28 maart 2024

Van onzekerheid naar zekerheid: mkb kopen of verkopen?

Jagen, jagen, jagen. Vragen, vragen, vragen. “Het is druk. De portemonnee wordt open getrokken. In 2024 zijn tot nu toe 15% meer mkb-bedrijven overgenomen en 20% meer kopers in vergelijking met dezelfde periode in 2023”, stelt mkb-redacteur Richard Smit in de podcast FD Dagkoers van 25 maart 2024. Ook in de schoonmaakbranche tellen we dit jaar in ieder geval al 3 overnames: : Capital Cleaning Group naar schoonmaakbedrijf Heuvelman, MKB Schoon naar CSU en Alpha Gelens naar schoonmaakbedrijf R. Janssen. De jacht op de Nederlandse mkb-bedrijven is weer geopend; ook in de schoonmaakbranche. Onze redactie zet feiten en inzichten op een rij.

Vorig jaar waren overnames nog heel voorzichtig door de inflatie, moeilijke en moeizame financiering, maar inmiddels is er geld genoeg, zeker door de economische vooruitzichten. De onzekere markt van 2023 heeft in 2024 geleid tot een groei in kopen en verkopen. ”Het heeft laten zien dat bedrijven duurzaam winstgevend kunnen zijn, en dat maakt die ondernemingen nog aantrekkelijker voor potentiële kopers”, zegt Tom Beltman, mede-eigenaar van overnamespecialist Marktlink.

“Duurzame winstgevendheid maakt ondernemingen nog aantrekkelijker voor potentiële kopers”

MKB-Nederland meldt dat op 1 januari volgens de Kamer van Koophandel er 2.522.782 actieve ondernemingen in Nederland zijn. Maar hoeveel is mkb’er? CBS geeft inzicht: begin 2024 zijn 426.810 bedrijven met 2 tot 250 werkzame personen in Nederland. In onze branche tellen we 3500 schoonmaak-, glasbewassings- en gevelreinigingsbedrijven met ongeveer 120.000 medewerkers. Van deze bedrijven heeft er 90% minder dan 20 werknemers in dienst, vele mkb’ers doen plaatselijke of regionale dienstverlening.

Voorbereiding verkoop
Wat komt er allemaal kijken bij de verkoop of overname van een bedrijf in het mkb? Heel veel facetten: waardebepaling, voorbereiding van een bieding, hulp bij onderhandelingen, juridische vastlegging van de transactie, financiering. Denk ook aan duurzaamheidsaspecten, zoals milieu, sociale aspecten, en wet- en regelgeving, en zoek een adviesbureau met alle disciplines.

De boodschap is helder: begin op tijd en schakel de juiste mensen in om van de verkoop of overname tot een succes te maken.

Wat is waarde en wat is prijs?
Voor de koper is de grote vraag: wat wil je maximaal betalen voor jouw bedrijf? De verkoper denkt: wat wil ik minimaal hebben voor mijn bedrijf, of wil ik meer? De overname begint bij de waarde van het bedrijf, zo’n 150 tot 175% van de omzet én toekomstige kasstromen. Ook sentimenten spelen een rol. Voor de toekomst van het bedrijf zijn risico’s en rendement belangrijk, zeker als de voorraad op orde is en de debiteuren en crediteuren goed gaan.

Behoud het DNA
“Een bedrijf neemt een ander bedrijf over, dan neem je eigenlijk het DNA van de oprichters over, niet alleen de gebouwen en het idee. Als het DNA erkend wordt, zorgt dat voor allerlei dynamieken in het bedrijf en dat mensen trouw worden aan het bedrijf dat gekocht is, waarvan de oprichters niet meer geëerd worden. Zij gaan misschien het bedrijf verlaten met hoge verzuimcijfers en meer”, legt Els van Steijn uit in de Kukuru-podcast van 24 maart 2024.

“We willen wel de tent, maar niet de vent”

“De afhankelijkheid van de oude ondernemer is groot. Een bekend gezegde is: we willen wel de tent maar niet de vent. Soms blijft een ondernemer wel eens zitten; opeens is hij of zij niet meer de baas. Hebben ze daar heel veel moeite mee? Ze beslissen zelf. De nieuwe eigenaar zegt wat er moet worden gedaan. Dat is in de praktijk heel erg lastig. Of de oude ondernemers kiezen een andere weg, ze zijn niet meer gecommitteerd aan hun bedrijf.”

Stappenplan
Het stappenplan voor de begeleiding van het koop- én verkoopproces is dynamisch. Dit zijn de 8 stappen voor koop en verkoop van een bedrijf, die de bekende branchegenoot Steven Corijn van CompanyCure met ons deelt:

  1. inventarisatiegesprek met overeenkomst
  2. strategisch plan van aanpak
  3. voor verkoop: onderbouwing bedrijfswaardering en vaststelling verkoopprijs / voor koop: anonieme zoektocht bedrijf
  4.  voor verkoop: netwerk met kaderprofiel en potentiële kopers / voor koop: selectie kandidaat-partijen met eigen waarderingsadvies
  5. gesprekken met garantieverstrekking over financiering en meer
  6. intentieverklaring
  7. detailonderhandelingen en boekenonderzoek door koper
  8. overnamecontract met juridische check

________________________________________

Bronnen:

MKB Servicedesk: cijfers over mkb
Financieel Dagblad: Het jachtseizoen mkb
Marktlink: overnamespecialist
Alfa Overal Dichtbij – accountants en adviseurs: Dichtbij een verkoop of overname in het mkb
Focus op mkb: bedrijfswaardering en -overname
Kurkuru: systemisch werk en meer
CompanyCure: 8-stappenplan voor koop- en verkoop

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 maart 2022

1 april 2022: 3,4% loonsverhoging

Volgens de nieuwe CAO worden op 1 april 2022 de basisuurlonen met 3,4% verhoogd. Bij loonbetaling per 4 weken is de verhoging vanaf periode 4 van 2022. Voor studenten...

23 oktober 2024

Uitnodiging Captains of Cleaning Connect 2024

Op 27 november 2024 is het zover: de vierde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de vierde keer op rij komen alle Captains of Cleaning live samen in...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

20 mei 2022

Exposanten en bezoekers, bedankt!

De organisatie blikt nog even terug: Interclean Amsterdam sloot vrijdag 13 mei weer haar deuren, na vier zonovergoten dagen. De zon scheen buiten maar vooral ook binnen in de...

19 september 2023

Onderzoek microvezeldoek: nog steeds uitermate effectief

Sinds de jaren ‘90 maken we in de professionele schoonmaakbranche gebruik van microvezeldoeken. Voor een optimaal gebruik hiervan wordt de zogenoemde vouwmethode geadviseerd. Voor schoonmaakbedrijven is het belangrijk om...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om...

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...

01 november 2021

Nocore deelt digitalisering op Schoonmaak Vakdagen

Tijdens de twee Schoonmaak Vakdagen zal Nocore haar standbezoekers inzicht geven in nieuwe softwaremogelijkheden. Op stand 3.0 toont zij niet alleen kennis en demonstraties van haar eigen softwareproducten, ook...