28 maart 2024

Van onzekerheid naar zekerheid: mkb kopen of verkopen?

Jagen, jagen, jagen. Vragen, vragen, vragen. “Het is druk. De portemonnee wordt open getrokken. In 2024 zijn tot nu toe 15% meer mkb-bedrijven overgenomen en 20% meer kopers in vergelijking met dezelfde periode in 2023”, stelt mkb-redacteur Richard Smit in de podcast FD Dagkoers van 25 maart 2024. Ook in de schoonmaakbranche tellen we dit jaar in ieder geval al 3 overnames: : Capital Cleaning Group naar schoonmaakbedrijf Heuvelman, MKB Schoon naar CSU en Alpha Gelens naar schoonmaakbedrijf R. Janssen. De jacht op de Nederlandse mkb-bedrijven is weer geopend; ook in de schoonmaakbranche. Onze redactie zet feiten en inzichten op een rij.

Vorig jaar waren overnames nog heel voorzichtig door de inflatie, moeilijke en moeizame financiering, maar inmiddels is er geld genoeg, zeker door de economische vooruitzichten. De onzekere markt van 2023 heeft in 2024 geleid tot een groei in kopen en verkopen. ”Het heeft laten zien dat bedrijven duurzaam winstgevend kunnen zijn, en dat maakt die ondernemingen nog aantrekkelijker voor potentiële kopers”, zegt Tom Beltman, mede-eigenaar van overnamespecialist Marktlink.

“Duurzame winstgevendheid maakt ondernemingen nog aantrekkelijker voor potentiële kopers”

MKB-Nederland meldt dat op 1 januari volgens de Kamer van Koophandel er 2.522.782 actieve ondernemingen in Nederland zijn. Maar hoeveel is mkb’er? CBS geeft inzicht: begin 2024 zijn 426.810 bedrijven met 2 tot 250 werkzame personen in Nederland. In onze branche tellen we 3500 schoonmaak-, glasbewassings- en gevelreinigingsbedrijven met ongeveer 120.000 medewerkers. Van deze bedrijven heeft er 90% minder dan 20 werknemers in dienst, vele mkb’ers doen plaatselijke of regionale dienstverlening.

Voorbereiding verkoop
Wat komt er allemaal kijken bij de verkoop of overname van een bedrijf in het mkb? Heel veel facetten: waardebepaling, voorbereiding van een bieding, hulp bij onderhandelingen, juridische vastlegging van de transactie, financiering. Denk ook aan duurzaamheidsaspecten, zoals milieu, sociale aspecten, en wet- en regelgeving, en zoek een adviesbureau met alle disciplines.

De boodschap is helder: begin op tijd en schakel de juiste mensen in om van de verkoop of overname tot een succes te maken.

Wat is waarde en wat is prijs?
Voor de koper is de grote vraag: wat wil je maximaal betalen voor jouw bedrijf? De verkoper denkt: wat wil ik minimaal hebben voor mijn bedrijf, of wil ik meer? De overname begint bij de waarde van het bedrijf, zo’n 150 tot 175% van de omzet én toekomstige kasstromen. Ook sentimenten spelen een rol. Voor de toekomst van het bedrijf zijn risico’s en rendement belangrijk, zeker als de voorraad op orde is en de debiteuren en crediteuren goed gaan.

Behoud het DNA
“Een bedrijf neemt een ander bedrijf over, dan neem je eigenlijk het DNA van de oprichters over, niet alleen de gebouwen en het idee. Als het DNA erkend wordt, zorgt dat voor allerlei dynamieken in het bedrijf en dat mensen trouw worden aan het bedrijf dat gekocht is, waarvan de oprichters niet meer geëerd worden. Zij gaan misschien het bedrijf verlaten met hoge verzuimcijfers en meer”, legt Els van Steijn uit in de Kukuru-podcast van 24 maart 2024.

“We willen wel de tent, maar niet de vent”

“De afhankelijkheid van de oude ondernemer is groot. Een bekend gezegde is: we willen wel de tent maar niet de vent. Soms blijft een ondernemer wel eens zitten; opeens is hij of zij niet meer de baas. Hebben ze daar heel veel moeite mee? Ze beslissen zelf. De nieuwe eigenaar zegt wat er moet worden gedaan. Dat is in de praktijk heel erg lastig. Of de oude ondernemers kiezen een andere weg, ze zijn niet meer gecommitteerd aan hun bedrijf.”

Stappenplan
Het stappenplan voor de begeleiding van het koop- én verkoopproces is dynamisch. Dit zijn de 8 stappen voor koop en verkoop van een bedrijf, die de bekende branchegenoot Steven Corijn van CompanyCure met ons deelt:

  1. inventarisatiegesprek met overeenkomst
  2. strategisch plan van aanpak
  3. voor verkoop: onderbouwing bedrijfswaardering en vaststelling verkoopprijs / voor koop: anonieme zoektocht bedrijf
  4.  voor verkoop: netwerk met kaderprofiel en potentiële kopers / voor koop: selectie kandidaat-partijen met eigen waarderingsadvies
  5. gesprekken met garantieverstrekking over financiering en meer
  6. intentieverklaring
  7. detailonderhandelingen en boekenonderzoek door koper
  8. overnamecontract met juridische check

________________________________________

Bronnen:

MKB Servicedesk: cijfers over mkb
Financieel Dagblad: Het jachtseizoen mkb
Marktlink: overnamespecialist
Alfa Overal Dichtbij – accountants en adviseurs: Dichtbij een verkoop of overname in het mkb
Focus op mkb: bedrijfswaardering en -overname
Kurkuru: systemisch werk en meer
CompanyCure: 8-stappenplan voor koop- en verkoop

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

18 maart 2022

Nieuwe voorzitter Geschillencommissie RAS

Met ingang van 1 maart is Ralph Jan van der Ham benoemd als voorzitter van de Geschillencommissie RAS. Hij volgt hiermee Jasper van der Beld op, die onlangs is...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

08 maart 2022

Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

Het is internationale vrouwendag. Een mooi moment om daarom eens stil te staan bij de vrouwen in de branche. Hoe is het gesteld met de vrouwelijke medewerkers en ondernemers...

31 december 2024

Robert Stelling blikt terug op 2024 als jaar van groei, innovatie en inspiratie

Robert Stelling, directeur van Interclean, kijkt aan het begin en eind van 2024 vooruit en terug op de gebeurtenissen in de schoonmaakbranche. Zo deelde hij in januari '10 sparkling...

22 augustus 2022

Top 10 managementboeken

Vorige week plaatsten we een top 10 van boeken voor ontspanning tijdens de zomer. Nu volgt een top 10 van managementboeken. Wil jij jouw wijsheid bijspijkeren? Kijk welk boek...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

07 december 2018

Hago wint European Excellence Award in viral communications

De Koningsdagactie van Hago krijgt Europese lof tijdens de uitreiking van de prestigieuze awards voor PR en communicatie in Europa. Ruim een maand geleden werd bekend dat Hago, in samenwerking met...

29 maart 2024

Schoonmaker van het Jaar: jury op pad voor 24 schoonmaaktoppers

“Deze weken gaat ons jury-elftal 24 halvefinalisten bezoeken op basis van hun onderscheiding, positiviteit, passie, uitstraling en hun favoriete schoonmaakmiddel/-materiaal/-machine. De jury gaat op pad in duo’s, dus 2...

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...