“We adviseren, inspireren en sensibiliseren over duurzaamheid”
Werken aan een schone toekomst is slim. BOMA heeft dan ook een sterke motivatie om een positieve impact te leveren, niet alleen met middelen en dienstverlening maar ook met betrokkenheid naar medewerkers en de maatschappij. Lies Marijnissen is als BOMA’s Sustainability Manager de spil die duurzaamheid binnen en buiten BOMA aanjaagt. De redactie ging met haar in gesprek.
“Ik vind respect hebben voor de natuur en elkaar heel belangrijk”, vertelt Lies Marijnissen. “Daarom ben ik bij BOMA ook in de rol van Sustainability Manager beland. Ik wil werken voor een bedrijf dat een positieve bijdrage levert aan de maatschappij en hieraan meebouwen, want de tijd van afwachten ligt al ver achter ons. Ik wil graag echt impact creëren, binnen BOMA en in de markt. Met de juiste adviezen, samen met klanten en onze medewerkers. Want met kleine bijdragen kunnen we op grotere schaal impact maken. BOMA is altijd een pionier geweest en dat willen we nu ook op duurzaamheidsgebied zijn. We ontzorgen onze klanten en helpen hen bij het maken van de beste, duurzame, schoonmaakoplossingen.”
Wat zijn jullie duurzaamheidsambities?
“Begin dit jaar hebben we onze duurzame ambities uitgesproken door het vast te leggen in onze visie, verwoord als OneZero”, legt Lies uit. “OneZero staat voor One solution en Zero impact. We hebben hierbij vier duurzaamheidspijlers benoemd:
– Transport/mobiliteit
– Circulaire concepten
– Organisatie (site beheer)
– Sociale betrokkenheid
Deze pijlers omvatten ons ‘hele bedrijfsplaatje, waarmee we ook kijken naar de impact van de hele keten. En waarmee we onze klanten willen inspireren en sensibiliseren om ook zelf bij te dragen.”
Wat bedoel je met sensibiliseren?
“We delen graag onze kennis ook op gebied van duurzaamheid. Zo is er nu veel vraag naar CO2 footprint uitgedrukt in scores van producten of het bedrijf. Een duidelijke eerste paradox.” Lies verduidelijkt: “Goed dat een opdrachtgever aan duurzaamheid wil werken, maar een footprint is een ‘getal’, het zegt niets over de duurzaamheidsscope van een bedrijf of de impact in de keten. Je kunt de footprint getallen van verschillende bedrijven ook niet met elkaar vergelijken, want voor ieder bedrijf geldt een andere berekening. Omdat er zoveel verschillen zijn is het belangrijker te beschrijven welke acties je onderneemt dan een getal te ‘hippen’ dat niets zegt zonder uitleg hoe het berekend is. Sensibiliseren is dus de zin en onzin onderscheiden en ons niet verliezen in details. Dit leggen we ook uit aan onze klanten en ondersteunen hen. Bovendien moeten we ons met z’n allen niet blindstaren op alleen CO2, ook waterbesparing, gezondheid en biodiversiteit zijn belangrijk.”
De CO2-footprint noem je een eerste paradox. Zijn er nog meer?
“Binnen aanbestedingen zien we wel meer tegenstrijdigheden”, bevestigt Lies. “Zoals de vraag om duurzaam vervoer met daaronder de eis ‘binnen 24 uur beleveren’. Dit staat haaks op elkaar. We moeten samen écht door de supply chain kijken en niet alleen de eigen scope van meteen beleveren aanhouden. De duurzaamste kilometer is de kilometer die we niet rijden. Dit is al decennia lang de kern van onze samenwerking. Het BOMA-model bestaat uit een serie van acties en manier van organiseren die juist het terugdringen van vervoerbewegingen tot gevolg hebben. Geen makkelijke oefening, maar het is voor de lange termijn wel belangrijk dat we de ideale schoonmaakoplossingen vinden die passen bij de klant, die een duurzame keuze zijn en ook positieve impact leveren.”
Wat zie je nog meer in de markt gebeuren?
“Momenteel hebben we ook te maken met een moeilijke marktsituatie, prijsstijgingen en grondstoffen-tekorten. We zien dat als producten duurder worden, klanten vaak kiezen voor goedkopere opties. Terwijl je juist nu moet kijken naar total cost ownership, dus niet te snel kiezen voor een goedkopere machine, maar er met elkaar voor zorgen dat de totale kosten van de inzet van machines en mensen naar beneden gaan. Angst resulteert zo wel in lagere kosten maar je maakt een keuze voor producten die kwalitatief minder goed zijn. Dit is geen duurzame keuze. Het is beter om écht goed te kijken naar de locatie en wat de beste manier is om hier schoon te maken. Want op het ene project is een robot de ideale oplossing omdat je dan op chemie kunt besparen en mensen duurzamer kan inzetten, terwijl op een andere locatie juist een andere machine of manueel moppen een betere optie is. Die nuance moeten we blijven zien en maken.”
Hoe betrek je jouw collega’s bij de duurzaamheidsinitiatieven?
Sociale betrokkenheid is één van de duurzaamheidspijlers bij BOMA. Hieronder plaatsen ze ook het betrekken van onze medewerkers. Om hen te inspireren met duurzaamheid bezig te zijn is onder meer een ‘sustainable tribe’ opgericht. Lies: “met onze tribe worden onze mensen nog meer bewust van de inzet en delen we kennis van de verschillende vestigingen. We zien daarnaast ook eigen initiatieven ontstaan, bijvoorbeeld bij ons IT-team. Zij zorgen voor een optimale digitalisering van facturen en orders. En ze hebben ook bedacht om CO2 te besparen door de verplicht geprinte facturen lokaal en niet vanuit het hoofdkantoor te laten versturen. Daarnaast werken we al jaren met refurbished computers. Een ander project is gestart vanuit medewerkers in het magazijn, zij gaan producten in aanpasbare dozen verpakken zodat er minder lucht getransporteerd wordt.
We steken ook samen de handen uit de mouwen. Met onze partnership River Cleanup nemen we actie om zwerfvuil op te ruimen dat anders in de rivieren en oceanen terecht komt. Ons partnership bestaat verder uit het ondersteunen van de logistiek en het voorzien van middelen en materialen. Daarnaast zijn er geregeld activiteiten waarbij wij ook onze klanten betrekken. Ik vind het leuk om te zien dat duurzaamheid zo door het bedrijf heen gaat leven en echt teamwork wordt.”
Waarmee is pionier BOMA nu bezig?
“We werken hard aan een duurzaamheidsscore, een onafhankelijke score die het voor ons en onze klanten inzichtelijk maakt wat de impact van een specifiek product is op het milieu en de gezondheid. Zo kunnen wij ook bewuste keuzes maken in het verduurzamen van ons assortiment.
Klanten zien nu vaak door de bomen het bos niet meer. Want hoe weet je welk product duurzamer is dan het andere? Daarom zijn we met een onafhankelijke partij aan de slag, en hopen we op korte termijn onze klanten te kunnen helpen met onze duurzaamheidsscore.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
“Ik ben trots op hoe we bij BOMA aan productinnovatie werken, ons duurzaamheidsbeleid hebben we geconcretiseerd en we werken graag samen met onze klanten voor meer duurzame innovatieve oplossingen. Er blijft nog veel werk te doen. Er komen steeds nieuwe inzichten, onderzoeken die weer leiden tot nog betere oplossingen. Duurzaamheid blijft een leerproces, de nuances maken het boeiend. En met elkaar, als collega’s, toeleveranciers en klanten maken we het leuk!”, besluit Lies.