26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de #marinierswillenniet. Een schaafwond op het Zeeuwse gezicht met de vierkante spiegeltjes. Tijd om in die spiegel te kijken, tijd voor reflectie!

Zeeland, oké, veel klei, maar nog veel meer fruitteelt. De grootste fruitproducent van Nederland. En Zeeland staat ook voor vrijheid, rust en veilig door de hoge menselijke maat. Want het ons-kent-ons gehalte is hoog, maar de acceptatie van nieuwkomers ook. Dus nu al ken ik veel Zeeuwen. Buren, kennissen, dorpsgenoten, camperkameraden, collega’s, ondernemers, winkeliers; we kennen, zien en begroeten elkaar. En dat voelt vertrouwd en veilig; in Zeeland ben je een mens en geen nummer, zoals in Holland; de term die de Zeeuwen gebruiken voor de rest van Nederland.

Afijn, dat fruitig Zeeland in het gevalletje #marinierswillenniet een appeltje te schillen heeft met Den Haag, da’s duidelijk. Dat had ook anders gekund. Zeeland had het een positieve draai kunnen geven met #inhakers, schrijft marketingstrateeg Olaf Geysendorpher op Marketingfacts. Wat zijn #inhakers? Olaf legt het uit en geeft een paar treffende en ludieke voorbeelden:

Strandbootcamps, hoge duinen beklimmen, bikkelen in de wind. De #marinierswillenniet |
Wonen op 120 m2 voor 195.000 euro? De #marinierswillenniet |
Nooit file. De #marnierswillenniet

Olaf prikkelde me en bracht me bij het imago van onze schoonmaakbranche. Daar valt nog wat vuil weg te poetsen, da’s bekend. Een Google zoekopdracht ‘schoonmaak imago’ brengt me bij het schoonmaakbedrijf Imago en een stuk lager op de resultatenpagina bij een artikel van Adformatie uit 2002 (!). Een citaat uit dat artikel: “Het werk wordt door buitenstaanders gezien als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald.” Is dit ons imago? Nee, dat kan echt niet! Schoonmaak is niet simpel: het is een vak. Nee, niet iedereen kan het op professionele wijze. Het is net als een voetbalcoach van het Nederlands elftal; Nederland miljoenen ‘Ronald Koemans’. En nee, het is niet (altijd) ondergewaardeerd: mensen (pandbewoners, patiënten, werklui enz.) hechten zich aan de schoonmaker.; ze waarderen het je poetspassie en -kennis.

Terug naar de marketingles van Olaf. Is dit de #inhaker voor de schoonmaakbranche? #schoonmaakisdebasis #schoonschenktvreugde #dekrachtvanschoon #schoonmaakisgoedbetaaldafwisselendenuitdagend. Hoe prikkelend, inspirerend, treffend, creatief en ludiek kan een – en soms wat lange maar wel opvallende – #inhaker – zijn? We kunnen er ‘wat’ mee, ik ben ervan overtuigd. En ik wil er ook ‘wat’ mee. Dus daag ik de ondernemersverenigingen OSB en SieV met hun leden uit om met mij na te denken. Samen onze slag slaan. Waar en wanneer spreken we af?

Petra de Bruin,
verbinder met passie en trotse pionier van de online schoonmaakinspiratiebron Schoonmaakjournaal

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 februari 2025

Francis combineert schoonmaak in Zeist met vrijwilligerswerk voor Ghana

Schoonmaker Francis (47) woont in Zeist en maakt via Biga Groep schoon bij scholengemeenschap De Breul. Hij komt uit Ghana en woont nu drie jaar in Nederland met zijn...

19 november 2024

Wereldtoiletdag: waarom zijn toiletten belangrijk?

Op 19 november is het Wereldtoiletdag. Waarom deze dag jaarlijks wordt geinitieerd? Omdat iedereen toegang zou moeten hebben tot een toilet dat veilig, hygiënisch en privé is. Wereldwijd is...

01 mei 2015

CLP: nieuwe verordening voor gevarensymbolen op reinigingsmiddelen

Per 1 juni 2015 geldt CLP (Classification, Labelling and Packaging), een nieuwe communicatiemethode voor de gevaren van chemische stoffen en mengsels. Reeds sinds 2009 is GLP in werking getreden,...

09 januari 2025

Een stormachtige nacht voor de calamiteitendienst

Maandagmiddag 6 januari 2025 werden delen van Nederland verrast door storm. Met vele calamiteiten tot gevolg. Tijdens die storm-middag stonden de mannen en vrouwen van de calamiteitendienst van Ruitenheer...

23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt...

19 juli 2023

Steffen Morrison introduceert PeeWipe Dispenser voor betere toiletbeleving

Het gebrek aan hygiëne bij diverse openbare toiletten over de hele wereld was voor zanger Steffen Morrison de aanleiding voor de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijke houder PeeWipe die helpt...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...

17 juni 2024

Terugblik op Gelecon Klantendag 2024: Innovatie en Duurzaamheid

Gelecon organiseerde donderdag 13 juni 2024 een klantendag, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal stonden. Dit evenement in Voorburg bracht een diverse groep klanten en toonaangevende leveranciers samen om de...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...