14 april 2020

Dirk Tuip (FacilityApps): “Kennis en data delen, bittere noodzaak tegen toekomstige virusuitbraken?

Ignored, forgotten en decried; een conclusie van Boris Johnson over schoonmakers. “Dat is recht voor zijn raap, maar voor een heel groot deel wel een waarheid als een koe. Als er ergens op bespaard wordt, is het vaak op schoonmaak. Natuurlijk heeft de branche dit ook deels aan zichzelf te danken. Maar juist nu – nu in zeer korte tijd duidelijk is geworden hoe kwetsbaar we als mensen en maatschappij zijn en schoonmakers worden gewaardeerd voor hun zorg om hygiëne en veiligheid – ligt er een kans om dat structureel te veranderen. Maar hoe moeten ‘we’ dat doen?”, vraagt Dirk Tuip, CEO van start-up FacilityApps.

Schoonmakers zorgen voor hygiëne en veiligheid
“De enorme impact die dit virus heeft op zo’n beetje alle branches is bizar”, ziet Dirk. Maar de Volendammer ziet ook dat schoonmaak is plots ‘gepromoveerd’ tot een ‘vitaal beroep’; schoonmakers zorgen voor hygiëne en veiligheid. Dirk refereert aan een recente uitspraak van Boris Johnson, de minister-president van het Vereniging Koninkrijk: “I’d like to pay special mention to one group that are hugely ignored, forgotten and decried as unskilled workers – cleaners. All around the country and in this building, (they) are doing their best to keep our places hygienic and safe.”

Schoonmaak echt zichtbaar maken
“We zien ook veel meer aandacht voor hygiëne, handen wassen en schoonmaakmiddelen. De zoekopdrachten op Google bewijzen het. Hoe krijgen we het als schoonmaakbranche voor elkaar dat iedereen het belang van schoonmaak inziet en blijft inzien. Dat we schoonmaak zichtbaar maken ook wanneer deze crisis voorbij is? Iedereen kent inmiddels de onrealistische beelden van de ‘marsmannetjes’ in China, die hele straten, kantoren en publieke ruimtes desinfecteren. Schoonmaak is nu letterlijk overal nodig. Van winkelwagentjes, deurknoppen en andere ‘touchpoints’ tot trams/bussen/treinen en zelfs geld. Het lijkt wel alsof het coronavirus op alles dagen kan overleven.”

Vertrouwen creëren
Hoe zorgen we ervoor dat eindgebruikers, zoals passagiers, hotelgasten, (kantoor)medewerkers en klanten met een veilig gevoel aan het werk kunnen? Niet alleen nu tijdens de quarantaine, maar ook straks, als iedereen de boel weer moet oppakken. Dat de omgeving dus écht schoon is. Dat de eindgebruiker daar volledig op kan vertrouwen. “Hier is eigenlijk nog niet echt een antwoord op”, reageert Dirk. “We kunnen veel van de huidige situatie leren; dat een fout in de schoonmaakmethode binnen food productie en cleanrooms cruciaal kan zijn. Toch zijn zelfs daar de innovaties nog niet zo ver doorontwikkeld dat het ‘klaar’ is. Ja, er zijn kwaliteitscontroles mogelijk via steekproeven, zoals dat in de foodindustrie gebeurt met ATP-controles. Wellicht kan nanotechnologie hier een uitkomst bieden. Hoe kun je nou aantonen dat een mop of een schoonmaakmachine echt de hele vloer heeft gedaan, tot op de centimeter nauwkeurig? Hoe zou je dit snel kunnen ‘zien’. Misschien met behulp van geavanceerde camera’s of virtual/augmented reality?”

“We zitten eigenlijk nog maar aan het begin van een nieuw tijdperk”
“Ik hoop dat deze crisis een aanleiding is om nu een versnelling te krijgen op dit gebied. Zeker omdat er genoeg specialisten zijn die meer pandemieën voorspellen in de toekomst. Hopelijk krijgt de schoonmaakindustrie nu ook meer de aandacht van grote en kleine tech-partijen en tech-ecosystemen die hierin gaan investeren. Dit zien we met robots in de schoonmaak. Estland is ook een mooi voorbeeld. Hier werd vorige week geïnvesteerd in een Corona Hackathon om snel nieuwe start-ups en innovaties op gang te krijgen. We zitten eigenlijk nog maar aan het begin van een nieuw tijdperk.”

Data als ‘key’ om beslissingen te nemen
Data is de afgelopen jaren in heel veel bedrijven ‘key’ geworden, bijvoorbeeld om beslissingen te nemen. Of in het geval met Artificial Intelligence en Machine Learning (waar te veel data is), dat ‘software’ of een ‘robot’ dat overneemt en zelf leert van die data. Al jaren meten onze klanten de schoonmaakkwaliteit van duizenden gebouwen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Er zijn veel verschillende soorten gebouwen, zoals kantoren, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, hotels, vakantieparken en fabrieken. Denk ook aan openbare gelegenheden als vliegvelden, metro- en treinstations, bussen en trams.

