te recyclen

Wetenschappers van TNO hebben een model ontwikkeld dat de materiaaleigenschappen van kunststof kan vertalen naar een waarde. Hetzelfde model laat vervolgens zien hoe dat type kunststof het beste kan...

03 maart 2023

Stormachtig goed

Dat de organisatie Ocean Cleanup voortvarend bezig is om plastic uit de oceanen te halen, mag inmiddels bekend zijn. Vaak zien we foto’s van deze opruiming met veel plastic...

06 juni 2024

VSR Voorjaarsbijeenkomst: ‘Nemen we voortaan de menselijke afslag?’

Het centrale thema van de VSR Voorjaarsbijeenkomst op 28 mei 2024 was ‘De Mens’. Deelnemers reisden die middag vol verwachting naar De Groene Afslag in Laren af. Zij werden...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

17 oktober 2023

Chantal zet ‘Altijd dat stapje extra’

‘Heel spannend’, was het moment waarop Chantal van Lieshout uit Leusden het podium op stapte in het Fulcotheater in IJsselstein. Want dat ze een prijs te pakken had in...

25 oktober 2022

Leer meer over ozon in 7 stappen

Doe mee aan het webinar over Ozon op 3 november om 14.00 uur. Consensus Group organiseert dit webinar met Dr Xu, de wetenschappelijke expert in ozon. Je kent haar...

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

24 januari 2022

Finalisten European Cleaning & Hygiene Awards

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 van European Cleaning Journal zijn bekendgemaakt. Met een record aan inzendingen in alle 10 categorieën, hebben 39 toonaangevende bedrijven...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...