10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers te compenseren voor de hoge brandstofprijzen. EuroParcs heeft besloten de regeling, die oorspronkelijk liep tot 1 november jl., voort te zetten.

Hans Oosterdijk, Director Operations bij EuroParcs, is blij dat de vakantieparkenspecialist opnieuw tot een akkoord is gekomen met de schoonmaakpartners, waaronder CSU, Novon, Fonville en Care Dienstengroep: “We hebben wederom in goede harmonie gesprekken gevoerd met onze partners. De brandstofprijzen zijn nog steeds erg hoog. Het probleem van hogere kosten voor de medewerkers speelt dus nog steeds. Daarom is besloten de huidige afspraken te verlengen. Samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel en dat betekent dat we samen verantwoordelijk zijn.”

Goede afspraken van groot belang
Eerder dit jaar vroeg CNV Vakmensen aandacht voor de gevolgen van de hoge brandstofprijzen voor personeel dat met eigen vervoer naar een werklocatie moet komen. Dit betreft onder meer de medewerkers van schoonmaakbedrijven op vakantieparken, die vaak gelegen zijn in buitengebieden. Veel schoonmakers worden in hun netto-inkomen geraakt, omdat de vergoedingsregeling in de cao niet toereikend is voor de medewerkers. EuroParcs herkende de problematiek en ging op eigen initiatief het gesprek aan met zijn schoonmaakpartners. Dat resulteerde in een verbeterde reiskostenregeling die geldt voor alle EuroParcs vakantieparken in Nederland.

Inhoud regeling

De regeling die EuroParcs met zijn schoonmaakpartners heeft afgesproken houdt in dat de reiskostenvergoeding al ingaat na 5 kilometer enkele reis. In de huidige cao-reiskostenregeling gaat de kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer pas in na 30 kilometer enkele reis. De regeling die per 1 november is verlengd duurt vooralsnog tot 1 juli 2023 en wordt in mei 2023 opnieuw geëvalueerd.
“We houden wel de mogelijkheid open de regeling tussentijds te herzien”, legt Oosterdijk uit. “Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een verlaging van de benzineprijs of andere regelingen en steunmaatregelen vanuit de overheid om medewerkers te compenseren voor de gestegen kosten. We blijven hierover in contact met onze schoonmaakpartners. Het is voor ons van groot belang goede afspraken te maken, want onze schoonmakers dragen voor een groot deel bij aan de vakantiebeleving van onze gasten.”

Foto: Medewerker schoonmaak aan het werk op EuroParcs De Wije Werelt, Otterlo

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 september 2019

#nieuwsnotendop met CNV, Sodexo, World Cleanup Day en Yask

BAM kiest voor facilitaire dienstverlening van Yask BAM Concernhuisvesting heeft voor de Integrated Facility Management-oplossing van Yask gekozen. Yask levert de facilitaire dienstverlening, waaronder catering, schoonmaak en beveiliging op...

29 juli 2024

Blog Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie

Esther van her Lelie (Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal) blogt over de paralel tussen topsport en schoonmaak. "Deze zomer zijn er veel sportieve hoogtepunten. Zo leefden we intensief mee met het Oranje...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

05 augustus 2025

MTS Euro Products neemt activiteiten Holland Papier Groep over

Met trots maakt MTS Euro Products B.V. bekend per 4 augustus de activiteiten van Holland Papier Groep B.V. te hebben overgenomen. Deze stap markeert voor hen een belangrijke mijlpaal...

27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het...

04 september 2024

Kärcher opent nieuw Europees servicecenter

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

09 september 2025

Team Leeuwarden (Breedweer): “Geef je collega’s op voor dé schoonmaakverkiezing van het jaar!”

“Die beker voelt echt als een kroon op ons werk,” vertelt Marieke van Team Leeuwarden trots. Samen met haar collega’s van Breedweer won zij dit jaar de titel Schoonmaakteam van...

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...