22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus gekomen” of “De beste partner voor….”. Toch wel raar dat bij een aanbesteding het gehele traject een papieren exercitie is en dat dan daaruit geconcludeerd kan worden dat ze de beste partner zijn. Soms is er ook een praktijk test, maar niet zo vaak en is het dan ook een correcte versie van de werkelijke praktijk?

Het lijkt eigenlijk een beetje op het programma Married at First Sight. Hier bepalen professionals en wetenschappers of er een match is tussen twee mensen om met elkaar te trouwen zonder dat ze elkaar (echt) te kennen. Met een aanbesteding is het nagenoeg net zo. Dan heb je een aanloopperiode om elkaar te leren kennen. De wittebroodsweken. Alles loopt op rolletjes. Aandacht van beide zijden, want je wilt elkaar beter leren kennen. Dan komt de ‘sleur’ en gaat het dan nog steeds goed? Is de dienstverlener echt de juiste partner voor de opdrachtgever? Heeft het adviesbureau de koppeling/match goed gedaan?

In de praktijk moet het nog blijken of de match ook echt een match is. Is die klik er ook echt, dan begrijpen ze elkaar ook wel. Communiceren ze met elkaar. Om maar een paar essentiële zaken te benoemen, die voor een goed partnerschap belangrijk zijn.

De adviseurs van de aanbesteding zeggen dat we matchen, dus is het zo. Vaak gaat het ook naar behoren, maar soms gaat het ook erg mis. De operatie van het schoonmaakbedrijf kan een hele andere uitleg geven aan het contract dan de sales. Maar de directe contactpersonen van de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf moeten met elkaar door één deur kunnen. Als dat niet gaat, zal er snel een breuk ontstaan in de prille relatie. Dan heb ik het nog niet gehad over de ‘scheiding’ met de vorige dienstverlener. Was die relatie optimaal of was het een gedoemde relatie? Als het een goede relatie was, dan is het eigenlijk zonde dat het eindigt omdat er een aanbesteding plaats moet vinden; dat zijn de regels in de publieke sectoren. Dan wordt in de nieuwe relatie het nieuwe schoonmaakbedrijf altijd vergeleken met het vorige schoonmaakbedrijf.

De kinderen (schoonmakers) uit de vorige relatie zullen conform artikel 38 mee gaan in de nieuwe relatie. Hoe gaan zij dan werken en functioneren? Zijn de werkzaamheden dezelfde of is er een nieuw werkprogramma? Kunnen zij het goed vinden met de nieuwe leidinggevende of niet? Dit soort zaken kun je moeilijk van te voren inzien. Hoe secuur en goed het voorwerk van de aanbesteding is gedaan, het is echt een relatie als Married at First Sight.

Edgar van Engelen,
directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

05 november 2018

OSB steunt FNV: Helpling werkt als een schoonmaakbedrijf

De werkgeversorganisatie in de schoonmaakbranche OSB kan zich vinden in de visie van de FNV, dat het bedrijf Helpling in de praktijk functioneert als een schoonmaakbedrijf. Dat betekent dat...

21 maart 2024

Vebego en WSP Parkstad geven 236 medewerkers betekenis vol werk

WSP Parkstad en Vebego zetten hun jarenlange succesvolle samenwerking voort. Beide partijen hebben een nieuwe vijfjarige detacheringsovereenkomst gesloten voor 236 medewerkers met een Sw-indicatie. Deze medewerkers werken vaak al...

19 november 2019

Scheepvaartmuseum kiest weer voor EW: “Bijzonder gebouw met functies en eisen”

Sinds 2013 is EW Facility Services verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud van het monumentale pand van Het Scheepvaartmuseum. De samenwerking tussen EW Facility Services en Het Scheepvaartmuseum groeide de afgelopen...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

11 april 2023

Blog: Happy at work?!

Heb je de afgelopen dag ook genoten van de zon? Zonnestralen die maken dat de wereld er net weer wat vrolijker uitziet dan tijdens de grijze regendagen. Natuurlijke vitaminen...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...