2 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales, dat de teller weer op nul staat en dat we weer moeten proberen om de beoogde budgetten voor 2019 te behalen. Als beursgenoteerd bedrijf hebben we Deliver on your promise zeer hoog aangeschreven staan.

Elk jaar opnieuw heb ik de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goed resultaat laten zien. Daarbij streven wij groei in omzet na en als we de bijbehorende marges ook nog goed op peil kunnen houden, zijn we helemaal tevreden. Voor mij is het vervolgens zaak een goede balans te vinden tussen het behalen van een maximaal resultaat én een goede en prettige werksfeer. Want leveren wat we beloven (intern en vooral naar de klanten) is één ding, maar het zijn toch nog echt de mensen die het verschil maken.

Iedere klant is gebaat bij een goede relatie met zijn leverancier. Iedere klant wil graag goed geholpen worden. En wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg. Een verkoper dient dit aan te voelen. Daarin kan een verkoper zich onderscheiden. Sterker nog; daarin dient hij/zij zich te onderscheiden. Doen we dat niet, dan zijn we als verkopers overbodig en kunnen we net zo goed de handel drijven via een internetshop…

Derhalve vinden we het belangrijk dat we weten waarover we praten. Dat betekent dat we onze verkopers geregeld trainen om ze op de hoogte te houden over productontwikkelingen, maar ook trainen in verkooptechnieken. En niet om iemand wat aan te praten, maar juist om iemand een goed advies te kunnen geven. En belangrijk, het juiste advies.

Dat advies is door de jaren heen best veranderd als gevolg van een veranderende (schoonmaak)wereld. In nagenoeg elke bedrijfstak streeft men namelijk naar die groei in omzet en die betere marges. Dus het onder meer kunnen monitoren van de kosten is ontzettend belangrijk. De vraag die ons regelmatig wordt gesteld door voornamelijk schoonmaakbedrijven: “Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat een juiste investering in die 1 a 2% aan machinekosten bijdraagt aan een verlaging van die overige 98% van de kosten?” Vragen die jaren geleden niet werden gesteld. Dat vergt van ons ook een andere benadering.

Veranderingen dus en die zullen er altijd zijn. Zo constateer je aan het eind van het jaar opnieuw wat er allemaal weer is veranderd en hoe je zelf en als organisatie hierop hebt ingespeeld. Zoals Charles Darwin het formuleerde: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, ook niet de meest intelligente, het is het soort dat het beste reageert op veranderingen”. Velen zullen dit herkennen. Om nieuwe trends en nieuwe technologieën te omarmen, dienen we onszelf aan te passen, zodat we relevant blijven voor onze investeerders, collega’s en klanten. Doen we dat niet, dan worden we overbodig. En dat geldt niet alleen voor verkopers.

Ik wens ieder een goed nieuwjaar toe met mooie nieuwe uitdagingen!

Peter Jonkman,
salesdirector Nilfisk

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

01 juni 2022

Tour Facilitair 2022

Vandaag, 1 juni, staan er iets meer dan 250 facilitair professionals aan de start van Tour Facilitair 2022. Een facilitair netwerkevent waarbij deelnemers 80 km fietsen. Het is alweer...

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...

17 februari 2023

#FilmFriday Anne en de vuilnismannen

Doe ik er wel toe? Theatermaker Anne van der Steen ziet hoe het is om vuilnisman te zijn. Ze gaat achter op de wagen in gesprek met haar collega’s...

12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

26 februari 2025

Blog Jacco Vonhof (MKB-Nederland): ‘Arbeidsmarkt verbeteren door te kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen’

In een blog op De Ondernemer benadrukt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland, het belang van een andere benadering van arbeidsongeschiktheid in tijden van personeelstekort. Hij pleit voor een focus op...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

10 februari 2022

Margot van Leijen gestart als Directeur Zorg EW Facility Services

Multi service facilitair dienstverlener EW Facility Services heeft begin 2022 Margot van Leijen aangesteld als Directeur Zorg. Van Leijen heeft een lange staat van dienst binnen het bedrijfsleven en...