27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat al 36 jaar bij ‘haar leest’ blijft en is uitgegroeid van eenmanszaak naar een professioneel schoonmaakbedrijf van betekenis in Brabant.

“In 1984 richtte onze vader, Gerrit Westelaken, zijn eigen schoonmaakbedrijf GWS op”, trapt Gert-Jan af. “Ook onze moeder, Els, hielp in het begin mee. Zij verzorgde de administratie en viel in tijdens vakantieperioden.” Gert-Jan herinnert zich de begintijd nog goed. “Ik kwam net van de meao af. Tijdens mijn schooltijd maakte ik al schoon in de vakanties. Bij GWS kreeg ik meteen mijn eerste echte job.” Gert-Jan pakte naar eigen zeggen alles aan: van schoonmaak en glasbewassing tot vloerreiniging en objectleiding.

Uitbreiding
in 1995 kwam Gaby de gelederen versterken. Ook hij had altijd in zijn school- en studievakanties in de schoonmaak gewerkt. Het bedrijf groeide geleidelijk. Vanaf 1997 werd deze groei versneld door de overname van een collega-schoonmaakbedrijf. In 1999 verliet vader het bedrijf en gingen de broers samen verder. Daarna volgde nog een bedrijfsovername, die van d.e. SchoonMaker. Dit leidde tot een nieuwe naam: GWS dé Schoonmaker.

“In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren”

Kwaliteit
“Onze focus hebben wij altijd op schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging gehad. Dit vinden we leuk en doen dit goed. Continuïteit bieden en kwaliteit leveren vinden wij belangrijk. Jarenlang hebben we, naast rechtstreeks contact, ingeschreven op aanbestedingen. Destijds draaide een inschrijving nog om kwaliteit. We hebben mooie projecten verworven en fijne klantrelaties kunnen opbouwen. In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren. Door de invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is dit wel weer iets teruggedraaid, maar naar onze mening nog steeds niet voldoende. Nu doen we zo nu en dan mee als het om kwaliteit gaat.”

Familieversterking
Zo’n negen jaar geleden, in 2011, deed ook Laurette haar intrede bij GWS. Na jaren in de horeca aan de Belgische kust gewerkt te hebben en via een omzwerving in Thailand keerde zij terug naar haar roots in Nederland. Ook zij was bekend met het schoonmaakwerk. “Als 16-jarige verdiende ik er geld mee om op vakantie te gaan. Het was leuk om dit samen met vriendinnen te doen.”

Laurette pakte de taken op die toen ‘tussen wal en schip vielen’. Inmiddels zijn alle taken goed belegd: Gert Jan verzorgt de operationele aansturing, Gaby is het gezicht van de zaak en acquireert en Laurette neemt HR, de financiële- en salarisadministratie, en algemene ondersteuning voor haar rekening.“ Deze verdeling sluit goed aan bij onze karakters. Als broers en zus lijken we op elkaar, maar hebben ieder onze unieke talenten.”

Specialisme
Laurette reageert direct op de vraag wat GWS speciaal maakt. “Ik zeg altijd, ‘Schoonmaker, blijf bij je leest’. Veel schoonmaakbedrijven zijn er meerdere taken bij gaan doen, zoals beveiliging of catering. Prima als dit voor hen werkt. Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging. Onze medewerkers zijn blij met deze focus. Dat blijkt wel uit onze lage verloopcijfers. We hebben meerdere mensen die al 30 jaar bij ons werken.”

“Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging”

“Ook onze klanten weten precies wat GWS voor hen doet. Hierover communiceren wij duidelijk en snel. Afspraken komen wij na”, benadrukt Gert-Jan. “Wij kunnen daadkrachtig reageren door onze platte organisatie.” Gaby vertelt dat GWS nauw betrokken is bij haar regio, de provincie Brabant: “Door onze aandacht voor regionale initiatieven, weten we wat er speelt, delen we successen met elkaar en helpen we als het nodig is.”

Ontwikkelingen
De klantenportefeuille van GWS bestaat al sinds de start uit kantoren en woningbouwverenigingen. Door de jaren heen zijn hieraan onderwijs, zorg en cultuur toegevoegd. Glasbewassing is in eigen beheer. Aan verbeteringen, innovaties in werkmethodieken, materiaal en machines wordt altijd gewerkt. Gaby noemt als voorbeeld het eigen cradle-to-cradle programma voor flacons (inzamelen en omzetten in speelgoed en tennisballen) en vuilniszakken (CO2- compensatie, 96% afbreekbaar). En de samenwerking met i-team Global voor de inzet van vooruitstrevende concepten, waarbij minimaal water wordt verbruikt en maximaal schoonmaakkwaliteit wordt gerealiseerd.

Werkplezier
Binnen GWS is werkplezier een voorwaarde. “Je maakt veel werkuren, dan moet je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.” Gedreven vertelt Laurette door. “Met elkaar. Onze medewerkers zijn collega’s en verdienen aandacht. Als iemand zich ziek meldt, bellen we diezelfde dag nog op. Niet alleen uit controle, maar ook uit belangstelling en om te horen wat er is, of we kunnen helpen. Verder besteden we onder meer aandacht aan verjaardagen en jubilea. Het contact is fijn en open. Er is geen drempel. Medewerkers komen naar ons toe op onze kantoren in Rosmalen en Eindhoven. Ook voor vertrouwelijke zaken. Zij waarderen dat wat er besproken wordt binnenskamers blijft.“

“Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn”

Toekomst
Gaby schetst het toekomstbeeld voor GWS: “De coronatijd bevestigt dat gezondheid het meest belangrijk is. Voor ons als individu alsook voor onze klanten en medewerkers. We willen groeien op financieel goede wijze. We blijven onze kwaliteiten verbeteren en nog meer continuïteit en productiviteit bieden aan onze opdrachtgevers en medewerkers. Deze crisis helpt ons daarbij. Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn, wij bestendigen deze door met plezier schoon te blijven maken in ons Brabant.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

26 juni 2020

Meest gelezen 2020: € 1.000 ‘coronabonus’ voor medewerkers en schoonmakers in de zorg

De Tweede Kamer en het Kabinet spreken hun dankbaarheid en waardering uit en geven verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, schoonmakers en het andere ondersteunend personeel in alle sectoren van de zorg...

28 februari 2020

Dennis Vermeulen (CityHub) en de Beercoo smile: “Rol hotel verandert, comfort en hygiëne blijven”

“Vraag maar eens rond in je omgeving: wat is het belangrijkst op reis? Comfort en hygiëne!”, meent Dennis Vermeulen, general manager van CityHub. “Dat maakt goedkope hostels voor veel...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

01 november 2018

Naam schoonmaakbedrijf Effektief Groep verandert in Effektief

Effektief Groep verandert de naam van haar schoonmaakbedrijf in Effektief. Effektief Groep blijft wel bestaan als holding. Deze structuur- en naamswijziging is een gevolg van de groei die het...

14 mei 2020

Filmverslag: Entrio waardeert corona-werkdruk poetscollega’s met bloemengroet

Als dienstverlener in de kantorenschoonmaak werd ook Entrio (Harelbeke / Kortrijk) getroffen door de coronacrisis. Verminderde activiteit in kantoren en zelfs volledige sluitingen bij heel wat kantoren zorgen voor...