22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus gekomen” of “De beste partner voor….”. Toch wel raar dat bij een aanbesteding het gehele traject een papieren exercitie is en dat dan daaruit geconcludeerd kan worden dat ze de beste partner zijn. Soms is er ook een praktijk test, maar niet zo vaak en is het dan ook een correcte versie van de werkelijke praktijk?

Het lijkt eigenlijk een beetje op het programma Married at First Sight. Hier bepalen professionals en wetenschappers of er een match is tussen twee mensen om met elkaar te trouwen zonder dat ze elkaar (echt) te kennen. Met een aanbesteding is het nagenoeg net zo. Dan heb je een aanloopperiode om elkaar te leren kennen. De wittebroodsweken. Alles loopt op rolletjes. Aandacht van beide zijden, want je wilt elkaar beter leren kennen. Dan komt de ‘sleur’ en gaat het dan nog steeds goed? Is de dienstverlener echt de juiste partner voor de opdrachtgever? Heeft het adviesbureau de koppeling/match goed gedaan?

In de praktijk moet het nog blijken of de match ook echt een match is. Is die klik er ook echt, dan begrijpen ze elkaar ook wel. Communiceren ze met elkaar. Om maar een paar essentiële zaken te benoemen, die voor een goed partnerschap belangrijk zijn.

De adviseurs van de aanbesteding zeggen dat we matchen, dus is het zo. Vaak gaat het ook naar behoren, maar soms gaat het ook erg mis. De operatie van het schoonmaakbedrijf kan een hele andere uitleg geven aan het contract dan de sales. Maar de directe contactpersonen van de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf moeten met elkaar door één deur kunnen. Als dat niet gaat, zal er snel een breuk ontstaan in de prille relatie. Dan heb ik het nog niet gehad over de ‘scheiding’ met de vorige dienstverlener. Was die relatie optimaal of was het een gedoemde relatie? Als het een goede relatie was, dan is het eigenlijk zonde dat het eindigt omdat er een aanbesteding plaats moet vinden; dat zijn de regels in de publieke sectoren. Dan wordt in de nieuwe relatie het nieuwe schoonmaakbedrijf altijd vergeleken met het vorige schoonmaakbedrijf.

De kinderen (schoonmakers) uit de vorige relatie zullen conform artikel 38 mee gaan in de nieuwe relatie. Hoe gaan zij dan werken en functioneren? Zijn de werkzaamheden dezelfde of is er een nieuw werkprogramma? Kunnen zij het goed vinden met de nieuwe leidinggevende of niet? Dit soort zaken kun je moeilijk van te voren inzien. Hoe secuur en goed het voorwerk van de aanbesteding is gedaan, het is echt een relatie als Married at First Sight.

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning...

01 maart 2019

Blog: Dag van het Compliment

Plezierig werken? Start juist deze dag met een compliment! Een compliment geven is een mooi voorbeeld van “kleine moeite, groot plezier”. Met een compliment laat je zien, dat jij...

22 februari 2019

Beercoo’s rayonleider Sam’s 6e vlog: opstart

Rayonleider Samantha maakt ook dit jaar weer nieuwe vlogs. Ditmaal vertellen zij en haar collega’s over wat er komt kijken bij het opstarten van de schoonmaakwerkzaamheden bij een nieuwe...

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...