8 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de schoonmaakbranche. Ik ben er maar wat graag mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo enthousiast wordt van dit onderwerp. Daar ligt een mooie uitdaging: ik probeer in 6 stappen mijn verwachtingen uit te spreken over waar het naartoe gaat met social media in 2024. Disclaimer: Ik heb geen glazen bol! 

In 2024 staan er opnieuw opmerkelijke ontwikkelingen te wachten in de wereld van social media, die ook relevant zijn voor de schoonmaakbranche. Korte video’s, social commerce en de invloed van content creators blijven belangrijke trends. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol, al blijven sommigen hier nog bewust van weg.

1.Content creators!

In de schoonmaakbranche kan het opbouwen van een loyale fanbase op social media bijdragen aan merkzichtbaarheid, klantbetrokkenheid en employer branding. Direct twee tips: Durf je hoofd boven het maaiveld uit te steken en gebruik de kracht van herhaling. Bij dit laatste zijn content creators erg belangrijk. Dit zijn jouw collega’s die uit eigen naam bijvoorbeeld berichten plaatsen op Linkedin. Je zou ze ook ‘ambassadeurs’ kunnen noemen. Dit soort berichten zijn veel effectiever dan een bijdrage van een bedrijfspagina. Mensen doen namelijk zaken met mensen. Op Linkedin zijn er nog weinig content creators, waardoor het relatief makkelijk is om een enorm bereik te creëren.


2. Short form video als de nieuwe standaard
 

Korte video’s blijven de grootste trend en naar verwachting zullen deze in 2024 de norm worden op grote socialmedia platforms. Heb je er al eens over nagedacht om schoonmaak resultaten te demonstreren op TikTok of Instagram Reels?


3.Social media en SEO (Search Engine Optimization) gaan hand in hand

Social media-apps, met name voor Gen Z, worden belangrijke bronnen voor zoekopdrachten. Het gebruik van trefwoorden in social media content wordt cruciaal voor betere zoekresultaten. Gebruik daarom relevante trefwoorden in social media posts om de vindbaarheid van schoonmaakdiensten te verbeteren.


4.Social commerce-trend zet door

Na SEO is social-commerce een logische volgende stap. Dit betekent dat er wordt geshopt via social media kanalen. Heb je er al ooit over nagedacht om je schoonmaakproducten op die manier aan de man te brengen? Zorg er daarbij voor dat het koopproces zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Tip: kijk eens bij Plug & Pay op de website.


5.Toenemende rol van AI in social media

Je dacht vast: waar blijft de trend omtrent AI? Deze hoort er natuurlijk ook bij!

AI zal een prominente rol spelen in het efficiënter maken van marketinginspanningen, van het genereren van content kalenders tot het vormgeven van visuals. Je kunt daarbij bekende tools gebruiken, zoals ChatGPT en Canva. Ik ben persoonlijk ook wel fan van RunWay. Hierbij kun je bijvoorbeeld foto’s transformeren tot video’s. Probeer het eens uit en sta versteld!


6.Het gebruik van social media om vacatures in te vullen

De feiten liegen er niet om: we hebben nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt en de schermtijd bij mensen neemt nog steeds toe. Als werkgever dien je daarom te zijn waar je potentiële werknemers zich begeven: social media dus!

Potentieel schoonmaaktalent bevindt zich ook in 2024 vooral op de platformen van Meta, zoals Facebook en Instagram. Daarbij wordt het – door veranderde wet- en regelgeving – niet gemakkelijker gemaakt voor jou als werkgever. Het vergt steeds meer specialistische kennis om deze kanalen effectief in te zetten. Mocht je het echt niet meer weten? Spreek dan ondergetekende eens aan.

Voor nu wens ik je alle goeds voor 2024! Wie weet tot snel.

Stef Martens
Social Cleania 

Bronvermelding: Chat GPT / Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2019

#nieuwsnotendop met ISS, SIEV, Unger en VSR

ISS en Capability tekenen voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers Op dinsdag 14 mei tekenden ISS Facility Services en Capability voor een driejarige samenwerking, waarbij het fit en...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

27 mei 2022

Yucel Keskin bedankt!

FVH Facility Groep neemt afscheid van Yucel Keskin, ‘de directeur van Symphony’. Pieter Dokter, algemeen directeur FVH Facility Groep, bedankt Yucel Keskin voor zijn inzet: “In 1971 ...

15 augustus 2022

Stuur jouw Best Practice in!

Op donderdagmiddag 27 oktober 2022 vindt de uitreiking van de Best Practice Award plaats in Nieuwegein. Voor de 9e keer wordt deze award uitgereikt vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

24 augustus 2023

Good Roll introduceert eigen ontwerp

Jouw zakelijke droom voor een eigen ontwerp toiletpapier kan uitkomen. 𝗧𝗵𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗱 𝗥𝗼𝗹𝗹 maag het mogelijk.  Creative Lex Rijkers Meinen van The Hague’s Finest kon deze kans niet voorbij...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

01 februari 2024

CSU presenteert resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024

Medewerkers kunnen en willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer, hoe en hoeveel ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken en de inrichting van gebouwen,...