26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de #marinierswillenniet. Een schaafwond op het Zeeuwse gezicht met de vierkante spiegeltjes. Tijd om in die spiegel te kijken, tijd voor reflectie!

Zeeland, oké, veel klei, maar nog veel meer fruitteelt. De grootste fruitproducent van Nederland. En Zeeland staat ook voor vrijheid, rust en veilig door de hoge menselijke maat. Want het ons-kent-ons gehalte is hoog, maar de acceptatie van nieuwkomers ook. Dus nu al ken ik veel Zeeuwen. Buren, kennissen, dorpsgenoten, camperkameraden, collega’s, ondernemers, winkeliers; we kennen, zien en begroeten elkaar. En dat voelt vertrouwd en veilig; in Zeeland ben je een mens en geen nummer, zoals in Holland; de term die de Zeeuwen gebruiken voor de rest van Nederland.

Afijn, dat fruitig Zeeland in het gevalletje #marinierswillenniet een appeltje te schillen heeft met Den Haag, da’s duidelijk. Dat had ook anders gekund. Zeeland had het een positieve draai kunnen geven met #inhakers, schrijft marketingstrateeg Olaf Geysendorpher op Marketingfacts. Wat zijn #inhakers? Olaf legt het uit en geeft een paar treffende en ludieke voorbeelden:

Strandbootcamps, hoge duinen beklimmen, bikkelen in de wind. De #marinierswillenniet |
Wonen op 120 m2 voor 195.000 euro? De #marinierswillenniet |
Nooit file. De #marnierswillenniet

Olaf prikkelde me en bracht me bij het imago van onze schoonmaakbranche. Daar valt nog wat vuil weg te poetsen, da’s bekend. Een Google zoekopdracht ‘schoonmaak imago’ brengt me bij het schoonmaakbedrijf Imago en een stuk lager op de resultatenpagina bij een artikel van Adformatie uit 2002 (!). Een citaat uit dat artikel: “Het werk wordt door buitenstaanders gezien als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald.” Is dit ons imago? Nee, dat kan echt niet! Schoonmaak is niet simpel: het is een vak. Nee, niet iedereen kan het op professionele wijze. Het is net als een voetbalcoach van het Nederlands elftal; Nederland miljoenen ‘Ronald Koemans’. En nee, het is niet (altijd) ondergewaardeerd: mensen (pandbewoners, patiënten, werklui enz.) hechten zich aan de schoonmaker.; ze waarderen het je poetspassie en -kennis.

Terug naar de marketingles van Olaf. Is dit de #inhaker voor de schoonmaakbranche? #schoonmaakisdebasis #schoonschenktvreugde #dekrachtvanschoon #schoonmaakisgoedbetaaldafwisselendenuitdagend. Hoe prikkelend, inspirerend, treffend, creatief en ludiek kan een – en soms wat lange maar wel opvallende – #inhaker – zijn? We kunnen er ‘wat’ mee, ik ben ervan overtuigd. En ik wil er ook ‘wat’ mee. Dus daag ik de ondernemersverenigingen OSB en SieV met hun leden uit om met mij na te denken. Samen onze slag slaan. Waar en wanneer spreken we af?

Petra de Bruin,
verbinder met passie en trotse pionier van de online schoonmaakinspiratiebron Schoonmaakjournaal

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2023

VLS neemt Selectclean over

De VLS Groep uit Zwijndrecht heeft per 6 november 2023 de activiteiten van Selectclean overgenomen. VLS zegt hierdoor nog meer slagkracht te krijgen in de regio Noord-Brabant en Gelderland....

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

11 augustus 2022

Jan Vera en Edgar van Engelen slaan de handen inéén

Jan Vera van Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon gaat samenwerken met Edgar van Engelen, directeur van Clear4Clean. Een nieuwe samenwerking die de heren graag toelichten: “Na het overlijden van...

26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens &...

15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft...

13 november 2018

Care pakt finaleplaats European Cleaning Awards in technological solutions

Als organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards wil het European Cleaning Journal het negatieve beeld van de schoonmaaksector counteren door te tonen hoe hard er gewerkt wordt aan kwaliteit,...

01 mei 2024

Neem jij deel aan het Interclean Healthcare Cleaning Forum 2024?

Op 16 mei 2024 opent het Healthcare Cleaning Forum (HCF) van Interclean opnieuw haar deuren voor schoonmaakliefhebbers in de gezondheidszorg van heinde en verre. Met een boordevol programma gericht...

17 januari 2023

Doe jij mee aan de European Cleaning and Hygiene Award 2023?

Het begin van het nieuwe jaar is het ideale moment om jouw inzending in te dienen voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2023, georganiseerd door European Cleaning Journal....

09 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Schiphol bedankt schoonmakers

Royal Schiphol Group Cluster Facilities kwam langs met het hele team om de schoonmakers van Hago Airport Services te bedanken voor hun inzet. Een attentie in deze drukke vakantieperiode.

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...