2 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales, dat de teller weer op nul staat en dat we weer moeten proberen om de beoogde budgetten voor 2019 te behalen. Als beursgenoteerd bedrijf hebben we Deliver on your promise zeer hoog aangeschreven staan.

Elk jaar opnieuw heb ik de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goed resultaat laten zien. Daarbij streven wij groei in omzet na en als we de bijbehorende marges ook nog goed op peil kunnen houden, zijn we helemaal tevreden. Voor mij is het vervolgens zaak een goede balans te vinden tussen het behalen van een maximaal resultaat én een goede en prettige werksfeer. Want leveren wat we beloven (intern en vooral naar de klanten) is één ding, maar het zijn toch nog echt de mensen die het verschil maken.

Iedere klant is gebaat bij een goede relatie met zijn leverancier. Iedere klant wil graag goed geholpen worden. En wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg. Een verkoper dient dit aan te voelen. Daarin kan een verkoper zich onderscheiden. Sterker nog; daarin dient hij/zij zich te onderscheiden. Doen we dat niet, dan zijn we als verkopers overbodig en kunnen we net zo goed de handel drijven via een internetshop…

Derhalve vinden we het belangrijk dat we weten waarover we praten. Dat betekent dat we onze verkopers geregeld trainen om ze op de hoogte te houden over productontwikkelingen, maar ook trainen in verkooptechnieken. En niet om iemand wat aan te praten, maar juist om iemand een goed advies te kunnen geven. En belangrijk, het juiste advies.

Dat advies is door de jaren heen best veranderd als gevolg van een veranderende (schoonmaak)wereld. In nagenoeg elke bedrijfstak streeft men namelijk naar die groei in omzet en die betere marges. Dus het onder meer kunnen monitoren van de kosten is ontzettend belangrijk. De vraag die ons regelmatig wordt gesteld door voornamelijk schoonmaakbedrijven: “Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat een juiste investering in die 1 a 2% aan machinekosten bijdraagt aan een verlaging van die overige 98% van de kosten?” Vragen die jaren geleden niet werden gesteld. Dat vergt van ons ook een andere benadering.

Veranderingen dus en die zullen er altijd zijn. Zo constateer je aan het eind van het jaar opnieuw wat er allemaal weer is veranderd en hoe je zelf en als organisatie hierop hebt ingespeeld. Zoals Charles Darwin het formuleerde: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, ook niet de meest intelligente, het is het soort dat het beste reageert op veranderingen”. Velen zullen dit herkennen. Om nieuwe trends en nieuwe technologieën te omarmen, dienen we onszelf aan te passen, zodat we relevant blijven voor onze investeerders, collega’s en klanten. Doen we dat niet, dan worden we overbodig. En dat geldt niet alleen voor verkopers.

Ik wens ieder een goed nieuwjaar toe met mooie nieuwe uitdagingen!

Peter Jonkman,
salesdirector Nilfisk

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 december 2021

Verlenging contract Kärcher en Effektief

Negen jaar geleden sloegen Kärcher Nederland en schoonmaakbedrijf Effektief voor het eerst de handen in elkaar, na de aanbestedingen van ZIggoDOme en AFAS Live. Het begin van een mooie...

22 mei 2024

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper bewijst dat dit ook anders kan met Recylution,...

19 april 2024

#FotoFriday Molen ‘De Haas’ wordt gereinigd met stoom

Saskia Jilesen van Cleannovation deelt foto’s van het reinigen van een bijzondere locatie. Het verwijderen met stoom van witte verf van de molen ‘De Haas’ in Benthuizen. “De stellingkorenmolen...

03 mei 2022

FacilityApps lanceert objectieve meetmethode schoonmaakkwaliteit op Interclean

Zo objectief mogelijk de kwaliteitsscore van de schoonmaak meten. Hoe doe je dat? Met de nieuwe meetmethode van FacilityApps, een gebruiksvriendelijke uitbreiding op de bestaande DKS-structuur met onderscheid in...

06 december 2021

70 emmers vullen

‘Laat ik de collega’s uit het magazijn ff helpen, want samen sta je sterk!’, dacht Gérard van Boxtel, officemanager van Weska Schoonmaakproducten. “En zo geschiedde en stond ik 70...

14 oktober 2022

43 kilo plastic besparen

Karin Rademaker van Golden Tulip Hotel Central in ’s-Hertogenbosch is al ruim 25 jaar een klant van GWS dé schoonmaker. Gaby Westelaken: “Wij werkten er al met Smart Cleaning...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

04 december 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): ‘Veilig aan het werk, onveilig op het podium’

Als glazenwasser heb ik heel wat bijzondere dingen gedaan. Van ladders, hoogwerkers tot kraanbakken. Ramen wassen in situaties waar je stil wil zijn en liever niet veel opvalt, tot...

22 januari 2024

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): ‘Oude wijn in nieuwe zakken of nieuwe wijn in oude zakken?’

Zijn er in de schoonmaakbranche noviteiten of nieuwe methodes? Deze vraag stelde ik mij de afgelopen dagen. Ik twijfel daar echt over. Is er écht iets nieuws onder de...