8 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de schoonmaakbranche. Ik ben er maar wat graag mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo enthousiast wordt van dit onderwerp. Daar ligt een mooie uitdaging: ik probeer in 6 stappen mijn verwachtingen uit te spreken over waar het naartoe gaat met social media in 2024. Disclaimer: Ik heb geen glazen bol! 

In 2024 staan er opnieuw opmerkelijke ontwikkelingen te wachten in de wereld van social media, die ook relevant zijn voor de schoonmaakbranche. Korte video’s, social commerce en de invloed van content creators blijven belangrijke trends. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol, al blijven sommigen hier nog bewust van weg.

1.Content creators!

In de schoonmaakbranche kan het opbouwen van een loyale fanbase op social media bijdragen aan merkzichtbaarheid, klantbetrokkenheid en employer branding. Direct twee tips: Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken en gebruik de kracht van herhaling. Bij dit laatste zijn content creators erg belangrijk. Dit zijn jouw collega’s die uit eigen naam bijvoorbeeld berichten plaatsen op Linkedin. Je zou ze ook ‘ambassadeurs’ kunnen noemen. Dit soort berichten zijn veel effectiever dan een bijdrage van een bedrijfspagina. Mensen doen namelijk zaken met mensen. Op Linkedin zijn er nog weinig content creators, waardoor het relatief makkelijk is om een enorm bereik te creëren.


2. Short form video als de nieuwe standaard
 

Korte video’s blijven de grootste trend en naar verwachting zullen deze in 2024 de norm worden op grote socialmedia platforms. Heb je er al eens over nagedacht om schoonmaak resultaten te demonstreren op TikTok of Instagram Reels?


3.Social media en SEO (Search Engine Optimization) gaan hand in hand

Social media-apps, met name voor Gen Z, worden belangrijke bronnen voor zoekopdrachten. Het gebruik van trefwoorden in social media content wordt cruciaal voor betere zoekresultaten. Gebruik daarom relevante trefwoorden in social media posts om de vindbaarheid van schoonmaakdiensten te verbeteren.


4.Social commerce-trend zet door

Na SEO is social-commerce een logische volgende stap. Dit betekent dat er wordt geshopt via social media kanalen. Heb je er al ooit over nagedacht om je schoonmaakproducten op die manier aan de man te brengen? Zorg er daarbij voor dat het koopproces zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Tip: kijk eens bij Plug & Pay op de website.


5.Toenemende rol van AI in social media

Je dacht vast: waar blijft de trend omtrent AI? Deze hoort er natuurlijk ook bij!

AI zal een prominente rol spelen in het efficiënter maken van marketinginspanningen, van het genereren van content kalenders tot het vormgeven van visuals. Je kunt daarbij bekende tools gebruiken, zoals ChatGPT en Canva. Ik ben persoonlijk ook wel fan van RunWay. Hierbij kun je bijvoorbeeld foto’s transformeren tot video’s. Probeer het eens uit en sta versteld!


6.Het gebruik van social media om vacatures in te vullen

De feiten liegen er niet om: we hebben nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt en de schermtijd bij mensen neemt nog steeds toe. Als werkgever dien je daarom te zijn waar je potentiële werknemers zich begeven: social media dus!

Potentieel schoonmaaktalent bevindt zich ook in 2024 vooral op de platformen van Meta, zoals Facebook en Instagram. Daarbij wordt het – door veranderde wet- en regelgeving – niet gemakkelijker gemaakt voor jou als werkgever. Het vergt steeds meer specialistische kennis om deze kanalen effectief in te zetten. Mocht je het echt niet meer weten? Spreek dan ondergetekende eens aan.

Voor nu wens ik je alle goeds voor 2024! Wie weet tot snel.

Stef Martens
Social Cleania 

Bronvermelding: Chat GPT / Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

02 december 2021

RAS zoekt nieuwe Voorzitter Geschillencommissie

Oproep: Wil je meewerken aan een eerlijke en duurzame schoonmaakbranche? En heb je ruime ervaring in het arbeidsrecht? Sollliciteer dan naar de functie van voorzitter voor de RAS-Geschillencommissie! De...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...

18 januari 2022

Doe mee met trendsessie Instagram

Wil jij (gratis) tips & trucs voor succes op Instagram? Ben je benieuwd naar de nieuwste trends op dit social kanaal? En wil je weten hoe goed in te...

27 december 2021

92% van Siev-leden juicht eerder stoppen met werken toe

De Cao voor het Schoonmaak- en Glasbewassingsbedrijf 2022-2024 bereikte op 10 december een principe-akkoord. Hoger uurloon, eerder stoppen met werken, duurzame inzetbaarheid voor het gezond houden van schoonmaakmedewerkers, introductie...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...

15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...