6 oktober 2020

Blog: Hoe veilig is een vliegveld?

Wie de laatste nieuwsbrief van het Schoonmaakjournaal gelezen heeft, is het niet ontgaan: Schiphol wil bezuinigen op de schoonmaak. Schoonmakers en FNV protesteren. “Laat Schiphol alsjeblieft geen virus broeinest worden. Minder schoonmaak betekent straks meer corona”. Het protest is begrijpelijk en minder schoonmaken zal waarschijnlijk ook eindigen in een minder schone luchthaven. Ook is het niet ondenkbaar dat je als reiziger of bezoeker meer risico loopt op een ‘kruispunt’, waar miljoenen mensen vanuit de hele wereld bijeenkomen. Maar waar moet je dan als passant van een luchthaven op letten?

Veilig maar niet safe
Er is niet veel onderzoek gedaan naar de hygiëne op luchthavens, maar een Fins onderzoek uit 2015/2016 laat zien dat het bezoeken van een luchthaven niet geheel zonder risico is. Niet dat me dat nou verbaast, interessant is wat dan precies de pijnpunten zijn. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op de aanwezigheid van viraal nucleïnezuur, dat duidt op de aanwezigheid van een respiratoir virus. De onderzoekers hebben daarbij gekeken naar ‘frequent aangeraakte contactpunten’. Wat bleek? De doorgang via ‘security’ bleek het minst safe te zijn. Van alle onderzochte contactpunten was de bak waarin je je spullen moet leggen om ze door de beveiligingsscan te laten gaan relatief het meest “viraal vervuild”.

Veilig de pot op
Naast de spullenbak op ‘security’ werden op verschillende andere plekken respiratoire virussen aangetroffen, zoals op een plastic speeltoestel voor kinderen, de toetsen van een geldautomaat en de passagierszijde van het plexiglazen scherm bij de paspoortcontrole. Opmerkelijk was dat geen enkele bemonstering van de onderzochte toiletten sporen van het virale nucleïnezuur opgeleverd heeft.

Paniek?
Nee, dat gaat niet helpen en zo’n vaart zal het ook niet lopen, maar het zet je wel aan het denken. Kennelijk zijn er op een vliegveld ‘frequent aangeraakte contactpunten’, waar weinig aandacht aan besteed wordt. Ook vóór het corona-tijdperk. Wees daar als passagier op bedacht, met name als je in de kwetsbare groep zit. En natuurlijk snapt iedereen dat het runnen van een luchthaven op dit moment niet de meest lucratieve business is. Maar zodra er berichten in de media verschijnen dat ze gaan bezuinigen op de schoonmaak denk ik toch wel even…: waar gaan ze dan precies op bezuinigen? En hoe zit het dan met de hygiënische veiligheid van passagiers?

Ze kunnen de pot op. Maar gelukkig wel veilig.

Paul Harleman,
Applicatie Manager Vileda Professional Benelux
mail: [email protected]

Meer weten over het Finse onderzoek? Klik dan op Deposition of respiratory virus pathogens on frequently touched surfaces at airports”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2021

Vileda Professional webinar over ergonomie in de schoonmaak wijst uit: 87% vindt het kan beter

Juist op het moment dat de nieuwe schoonmaak cao wordt afgetikt, volgt de uitnodiging voor het Vileda Professional webinar Ergonomie in de schoonmaak. Want ja, duurzame inzetbaarheid om onze...

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

16 april 2020

OSB: “Tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers zorgelijke situatie”

Er dreigt een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers in de zorg. Dit is een hele zorgelijke situatie. Zogeheten cruciale sectoren krijgen tijdens deze coronacrisis onder meer voorrang...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met SMB Willems, Vebego, CSU en OSB

In onze themaweek Prachtig onze tweede #nieuwsnotendop met wederom prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste afstand. #zorgvoorelkaar #waarderingvoorelkaar #hartvoorelkaar SMB...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

26 juni 2020

Meest gelezen 2020: € 1.000 ‘coronabonus’ voor medewerkers en schoonmakers in de zorg

De Tweede Kamer en het Kabinet spreken hun dankbaarheid en waardering uit en geven verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden, schoonmakers en het andere ondersteunend personeel in alle sectoren van de zorg...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...