8 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de schoonmaakbranche. Ik ben er maar wat graag mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo enthousiast wordt van dit onderwerp. Daar ligt een mooie uitdaging: ik probeer in 6 stappen mijn verwachtingen uit te spreken over waar het naartoe gaat met social media in 2024. Disclaimer: Ik heb geen glazen bol! 

In 2024 staan er opnieuw opmerkelijke ontwikkelingen te wachten in de wereld van social media, die ook relevant zijn voor de schoonmaakbranche. Korte video’s, social commerce en de invloed van content creators blijven belangrijke trends. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol, al blijven sommigen hier nog bewust van weg.

1.Content creators!

In de schoonmaakbranche kan het opbouwen van een loyale fanbase op social media bijdragen aan merkzichtbaarheid, klantbetrokkenheid en employer branding. Direct twee tips: Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken en gebruik de kracht van herhaling. Bij dit laatste zijn content creators erg belangrijk. Dit zijn jouw collega’s die uit eigen naam bijvoorbeeld berichten plaatsen op Linkedin. Je zou ze ook ‘ambassadeurs’ kunnen noemen. Dit soort berichten zijn veel effectiever dan een bijdrage van een bedrijfspagina. Mensen doen namelijk zaken met mensen. Op Linkedin zijn er nog weinig content creators, waardoor het relatief makkelijk is om een enorm bereik te creëren.


2. Short form video als de nieuwe standaard
 

Korte video’s blijven de grootste trend en naar verwachting zullen deze in 2024 de norm worden op grote socialmedia platforms. Heb je er al eens over nagedacht om schoonmaak resultaten te demonstreren op TikTok of Instagram Reels?


3.Social media en SEO (Search Engine Optimization) gaan hand in hand

Social media-apps, met name voor Gen Z, worden belangrijke bronnen voor zoekopdrachten. Het gebruik van trefwoorden in social media content wordt cruciaal voor betere zoekresultaten. Gebruik daarom relevante trefwoorden in social media posts om de vindbaarheid van schoonmaakdiensten te verbeteren.


4.Social commerce-trend zet door

Na SEO is social-commerce een logische volgende stap. Dit betekent dat er wordt geshopt via social media kanalen. Heb je er al ooit over nagedacht om je schoonmaakproducten op die manier aan de man te brengen? Zorg er daarbij voor dat het koopproces zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Tip: kijk eens bij Plug & Pay op de website.


5.Toenemende rol van AI in social media

Je dacht vast: waar blijft de trend omtrent AI? Deze hoort er natuurlijk ook bij!

AI zal een prominente rol spelen in het efficiënter maken van marketinginspanningen, van het genereren van content kalenders tot het vormgeven van visuals. Je kunt daarbij bekende tools gebruiken, zoals ChatGPT en Canva. Ik ben persoonlijk ook wel fan van RunWay. Hierbij kun je bijvoorbeeld foto’s transformeren tot video’s. Probeer het eens uit en sta versteld!


6.Het gebruik van social media om vacatures in te vullen

De feiten liegen er niet om: we hebben nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt en de schermtijd bij mensen neemt nog steeds toe. Als werkgever dien je daarom te zijn waar je potentiële werknemers zich begeven: social media dus!

Potentieel schoonmaaktalent bevindt zich ook in 2024 vooral op de platformen van Meta, zoals Facebook en Instagram. Daarbij wordt het – door veranderde wet- en regelgeving – niet gemakkelijker gemaakt voor jou als werkgever. Het vergt steeds meer specialistische kennis om deze kanalen effectief in te zetten. Mocht je het echt niet meer weten? Spreek dan ondergetekende eens aan.

Voor nu wens ik je alle goeds voor 2024! Wie weet tot snel.

Stef Martens
Social Cleania 

Bronvermelding: Chat GPT / Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

11 december 2022

Meest gelezen in november

Benieuwd naar welke artikelen jullie in november 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Blog...

20 mei 2022

Exposanten en bezoekers, bedankt!

De organisatie blikt nog even terug: Interclean Amsterdam sloot vrijdag 13 mei weer haar deuren, na vier zonovergoten dagen. De zon scheen buiten maar vooral ook binnen in de...

04 maart 2025

Blog Maurice Rutgrink: Faillissementen in de schoonmaak, hoe nu verder?

De schoonmaakbranche telde volgens het CBS in januari 2025 2 faillissementen (eenmanszaaken). In januari 2024 gingen er 8 schoonmaakbedrijven, waarvan 3 eenmanszaken, failliet.. Nog nooit gooiden zoveel ondernemers...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

04 april 2022

Haagclean 30 jaar!

Vakgroothandel Haagclean uit Rijswijk bestaat 30 jaar. Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum! Het team is trots op hun jubileum en danken via LinkedIn hun klantrelaties, toeleveranciers en...

13 oktober 2025

Blog Esther van der Lelie: “Zullen we meer samenwerken en plezier maken?”

Afgelopen week ben ik weer een jaar ouder geworden. Mijn dochter vroeg aan mij: ‘Welk woord kies jij voor het komende jaar?’ Plezier, zei ik meteen.Het afgelopen jaar was...

08 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...

09 juni 2022

Blog: Het is niet één dag, maar elke dag ‘De dag van de Schoonmaker’

De economie ligt stil als er geen schoonmaak is. De zorg en de voedingssector kunnen bijvoorbeeld niet zonder schoonmaak functioneren. Het is een cruciaal beroep. Dus eigenlijk heel bijzonder...