2 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales, dat de teller weer op nul staat en dat we weer moeten proberen om de beoogde budgetten voor 2019 te behalen. Als beursgenoteerd bedrijf hebben we Deliver on your promise zeer hoog aangeschreven staan.

Elk jaar opnieuw heb ik de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goed resultaat laten zien. Daarbij streven wij groei in omzet na en als we de bijbehorende marges ook nog goed op peil kunnen houden, zijn we helemaal tevreden. Voor mij is het vervolgens zaak een goede balans te vinden tussen het behalen van een maximaal resultaat én een goede en prettige werksfeer. Want leveren wat we beloven (intern en vooral naar de klanten) is één ding, maar het zijn toch nog echt de mensen die het verschil maken.

Iedere klant is gebaat bij een goede relatie met zijn leverancier. Iedere klant wil graag goed geholpen worden. En wat voor de één goed is, is voor de ander nog niet goed genoeg. Een verkoper dient dit aan te voelen. Daarin kan een verkoper zich onderscheiden. Sterker nog; daarin dient hij/zij zich te onderscheiden. Doen we dat niet, dan zijn we als verkopers overbodig en kunnen we net zo goed de handel drijven via een internetshop…

Derhalve vinden we het belangrijk dat we weten waarover we praten. Dat betekent dat we onze verkopers geregeld trainen om ze op de hoogte te houden over productontwikkelingen, maar ook trainen in verkooptechnieken. En niet om iemand wat aan te praten, maar juist om iemand een goed advies te kunnen geven. En belangrijk, het juiste advies.

Dat advies is door de jaren heen best veranderd als gevolg van een veranderende (schoonmaak)wereld. In nagenoeg elke bedrijfstak streeft men namelijk naar die groei in omzet en die betere marges. Dus het onder meer kunnen monitoren van de kosten is ontzettend belangrijk. De vraag die ons regelmatig wordt gesteld door voornamelijk schoonmaakbedrijven: “Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat een juiste investering in die 1 a 2% aan machinekosten bijdraagt aan een verlaging van die overige 98% van de kosten?” Vragen die jaren geleden niet werden gesteld. Dat vergt van ons ook een andere benadering.

Veranderingen dus en die zullen er altijd zijn. Zo constateer je aan het eind van het jaar opnieuw wat er allemaal weer is veranderd en hoe je zelf en als organisatie hierop hebt ingespeeld. Zoals Charles Darwin het formuleerde: “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven, ook niet de meest intelligente, het is het soort dat het beste reageert op veranderingen”. Velen zullen dit herkennen. Om nieuwe trends en nieuwe technologieën te omarmen, dienen we onszelf aan te passen, zodat we relevant blijven voor onze investeerders, collega’s en klanten. Doen we dat niet, dan worden we overbodig. En dat geldt niet alleen voor verkopers.

Ik wens ieder een goed nieuwjaar toe met mooie nieuwe uitdagingen!

Peter Jonkman,
salesdirector Nilfisk

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

07 mei 2024

BOMA zet eco score in voor transparantie en duurzaamheid

Let’s rethink cleaning. Met deze propositie benadert BOMA het schoonmaakvak. En dan vooral om het niet moeilijker, maar juist eenvoudiger én duurzamer te maken. Onder meer met de toepassing...

12 mei 2019

#nieuwsnotendop met Kärcher, ICS, Preston Palace, VSR en CSU

Kärcher draagt bij aan het behoud van een culturele site in Vietnam Als onderdeel van zijn culturele sponsoringsprogramma, reinigt Kärcher de zuidelijke en voornaamste toegangspoort tot de voormalige Keizerlijke...

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

12 april 2019

Automatiseringsman in hart en nieren Herman Schrijver neemt afscheid van Nocore

Van bouw naar melkboeren en uitzendwezen. Tijdens zijn werkleven maakte Herman Schrijver een omschakeling van leerlingprogrammeur in de betonsector, via servicebeheer automatisering SRV en oprichting eigen automatiseringsbedrijf Schrijver Automatisering...

02 januari 2023

Nieuw schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services

Vanaf 1 januari 2023 is er een nieuw groot schoonmaakbedrijf in Nederland: Vebego Cleaning Services. Met in totaal 8.000 medewerkers en ruim 2.500 klanten gaat het om één van...

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

14 december 2023

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ons uitgangspunt is altijd een trotse en blije schoonmaker

“We willen dat de schoonmaker trots is, op zichzelf én het werk. Daar zetten wij ons al zo’n 10 jaar voor in.” Aan het woord is Pim Hilgerdenaar, directeur...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...