2 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales, dat de teller weer op nul staat en dat we weer moeten proberen om de beoogde budgetten voor 2019 te behalen. Als beursgenoteerd bedrijf hebben we Deliver on your promise zeer hoog aangeschreven staan.

Elk jaar opnieuw heb ik de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goed resultaat laten zien. Daarbij streven wij groei in omzet na en als we de bijbehorende marges ook nog goed op peil kunnen houden, zijn we helemaal tevreden. Voor mij is het vervolgens zaak een goede balans te vinden tussen het behalen van een maximaal resultaat én een goede en prettige werksfeer. Want leveren wat we beloven (intern en vooral naar de klanten) is één ding, maar het zijn toch nog echt de mensen die het verschil maken.

Iedere klant is gebaat bij een goede relatie met zijn leverancier. Iedere klant wil graag goed geholpen worden. En wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg. Een verkoper dient dit aan te voelen. Daarin kan een verkoper zich onderscheiden. Sterker nog; daarin dient hij/zij zich te onderscheiden. Doen we dat niet, dan zijn we als verkopers overbodig en kunnen we net zo goed de handel drijven via een internetshop…

Derhalve vinden we het belangrijk dat we weten waarover we praten. Dat betekent dat we onze verkopers geregeld trainen om ze op de hoogte te houden over productontwikkelingen, maar ook trainen in verkooptechnieken. En niet om iemand wat aan te praten, maar juist om iemand een goed advies te kunnen geven. En belangrijk, het juiste advies.

Dat advies is door de jaren heen best veranderd als gevolg van een veranderende (schoonmaak)wereld. In nagenoeg elke bedrijfstak streeft men namelijk naar die groei in omzet en die betere marges. Dus het onder meer kunnen monitoren van de kosten is ontzettend belangrijk. De vraag die ons regelmatig wordt gesteld door voornamelijk schoonmaakbedrijven: “Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat een juiste investering in die 1 a 2% aan machinekosten bijdraagt aan een verlaging van die overige 98% van de kosten?” Vragen die jaren geleden niet werden gesteld. Dat vergt van ons ook een andere benadering.

Veranderingen dus en die zullen er altijd zijn. Zo constateer je aan het eind van het jaar opnieuw wat er allemaal weer is veranderd en hoe je zelf en als organisatie hierop hebt ingespeeld. Zoals Charles Darwin het formuleerde: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, ook niet de meest intelligente, het is het soort dat het beste reageert op veranderingen”. Velen zullen dit herkennen. Om nieuwe trends en nieuwe technologieën te omarmen, dienen we onszelf aan te passen, zodat we relevant blijven voor onze investeerders, collega’s en klanten. Doen we dat niet, dan worden we overbodig. En dat geldt niet alleen voor verkopers.

Ik wens ieder een goed nieuwjaar toe met mooie nieuwe uitdagingen!

Peter Jonkman,
salesdirector Nilfisk

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

30 maart 2022

SIEV informeert op 12 april over Arbeidsinspectie en cao

Veel glazenwasbedrijven ontvingen begin maart een brief van de Nederlandse Arbeidsinspectie; de komende tijd gaat de Arbeidsinspectie controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Om de...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

04 april 2019

Duurzame Numatic Dealerdagen voor dealers én schoonmaakbedrijven

‘Vandaag zorgen voor morgen’ is het thema van de Numatic Dealerdagen 2019, die van 6 tot en met 10 mei plaatsvinden. Op maandag tot en met donderdag zijn van...

11 januari 2024

Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024

Per 1 januari 2024 hebben ondernemers te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. Dit geldt ook voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Daarom zet Schoonmakend Nederland de feiten op een...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....

11 april 2023

‘TV-tip: realityshow ‘Mitchel aan de Maas’

Op dinsdag 11 april start een nieuwe realityshow op SBS6 met ‘de meest enthousiaste Rotterdammer ever, Mitchel Viljeer’. In ‘Mitchel aan de Maas’ volg je deze vrolijkerd, en zijn...

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

31 oktober 2023

HTC Advies, Atir en Consumatics vormen samen CONTRAST

HTC Advies, Atir en Consumatics gaan vanaf 1 november 2023 verder als CONTRAST. Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden Facility + Hospitality integraal samenwerken. De consultants van CONTRAST ontwerpen,...

16 september 2022

CO2-neutraal reinigen

Het team van Cleannovation is trots: “Als een van de eerste in Nederland hebben we dan eindelijk onze nieuwe elektrische hogedruktrailer met 100% fossielvrije waterverwarming in combinatie met een...