27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat al 36 jaar bij ‘haar leest’ blijft en is uitgegroeid van eenmanszaak naar een professioneel schoonmaakbedrijf van betekenis in Brabant.

“In 1984 richtte onze vader, Gerrit Westelaken, zijn eigen schoonmaakbedrijf GWS op”, trapt Gert-Jan af. “Ook onze moeder, Els, hielp in het begin mee. Zij verzorgde de administratie en viel in tijdens vakantieperioden.” Gert-Jan herinnert zich de begintijd nog goed. “Ik kwam net van de meao af. Tijdens mijn schooltijd maakte ik al schoon in de vakanties. Bij GWS kreeg ik meteen mijn eerste echte job.” Gert-Jan pakte naar eigen zeggen alles aan: van schoonmaak en glasbewassing tot vloerreiniging en objectleiding.

Uitbreiding
in 1995 kwam Gaby de gelederen versterken. Ook hij had altijd in zijn school- en studievakanties in de schoonmaak gewerkt. Het bedrijf groeide geleidelijk. Vanaf 1997 werd deze groei versneld door de overname van een collega-schoonmaakbedrijf. In 1999 verliet vader het bedrijf en gingen de broers samen verder. Daarna volgde nog een bedrijfsovername, die van d.e. SchoonMaker. Dit leidde tot een nieuwe naam: GWS dé Schoonmaker.

“In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren”

Kwaliteit
“Onze focus hebben wij altijd op schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging gehad. Dit vinden we leuk en doen dit goed. Continuïteit bieden en kwaliteit leveren vinden wij belangrijk. Jarenlang hebben we, naast rechtstreeks contact, ingeschreven op aanbestedingen. Destijds draaide een inschrijving nog om kwaliteit. We hebben mooie projecten verworven en fijne klantrelaties kunnen opbouwen. In 2006 zijn we met aanbestedingen gestopt. De ‘laagste prijs’ ging de boventoon voeren. Door de invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is dit wel weer iets teruggedraaid, maar naar onze mening nog steeds niet voldoende. Nu doen we zo nu en dan mee als het om kwaliteit gaat.”

Familieversterking
Zo’n negen jaar geleden, in 2011, deed ook Laurette haar intrede bij GWS. Na jaren in de horeca aan de Belgische kust gewerkt te hebben en via een omzwerving in Thailand keerde zij terug naar haar roots in Nederland. Ook zij was bekend met het schoonmaakwerk. “Als 16-jarige verdiende ik er geld mee om op vakantie te gaan. Het was leuk om dit samen met vriendinnen te doen.”

Laurette pakte de taken op die toen ‘tussen wal en schip vielen’. Inmiddels zijn alle taken goed belegd: Gert Jan verzorgt de operationele aansturing, Gaby is het gezicht van de zaak en acquireert en Laurette neemt HR, de financiële- en salarisadministratie, en algemene ondersteuning voor haar rekening.“ Deze verdeling sluit goed aan bij onze karakters. Als broers en zus lijken we op elkaar, maar hebben ieder onze unieke talenten.”

Specialisme
Laurette reageert direct op de vraag wat GWS speciaal maakt. “Ik zeg altijd, ‘Schoonmaker, blijf bij je leest’. Veel schoonmaakbedrijven zijn er meerdere taken bij gaan doen, zoals beveiliging of catering. Prima als dit voor hen werkt. Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging. Onze medewerkers zijn blij met deze focus. Dat blijkt wel uit onze lage verloopcijfers. We hebben meerdere mensen die al 30 jaar bij ons werken.”

“Wij hebben altijd aan onze eigen focus en talenten vastgehouden: schoonmaak, glasbewassing en specialistische reiniging”

“Ook onze klanten weten precies wat GWS voor hen doet. Hierover communiceren wij duidelijk en snel. Afspraken komen wij na”, benadrukt Gert-Jan. “Wij kunnen daadkrachtig reageren door onze platte organisatie.” Gaby vertelt dat GWS nauw betrokken is bij haar regio, de provincie Brabant: “Door onze aandacht voor regionale initiatieven, weten we wat er speelt, delen we successen met elkaar en helpen we als het nodig is.”

