26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de #marinierswillenniet. Een schaafwond op het Zeeuwse gezicht met de vierkante spiegeltjes. Tijd om in die spiegel te kijken, tijd voor reflectie!

Zeeland, oké, veel klei, maar nog veel meer fruitteelt. De grootste fruitproducent van Nederland. En Zeeland staat ook voor vrijheid, rust en veilig door de hoge menselijke maat. Want het ons-kent-ons gehalte is hoog, maar de acceptatie van nieuwkomers ook. Dus nu al ken ik veel Zeeuwen. Buren, kennissen, dorpsgenoten, camperkameraden, collega’s, ondernemers, winkeliers; we kennen, zien en begroeten elkaar. En dat voelt vertrouwd en veilig; in Zeeland ben je een mens en geen nummer, zoals in Holland; de term die de Zeeuwen gebruiken voor de rest van Nederland.

Afijn, dat fruitig Zeeland in het gevalletje #marinierswillenniet een appeltje te schillen heeft met Den Haag, da’s duidelijk. Dat had ook anders gekund. Zeeland had het een positieve draai kunnen geven met #inhakers, schrijft marketingstrateeg Olaf Geysendorpher op Marketingfacts. Wat zijn #inhakers? Olaf legt het uit en geeft een paar treffende en ludieke voorbeelden:

Strandbootcamps, hoge duinen beklimmen, bikkelen in de wind. De #marinierswillenniet |
Wonen op 120 m2 voor 195.000 euro? De #marinierswillenniet |
Nooit file. De #marnierswillenniet

Olaf prikkelde me en bracht me bij het imago van onze schoonmaakbranche. Daar valt nog wat vuil weg te poetsen, da’s bekend. Een Google zoekopdracht ‘schoonmaak imago’ brengt me bij het schoonmaakbedrijf Imago en een stuk lager op de resultatenpagina bij een artikel van Adformatie uit 2002 (!). Een citaat uit dat artikel: “Het werk wordt door buitenstaanders gezien als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald.” Is dit ons imago? Nee, dat kan echt niet! Schoonmaak is niet simpel: het is een vak. Nee, niet iedereen kan het op professionele wijze. Het is net als een voetbalcoach van het Nederlands elftal; Nederland miljoenen ‘Ronald Koemans’. En nee, het is niet (altijd) ondergewaardeerd: mensen (pandbewoners, patiënten, werklui enz.) hechten zich aan de schoonmaker.; ze waarderen het je poetspassie en -kennis.

Terug naar de marketingles van Olaf. Is dit de #inhaker voor de schoonmaakbranche? #schoonmaakisdebasis #schoonschenktvreugde #dekrachtvanschoon #schoonmaakisgoedbetaaldafwisselendenuitdagend. Hoe prikkelend, inspirerend, treffend, creatief en ludiek kan een – en soms wat lange maar wel opvallende – #inhaker – zijn? We kunnen er ‘wat’ mee, ik ben ervan overtuigd. En ik wil er ook ‘wat’ mee. Dus daag ik de ondernemersverenigingen OSB en SieV met hun leden uit om met mij na te denken. Samen onze slag slaan. Waar en wanneer spreken we af?

Petra de Bruin,
verbinder met passie en trotse pionier van de online schoonmaakinspiratiebron Schoonmaakjournaal

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 maart 2023

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

“Wij kunnen het niet over ons hart verkrijgen om deze verkiezing te laten beëindigen. Dus gaan we door. We gaan ervoor. Wij doen het, omdat we alle schoonmakers een...

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

19 juli 2019

Online expertpagina Poetslappenhulp begin revolutie Hygiënepapier.nl

Sneller, makkelijker en vooral zo goedkoop mogelijk: het bestellen van hygiëneproducten mag niet te veel tijd en geld in beslag nemen. “Nog elke dag zijn we bezig met het...

04 november 2024

Ecolab introduceert MAXX Synbiotic productlijn met (alles)reinigers voor wc, vloer en sanitair

Ecolab biedt al langer dan 100 jaar innovatieve oplossingen voor effectieve, hygiënische en duurzame reiniging. "De nieuwe MAXX Synbiotic productlijn omvat allesreinigers en reinigers voor wc, vloer en sanitair...

06 juni 2023

SIEV op Vakbeurs Facilitair: “We zijn een luisterend oor”

Voel de kracht van het mkb, de samenwerking met én tussen de leden, de vele stappen die het SIEV-bestuur zet voor de leden en het luisterend oor voor alle...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

01 maart 2024

#Fotofriday Eén gezamenlijke schoonmaaktaal

Een groep Oekraïense en Poolse medewerkers van Nivo Groep heeft de basisinstructie schoonmaak gevolgd in Emmen, met als doel één gemeenschappelijke ‘schoonmaaktaal’ te gaan spreken. Met behulp van tolken...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

04 december 2018

FNV-schoonmakers voeren Sinterklaas-actie: bazen krijgen het niet meer cadeau

Dinsdag 4 december van 08.30 en 15.30 uur voeren schoonmakers in Groningen actie voor een cao met respect. Ze willen een leefbaar loon, een goede reiskostenvergoeding in de vorm...

05 juli 2023

Frank van de Ven genomineerd voor EY Ondernemer van het Jaar Award 2023

Frank van de Ven, oprichter en CEO van i-team Global, is genomineerd voor de prestigieuze EY Ondernemer van het Jaar Award 2023. Zoals i-team Global aangeeft, erkent deze nominatie...