8 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de schoonmaakbranche. Ik ben er maar wat graag mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo enthousiast wordt van dit onderwerp. Daar ligt een mooie uitdaging: ik probeer in 6 stappen mijn verwachtingen uit te spreken over waar het naartoe gaat met social media in 2024. Disclaimer: Ik heb geen glazen bol! 

In 2024 staan er opnieuw opmerkelijke ontwikkelingen te wachten in de wereld van social media, die ook relevant zijn voor de schoonmaakbranche. Korte video’s, social commerce en de invloed van content creators blijven belangrijke trends. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol, al blijven sommigen hier nog bewust van weg.

1.Content creators!

In de schoonmaakbranche kan het opbouwen van een loyale fanbase op social media bijdragen aan merkzichtbaarheid, klantbetrokkenheid en employer branding. Direct twee tips: Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken en gebruik de kracht van herhaling. Bij dit laatste zijn content creators erg belangrijk. Dit zijn jouw collega’s die uit eigen naam bijvoorbeeld berichten plaatsen op Linkedin. Je zou ze ook ‘ambassadeurs’ kunnen noemen. Dit soort berichten zijn veel effectiever dan een bijdrage van een bedrijfspagina. Mensen doen namelijk zaken met mensen. Op Linkedin zijn er nog weinig content creators, waardoor het relatief makkelijk is om een enorm bereik te creëren.


2. Short form video als de nieuwe standaard
 

Korte video’s blijven de grootste trend en naar verwachting zullen deze in 2024 de norm worden op grote socialmedia platforms. Heb je er al eens over nagedacht om schoonmaak resultaten te demonstreren op TikTok of Instagram Reels?


3.Social media en SEO (Search Engine Optimization) gaan hand in hand

Social media-apps, met name voor Gen Z, worden belangrijke bronnen voor zoekopdrachten. Het gebruik van trefwoorden in social media content wordt cruciaal voor betere zoekresultaten. Gebruik daarom relevante trefwoorden in social media posts om de vindbaarheid van schoonmaakdiensten te verbeteren.


4.Social commerce-trend zet door

Na SEO is social-commerce een logische volgende stap. Dit betekent dat er wordt geshopt via social media kanalen. Heb je er al ooit over nagedacht om je schoonmaakproducten op die manier aan de man te brengen? Zorg er daarbij voor dat het koopproces zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Tip: kijk eens bij Plug & Pay op de website.


5.Toenemende rol van AI in social media

Je dacht vast: waar blijft de trend omtrent AI? Deze hoort er natuurlijk ook bij!

AI zal een prominente rol spelen in het efficiënter maken van marketinginspanningen, van het genereren van content kalenders tot het vormgeven van visuals. Je kunt daarbij bekende tools gebruiken, zoals ChatGPT en Canva. Ik ben persoonlijk ook wel fan van RunWay. Hierbij kun je bijvoorbeeld foto’s transformeren tot video’s. Probeer het eens uit en sta versteld!


6.Het gebruik van social media om vacatures in te vullen

De feiten liegen er niet om: we hebben nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt en de schermtijd bij mensen neemt nog steeds toe. Als werkgever dien je daarom te zijn waar je potentiële werknemers zich begeven: social media dus!

Potentieel schoonmaaktalent bevindt zich ook in 2024 vooral op de platformen van Meta, zoals Facebook en Instagram. Daarbij wordt het – door veranderde wet- en regelgeving – niet gemakkelijker gemaakt voor jou als werkgever. Het vergt steeds meer specialistische kennis om deze kanalen effectief in te zetten. Mocht je het echt niet meer weten? Spreek dan ondergetekende eens aan.

Voor nu wens ik je alle goeds voor 2024! Wie weet tot snel.

Stef Martens
Social Cleania 

Bronvermelding: Chat GPT / Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 januari 2023

Podcast ‘De Werkprofessor’: “AI gaat mensen niet vervangen”

In de podcast van MT/Sprout ‘De Werkprofessor’, van 27 november, sprakt hr-strateeg Wendy van Ierschot met wetenschapper Maarten Steinbuch over AI. Hij ziet dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar...

04 maart 2020

Blog: Mondkapjes tegen het coronavirus: do’s en don’ts

De wereldwijde verspreiding van het coronavirus heeft gezorgd voor een run op mondkapjes, maar deze hebben alleen effect als je ze correct gebruikt. Sterker nog: bij verkeerd gebruik van...

24 december 2024

Neem jij op 2 april deel aan het FMNextGen tafeldiner met boeiende sprekers?

Ben jij tussen de 20-40 jaar? Dan ben je op woensdag 22 januari 2025 van harte welkom bij het FMNextGen tafeldiner bij UL-Team in Culemborg. Een bijzonder diner met...

24 januari 2022

Finalisten European Cleaning & Hygiene Awards

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 van European Cleaning Journal zijn bekendgemaakt. Met een record aan inzendingen in alle 10 categorieën, hebben 39 toonaangevende bedrijven...

30 oktober 2019

Blog: Schoonmaak een ‘eenvoudig’ vak?

Schoonmaak wordt over het algemeen gezien als een eenvoudig vak… Jammer! Wij vakmensen c.q. mensen uit het vak weten wel beter: er komt heel veel kijken bij schoonmaken. Ik...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

22 oktober 2020

Blog: De wereld draait om cijfers

De wekker gaat. Ik kijk op m’n mobieltje en zie 06.30 uur staan. De eerste cijfers van de dag. Daarna denk ik aan wat me te doen staat, die...

29 maart 2019

Blog: No guts, no glory

Een staredown – elkaar aan blijven kijken zonder met je ogen te knipperen – is een uitdaging. Ik durfde én ging ‘m aan tijdens ons 10e ADG-congres No guts,...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

13 maart 2024

Terug van weggeweest: de Schoonmaaktourdag

Al 9 keer eerder organiseerden drie motorfreaks uit de schoonmaakbranche de Schoonmaaktourdag. Een 10e keer zat er door Corona helaas niet in. Maar Erik Pos en Tommy Meijdam pakken...