26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de #marinierswillenniet. Een schaafwond op het Zeeuwse gezicht met de vierkante spiegeltjes. Tijd om in die spiegel te kijken, tijd voor reflectie!

Zeeland, oké, veel klei, maar nog veel meer fruitteelt. De grootste fruitproducent van Nederland. En Zeeland staat ook voor vrijheid, rust en veilig door de hoge menselijke maat. Want het ons-kent-ons gehalte is hoog, maar de acceptatie van nieuwkomers ook. Dus nu al ken ik veel Zeeuwen. Buren, kennissen, dorpsgenoten, camperkameraden, collega’s, ondernemers, winkeliers; we kennen, zien en begroeten elkaar. En dat voelt vertrouwd en veilig; in Zeeland ben je een mens en geen nummer, zoals in Holland; de term die de Zeeuwen gebruiken voor de rest van Nederland.

Afijn, dat fruitig Zeeland in het gevalletje #marinierswillenniet een appeltje te schillen heeft met Den Haag, da’s duidelijk. Dat had ook anders gekund. Zeeland had het een positieve draai kunnen geven met #inhakers, schrijft marketingstrateeg Olaf Geysendorpher op Marketingfacts. Wat zijn #inhakers? Olaf legt het uit en geeft een paar treffende en ludieke voorbeelden:

Strandbootcamps, hoge duinen beklimmen, bikkelen in de wind. De #marinierswillenniet |
Wonen op 120 m2 voor 195.000 euro? De #marinierswillenniet |
Nooit file. De #marnierswillenniet

Olaf prikkelde me en bracht me bij het imago van onze schoonmaakbranche. Daar valt nog wat vuil weg te poetsen, da’s bekend. Een Google zoekopdracht ‘schoonmaak imago’ brengt me bij het schoonmaakbedrijf Imago en een stuk lager op de resultatenpagina bij een artikel van Adformatie uit 2002 (!). Een citaat uit dat artikel: “Het werk wordt door buitenstaanders gezien als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald.” Is dit ons imago? Nee, dat kan echt niet! Schoonmaak is niet simpel: het is een vak. Nee, niet iedereen kan het op professionele wijze. Het is net als een voetbalcoach van het Nederlands elftal; Nederland miljoenen ‘Ronald Koemans’. En nee, het is niet (altijd) ondergewaardeerd: mensen (pandbewoners, patiënten, werklui enz.) hechten zich aan de schoonmaker.; ze waarderen het je poetspassie en -kennis.

Terug naar de marketingles van Olaf. Is dit de #inhaker voor de schoonmaakbranche? #schoonmaakisdebasis #schoonschenktvreugde #dekrachtvanschoon #schoonmaakisgoedbetaaldafwisselendenuitdagend. Hoe prikkelend, inspirerend, treffend, creatief en ludiek kan een – en soms wat lange maar wel opvallende – #inhaker – zijn? We kunnen er ‘wat’ mee, ik ben ervan overtuigd. En ik wil er ook ‘wat’ mee. Dus daag ik de ondernemersverenigingen OSB en SieV met hun leden uit om met mij na te denken. Samen onze slag slaan. Waar en wanneer spreken we af?

Petra de Bruin,
verbinder met passie en trotse pionier van de online schoonmaakinspiratiebron Schoonmaakjournaal

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 juli 2025

GPH in transitie: Van prijsvechter naar de beste ontzorger van de schoonmaakbranche

Ooit begon GPH (Gooise Papier Handel) als prijsvechter in schoonmaakartikelen. Maar de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf niet stilgezeten: onder leiding van Sanne Smallenburg en haar partner Paul...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

30 oktober 2024

Schoonste strijd van het jaar: NK Glazenwassen belooft op 6 november opnieuw spektakel te worden

De schoonste strijd van het jaar barst op 6 november los: wie is de allerbeste glazenwasser van Nederland? Tien glazenwassers gaan de strijd aan tijdens het NK Glazenwassen powered...

04 november 2022

Sensor viert 20-jarig jubileum

Met een enthousiaste reactie laat Joyce de Jong van Sensor Bedrijfsdiensten weten dat het bedrijf een feestje te vieren heeft: “Dit jaar vieren we ons 20 jarig jubileum! Wauw...

23 januari 2024

Nexaro en Groveko gaan strategisch (schoonmaak-)partnerschap aan

Het Duitse Nexaro GmbH en de Nederlandse schoonmaakgroothandel Groveko zijn een partnerschap aangegaan. De fusie met Groveko betekent voor de in Wuppertal gevestigde technologiestart-up Nexaro een uitbreiding van zijn...

25 januari 2024

Workshop Inschrijven op aanbestedingen op 1 februari

Inschrijven op een aanbesteding, maar niet goed weten waar te beginnen? Wat houdt een aanbestedingsprocedure precies in en wat moet er gebeuren om de winnende offerte te schrijven? Wil...

02 augustus 2023

De finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023

De jury van de European Cleaning & Hygiene Awards hebben de finalisten voor de verkiezing van 2023 bekendgemaakt. Het zijn er 49 in 10 verschillende categorien. Wie de winnaars...

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...