2 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales, dat de teller weer op nul staat en dat we weer moeten proberen om de beoogde budgetten voor 2019 te behalen. Als beursgenoteerd bedrijf hebben we Deliver on your promise zeer hoog aangeschreven staan.

Elk jaar opnieuw heb ik de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goed resultaat laten zien. Daarbij streven wij groei in omzet na en als we de bijbehorende marges ook nog goed op peil kunnen houden, zijn we helemaal tevreden. Voor mij is het vervolgens zaak een goede balans te vinden tussen het behalen van een maximaal resultaat én een goede en prettige werksfeer. Want leveren wat we beloven (intern en vooral naar de klanten) is één ding, maar het zijn toch nog echt de mensen die het verschil maken.

Iedere klant is gebaat bij een goede relatie met zijn leverancier. Iedere klant wil graag goed geholpen worden. En wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg. Een verkoper dient dit aan te voelen. Daarin kan een verkoper zich onderscheiden. Sterker nog; daarin dient hij/zij zich te onderscheiden. Doen we dat niet, dan zijn we als verkopers overbodig en kunnen we net zo goed de handel drijven via een internetshop…

Derhalve vinden we het belangrijk dat we weten waarover we praten. Dat betekent dat we onze verkopers geregeld trainen om ze op de hoogte te houden over productontwikkelingen, maar ook trainen in verkooptechnieken. En niet om iemand wat aan te praten, maar juist om iemand een goed advies te kunnen geven. En belangrijk, het juiste advies.

Dat advies is door de jaren heen best veranderd als gevolg van een veranderende (schoonmaak)wereld. In nagenoeg elke bedrijfstak streeft men namelijk naar die groei in omzet en die betere marges. Dus het onder meer kunnen monitoren van de kosten is ontzettend belangrijk. De vraag die ons regelmatig wordt gesteld door voornamelijk schoonmaakbedrijven: “Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat een juiste investering in die 1 a 2% aan machinekosten bijdraagt aan een verlaging van die overige 98% van de kosten?” Vragen die jaren geleden niet werden gesteld. Dat vergt van ons ook een andere benadering.

Veranderingen dus en die zullen er altijd zijn. Zo constateer je aan het eind van het jaar opnieuw wat er allemaal weer is veranderd en hoe je zelf en als organisatie hierop hebt ingespeeld. Zoals Charles Darwin het formuleerde: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, ook niet de meest intelligente, het is het soort dat het beste reageert op veranderingen”. Velen zullen dit herkennen. Om nieuwe trends en nieuwe technologieën te omarmen, dienen we onszelf aan te passen, zodat we relevant blijven voor onze investeerders, collega’s en klanten. Doen we dat niet, dan worden we overbodig. En dat geldt niet alleen voor verkopers.

Ik wens ieder een goed nieuwjaar toe met mooie nieuwe uitdagingen!

Peter Jonkman,
salesdirector Nilfisk

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

23 december 2021

Primeur: Makita introduceert eerste professionele robotstofzuiger

Als consument kan je al langer een robotstofzuiger kopen, voor de professionele schoonmaakmarkt was er nog geen versie ontwikkeld. Maar daar komt begin 2022 verandering in. Dan introduceert Makita...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...

23 februari 2024

Belinda Pepplinkhuizen schittert al 27 jaar als schoonmaakster

Al 27 jaar is Belinda Pepplinkhuizen één van de schoonmaaksterren van De Ster Bedrijfsdiensten. De wekker van Belinda gaat dagelijks om 04.00 uur. “Dan start ik rustig op en...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...