15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Goedemorgen! 

Gabriëlla Post is Head of Accommodations & Facilities bij Hof van Saksen. Zij blogt over meer verbinding door aandacht en werken met een glimlach.

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt. Het klinkt misschien overdreven, maar het werkt! Naast dat het groeten de ander een fijn gevoel oplevert, doet het ook iets met je eigen humeur als je een glimlach terugkrijgt. En dat geldt ook voor de schoonmakers, die we zien als eigen collega’s en die op hun beurt ook ons en onze gasten een glimlach bezorgen.

Warm welkom
De begroeting is onderdeel van onze 9+ organisatie en het gastvrijheidsprogramma dat we hebben opgesteld. Waarbij we niet alleen aan de uitstraling aan de buitenkant denken, maar juist ook aandacht hebben voor de interne organisatie, onze medewerkers collega’s. Zoals met De Deel, ons eigen facilitair centrum. De Deel is gebouwd en ingericht vanuit de journey die bijvoorbeeld schoonmakers afleggen. We hebben zo’n 500 wissels per dag die we met 250 collega’s verzorgen. Dan moet iedereen goed weten wat te doen, zich in een prettige omgeving begeven en met plezier werken. Er is een inspirerende ruimte voor een warm welkom, een rustige opstart, een heldere route die hen langs kluisjes voert naar het uitgifteloket voor middelen en materialen en vervolgens naar de fiets om vanuit daar het resort op te gaan naar de accommodaties. Op deze manier werken we aan saamhorigheid, kwaliteit en behoud van collega’s.

Gastvrijheid verbindt
Ons resort kent hoge pieken in aankomsten, dan kun kan je je je voorstellen dat je veel collega’s nodig hebt om de klus te klaren. Met ook vaak nieuwe gezichten. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze nieuwe gezichten, vertrouwde gezichten worden? Schoonmaken  kan je op veel plekken en bij veel werkgevers. Maar hoe gaan wij ervoor zorgen dat ze juist híer terug willen komen? Met die vraag in het achterhoofd en de grote wens om de interne gastvrijheid van onze schoonmaakpartner dichter bij die van onszelf te brengen, zijn we in 2024 in samenwerking met Laura de la Mar gestart met een gastvrijheidsprogramma. Het doel hiervan was om de leiders van dit grote team te voorzien van inzicht en tools om gastvrijer om te gaan met collega’s.

Als resultaat hebben we een gezamenlijke visie op gastvrijheid vormgegeven, met daarin de kernwaarden van beide partijen én de werkelijkheid uit de praktijk. Daarnaast hebben we gastvrijheidschallenges gedaan en gedragingen opgesteld welke die horen bij ons gezamenlijk beeld van interne gastvrijheid.

En het werkt! Ik zie dat collega’s elkaar beter begrijpen, de onderlinge samenwerking is verbeterd, er oprechte aandacht wordt gegeven en de interne gastvrijheid is verhoogd. Mooie bijkomstigheid is, naast dat het bijdraagt aan saamhorigheid en een stabiel team, het uiteindelijk ook de kwaliteit van de schoonmaak positief beïnvloedt!

Persoonlijke aandacht
Het geven van aandacht vind ik sowieso heel normaal. Vragen hoe het met iemand gaat of een collega aan het eind van de dag bedanken voor zijn inzet. Iedereen wil gezien én gehoord worden, daar moet je als leidinggevende of opdrachtgever tijd voor maken. Als je je af en toe begeeft in de operatie en het gesprek aangaat, krijg je zo veel meer mee van wat er zich onder de waterlijn afspeelt. Deze kennis maakt dat je weet welke actie je uit kan zetten, wat als gevolg heeft dat collega’s het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt.

Oude opvattingen
Door die gesprekken te voeren en de tijd te nemen om te luisteren, ontdekten we dat er nog veel oude opvattingen leven onder de collega’s die al langere tijd werkzaam zijn in het schoonmaakvak. Opvattingen zoals ‘schoonmaak moet onzichtbaar zijn’, ‘we mogen niet uit onszelf met de gast praten’ of ‘je moet alles pikken, ook als je wordt uitgescholden door een gast’.

Ik denk dat we tot op de dag van vandaag last hebben van dit soort oude opvattingen, ongeacht het werkveld waarin schoongemaakt wordt. Schoonmaak wordt nog te vaak gezien als een ondergeschoven kindje. Vreemd, want het is een cruciaal onderdeel van de complete beleving.
Wij merkten door deze opvattingen te ontkrachten, dat onze collega’s trotser waren op hun werk en dit uitstraalden, zich zekerder voelen, zich meer uitspreken en meer meldingen doorgeven.

Goede randvoorwaarden creëren saamhorigheid en trots
Gastvrijheid zit ‘m in de kleine dingen zoals een warme ontvangst met een goede kop koffie aan het begin van je werkdag, degelijke materialen om je werk mee te kunnen uitvoeren en een werkoutfit die je met trots dragen kan. Hard services zijn belangrijk voor de beleving en de prestatie. Een 9+ ontvangst maakt ook dat je bereid bent eerder een 9+ te geven in je werk. Maar ook de menselijke kant moet niet vergeten worden. Een teamleider die aan je vraagt hoe het weekend is geweest, omdat ie heeft onthouden dat je jarig was, of je aankijkt en vertelt hoe blij hij is dat je er weer bent, doet wonderen. De combinatie van beide is in mijn beleving de sleutel tot saamhorigheid en trots.

Stokje doorgeven
Gabriëlla geeft het stokje voor een volgende blog door aan Chris Smit van Sport050, het bewegend platform voor Groningen.

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

19 maart 2020

Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen...

20 mei 2025

Wat is jouw Best Practice in goed samenwerken?

Op 27 november reikt Code Schoonmaak opnieuw de Best Practice Awards uit. Met deze prijs zet de organisatie inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker in het...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

28 januari 2025

Horeca Vakbeurs Hardenberg: hoe staat het met de hygienefocus op deze beurs?

Maandag 27 januari is de Horeca Vakbeurs in Hardenberg van start gegaan. Tot en met woensdag 29 januari verwelkomt deze beurs horecaprofessionals die op zoek zijn naar de nieuwste...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

11 april 2023

Blog: Happy at work?!

Heb je de afgelopen dag ook genoten van de zon? Zonnestralen die maken dat de wereld er net weer wat vrolijker uitziet dan tijdens de grijze regendagen. Natuurlijke vitaminen...

29 oktober 2024

Ruben (Vebego Cleaning Services) is dagelijks medeverantwoordelijk voor 1,5 miljoen voedingsrepen

Ruben doet, samen met zijn team, belangrijk werk door het schoonhouden van de vier productielocaties van EMPWR in Leerdam. Vebego Cleaning Services gelooft in Ruben. Door zijn werk kunnen...