Ontwikkelingen
De klantenportefeuille van GWS bestaat al sinds de start uit kantoren en woningbouwverenigingen. Door de jaren heen zijn hieraan onderwijs, zorg en cultuur toegevoegd. Glasbewassing is in eigen beheer. Aan verbeteringen, innovaties in werkmethodieken, materiaal en machines wordt altijd gewerkt. Gaby noemt als voorbeeld het eigen cradle-to-cradle programma voor flacons (inzamelen en omzetten in speelgoed en tennisballen) en vuilniszakken (CO2- compensatie, 96% afbreekbaar). En de samenwerking met i-team Global voor de inzet van vooruitstrevende concepten, waarbij minimaal water wordt verbruikt en maximaal schoonmaakkwaliteit wordt gerealiseerd.

Werkplezier
Binnen GWS is werkplezier een voorwaarde. “Je maakt veel werkuren, dan moet je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.” Gedreven vertelt Laurette door. “Met elkaar. Onze medewerkers zijn collega’s en verdienen aandacht. Als iemand zich ziek meldt, bellen we diezelfde dag nog op. Niet alleen uit controle, maar ook uit belangstelling en om te horen wat er is, of we kunnen helpen. Verder besteden we onder meer aandacht aan verjaardagen en jubilea. Het contact is fijn en open. Er is geen drempel. Medewerkers komen naar ons toe op onze kantoren in Rosmalen en Eindhoven. Ook voor vertrouwelijke zaken. Zij waarderen dat wat er besproken wordt binnenskamers blijft.“

“Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn”

Toekomst
Gaby schetst het toekomstbeeld voor GWS: “De coronatijd bevestigt dat gezondheid het meest belangrijk is. Voor ons als individu alsook voor onze klanten en medewerkers. We willen groeien op financieel goede wijze. We blijven onze kwaliteiten verbeteren en nog meer continuïteit en productiviteit bieden aan onze opdrachtgevers en medewerkers. Deze crisis helpt ons daarbij. Meer dan ooit is er waardering voor hygiëne en de mensen die schoonmaken. Deze erkenning is fijn, wij bestendigen deze door met plezier schoon te blijven maken in ons Brabant.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 februari 2024

Wereldprimeur voor Stayokay en The Good Roll

Stayokay, de grootste hostelketen van Nederland, zet een grote stap in duurzaamheid door als eerste ho(s)telketen ter wereld volledig over te gaan op bamboe toiletpapier van The Good Roll....

20 maart 2024

RUFO Schoonmaakdiensten behaalt SIEV-Keurmerk

RUFO Schoonmaakdiensten uit Leiderdorp heeft de toetsing van het SIEV-Keurmerk met glans doorstaan. Het bijbehorende certificaat zal dan ook een ereplaats op het kantoor van het bedrijf krijgen. “We...

12 november 2018

Jubileumbijeenkomst NVZ: van soap tot kennispartner

Op 8 november vierde branchevereniging NVZ haar 70-jarig jubileum in Utrecht met een ledenbijeenkomst waarvoor ook externe stakeholders waren uitgenodigd. Met sprekers prof.dr. Bas Haring, Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) en...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

13 februari 2024

Spectro & Gloovy Eco Gloves slaan de handschoenen ineen

Spectro en Gloovy Eco Gloves gaan op twee manieren samenwerken. Enerzijds zullen de fabrieksmedewerkers van Spectro zelf de handschoenen gaan gebruiken. Anderzijds zal het bedrijf deze ook distribueren bij...

18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

15 mei 2020

Organisatieteam De Dag van de Schoonmaker boost met TikTok estafette: “Nu meer dan ooit”

Nederland viert op maandag 15 juni De Dag van de Schoonmaker. Om iedereen een warm hart toe te dragen, het schoonmaakvak, alle schoonmaakorganisaties, maar onze schoonmakers in het bijzonder....