27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat al 36 jaar bij ‘haar leest’ blijft en is uitgegroeid van eenmanszaak naar een professioneel schoonmaakbedrijf van betekenis in Brabant.

“In 1984 richtte onze vader, Gerrit Westelaken, zijn eigen schoonmaakbedrijf GWS op”, trapt Gert-Jan af. “Ook onze moeder, Els, hielp in het begin mee. Zij verzorgde de administratie en viel in tijdens vakantieperioden.” Gert-Jan herinnert zich de begintijd nog goed. “Ik kwam net van de meao af. Tijdens mijn schooltijd maakte ik al schoon in de vakanties. Bij GWS kreeg ik meteen mijn eerste echte job.” Gert-Jan pakte naar eigen zeggen alles aan: van schoonmaak en glasbewassing tot vloerreiniging en objectleiding.

Uitbreiding
in 1995 kwam Gaby de gelederen versterken. Ook hij had altijd in zijn school- en studievakanties in de schoonmaak gewerkt. Het bedrijf groeide geleidelijk. Vanaf 1997 werd deze groei versneld door de overname van een collega-schoonmaakbedrijf. In 1999 verliet vader het bedrijf en gingen de broers samen verder. Daarna volgde nog een bedrijfsovername, die van d.e. SchoonMaker. Dit leidde tot een nieuwe naam: GWS dé Schoonmaker.

“In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren”

Kwaliteit
“Onze focus hebben wij altijd op schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging gehad. Dit vinden we leuk en doen dit goed. Continuïteit bieden en kwaliteit leveren vinden wij belangrijk. Jarenlang hebben we, naast rechtstreeks contact, ingeschreven op aanbestedingen. Destijds draaide een inschrijving nog om kwaliteit. We hebben mooie projecten verworven en fijne klantrelaties kunnen opbouwen. In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren. Door de invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is dit wel weer iets teruggedraaid, maar naar onze mening nog steeds niet voldoende. Nu doen we zo nu en dan mee als het om kwaliteit gaat.”

Familieversterking
Zo’n negen jaar geleden, in 2011, deed ook Laurette haar intrede bij GWS. Na jaren in de horeca aan de Belgische kust gewerkt te hebben en via een omzwerving in Thailand keerde zij terug naar haar roots in Nederland. Ook zij was bekend met het schoonmaakwerk. “Als 16-jarige verdiende ik er geld mee om op vakantie te gaan. Het was leuk om dit samen met vriendinnen te doen.”

Laurette pakte de taken op die toen ‘tussen wal en schip vielen’. Inmiddels zijn alle taken goed belegd: Gert Jan verzorgt de operationele aansturing, Gaby is het gezicht van de zaak en acquireert en Laurette neemt HR, de financiële- en salarisadministratie, en algemene ondersteuning voor haar rekening.“ Deze verdeling sluit goed aan bij onze karakters. Als broers en zus lijken we op elkaar, maar hebben ieder onze unieke talenten.”

Specialisme
Laurette reageert direct op de vraag wat GWS speciaal maakt. “Ik zeg altijd, ‘Schoonmaker, blijf bij je leest’. Veel schoonmaakbedrijven zijn er meerdere taken bij gaan doen, zoals beveiliging of catering. Prima als dit voor hen werkt. Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging. Onze medewerkers zijn blij met deze focus. Dat blijkt wel uit onze lage verloopcijfers. We hebben meerdere mensen die al 30 jaar bij ons werken.”

“Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging”

“Ook onze klanten weten precies wat GWS voor hen doet. Hierover communiceren wij duidelijk en snel. Afspraken komen wij na”, benadrukt Gert-Jan. “Wij kunnen daadkrachtig reageren door onze platte organisatie.” Gaby vertelt dat GWS nauw betrokken is bij haar regio, de provincie Brabant: “Door onze aandacht voor regionale initiatieven, weten we wat er speelt, delen we successen met elkaar en helpen we als het nodig is.”

Ontwikkelingen
De klantenportefeuille van GWS bestaat al sinds de start uit kantoren en woningbouwverenigingen. Door de jaren heen zijn hieraan onderwijs, zorg en cultuur toegevoegd. Glasbewassing is in eigen beheer. Aan verbeteringen, innovaties in werkmethodieken, materiaal en machines wordt altijd gewerkt. Gaby noemt als voorbeeld het eigen cradle-to-cradle programma voor flacons (inzamelen en omzetten in speelgoed en tennisballen) en vuilniszakken (CO2- compensatie, 96% afbreekbaar). En de samenwerking met i-team Global voor de inzet van vooruitstrevende concepten, waarbij minimaal water wordt verbruikt en maximaal schoonmaakkwaliteit wordt gerealiseerd.

Werkplezier
Binnen GWS is werkplezier een voorwaarde. “Je maakt veel werkuren, dan moet je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.” Gedreven vertelt Laurette door. “Met elkaar. Onze medewerkers zijn collega’s en verdienen aandacht. Als iemand zich ziek meldt, bellen we diezelfde dag nog op. Niet alleen uit controle, maar ook uit belangstelling en om te horen wat er is, of we kunnen helpen. Verder besteden we onder meer aandacht aan verjaardagen en jubilea. Het contact is fijn en open. Er is geen drempel. Medewerkers komen naar ons toe op onze kantoren in Rosmalen en Eindhoven. Ook voor vertrouwelijke zaken. Zij waarderen dat wat er besproken wordt binnenskamers blijft.“

“Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn”

Toekomst
Gaby schetst het toekomstbeeld voor GWS: “De coronatijd bevestigt dat gezondheid het meest belangrijk is. Voor ons als individu alsook voor onze klanten en medewerkers. We willen groeien op financieel goede wijze. We blijven onze kwaliteiten verbeteren en nog meer continuïteit en productiviteit bieden aan onze opdrachtgevers en medewerkers. Deze crisis helpt ons daarbij. Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn, wij bestendigen deze door met plezier schoon te blijven maken in ons Brabant.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2019

Joost Tibosch in dVO: “Care is geen prijsvechter”

Vebego-dochter Care, sinds 1974 een gerenommeerd schoonmaakbedrijf bekend van kantoorschoonmaak (Care Office Cleaning), zet in op uitbreiding van haar Expert Cleaning-divisie. In de Vlaamse Ondernemer vertelt gedelegeerd bestuurder Joost...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

21 september 2021

Voka Charter Duurzaam Ondernemen voor Greenspeed

Duurzaam ondernemen staat bij Greenspeed al lang op de radar. Om de transitie naar een nog duurzamere bedrijfsvoering kracht bij te zetten, toetst men haar acties aan de Sustainable...

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

26 oktober 2022

De Green Care Professional-familie blijft groeien

Duurzaam innoveren betekent voor Werner & Mertz niet alleen nieuwe, meer duurzame producten toevoegen aan een bestaand gamma. Ook het continu optimaliseren van productformules is een belangrijk onderdeel in...

01 november 2019

Huiskamer AaRiverside op Schoonmaak Vakdagen symbool voor toegankelijke automatisering

“Kennis over wat de markt aan het doen is, hoe deze verandert en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen. De mogelijkheid om een verzorgde golfdag te winnen. En...

25 maart 2022

Trouwe sponsor

Dolmans Specialistische Reiniging verzorgt als trouwe sponsor de glasbewassing van het Ronald McDonald Huis MiddenWest Brabant. Dat de medewerkers en gasten van het Ronald McDonald Huis blij zijn met...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...