“Vaak houden bedrijven de data voor zichzelf”
Zeker in het licht van de GDPR/AVG is dat meer een must geworden. Hoe mooi zou het zijn als we data nu in kunnen zetten om deze crisis te lijf te gaan? Hoe krijgen we het voor elkaar dat juist deze crisis ervoor zorgt, dat we data sneller en makkelijker kunnen delen? Met als doel om daar sneller van te leren en uiteindelijk de maatschappij (mensen en bedrijven samen) te helpen. Zelf ben ik – mede om deze ontwikkeling harder te laten gaan – board member geworden van Facility Data Standard en betrokken bij AMDEX, om te zien of we ‘use cases’ voor elkaar kunnen krijgen op het gebied van data-marktplaatsen.”

Innoveren door samen te werken
Dirk illustreert het belang van delen: “Recent zagen we een discussie ontstaan over Philips: kan de Amerikaanse overheid in deze tijden van nood door wetgeving verplichten alleen nog maar voor Amerika te produceren? We zagen ook een discussie rondom de ‘receptuur’ van het Zwitserse Roche. Allerlei belangen die spelen: welk belang is nu het meest belangrijk? Hoe kunnen we over commerciële belangen heen stappen en zorgen dat we juist nu innoveren door samen te werken? Dat we ons ‘openen’ en – in dit geval – data en kennis beschikbaar stellen?

Wat zou er dan mogelijk zijn?
Stel dat je weet: (1) welke gebouwen en ruimtes er in gebruik zijn, met welke bezettingsgraad: wanneer zijn deze voor het laatst gereinigd, ontsmet of gedesinfecteerd; (2) welk materieel er in gebruik is en hoe effectief wordt alles gebruikt; (3) welke mensen er op bepaalde plaatsen zijn geweest en wat hun status is: niet ziek geweest, wel/geen koorts?

Direct in kunnen spelen op virusbrandhaarden
Dirk vervolgt: “Wat als we deze data kunnen koppelen aan (nieuwe) virusbrandhaarden en zo sneller kunnen zien welke mensen er geweest zijn? Zodat we sneller en effectiever kunnen reageren op dergelijke situaties? Tot voor kort zouden mensen hier weinig waarde aan hebben gehecht. Maar is dit, na wat we de laatste weken hebben gezien, bittere noodzaak in de toekomst? We moeten ons nu daarop voorbereiden. We zullen dan nog wel een aantal discussies krijgen over algemeen nut versus privacy.”

Snel ideeën tot leven brengen
Er is een combinatie nodig van mensen en middelen op het gebied van tech, software en data, diepe kennis van de industrie en een moderne, open mindset en een cultuur om patronen te doorbreken. Hier zijn start-ups nodig om deze ideeën snel tot leven te brengen om op een ‘lean start-up’ manier stappen te maken. Frankrijk lanceerde vorige week al een fonds om start-ups te helpen, want zij maken de toekomst. Estland organiseerde een speciale Corona Hackathon. Het is zeker nu in deze crisis van algemeen belang, omdat dit links of rechtsom de toekomst is… Wanneer volgen ‘wij’?”, daagt Dirk uit.

Over Dirk Tuip 
Al vroeg kwam Dirk in aanraking met de schoonmaakbranche. De handbal-topsporter had zijn eerste bijbaantje als medewerker specialistische reiniging bij Succes Schoonmaak, hoofdsponsor van Handbalvereniging Volendam waar Dirk speelde. Inmiddels is Dirk ‘aanvoerder’ van meerdere tech-bedrijven: founder en aandeelhouder van data driven online marketingbureau SearchUser. CEO van start-up FacilityApps, een app-platform voor schoonmaakbedrijven en hoveniers, met inmiddels meer dan 8000 gebruikers uit meer dan 10 verschillende landen. En initiator van H20 esports campus Amsterdam, dat haar deuren in maart zou openen, totdat Corona daar abrupt de pauzeknop indrukte.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

20 december 2022

“Meer oprechte aandacht en ruimte voor ontwikkeling.”

Samen met Belinda Dekkers van UL-Team blikt de redactie terug op het afgelopen jaar. Waaraan heeft UL-Team met haar opleidingen een goede bijdrage kunnen leveren, welke verschuivingen zijn er...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

21 januari 2022

Onverwacht keepen bij EK Handbal

Donderdag 20 januari moest Gerrie Eijlers, hoofd support FacilityApps, onverwachts zijn keeperskleding aantrekken voor het EK Handbal in Hongarije. Er waren diverse corona-gevallen in het handbalteam, waardoor noodgedwongen een...

03 oktober 2025

Dit zijn de winnaars van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 zijn op 2 oktober bekendgemaakt tijdens een feestelijke ceremonie in het National Museum of Scotland in Edinburgh. Met onder...

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

20 augustus 2023

#FAVORITES Verrassing, blijdschap en emoties bij de 10 finalisten van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing

Bekijk hier hoe de 10 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar verrast werden met het nieuws van hun nominatie. Petra de Bruin en Esther van...

09 januari 2025

Een stormachtige nacht voor de calamiteitendienst

Maandagmiddag 6 januari 2025 werden delen van Nederland verrast door storm. Met vele calamiteiten tot gevolg. Tijdens die storm-middag stonden de mannen en vrouwen van de calamiteitendienst van Ruitenheer...

27 maart 2025

Wordt schoonmaak-robot-trolley Scotty van Facilicom Solutions dé gamechanger?

Het accountteam voor Duurzaamheid & Ontwikkeling van Facilicom Solutions introduceert de nieuwe schoonmaak-robot-trolley Scotty in Nederland. Een robot-trolley die de schoonmaker volgt tijdens het werk. Zodat deze medewerker minder...