10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers te compenseren voor de hoge brandstofprijzen. EuroParcs heeft besloten de regeling, die oorspronkelijk liep tot 1 november jl., voort te zetten.

Hans Oosterdijk, Director Operations bij EuroParcs, is blij dat de vakantieparkenspecialist opnieuw tot een akkoord is gekomen met de schoonmaakpartners, waaronder CSU, Novon, Fonville en Care Dienstengroep: “We hebben wederom in goede harmonie gesprekken gevoerd met onze partners. De brandstofprijzen zijn nog steeds erg hoog. Het probleem van hogere kosten voor de medewerkers speelt dus nog steeds. Daarom is besloten de huidige afspraken te verlengen. Samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel en dat betekent dat we samen verantwoordelijk zijn.”

Goede afspraken van groot belang
Eerder dit jaar vroeg CNV Vakmensen aandacht voor de gevolgen van de hoge brandstofprijzen voor personeel dat met eigen vervoer naar een werklocatie moet komen. Dit betreft onder meer de medewerkers van schoonmaakbedrijven op vakantieparken, die vaak gelegen zijn in buitengebieden. Veel schoonmakers worden in hun netto-inkomen geraakt, omdat de vergoedingsregeling in de cao niet toereikend is voor de medewerkers. EuroParcs herkende de problematiek en ging op eigen initiatief het gesprek aan met zijn schoonmaakpartners. Dat resulteerde in een verbeterde reiskostenregeling die geldt voor alle EuroParcs vakantieparken in Nederland.

Inhoud regeling

De regeling die EuroParcs met zijn schoonmaakpartners heeft afgesproken houdt in dat de reiskostenvergoeding al ingaat na 5 kilometer enkele reis. In de huidige cao-reiskostenregeling gaat de kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer pas in na 30 kilometer enkele reis. De regeling die per 1 november is verlengd duurt vooralsnog tot 1 juli 2023 en wordt in mei 2023 opnieuw geëvalueerd.
“We houden wel de mogelijkheid open de regeling tussentijds te herzien”, legt Oosterdijk uit. “Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een verlaging van de benzineprijs of andere regelingen en steunmaatregelen vanuit de overheid om medewerkers te compenseren voor de gestegen kosten. We blijven hierover in contact met onze schoonmaakpartners. Het is voor ons van groot belang goede afspraken te maken, want onze schoonmakers dragen voor een groot deel bij aan de vakantiebeleving van onze gasten.”

Foto: Medewerker schoonmaak aan het werk op EuroParcs De Wije Werelt, Otterlo

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juli 2025

Dit zijn de finalisten van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De shortlist van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 is bekend. In maar liefst elf categorieën schitteren de bedrijven die binnen de professionele schoonmaak- en hygiënesector in Europa...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

25 juli 2023

Doe je mee aan de Beach Cleanup 2023?

Zwerfafval op stranden en in zee is een groot probleem. Hoewel uit onderzoek blijkt dat de Noordzee de afgelopen jaren steeds schoner wordt, is het probleem nog lang niet...

26 juni 2025

Jako Herrebout en Dajandra van Loo winnen Taalheldenprijs 2025

Prinses Laurentien reikte op 24  juni 2025 voor de tiende keer de Taalheldenprijs uit. Jako Herrebout kreeg de juryprijs. De jury zegt: “Hij moedigt andere mensen aan, deelt zijn...

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...

03 september 2025

KSS & Noord ontvangt predicaat SchoonGarant

KSS & Noord is een aannemer in Almere met meer dan 100 medewerkers. Oorspronkelijk was het echter een Amsterdams familie-schoonmaak-bedrijf. Zo kwam het dat het bedrijf onlangs Marcel de...

07 februari 2025

#FOTOFRIDAY Diana (𝗦𝗯𝗹𝗽𝗹𝘂𝘀) viert 25-jarig jubileum in schoonmaak

Sblplus vierde een bijzondere mijlpaal. Medewerkster Diana was 25 jaar in dienst. De collega’s verrasten haar met bloemen en mooie woorden om haar jubileum in de schoonmaakbranche te vieren. ...

14 februari 2020

Schoonmaakjournaal contentkalender met events en thema’s

Customer Journey, Werkgeluk, Marktbalans, Toekomst schoonmaak, Arbeidsmarkt, Ziekteverzuim, New vision of cleaning en natuurlijk de vertrouwde themaseries Familiebedrijven en Zomergasten met ditmaal het podium voor start-ups. 2020 gaat veel...

22 mei 2025

Onderzoek: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw gedaald, tot -7,5. Vooral in de groothandel, handelsbemiddeling en zakelijke dienstverlening ging het vertrouwen sterk omlaag. Tegelijkertijd blijft het...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...